Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2005, 15:16   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik denk dat meer en meer Vlamingen naar Wallonië gaan leven omdat ze het beu zijn van wat in Vlaanderen gebeurt.
U denkt... U denkt verkeerd.

Er gaan inderdaad een niet onaardig aantal mensen in de taalgrensdorpen van Wallonië wonen. En waarom? Om die ene prozaïsche reden: de grondprijzen zijn er merkelijk goedkoper. Maar voor de rest passen ze zich netjes aan en beginnen niet te krijsen en te tieren zoals de Franstaligen dat in de Vlaamse Rand van Brussel doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 15:18   #22
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Komaan BUB, jullie beginnen me echt teleur te stellen met die flauwe populistische argumentatie.

Citaat:
Er bestaan geen Vlaams-Waalse problemen.
Er zaten ook geen Amerikanen in Iraq
Tuurlijk hebben ze daar bijna geen Vlaams-Waalse problemen, omdat die Walen daar niet het slachtoffer zijn van Nederlandstalig imperialisme of arrogantie. Wel opvallen hé dat de Vlamingen daar zich gemakkelijk aanpassen en Frans leren terwijl de Franstaligen in de faciliteitengemeenten dit na 40 jaar nog steeds niet kunnen.
Tuurlijk is er voor de Walen bijna geen probleem omdat zij in de goede positie zitten, omdat het niet hun taal is die gediscrimineerd wordt, omdat het niet hun grondgebied is die wordt afgenomen. In de jaren 60/70 kraaiden (no pun intended) ze wel anders hé met de taalwetten? Hoeveel stemmen hadden RW en FDF toen ook al weer?

Citaat:
Ten tweede voel ik echter schaamte. Schaamte dat wij ons prachtige land, het laatste bastion van eenheid in verscheidenheid, moeten delen door misselijkmakende verraders die niets liever willen dan het kapotmaken. Ik schaam me dat de Belgen op zo'n mensen stemmen. En ik schaam me dat België, met haar technologische superioriteit, nog altijd geen geneesmiddel gevonden heeft voor de kwellende ziekte die flamingantisme wel moet zijn.
Och Patriotje, de verzuring bij jou stroomt eraf en je fundamentalistisch chauvinisme ook. Als het belgicisme dan toch zo populair is, als er hier toch geen problemen zijn, dan vraag ik me af waarom jij je zo slecht voelt hierover? De toekomst voor jou is toch positief, de BUB zal toch De Partij worden binnen x aantal dagen (maanden, jaren, eeuwen)?
Technologische superioriteit???? Superieur tegenover wie of wat? Kongo? Ooit al eens van Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Nederland, VSA, ... gehoord? Man, jij bent wel een echte Patriot hoor, nogal een blinde.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 15:19   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Neen, omdat de bouwgrond daar nog te betalen is. Daar is trouwens al een reportage over geweest op TV en wat bleek : vele van dergelijke inwijkelijngen houden hun sociaal leven in hun dorp van oorsprong en verder gaan ze alleen naar huis om te slapen. Verder integreren ze zich zelfs niet.
Correctie: de Vlamingen integreren zich, daar ze geen drammerig eisenpakket voorleggen om taalrechten in die gemeenten te verkrijgen. Die Vlaamse burgers gaan naar het gemeentehuis, vullen daar netjes de papieren in het Frans in, spreken met de ambtenaren en hun Waalse buren Frans, enzovoort.

Voor de rest is het wel een feit dat de meeste - en ik ken er een aantal die in de streek van Ronse wonen - hun sociaal leven in Vlaanderen behouden, daar ook gaan winkelen, daar hun kinderen naar school sturen.
Oud 9 februari 2005, 15:21   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Tja, als de nederlandstalige inwijkelingen allemaal zonder te mopperen Frans leren zijn er geen problemen.

In omgekeerde richting daarentegen...
Oud 9 februari 2005, 15:21   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Overigens was er eergisteren een reportage over Komen waar de mensen er precies hetzelfde over dachten: er zijn geen Vlaams-Waalse tegenstellingen.
Juist. Daarom dat de gemeenteraad van Komen er ALLES aan gedaan heeft om het enige Vlaamse schooltje in Wallonië onmogelijk te maken. Neen, er zijn geen Vlaams-Waalse tegenstellingen... Neen, natuuuuurlijk niet!

De Bubbels zijn weer in goed gezelschap:

Oud 9 februari 2005, 15:29   #26
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Juist. Daarom dat de gemeenteraad van Komen er ALLES aan gedaan heeft om het enige Vlaamse schooltje in Wallonië onmogelijk te maken. Neen, er zijn geen Vlaams-Waalse tegenstellingen... Neen, natuuuuurlijk niet!

De Bubbels zijn weer in goed gezelschap:

Ik denk dat die man nu adviseur geworden is bij de BUB
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 15:36   #27
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Correctie: de Vlamingen integreren zich, daar ze geen drammerig eisenpakket voorleggen om taalrechten in die gemeenten te verkrijgen. Die Vlaamse burgers gaan naar het gemeentehuis, vullen daar netjes de papieren in het Frans in, spreken met de ambtenaren en hun Waalse buren Frans, enzovoort.

Voor de rest is het wel een feit dat de meeste - en ik ken er een aantal die in de streek van Ronse wonen - hun sociaal leven in Vlaanderen behouden, daar ook gaan winkelen, daar hun kinderen naar school sturen.
Zo bedoelde ik het ook. Sociaal leven in Vlaanderen en al de rest in het Frans (zoals de gemeente, omgang met de buren). Maar dus geen integratie in het plaatselijke dorpsleven : dat was de strekking van die reportage.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 15:47   #28
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik heb de reportage in kwestie ook gezien.

Eén waals dorpje. We hebben dan nog niet alle burgers aan het woord gezien, alleen degenen die voor de camera geselecteerd waren.

ik ken het een en ander van tv. Ik kan morgen zo ook eens een reportageke maken en dan kan ik met dezelfde technieken alle Belgicistische mythes 'de grond in boren in tien minuten'.

Have i got news for you: de openbare zender is vooralsnog een staatszender. Ik had gewoon niet anders verwacht van een zender die met handen en voeten gebonden is aan het establishment.

Je zal met straffere dingen moeten afkomen.
Al wat je zegt gaat net zo goed op voor de reportages en de retoriek die te plaatsen valt onder 'De Vlamingen willen...'

Ik heb al partijvoorzitters van tweemanspartijen al weten zeggen dat hij weet wat 6 miljoen Vlamingen willen . Nu zeg ik je, zijn die zes miljoen geinterviewd ???

Ik ken ministers , alweer van die tweemanspartij, die stellen dat de Vlaming dit en de Vlaming dat wil. terwijl mij (maar ja, ik ben maar een Nederlandstalige Belg) nooit iets gevraagd is en mijn Vlaamse buur ook niet.

Ik kan ook net zo goed een nieuwe Bevekom reportage maken over Walen die Nederlands spreken in hartje La Louviere. Ik kan ook een reportage maken over Vlamingen die Frans in hartje Gent. En ik kan een reportage maken over koppels bestaande uit een Frans en een Nederlandstalige , die ondanks de ZOOOOOO Grote verschillen toch wel kunnen samenleven én zelfs kindjes krijgen. En tot slot kan ik ook nog reportages maken over Belgen die het beu zijn door Vlaamsnationale betweters met een ego van hier tot in Tokyo onderdrukt te worden.

I got news for you, Vrt is ene Staatszender in Vlaamsnationale handen, waar men over de Vlaamse kust spreekt ipv Belgische, waar steeds weer Vlaanderen boven is. Maw, Vrt is aan handen en voeten begonden, maar dan wel aan het Vlaamsnationale establishment.

De reportage over Bevekom zie ik eerder als een mooi stukje reportage dat door de censuur geraakt is.

En wat taal betreft. Elk spreekt zoals hij gebekt is en iedereen kan iedereen verstaan als hij het maar WIL. Goede wil is de sleutel tot een goede samenleving. En goede wil kweek je niet door te spreken over Morzels grond, door mensen voor dieven uit te maken en dergelijk meer...

Maar jullie, Vlaamsnationalisten zullen het wel beter weten hé...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 15:55   #29
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ik heb al partijvoorzitters van tweemanspartijen al weten zeggen dat hij weet wat 6 miljoen Vlamingen willen.
concrete bron en concreet citaat ?
Citaat:
En ik kan een reportage maken over koppels bestaande uit een Frans en een Nederlandstalige , die ondanks de ZOOOOOO Grote verschillen toch wel kunnen samenleven én zelfs kindjes krijgen.
't zou er nog aan mankeren.
Citaat:
Vrt is ene Staatszender in Vlaamsnationale handen, waar men over de Vlaamse kust spreekt ipv Belgische,
visserij en toerisme zijn nu eenmaal vlaamse bevoegdheden
Citaat:
En goede wil kweek je niet door te spreken over Morzels grond, door mensen voor dieven uit te maken en dergelijk meer...
concrete bron en concreet citaat ?

Laatst gewijzigd door lievendr : 9 februari 2005 om 16:01.
lievendr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 16:01   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan ook net zo goed een nieuwe Bevekom reportage maken over Walen die Nederlands spreken in hartje La Louviere. Ik kan ook een reportage maken over Vlamingen die Frans in hartje Gent. En ik kan een reportage maken over koppels bestaande uit een Frans en een Nederlandstalige , die ondanks de ZOOOOOO Grote verschillen toch wel kunnen samenleven én zelfs kindjes krijgen. En tot slot kan ik ook nog reportages maken over Belgen die het beu zijn door Vlaamsnationale betweters met een ego van hier tot in Tokyo onderdrukt te worden.
Inderdaad, ik kijk met veel belangstelling uit naar het resultaat van uw reportage-arbeid!

Vooral die onderdrukking in de stad Tokio door Vlaamsnationalisten interesseert me wel.
Oud 9 februari 2005, 16:46   #31
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat er geen problemen tussen taalgroepen bestaan.
"Elle est morte. C'était parce qu'elle est néerlandophone qu'on l' a laissé crepée'"

Bron: http://forum.politics.be/showthread.php?t=29316

Kijk, een van die problemen die niet bestaan.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 9 februari 2005 om 16:46.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 16:54   #32
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
"Elle est morte. C'était parce qu'elle est néerlandophone qu'on l' a laissé crepée'"

Bron: http://forum.politics.be/showthread.php?t=29316

Kijk, een van die problemen die niet bestaan.
Citaat:
[font=Tahoma][size=2][font=Tahoma][font=Tahoma][font=Tahoma]enkel bemand met een Franstalig urgentieteam[/font][/font].[/font][/size][/font]
wat volgens mij in de gegeven situatie een detail is - liever nen oop dokters, dan NIETS.
Volgens mij is het ziekenhuis idd in fout, niet zozeer voor het franstalig zijn, dan wel voor het te laat komen.

--------------

Citaat:
Citaat:
Vrt is ene Staatszender in Vlaamsnationale handen, waar men over de Vlaamse kust spreekt ipv Belgische,
visserij en toerisme zijn nu eenmaal vlaamse bevoegdheden
ja, maar "Vlaanderen" loopt slechts tot aan de laagwaterlijn (is dat dan eb of vloed?), maw; zelfs als je pootjebaadt (laat staan zwemt), dan kan je al buiten Vlaanderen zitten...

Laatst gewijzigd door rodeo : 9 februari 2005 om 16:57.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 16:55   #33
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al wat je zegt gaat net zo goed op voor de reportages en de retoriek die te plaatsen valt onder 'De Vlamingen willen...'

Ik heb al partijvoorzitters van tweemanspartijen al weten zeggen dat hij weet wat 6 miljoen Vlamingen willen . Nu zeg ik je, zijn die zes miljoen geinterviewd ???

Ik ken ministers , alweer van die tweemanspartij, die stellen dat de Vlaming dit en de Vlaming dat wil. terwijl mij (maar ja, ik ben maar een Nederlandstalige Belg) nooit iets gevraagd is en mijn Vlaamse buur ook niet.
Ik ken zelfs een voorzitter van een studentenclubje die beweert het gedachtengoed van een groot deel der Belgen te verkondigen zonder hen iets te vragen.

Citaat:
M.a.w. de door Patriot aangehaalde reportage betekent niets.

Citaat:
I got news for you, Vrt is ene Staatszender in Vlaamsnationale handen, waar men over de Vlaamse kust spreekt ipv Belgische, waar steeds weer Vlaanderen boven is. Maw, Vrt is aan handen en voeten begonden, maar dan wel aan het Vlaamsnationale establishment.

De reportage over Bevekom zie ik eerder als een mooi stukje reportage dat door de censuur geraakt is.
De topic begon nochthans zo hoopvol wat betreft de VRT...

Citaat:
En wat taal betreft. Elk spreekt zoals hij gebekt is en iedereen kan iedereen verstaan als hij het maar WIL. Goede wil is de sleutel tot een goede samenleving. En goede wil kweek je niet door te spreken over Morzels grond, door mensen voor dieven uit te maken en dergelijk meer...
Of Vlaams-Nationalisten voor egoïsten, nazi's, racisten, ...
Maar ga gerust uw boodschap verkondigen aan de heren politici. Zij zullen zeker en vast hun machtswellust opbergen omdat de BUB hen vraagt van goeie wil te zijn (maar ondertussen wel pleit voor discriminatie van Vlaams-Nationalisten).
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 9 februari 2005, 16:57   #34
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
wat volgens mij in de gegeven situatie een detail is - liever nen oop dokters, dan NIETS.
Volgens mij is het ziekenhuis idd in fout, niet zozeer voor het franstalig zijn, dan wel voor het te laat komen.
"C'était parce qu'elle est néerlandophone qu'on l' a laissé crepée'"

Ook maar een detail natuurlijk.
Oud 9 februari 2005, 18:48   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was dan ook in eentalig Frans gebied he
Volledig mee akkoord.
Maar die vrouw zei ook dat zij als Vlamingen GEEN faciliteiten eisten en hun aanpasten!!!!!
In sommige Vlaamse gemeenten gaat het er wel anders aan toe.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 13:54   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al wat je zegt gaat net zo goed op voor de reportages en de retoriek die te plaatsen valt onder 'De Vlamingen willen...'.
Dat heb je goed gezien ja, ik hecht sowieso niet veel waarde aan tv reportages tout court.

Citaat:
Wie moge die partijvoorzitters zijn?

Citaat:
Dan zitten we in hetzelfde schuitje want mij werd ook nooit iets gevraagd, er werd me bvb nooit gevraagd of ik voor het onderhoud van de ocmw familie van Albert Bibber wilde betalen, ik moest het gewoon doen.

Citaat:
U kan. En ik kan. Nogmaals, tv reportages zijn een van de meest leugenachtige vormen van media die bestaan.

Maar jullie, Vlaamsnationalisten zullen het wel beter weten hé.
Oud 10 februari 2005, 18:48   #37
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren was de VRT blijkbaar gekaapt door BUB'ers want bij Ter Zake was er een prachtige reportage over Bevekom/Beauvechain een Waals dorpje net onder de taalgrens. 1 op 4 inwoners zijn er Vlamingen.

Alle mensen, Vlamingen en Walen, die geïnterviewd werden waren het erover eens: de problemen tussen Vlamingen en Walen bestaan gewoon niet. Niet in Bevekom, nergens. Eén Vlaams gezin vertelde dat ze in 't begin nog niet goed wisten waar alle Waalse partijen voor stonden maar dat ze nu enkel voor kandidaten kozen die radicaal tegen de splitsing van ons land gekant waren.

Alle Vlamingen werden hartelijk ontvangen, en een dame die in 't begin enkel Nederlands kon werd goed opgevangen door de gemeenschap, en nooit geminacht - zoals populaire clichés van mensen met oneerbare bedoelingen ons proberen wijs te maken.

Een Waalse dame was in gesprek met een Vlaams koppel, en ze sloeg de nagel op de kop: "Vlaming of Waal, wat maakt dat toch uit? Wij zijn toch één grote familie! Die problemen tussen Vlamingen en Walen, daar heb ik nog nooit iets van gemerkt! Wie vindt die toch uit?? Zeker die politici met hun grote bek. Dat ze het gewone volk eens met rust laten!" En dan volgt een pleidooi voor individuele tweetaligheid, ze vindt dat de politiek de Walen meer kans moet geven om Nederlands te leren.

Alle mythes en griezelverhalen van flaminganten en rattachisten worden door deze reportage op 10 minuten de grond in geboord. Er bestaan geen Vlaams-Waalse problemen. Er bestaan enkel machtsgeile politici. Bij deze reportage voelde ik hoop, omdat de vrt blijkbaar terug op het rechte pad zit en omdat de Belgen duidelijk kunnen zien dat de flaminganten liegen. Ten tweede voel ik echter schaamte. Schaamte dat wij ons prachtige land, het laatste bastion van eenheid in verscheidenheid, moeten delen door misselijkmakende verraders die niets liever willen dan het kapotmaken. Ik schaam me dat de Belgen op zo'n mensen stemmen. En ik schaam me dat België, met haar technologische superioriteit, nog altijd geen geneesmiddel gevonden heeft voor de kwellende ziekte die flamingantisme wel moet zijn.
Ondanks jouw gelul en de propaganda-machine van de extreem-linkse vrt (geen grenzen geen volkeren, leve de internationale!) blijft de beweging naar een onafhankelijk Vlaanderen doorgaan. Los van het Franskiljonse profitariaat en vrij van de mega-OCMW Wallonië, voorlopig nog volledig gefinancierd met Vlaams geld.
Oud 12 februari 2005, 10:17   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we de grote institutionele staten-generaal maar eens samen-roepen om het voorlopig ondenkbare eens openlijk te bespreken. Tsjechen en Slovaken werden niet slechter van hun fluwelen revolutie. •
[size=5]9 FEBRUARI 2005 KNACK[/size]
Oud 12 februari 2005, 14:46   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

--------------

ja, maar "Vlaanderen" loopt slechts tot aan de laagwaterlijn (is dat dan eb of vloed?), maw; zelfs als je pootjebaadt (laat staan zwemt), dan kan je al buiten Vlaanderen zitten...
Kan zo'n situatie zich niet voordoen in het noorden van het land? Uiteraard. Ik heb het al gezien in Brussel zelf: Nederlandstalige ambulanciers die zeer gebrekking Frans spreken en daardoor bijna niet konden communiceren met een op de straat gevallen Franstalige man.

Vandaar ons pleidooi voor individuele tweetaligheid.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 14:56   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan zo'n situatie zich niet voordoen in het noorden van het land? Uiteraard. Ik heb het al gezien in Brussel zelf: Nederlandstalige ambulanciers die zeer gebrekking Frans spreken en daardoor bijna niet konden communiceren met een op de straat gevallen Franstalige man.

Vandaar ons pleidooi voor individuele tweetaligheid.
Je bedoelt dat er niet alleen eentalig Franstalige rechters in Brussel benoemd worden maar ook eentalig Nederlandstalige ambulanciers?

Vreemd. Toen ik er in St. Etienne in Schaarbeek lag was er zelfs geen enkele Fransonkundige verpleegster te bespeuren. Andersom echter...
Je mag één keer raden door welke ik daar vriendelijk behandeld werd en door welke alles behalve...

Waar die 'individuele tweetaligheid' in heel Belgique van de BUB op neer komt hebben we al langer dan vandaag door, hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be