Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 19:30   #21
born2bewild
Banneling

Standaard

Tja, de purperen potverdeerders zullen het ook niet gewusst hebben
waar zat vivant toen?

Op de kieslijstenvan de vld,jawel

voor de schoon ogen van guy zal dat geweest zijn

Laatst gewijzigd door born2bewild : 12 januari 2010 om 19:32.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:49   #22
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik wist al sinds de oprichting ervan dat het zilverfonds een lege doos was.
Wel, dat werd dan heden bevestigd : het IS een lege doos.

De schijn werd lang hoog gehouden door SPa, maar het deksel werd dichtgeslagen door CD&V. Vivant ging in beroep. N-VA gaf mentale steun. Verder luisterde niemand.

Laat de PS (Daerden) intussen maar een belachelijk nummertje opvoeren. Da's blijkbaar interessanter voor onze rioolpers.

Dat Vivant er zich thans - met de steun van VLD - achter de schermen ernstig voor inspant, interesseert alleen ernstige mensen.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 12 januari 2010 om 19:50.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:59   #23
born2bewild
Banneling

Standaard

De vld achter de schermen...we weten allemaal hoe cameraschuw quickendinges is
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:52   #24
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik heb nooit deze benadering bestudeerd en kan ze dus ook niet bevestigen.

Wat ik wel weet is dat men tot in de jaren '70 een betrouwbare pensioensspaarpot had, welke echter door Wilfried Martens geleegd werd om er zijn wafelijzerpolitiek mee te bekostigen. In ruil voorzag hij het huidige "overslagsysteem" (de actieven van vandaag bekostigen rechtstreeks de passieven van vandaag). Zo'n systeem werkt zolang er méér actieven dan passieven zijn. Dat dat in de komende jaren niet meer het geval gaat zijn had men in de jaren 70 ook kunnen voorzien (de babyboom-generatie is immers ouder). Het huidig pensioensdeficit is derhalve een kapitale fout van heerschappen die op dit moment dik binnen zijn : toenmalige CVP-premiers (Vandenboeynants/Eyskens/Martens) hebben blijk gegeven van veel show maar geen langetermijnvisie.

Maar wie hier nu (en al langer) een LT-visie heeft wordt hier uitgekafferd.

Kom nu niet binnen een 10-tal jaar af met "wir haben es nicht gewüsst".
De beslissing van repartitiesysteem dateert van voor Martens. Ik herinner mij nog een van de argumenten. "Wij moeten dit wel doen want wij hebben geen aardgas zoals Nederland." Moesten wij vandaag een gelijk percentage van ambtenaren hebben als in 1960, even lang werken en even snel sterven dan zou de vergrijzing met haar pensioenlast te dragen zijn.

Opgelet. Het kapitalisatiesysteem heeft ook zijn kwade kanten. De pensioenfondsen in Nederland speelden nu tijdens de crisis 30 % kwijt.
Oud 13 januari 2010, 01:48   #25
Politiek
Burger

Standaard

Madoff vliegt voor jaren achter de tralies voor zijn Ponzi-schema terwijl gans ons pensioensysteem eigenlijk op net hetzelfde principe is gebaseerd. Het is zoals met alles in België: enkelingen die staan te roepen in de woestijn, en de Belgische politici schuiven de kwestie vrolijk voor zich uit. Is er in al die jaren -buiten het Zilverfonds, een halfslachtig Generatiepact en wat losse flodders hier en daar- ook maar iets fundamenteels gedaan aan het probleem? Ik kan het me alleszins niet herinneren. Wraakroepend voor de komende generaties die het gelag zullen mogen betalen.

Laatst gewijzigd door Politiek : 13 januari 2010 om 01:51.
Politiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 09:32   #26
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politiek Bekijk bericht
Madoff vliegt voor jaren achter de tralies voor zijn Ponzi-schema terwijl gans ons pensioensysteem eigenlijk op net hetzelfde principe is gebaseerd. Het is zoals met alles in België: enkelingen die staan te roepen in de woestijn, en de Belgische politici schuiven de kwestie vrolijk voor zich uit. Is er in al die jaren -buiten het Zilverfonds, een halfslachtig Generatiepact en wat losse flodders hier en daar- ook maar iets fundamenteels gedaan aan het probleem? Ik kan het me alleszins niet herinneren. Wraakroepend voor de komende generaties die het gelag zullen mogen betalen.
In een Ponzi-schema blijft de laatste met dde brokken zitten. Zijn dit de jonge mensen die alles moeten (?) betalen of de babyboom gepensioneerden die zeker (?) hun pensioen en verzorging zullen krijgen ?

Het spel is nog niet gespeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be