![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 19 februari 2005 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Is het ook niet zo dat buiten de toegenomen koolstofproductie sinds 1950 ook de zonneactiviteit onrustbarend is toegenomen. Dit heeft geresulteerd in een stijging van de zogenaamde zonnewind. En die hebben ook invloed op onze atmosfeer.
Maar de wetenschap is blijkbaar nog niet uit wie (mens of zon) in welke mate verantwoordelijk is voor de opwarming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een flink aantal studies van de oceanen en het afsmelten van het Noordpoolijs laten er geen twijfel over bestaan dat de aarde opwarmt, dat menselijk hande- len daarvan de oorzaak is en dat het weer er ernstige gevolgen van zal ondervinden. Dat hebben Amerikaanse geleerden gezegd op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for the Advancement of Science. De opwarming blijkt veel duidelijker uit de metingen van de temperatuur van de zeeën dan van de atmosfeer. "Het debat over de vraag of de aarde al dan niet opwarmt, is voorbij, althans voor rationele mensen", zo werd gezegd.[/size] Blijkbaar toch wel... http://vrtnieuws.telenet-media.be/ni...and/index.html
[size=1] ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door nou nou : 21 februari 2005 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk niet. We prolifereren mateloos. Dat is één van de hoofdcomponenten van het probleem. Zouden onze kleinkinderen de laatste generatie zijn die een min of meer 'normaal' leven zal kunnen leiden, in onze bevoorrechte regio's, of zullen ze al in de klem van de klimaatwissel gevat worden, de watertekorten, de pollutie? Als we geen productiewijzen en samenlevingswijzen kunnen opzetten die de ecologische evenwichten respecteert, laten de gevolgen niet op zich wachten. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2005 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar zijn ze wél uit. Er is een vrijwel algemene consensus daarover onder de ofiiciële organisaties van de wetenschappers. Zelfs hun Amerikaanse afdeling heeft dat deze week nog eens expliciet bevestigd, zoals Nou-nou aangeeft. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2005 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kwasi elk product dat per zeeschip vervoerd wordt tot aan een haven vervuilt nog veel meer onderweg van de haven naar de consument, op onze wegen. En dan heb je nog de producten die per vliegtuig getransporteerd worden. (bron:studies van Jules Pretty) Of die producten die hier dankzij subsidies gekweekt worden hoewel het energie-efficiënter zou zijn om ze per vliegtuig/schip aan te voeren. Zoals de tomaten die in Holland in serres gekweekt worden. (bron: factor four van de club van rome) opm: eno2, ik geef bewust referenties die jij geloofwaardig zou moeten vinden
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 21 februari 2005 om 14:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de pollutie is sterk afgenomen. Die regio's waar je niet gewoon kan wonen door pollutie zijn al helemaal zeldzaam. Ik zeg niet dat ze bestaan. Enkel dat ze een bijzonder klein deel van de voor de rest nog nuttige landfractie uitmaken.
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2005 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aijaijai, daar kan ik niet zo kort op reageren. Ben juist bezig met 'blue gold' van Maude Barlow en daar zal ik je dan een paar voorbeelden uit geven. Vooral het privatiseren dreigt, waarbij veel armen non-consumenten dreigen te worden. Ben je op de hoogte van wat er tussen de multinational Bechtel en Bolivië gebeurd is, via de WTO? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ondertussen willen de groenen toch de milieu-migranten erkennen. Mijn kennis is niet louter boekensnuffelarij-ik ben wel degelijk met bootvluchtelingen in contact geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
90% van het water wereldwijd wordt trouwens gebruikt voor irrigatie. Daarvan wordt 60% verspild (zonder grote technische ingrepen, enkel een betere planning met het aanwezige materiaal). Citaat:
Citaat:
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 23 februari 2005 om 10:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Bavo
Alsof je water zomaar over de wereld transporteert met boten. En stel dat je dat toch wil doen: de amazone ______ De WTO is via de GAT de waterdiensten en het waterexport wereldwijd aan het privatiseren. Een aantal grote steden zijn al geprivatiseerd. Buenos Aires (door Menem, de corrupteling). Cochacamba, Bolivië, die Bechtel echter terug wegstuurden wegens contractovertredingen, en door de WTO hiervoor veroordeeld werden. Over de privatisering van water ga ik afzonderlijke postings maken. De enige redding voor het behoud van ons sociaal kapitaal van onze gemeenschappelijke waterbedeling ligt voor het ogenblik in het slabakken van de onderhandelingen bij het WTO-GAT waar een stijve tegenstand schijnt op te duiken tegen veralgemeende privatisering. Er zwalpen als wereldwijd supertankers met zoet water over zee, hun enorme brandstoftanks vol bunker C, de meest vervuilende brandstof ter wereld. Experimenten met heenreis olie en terugreis water zijn ook al aan de gang. Afgedankte eenhuidige olietankers zullen gebruikt worden voor watertransport in bulk. Overigens wordt Cyprus al bediend vanuit Turkije met een revolutionair syteem van zoetwaterzakken. Er zijn minstens drie firma's die waterzakken aan het ontwikkelen. De grootste zijn tien keer groter dan de grootste supertankers: vijf miljoen ton (= kubieke meter) water.Ze worden met sleepboten vervoerd. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 februari 2005 om 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() bavo
Oorspronkelijk bericht door boer_bavo Die regio's waar je niet gewoon kan wonen door pollutie zijn al helemaal zeldzaam. ___________ Aralmeer biologisch gedeterioreerd (80% in volume verminderd en tien keer zouter geworden) en het land onbewoonbaar vervuild. Millioenen milieu-vluchtelingen. (Ik heb me nu trouwens achter de eis geschaard van Groen tot het erkennen van milieu-vluchtelingen). Tsjaadmeer is 90% gekrompen door irrigatie (grootste bekken in Afrika). Soedan, Tsjaad, Nigeria en Kameroen zijn getroffen. Woestijnvorming door overmatige irrigatie bedraagt 3.6 miljard hectare in meer dan honderd landen. Ogallala-aquifer in het westen van de VS, het grootste ter wereld, wordt ver boven zijn regeneratie-capaciteit aangeboorD. De VS zal in de toekomst moeten bevoorraad worden met supertankers uit Canada. Nog meer bunker C. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk bericht door boer_bavo
Watertekorten zijn er zo goed als nergens ter wereld, en er is geenenkele reden om aan te nemen dat er meer zouden zijn als het klimaat veranderd. Integendeel. En de pollutie is sterk afgenomen. Die regio's waar je niet gewoon kan wonen door pollutie zijn al helemaal zeldzaam. Ik zeg niet dat ze bestaan. Enkel dat ze een bijzonder klein deel van de voor de rest nog nuttige landfractie uitmaken. ________ Ondertussen willen de groenen toch de milieu-migranten erkennen. Mijn kennis is niet louter boekensnuffelarij-ik ben wel degelijk met bootvluchtelingen in contact geweest. Toevoeging: Ik vind je beweringen hier gratuit of apodictisch. Zie posting hierboven over Tsjaad- en Aralmeer. __________________ Laatst gewijzigd door eno2 : 23 februari 2005 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De landbouwproductie van het land is na de globalisering in elk geval enorm gestegen, zonder dat er meer milieuschade is. Grootse projecten (uiteraard slecht uitgevoerd, want de mensen die het uitvoeren hebben er geen eigenbelang bij dat het goed gebeurd) die veel kosten en veel milieuschade veroorzaken zijn daardoor niet meer nodig. Citaat:
Citaat:
En wat definieer je onder woestijnvorming? Dit gebied voldoet bvb perfect aan de meest gebruikte regel van verwoestijning: ![]() Los daarvan zie ik niet in wat het het feit dat een land overmatig water gebruikt met pro of tegen globalisering zijn te maken heeft. Het heeft te maken met slecht management. Wil je er iets aan doen? Studeer dan iets bij over irrigatie en trek naar een gebied met slechte irrigatie. Ze zullen je graag zien komen (niet cynisch bedoeld). Geirrigeerde gebieden produceren nu 1/3 van alle voedsel op aarde, en dat op een fractie van het landbouwoppervlak (1/10e ofzo, ik heb de cijfers niet bij de hand). Irrigatie afbouwen = meer natuur doen verdwijnen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is nochtans wat de eco-pessimisten ons altijd doen geloven. De energiekost van alle blaadjes dienik al gelezen heb dat je je tanden moet poetsen met een beker is vele malen diegene van het uitgespaarde water.
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs in belgië trouwens wordt er (ondanks de grote regenval ja) te spilzuchtig met de watervoorraden omgesprongen. De laatste tientallen jaren zijn de grondwaterniveaus bij ons hierdoor drastisch gedaald. Beginnen paniekeren dat de wereld om zeep is, is inderdaad niet nodig. Maar dat we met een serieus probleem zitten zou dus onderhand toch mogen duidelijk zijn. (En zo zijn er nog wel heel wat meer landen die kampen met tekort aan water; al zijn de redenen daarvoor niet enkel te wijten aan klimaatverandering.) |
|
![]() |
![]() |