Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2005, 16:34   #21
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Dit bevestigd de theorie van Henry George dat privé bezit van de natuurlijke bronnen een rem betekent op de welvaartcreatie en ongelijke distributie van de welvaart.
En waarom is die autoconstructie hier dan zo'n heilige koe? Laat die maar gerust verdwijnen, binnen een paar jaar zijn er anders zo veel auto's dat de arbeiders in die autofabrieken al niet meer met de auto op hun werk geraken
Mist er iemand de Waalse steenkool?
Of de scheepswerven?
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 17:11   #22
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michroscoop
En waarom is die autoconstructie hier dan zo'n heilige koe? Laat die maar gerust verdwijnen, binnen een paar jaar zijn er anders zo veel auto's dat de arbeiders in die autofabrieken al niet meer met de auto op hun werk geraken
Mist er iemand de Waalse steenkool?
Of de scheepswerven?
Tja, dat is waar...
Wie mist er trouwens 'werk' als iemand anders voor de pampers zorgt?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 17:19   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

die lieve mensen van ford toch, met hun strafpunten voor zieke werknemers...
3 dagen ziek geweest dat jaar?
ah, buiten gij.
ah ja, want gij zijt een slechte werknemer.

en CHIPIE, je ziet al aardig bruin van in de werkgevers hun gat te kruipen.
begin het eerlijk gezegd ook al te ruiken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 17:19   #24
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Tja, dat is waar...
t is hopen dat procter en gamble het niet aftrapt
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 17:22   #25
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
die lieve mensen van ford toch, met hun strafpunten voor zieke werknemers...
3 dagen ziek geweest dat jaar?
ah, buiten gij.
ah ja, want gij zijt een slechte werknemer.

en CHIPIE, je ziet al aardig bruin van in de werkgevers hun gat te kruipen.
begin het eerlijk gezegd ook al te ruiken.
Zolang de R*f het maar niet riekt...

Het voordeeln Mitgard, van mensen zoals U, die leven van leefloon en zwartwerk, is dan men geen schrik moet hebben om afgedankt te worden...
Oud 12 februari 2005, 17:32   #26
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Het zou misschien toch niet slecht zijn dat onze beleidsmensen en de vakbonden zich echt gaan bezinnen over onze toekomst (en die van onze kinderen).

Blijven beweren dat het goed gaat in ons land (volgens de vakbonden zelfs supergoed) en zich niet (durven) beraden over dringend te nemen maatregelen, ja, dat vergt wel veel moed en visie op de toekomst...

We kunnen natuurlijk verkiezen het land plat te leggen (stakingen enz) zodat deze firma's hier verdwijnen en bijgevolg ook het probleem
Ik kan mij wel vinden in je conclusie maar toch mag men ook niet vergeten dat de arbeider ook iets wil voor zijn werk

misschien kom ik nu weer te links voor maar ik vind dat een arbeider wel mag meegenieten van de winst van een bedrijf zoal bij busauto fabrikant van Hoof of niet soms?

Ik heef je wel gelijk dat men soms ook eens moet gaan bezinnen in de vakbond maar toch moet men niet alle sectoren over de zelfde kam scheren
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 17:58   #27
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, dat is waar...
Je hebt de tekst die je zelf plaatste maar half begrepen.
Het is niet alleen de loonkost maar ook de prijzen van grondstoffen die de welvaartcreatie afremmen.
Ik pleit voor volledige afschaffing van belastingen op arbeid. In de plaats daarvan invoering van een belasting op de ontrokken waarde (onttrokken milieuwaarde) en invoering van het onvoorwaardelijk basisinkomen.

Daar waar de arbeid belast wordt zal er minder arbeid zijn.
Daar waar de handel belast wordt zal er minder handel zijn.
Daar waar het kapitaal belast wordt zal er minder kapitaal ter beschikking zijn.
Echter daar waar de grond en grondstoffen belast worden zullen er evenveel gronden en grondstoffen zijn vermits deze niet gemaakt zijn door de mens maar ontleent worden aan de Natuur.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:00   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ik kan mij wel vinden in je conclusie maar toch mag men ook niet vergeten dat de arbeider ook iets wil voor zijn werk

misschien kom ik nu weer te links voor maar ik vind dat een arbeider wel mag meegenieten van de winst van een bedrijf zoal bij busauto fabrikant van Hoof of niet soms?

Ik heef je wel gelijk dat men soms ook eens moet gaan bezinnen in de vakbond maar toch moet men niet alle sectoren over de zelfde kam scheren
Uiteraard niet. Wellicht bedoel je de sector waarin u bent tewergesteld niet?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:07   #29
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3

Als je hier sommigen moet volgen dan moeten wij allemaal gaan werken voor 600 euro per maand,mogen we niet meer bij de vakbond zijn en mag de werkgever doen wat hij maar wil en moet iedereen alleen maar ja knikken.
En als we dan aan dat pover loontje zullen werken zal het nog te veel zijn en zullen ze ons daar weer aan herinneren.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:07   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet alleen de loonkost maar ook de prijzen van grondstoffen die de welvaartcreatie afremmen.
Ik pleit voor volledige afschaffing van belastingen op arbeid. In de plaats daarvan invoering van een belasting op de ontrokken waarde (onttrokken milieuwaarde) en invoering van het onvoorwaardelijk basisinkomen.

Daar waar het kapitaal belast wordt zal er minder kapitaal ter beschikking zijn.
Echter daar waar de grond en grondstoffen belast worden zullen er evenveel gronden en grondstoffen zijn vermits deze niet gemaakt zijn door de mens maar ontleent worden aan de Natuur.
De fysiocraten zijn al een eeuw of twee dood en begraven hoor. Ten andere uw stelling klopt niet. Als grondstofwinning in één land minder rendabel is dan in een ander land (bijvoorbeeld omdat er hoge lasten worden gegeven,) dan doet men in dat land de boel toe en vertrekt men naar een ander land of vermindert men de winning. Een uitzondering zijn misschien zeldzame grondstoffen maar zoals u weet hebben we die in België niet.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:30   #31
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
De fysiocraten zijn al een eeuw of twee dood en begraven hoor.
't Zal wel al mij liggen maar ik heb nog nooit over fysiocraten gehoord.

Effe opgezocht, de fysiocraten hebben geen ongelijk dat alleen arbeid (landbouw in hun tijd) welvaart creeerd en de andere klassen ( adelijke grootgrond bezitters) vegeteren op de arbeid van anderen.

Citaat:
Ten andere uw stelling klopt niet. Als grondstofwinning in één land minder rendabel is dan in een ander land (bijvoorbeeld omdat er hoge lasten worden gegeven,) dan doet men in dat land de boel toe en vertrekt men naar een ander land of vermindert men de winning.
Dat is nu het probleem van het kapitalisme.
Als men op de ene plaats niet ongestoord aan het plunderen van de Natuur kan slaan verhuist men naar een andere locatie. De Natuur is collectief bezit van de mensheid en van niemand in het bijzonder. De Natuur privatiseren is dus regelrechte diefstal van collectief bezit. Niet alleen is het diefstal, het betekent ook feitelijke vrijheidsberoving voor diegenen aan wie de toegang ontzegt is.

Laatst gewijzigd door @lpha : 12 februari 2005 om 18:41.
Oud 12 februari 2005, 18:33   #32
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Uiteraard niet. Wellicht bedoel je de sector waarin u bent tewergesteld niet?
Neen niet alleen mijn sector er zijn er nog anderen

wat mijn sector betrefd moeten we niet meer loon vragen maar vooral een gaan zorgen dat de regering onze 13é maand uitbetaalt nu is het zo dat de werkgever dus in mijn geval de beschutte werklplaats al de helf van een maand uitbetaalt maar de afspraak was dat de andere helft door de regering zou betaalt worden maar tot vandaag hebben we ons geld nog altijd niet gezien!

ik moet toegeven dat de regering misschien wel zonder €€ zit maar belofde maakt schuld!!
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:36   #33
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Zal wel al mij liggen maar ik heb nog nooit over fysiocraten gehoord.
De fysiocraten waren een school van Franse economisten, die in de nasleep van de Franse Revolutie een zeer grote nadruk legden op landbouw.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 18:38   #34
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang de R*f het maar niet riekt...

Het voordeeln Mitgard, van mensen zoals U, die leven van leefloon en zwartwerk, is dan men geen schrik moet hebben om afgedankt te worden...
en waarom zou ik moeten werken?
ik heb goede redenen om niet te werken.
Oud 12 februari 2005, 18:39   #35
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:

Tja, ik zal U maar geloven
Wie heeft gezegd dat ik ontken dat ook de prijzen van de grondstoffen de welvaartcreatie (kunnen) afremmen?
Oud 12 februari 2005, 18:49   #36
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ik zal U maar geloven
Wie heeft gezegd dat ik ontken dat ook de prijzen van de grondstoffen de welvaartcreatie (kunnen) afremmen?
Ik deed enkel een poging om het neoliberale dogma te doorprikken dat alle economische onheil aan de hoge loonkost te wijten is
Oud 12 februari 2005, 19:01   #37
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
De fysiocraten waren een school van Franse economisten, die in de nasleep van de Franse Revolutie een zeer grote nadruk legden op landbouw.
Het hedendaags Georgisme omvat de gehele milieuruimte.
Er zijn wel overeenkomsten met de fysiocraten. Ook zij bouwden verder op de natuurlijke rechten van het individu.
Oud 12 februari 2005, 19:09   #38
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb zo de indruk dat een dergelijk topic hier iedere maand een keer of twee op dit eigenste forum gestart wordt.....

Om bij die "arme" autofabrikanten" te blijven.
Het probleem is dat ze aan het einde van hun latijn zijn.
Autos van tegenwoordig zijn inmiddels tot op component-niveau identiek geworden.....Eigenlijk is de vorm(wat je ziet) nog het enige onderscheid.
Er is een tijd geweest dat er Goede en Slechte merken waren....dat is ook ongeveer voorbij....
Of anders gezegd,de autofabrikanten slagen er steeds slechter in zich te onderscheiden van elkaar.....behalve in prijs......
En zo vecht Belgie een verloren strijd denk ik....
Aan ons om te zorgen dat de technische toelevering hier vast-geankerd blijft.(U zou verschieten hoeveel componten,zelfs in Koreaanse auto's uit onze contreien komen en vice-versa......)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 19:27   #39
Boudewijn Bouckaert
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het zou misschien toch niet slecht zijn dat onze beleidsmensen en de vakbonden zich echt gaan bezinnen over onze toekomst (en die van onze kinderen).

Blijven beweren dat het goed gaat in ons land (volgens de vakbonden zelfs supergoed) en zich niet (durven) beraden over dringend te nemen maatregelen, ja, dat vergt wel veel moed en visie op de toekomst...

We kunnen natuurlijk verkiezen het land plat te leggen (stakingen enz) zodat deze firma's hier verdwijnen en bijgevolg ook het probleem
Met uw laatste opmerking hebt u uiteraard gelijk. De corporatistische structuren op de arbeidsmarkt ( interprofessionele akkoorden, CAO's, een loodzware sociale zekerheid ergo zeer hoge parafiscale afdrachten) bedreigen op lange termijn onze welvaart. Nochtans moet men ook geen doemscenario cultiveren waarbij het erop lijkt dat binnenkort hier een grote exodus van alle bedrijvigheid plaatsvindt en Europa een groot Henegouwen wordt. IN de Volkskrant verscheen enkele dagen gelden het resultaat van een zeer uitgebreide enquete bij bedrijven (11 624 bedrijven !) waaruit bleek dat slechts 1% van de banen die verdwijnen verloren gaan door de verplaatsing van productie naar het buitenland. Bovendien brengt 'outsourcing' -vooral naar Nieuw Europa- nieuwe activiteiten in het binnnenland met zich mee. Vele sectoren zijn hier maw betrekkelijk veilig. De auto-industrie lijdt natuurlijk aan overcapaciteit ( de autos gaan steeds langer mee en de wegen geraken vol) en bovendien, voor het maken vanauto's heb je geen supergeschoolde arbeidskrachten nodig. Hier zal dus wel een loonverlagende ingreep moeten komen. Als de lonen in de autoindustrie in Vlaanderen met 11 % verlaagd worden zullen waarschijnlijk veel Vlaamse arbeiders ergens elders een job zoeken. De vrijgekomen plaatsen kunnen dan aan Henegouwers worden gegeven, na een inburgeringstaalcursus natuurlijk.
Boudewijn Bouckaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 19:45   #40
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn Bouckaert
Als de lonen in de autoindustrie in Vlaanderen met 11 % verlaagd worden zullen waarschijnlijk veel Vlaamse arbeiders ergens elders een job zoeken. De vrijgekomen plaatsen kunnen dan aan Henegouwers worden gegeven, na een inburgeringstaalcursus natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be