![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() eno2,
al eens in een ontwikkelingsland geweest? Om te gaan kijken hoe de vreselijke multinationals er daar voor zorgen dat het er slechter wordt?
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat fair trade betreft: hierover staat een schitterende paper op het web. Geen zin om hem hier opnieuw te typen:
http://www.agr.kuleuven.ac.be/aee/cl...llens2003e.pdf Vervat volledig mijn mening. En voor zij die hun commentaar al klaar hebben: zorg ervoor dat je het artikel eerst gelezen hebt. Los daarvan zou ik het nog altijd straf vinden dat je kan aantonen dat handel niet leidt tot meer welvaart, zelfs al krijgt de mens in het zuiden een zeer lage prijs, dan nog wordt hij er beter van. Anders zou hij niet voor de export produceren, maar voor zichzelf of het eigen land.
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Terug naar bilaterale handelsakkoorden? Denk je dat dat beter is voor de ontwikkelingslanden? Denk je dat fair trade haalbaar is op wereldschaal? Van dat tweede kan ik duidelijk zijn: met een prijs hoger dan de marktprijs stijgt je productie. Het gemiddeld inkomen van een boer zal dus niet toenemen.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 10 februari 2005 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Het gaat natuurlijk niet alleen om 'handel'.
Wij zitten sinds lang met n dure verzorgingsstaat, die komt nu meer en meer onder druk door toenemende globalizering Loonkost te hoog, bedrijven vertrekken. Je hebt op z'n minst een transitieprobleem. Globaal kan het nettoresultaat van globalizering wel goed zijn, maar lokaal zitten we wel met n paar probleempjes... Laatst gewijzigd door Knipp : 10 februari 2005 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() En van het zuiden uit bekeken :
iemand ooit dit gelezen ? : http://www.btinternet.com/~pae_news/texts/Chang1.htm Sleutelzin: [font=Arial]Contrary to the conventional wisdom, the historical fact is that the rich countries did not develop on the basis of the policies and the institutions that they now recommend to, and often force upon, the developing countries.[/font] Laatst gewijzigd door Knipp : 10 februari 2005 om 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1950 hadden nog heel wat mensen elektriciteit noch stromend water, gingen ze op een gemeenschappelijke wc enz.. Toch werden die helemaal niet als arm beschouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je zo doorgaat zijn er straks virtueel geen armen meer. De werkelijkheid is dat 1 miljard onder de 1-dollar per dag leeft en nog eens 1,5 miljard onder de 2 dollar. Waar blijf je dan met je verhoogde criteria? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook in relatieve cijfers is het resultaat nul. Dat valt niet 'goed' te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dictatoriaal afgedwongen export, die de locale voorzieningen pirateert, en die gecombineert met gesubsidieerde dumping die de locale concurrentie uitschakelt. Die toegenemen handel leidt tot gestegen welvaart bij een kleine elite. Zie ook mijn posting 'de werelddictatuur van de bedrijfsjuristen' die ik hieronder aanplak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hebt u ook, zoals ik, ervaring van het werken bij multinationals en hun methodes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Schepen
|
![]() Armoede kan niet worden weggewerkt zonder economische groei. Maar economische groei heeft niet automatisch het doorsijpelen (trickle down) tot gevolg. Daarvoor moet de overheid ingrijpen. Onderwijs, herverdeling, ... . En die overheid heeft daar jarenlang in de ontwikkelingslanden geen ruimte voor gekregen door het strenge monetaire beleid dat hen werd opgelegd door het IMF.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Schepen
|
![]() En ik vind het raar dat sinds meer en meer mensen uit het IMF en de WB dit probleem beginnen te onderkennen dat het wel lijkt of we in Europa dezelfde kant op gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() De Werelddictatuur van de Bedrijfsjuristen
Bij de WTO is het een commissie van drie bedrijfsjuristen die achter gesloten deuren nationale wetten 'overrulen'. Bedrijven hebben wel inspraak, NGO's, milieu-organisaties en vakbonden niet, hoewel in de statuten zetels voorzien zijn. De bewijslast ligt bij de beschuldigde-gedaagde. Herroeping van vonnis kan alleen als honderd landen, inclusief datgene dat de klacht indiende en het pleit won, tegen stemmen. Gegarandeerd succes bij beroep, dus... Zo wordt de WTO een niet-verkozen parlement van bedrijfsjuristen, bij wie de macht geconcentreerd is, wereldwijd regelgeving te implementeren. Een herstructurering dringt zich op. Transformeren zal onvoldoende zijn. Ontmanteling is nodig, van de Bretton-Woods instituties. Het mondiale bestuur moet ondergebracht worden in een bekrachtigde VN. De Unctad kan daar in de eerste jaren een overgangsrol in spelen. Een verdrag over economische zelfbeschikking opstellen. Nieuwe mondiale instellingen scheppen, zoals een Internatioanal Finance Organisation (met regionale monetaire fondsen). Zoals een Organisation for Corporate Accountability. De burgersamenleving is al aan het mobiliseren in dit cruciale proces. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk moeten dictaturen aangepakt worden. En schulden gemaakt onder dictatoriale regimes moeten mijns inziens allemaal afgeschaft worden. Als je spreekt over de armsten: aangezien zij netto-kopers zijn van oa voedsel doen zij voordeel bij gesubsidieerde dumping. Let op: ik keur het niet goed, en het is goed dat de WTO er meer en meer tegen optreedt. Maar het is een groter probleem voor die landen die exporteren dan voor zij die importeren.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 11 februari 2005 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat die armste landen onder druk gezet worden is wellicht waar, maar dat neemt niet weg dat ze dankzij de WTO véél meer weerwerk kunnen bieden dan wanneer er enkel bilaterale akkoorden zouden gesloten worden. Verder wordt er vooral onzin verteld over de WTO. Dat die bvb zeggen dat je je water moet privatiseren (=onzin).
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder dat strenge monetaire beleid zouden de landen het niet beter kunnen gedaan hebben. Een expansief monetair beleid kan niet zorgen voor meer productie van welvaart. Zonder dat beleid hadden de overheden al helemaal geen geld meer. Er was gewoon geen andere optie meer.
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neen. Dat zijn de welvarende mensen in die landen. Wij moeten altijd te zien krijgen hoe erg het toch is dat de koffieboeren zo'n slechte prijs voor hun producten krijgen. Maar de echte armen produceren geen koffie. Die beplanten een stukje grond met wat gewassen om te overleven, en aangezien dat niet genoeg is moeten ze ook nog gaan werken voor rijkere boeren ginder. Die armen help je niet met je fair-tradeprogramma's. Integendeel. Je maakt het hen moeilijker om tot de markt toe te treden. Denk er maar eens over na.
![]() |
![]() |
#40 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |