Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2005, 21:17   #21
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Nu, er is wel een belangrijke verbetering in de nieuwe wetgeving over het gemeentelijk kiesrecht, nl. het belang van de naamstem. Dat is een heel goede zaak.

In kleinere gemeenten is het echter wel zo dat men soms veel moeite heeft om mensen te vinden die willen opkomen.

Eerlijk gezegd zou ik niet goed weten hoe de kiezers de lijsten zouden moeten samenstellen, vooral niet daar in grotere gemeenten de lijsten door de plaatselijke afdelingen van nationale partijen worden samengesteld (afgezien van louter gemeentepartijen).
rolsem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:24   #22
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Jan van den Berghe.
Ik ben helemaal niet akkoord met je bewering dat de naamstem en grote verbetering is.
Onder het mom van democratie zal dit enkel leiden tot nog meer "prostitueren" van de kandidaten. Als de grootste idioot van de stad of gemeente, of erger nog het grootste krapuuul dat nog zijn burgerrechten heeft, het meest stemmen heeft dan is hij verkozen. Het zal mooi worden.
Ik viond dat men moet kiezen voor een partijprogramma en dat de partij best zal weten wie het meest bekwaam is om verkozen te worden. Men heeft nu al voldoende mogelijkheden om over beter geplaatsten te springen.
Ik hou echt mijn hart vast; men moet niets meer kennen, gewoon de plezantste zijn, veel tracteren juist voor de verkiezingen en als het nodig is naakt het stadhuis beklimmen tijdens de jaarmarkt.
Allé, absurdistan leeft, in naam van de democratie.
Oud 11 februari 2005, 21:35   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Ik ben wellicht iets jonger dan u, maar ik vermoed toch dat het aantal vrouwen in politieke kringen wel degelijk is toegenomen de jongste 10-20 jaar, en dat het nog slechts een kwestie van tijd is vooraleer we van een 'normale' situatie gewag kunnen maken (waarmee ik geen 50/50-toestand bedoel, maar een toestand waarin ook de culturele barrières en de koudwatervrees zijn opgeheven).
In het verleden heeft de overheid nooit aan positieve discriminatie gedaan in de gebieden waar vrouwen zich uiteindelijk ook hebben weten te profileren in de afgelopen twintig jaar. Er bestonden geen quota voor vrouwen in de bedrijfswereld, geen quota voor vrouwen in de academische wereld, geen quota voor vrouwen aan de universiteiten. De overheid zag er gewoon op toe dat vrouwen dezelfde toegangsmogelijkheden kregen als mannen (maar voor die ongelijkheid moeten we toch terug naar vooroorlogse tijden).

Vrouwen hebben zich ondertussen in al die sectoren een plaats weten te veroveren. Quota waren niet nodig.

Ook in de politiek zijn die niet nodig, maar creëren zelfs een verkeerd beeld alsof de vrouwen niet uit zichzelf de plaats kunnen bekleden die ze willen innemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:38   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rolsem
Jan van den Berghe.
Ik ben helemaal niet akkoord met je bewering dat de naamstem en grote verbetering is.
In een echt democratisch land als Zwitserland wordt al jaren met naamstemmen gewerkt.

Blijkbaar bent u van mening echter dat het volk dom is en dat de keuze van de beste kandidaat door een partij of een groep "wijzen" moet gebeuren, ver weg van het gewone "gepeupel". Dat is immers de ondertoon in uw betoog.
Oud 11 februari 2005, 21:40   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik viond dat men moet kiezen voor een partijprogramma en dat de partij best zal weten wie het meest bekwaam is om verkozen te worden. Men heeft nu al voldoende mogelijkheden om over beter geplaatsten te springen.
Op gemeentelijk vlak spelen programma's nauwelijks een rol. Men kiest op mensen, eerder dan op programma's. Ik zou trouwens eens willen weten welke kleinere gemeentepartijen eigenlijk een echt programma hebben.

Niet de partij wie verkozen wordt; alleen het volk doet dat. Uw redenering vertoont echter een bijzonder grote minachting voor de basis van de democratie, nl. dat het volk regeert en dus ook haar vertegenwoordigers aanwijst die zij waardig acht.

Blijkbaar vindt u dat men beter de democratie de rug toekeert om een aangepaste "aristocratie" (= aristoi cratein = de besten regeren) in te voeren.
Oud 11 februari 2005, 21:41   #26
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Waarover gaat dit eigenlijk ?
Mannen of vrouwen, eenmaal verkozen moeten ze zwijgen en op 't knopke duwen zoals voorgeschreven.
Ai, ik vergeet nog iets.
En er op tijd voor zorgen dat ze n keer op tv komen.

Laatst gewijzigd door Knipp : 11 februari 2005 om 21:45.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:44   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Waarover gaat dit eigenlijk ?
Eenmaal verkozen moeten ze zwijgen en op 't knopke duwen zoals voorgeschreven.
Ach, ik vergeet nog iets.
En er op tijd voor zorgen dat ze n keer op tv komen.
Dit gaat over gemeentepolitiek, niet over de nationale politiek. Vooral in kleinere gemeenten heerst er nog een gezonde sfeer in de gemeenteraden, wars van partijdiscipline, vooral daar waar er eigenlijk slechts gemeentepartijen bestaan die geen enkele binding hebben de nationale grote partijen.
Oud 11 februari 2005, 21:45   #28
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Ge moet je edaar ni in moeien

als er geen vrouwen in de politiek willen, dan moeten ze ook niet

want, de weinige vrouwen die er dan wél in zouden zitten, zouden maw de vrouwelijke stemmen met minder moeten verdelen, en aldus zekerder moeten zijn van een plaats

nu zal je een "VB-effect" krijgen, zoals beschreven in het hilarisch artikel in DM, die de "nepvrouwen" van het VB beschrijft (maitresses, vrouwen van, enzoverder): vrouwen erop plaatsen, die toch niet zullen zetelen

daarbij, ook "degelijke" mannen zullen hun plaats verliezen..
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:45   #29
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat over gemeentepolitiek, niet over de nationale politiek. Vooral in kleinere gemeenten heerst er nog een gezonde sfeer in de gemeenteraden, wars van partijdiscipline, vooral daar waar er eigenlijk slechts gemeentepartijen bestaan die geen enkele binding hebben de nationale grote partijen.
Daar heb je n punt.
Oud 11 februari 2005, 21:55   #30
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Ja, V.D.B., jammer genoeg is België Zwitserland niet. Herinner je VAN ROSSEM J.P. en zijn cornuiten. Ik blijf erbij dat we juist moeten trachten serieux in de politiek te krijgen en niet showbeesten en sympathieke mensen of met een dubbele bodem.
Vergeet niet bv. dat " de maffia " in Luik grote invloed had in de PS. De moord op COOLS is er het bewijs van. Het kabinet van de minister - die verdacht werd dat hij betrokken was bij de moord - bestond uit leden van het Italiaanse Calabrië, enz. Dus mij maakt men niet wijs dat er geen gevaren zijn als men kan manipuleren.
Ik zou nog meer kunnen aanhalen, maar goed....
Ik wou dat je gelijk zou hebben, maar ik vrees er voor.
Oud 11 februari 2005, 21:57   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, V.D.B., jammer genoeg is België Zwitserland niet. Herinner je VAN ROSSEM J.P. en zijn cornuiten. Ik blijf erbij dat we juist moeten trachten serieux in de politiek te krijgen en niet showbeesten en sympathieke mensen of met een dubbele bodem.
Aha, en u denkt dat de Zwitserse politici dan allemaal gewetensvolle, ernstige en supereerlijke volksvertegenwoordigers zijn. Dan kent u wel heel weinig van de Zwitserse interne keuken.

Of meent u nu dat de Zwitsers verstandiger mensen zijn dan de Belgische burger? Uiteindelijk kiest immers het volk de volksvertegenwoordigers, en niet de politicus zijn eigen postje.
Oud 11 februari 2005, 21:58   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet niet bv. dat " de maffia " in Luik grote invloed had in de PS. De moord op COOLS is er het bewijs van. Het kabinet van de minister - die verdacht werd dat hij betrokken was bij de moord - bestond uit leden van het Italiaanse Calabrië, enz. Dus mij maakt men niet wijs dat er geen gevaren zijn als men kan manipuleren.
Dat gebeurt in Wallonië en dat is hun verantwoordelijkheid dan. Voor mij is dat buitenland.
Oud 11 februari 2005, 21:58   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wou dat je gelijk zou hebben, maar ik vrees er voor.
Dan twijfelt u aan de basis van de democratie, nl. dat het volk soeverein is en dat alle macht bij dat volk berust.
Oud 11 februari 2005, 21:59   #34
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Ik vond de argumentatie van Van Brempt anders maar zwak.
Vrouwen kijken anders naar de wereld ?
Tja, kinderen ook.
Oud 11 februari 2005, 22:01   #35
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan twijfelt u aan de basis van de democratie, nl. dat het volk soeverein is en dat alle macht bij dat volk berust.
Nee Jan de macht berust zoals altijd en overal bij wie het volk het best kan lijmen.
Oud 11 februari 2005, 22:04   #36
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Nu begrijp ik er niets meer van. Uiteraard moeten de besten regeren; in het bedrijfsleven moet men ook de besten het bedrijf laten leiden. Wij hebben het democratisch middel om niet akkoord te zijn met de rangorde die de partij oplegt, maar de partij is ook niet zo dom om de minderen vooraan te plaatsen.
Oud 11 februari 2005, 22:06   #37
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee Jan de macht berust zoals altijd en overal bij wie het volk het best kan lijmen.
Hij in wie de menigte geloofd, heeft de macht
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 22:08   #38
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik er niets meer van. Uiteraard moeten de besten regeren; in het bedrijfsleven moet men ook de besten het bedrijf laten leiden. Wij hebben het democratisch middel om niet akkoord te zijn met de rangorde die de partij oplegt, maar de partij is ook niet zo dom om de minderen vooraan te plaatsen.
Zij die het best debatteren en een grote drukkingsgroep achter zich weten komen vooraan op de lijst, kennis en kunde is van ondergeschikt belang
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 22:09   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp ik het goed dat u dus de democratie niet genegen bent?
Oud 11 februari 2005, 22:11   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Zij die het best debatteren en een grote drukkingsgroep achter zich weten komen vooraan op de lijst, kennis en kunde is van ondergeschikt belang
Wanneer ik jullie hier zo allemaal lees, dan kan ik niet anders dan concluderen dat jullie democratie heel slechte regeringsvorm vinden. Blijkbaar kiest het volk steeds onbekwame populisten die het naar de mond praat, maar waardoor de bekwamen en mensen met kennis en kunde niet verkozen raken. Waarom dan voor een democratie kiezen?

Waarom niet gewoon zeggen dat jullie een technocratische regering willen? Een halve dictatuur dus...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be