Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 16:45   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Necrofilius Rectum
King of beggars stelde:

"Als authentieke arme heb ik voor Het netwerk hetvolgende eisenpakket

1. In de statuten van het vlaams netwerk moet vastgelegd worden dat

- alleen authentieke en actuele armen zich kandidaat kunnen stellen voor de raad van bestuur van het netwerk.
- In de algemene vergadering van het netwerk alleen armen stemrecht hebben.

In beide organen kunnen psychologen - maatsch assistenten ea slechts louter een adviserende rol vervullen.

2. Alle verenigingen die deel uitmaken van het netwerk moeten diezelfde wijzigingen in hun statuten aanbrengen. Zoniet moeten ze uit het netwerk als zijnde onwenselijk worden geweert."
-------------------------------------------------------------------

Redelijk koddig, vind ik dat.

Je kan verenigingen oprichten tot sintjuttemis...

Maar ik veronderstel dat die toekomstige beweging wel eisen zal stellen aan die perverten die dagelijks werken voor de kost?

Het schoentje gaat wel ergens wringen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden.
koddig ?

Zitten er niet moslims in de moslim executieve ?
Zitten er hetero s in de raad van bestuur van het roze actiefront ?
maken werkgevers deel uit van het bestuur van de vakbonden ?
Zitten er armen in het bestuur van het eigenaars syndicaat ?
Zitten er vleeseters in de Raad van bestuur van GAia ?????
.........
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 16:54   #22

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Nogmaals, de "maatschappij" heeft als dusdanig geen verwachtingen... En legt ook als dusdanig geen verplichtingen of "druk" op. Dat je dit zo stelt kan te wijten zijn aan een populaire fout in de perceptie of aan een poging om de eigen problemen te externaliseren, te projecteren. (m.a.w. in de slachtofferrol te kruipen) Dat laatste is trouwens de gekende truuk van links om de mensen een schuldgevoelen aan te praten en via de schuldgevoelen de gruwelijke fiscale druk te motiveren.

Nogmaals, wie niet op eigen krachten k�*n voorzien in zijn levensonderhoud moet kunnen rekenen op solidariteit. En dat concretiseert zich eerst in een lage instapdrempel (bvb. toegang tot de arbeidsmarkt) en in de tweede plaats in een tastbare hulp -bij voorkeur in natura. Wie niet op eigen krachten wil voorzien in zijn levensonderhoud krijgt exact dezelfde opties, maar moet niet komen klagen en protesteren dat ie niet zijn eigen computer annex breedband-internetverbinding krijgt. In dat laatste geval hebben we het over zgn. non-conformisten, rebellen en het klinkt dan wel verdraaid raar dat zij anderzijds in hun levensstijl toch weer de conformist willen uithangen onder het mom dat de samenleving e.e.a. ondertussen onmisbaar zou hebben gemaakt.

Keuzes in het leven, de vrijheid om die keuzes te maken, maar ook de consequenties van één en ander aanvaarden. Echt moeilijk is het allemaal niet. Solidariteit in de samenleving dient vooral gericht te zijn op het garanderen van vrijheden. In het geval van de armen, op de vrijheid om als ze dat écht willen uit hun ellende te kunnen stappen en zich in te schakelen -zover hun mogelijkheden dat toelaten- in de samenleving.
In jouw perceptie zijn er goede armen en slechte armen. Waarom die verroordeling ?
Ben jij als niet arme geplaatst om hier een bonafide en objectief oorddel over te vellen. Meer bepaald wie nu precies diegenen zijn die niet willen en wie diegenen zijn die niet kunnen ?
16 percent van de bevolking leeft in armoede - dat zijn feiten
armoede dwz dat je over ontoereikende middelen beschikt om adequaat in je basisbehoeften te voorzien - om welke reden ook.
Feit is dat we na meer dan tweehonderd jaar mensenrechten er nog niet in geslaagd zijn iedereen de kans te geven een menswaardig bestaan te leiden.
Reden = mensen zoals jij die er van uit gaan dat iets dat de wet voorschrijft in de praktijk ook van toepassing is
heel naief hoor.

Nogmaals ik ken bvb niets van de beurs bvb
wijselijk onthoud ik me dan ook van voorspellingen op de aandelenmarkt
Oud 16 februari 2005, 17:02   #23

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Mee eens.

De grens tussen 'niet willen' en 'niet kunnen' is heel vaag en onduidelijk, maar is toch relevant hoor. Wie 'niet kan' moet kunnen rekenen op solidariteit, maar wie 'niet wil' moet achteraf niet komen klagen dat hij 'nie mee is met de maatschappij'. Wie 'niet kan' verlangt naar een zorgmaatschappij waar iedereen een plaats in krijgt, wie 'niet wil' wil een individualistische samenleving waar iedereen z'n eigen zin doet. Wie een individualistische samenleving wil, moet achteraf nie klagen dat hij individualistisch in de kou staat.

Helaas is het niet altijd duidelijk of het 'niet willen' of 'niet kunnen' is. Stel dat mijn arme buurman een goedbetaalde job heeft aangeboden gekregen, en de eerste dag al niet komt opdagen omdat hij niet uit bed is geraakt... Omdat hij 'niet wilde' en liever in z'n bed bleef liggen? (zo zijn er hoor, 'nah, ik had geen zin vandaag') Of omdat hij 'niet kon' omdat hij depressief is, of een knallende kater heeft van die hoeveelheid drank die hij niet kon weerstaan die nacht, of omdat hij hoofdpijn heeft, al jarenlang,...

Heel wat mensen die geklassificeerd worden als 'niet willen' zouden eigenlijk in de klasse '(tijdelijk) niet kunnen' moeten geklassificeerd worden, en niét afgedaan worden als 'hopeloos'.

Maar dan moeten ze ook bereid zijn zèlf te veranderen, en zich niet in het slachtofferrolletje wentelen van 'kleine arme ik versus de grote boze prestatiemaatschappij'.
jij geeft tenminste zelf al aan dat het haast ondoenbaar is om objectief vast te stellen wie er zogezegd niet wil en zie er niet kan.

Ik heb ook niet gezegd dat de fout volledig bij de maatschappij ligt
maar zoals nu de perceptie is die door de beleidsmensen nu wordt opgehangen ligt de fout altijd bij de armen en de werklozen.
Van den broucke vindt zelfs dat oudere werklozen te weinig geschoold zijn en dat ze opleidingen moeten gaan volgen ?????
Is het de schuld van die oudere werklozen dat ze gedumpt worden door de bedrijven ? misschien is het ook niet de schuld van die bedrijven he - misscjhien moeten ze op hun beurt wel vanwege de concurrentiedruk
Maar is het de schuld van die oudere werkloze dat hij nergens nog aan de bak geraakt ? Is hij onvoldoende geschoold ? onvoldoende gemotiveeerd om werk te zoeken enz.
Oud 16 februari 2005, 17:06   #24
Necrofilius Rectum
Vreemdeling

Standaard

Beggar,

Doe concrete voorstellen!

Als rijke stinkerd zal ik dat in beraad nemen.
Mijn mening telt toch ook?
Necrofilius Rectum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 17:49   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Feit is dat we na meer dan tweehonderd jaar mensenrechten er nog niet in geslaagd zijn iedereen de kans te geven een menswaardig bestaan te leiden.
Het hangt er een beetje vanaf wat je 'menswaardig' noemt, maar ik vrees dat jij hierin heel naïef bent, en niet de Vexille.
Wat je daar beschrijft, is immers een utopie.
Oud 16 februari 2005, 17:52   #26

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Necrofilius Rectum
Beggar,

Doe concrete voorstellen!

Als rijke stinkerd zal ik dat in beraad nemen.
Mijn mening telt toch ook?
Stinker

jouw mening telt natuurlijk
maar wat zou jij ervan vinden moest ik op een officiele website als arme vanalles ga ophangen over de rijken ?

een voorstel

Mocht ik ooit geld gaan beleggen op de beurs dan zal ik jouw consulteren
Mocht jij ooit politiek of ik weet niet hoe een probleem met armen hebben dan mag je mij altijd consulteren.
Oud 16 februari 2005, 17:53   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van den broucke vindt zelfs dat oudere werklozen te weinig geschoold zijn en dat ze opleidingen moeten gaan volgen ?????
Misschien is dat ook in héél veel gevallen een nuchtere vaststelling.
Als mijn vader morgen op straat staat (wat helaas zeer realistisch is gezien het bedrijf waar ie werkt failliet aan't gaan is) dan kan hij tot de conclusie komen dat hij maar één ding kan, en dat is hetgene dat hij de voorbije 25 jaar gedaan heeft. Wat hij ervoor gedaan heeft, is 'weg', en de wereld is geëvolueerd sindsdien.
Als hij niet dezelfde job vindt als hij nu heeft bij een ander bedrijf, yep, dan gaat hij zich moeten bijscholen.
Dat is een relatief nuchtere vaststelling hoor.
Oud 16 februari 2005, 17:55   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jij geeft tenminste zelf al aan dat het haast ondoenbaar is om objectief vast te stellen wie er zogezegd niet wil en zie er niet kan.

Ik heb ook niet gezegd dat de fout volledig bij de maatschappij ligt
maar zoals nu de perceptie is die door de beleidsmensen nu wordt opgehangen ligt de fout altijd bij de armen en de werklozen.
Is het de schuld van die oudere werklozen dat ze gedumpt worden door de bedrijven ? misschien is het ook niet de schuld van die bedrijven he - misscjhien moeten ze op hun beurt wel vanwege de concurrentiedruk
Maar is het de schuld van die oudere werkloze dat hij nergens nog aan de bak geraakt ? Is hij onvoldoende geschoold ? onvoldoende gemotiveeerd om werk te zoeken enz.
Kom jij trouwens ooit verder in je redenering dan 'fout' en 'schuld', of stopt het daar?
Oud 16 februari 2005, 17:57   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar wat zou jij ervan vinden moest ik op een officiele website als arme vanalles ga ophangen over de rijken ?
U bedoelt zaken als

'rijken voelen zich goed geïntegreerd in de samenleving'
'rijken hebben vaak een diploma hoger onderwijs'
...

Oud 16 februari 2005, 17:58   #30

Standaard

Citaat:
Het hangt er een beetje vanaf wat je 'menswaardig' noemt, maar ik vrees dat jij hierin heel naïef bent, en niet de Vexille.
Wat je daar beschrijft, is immers een utopie.
De politieke crisis zit heel diep
jullie zijn er jezelf zelfs niet van bewust
Zijn de mensenrechten een utopie
De universele verklaring voor de rechten van de mens is het fundament van onze hedendaagse samenleving
op dezelfde manier als dat de bijbel dat was in de middeleeuwen
Als jij zegt dat de mensenrechten een utopie zijn dan zeg je dat ons hele systeem een utopie is.

Het is volgens mij een utopie te denken dat dit systeem zal blijven indien het haar eigen fundamenten ondergraaft
graag een neo-humanistische revolutie dus
Oud 16 februari 2005, 18:03   #31

Standaard

Citaat:
U bedoelt zaken als

'rijken voelen zich goed geïntegreerd in de samenleving'
'rijken hebben vaak een diploma hoger onderwijs'
...

inderdaad

ik ken rijken die zich niet geintegreerd voelen
en ik ken ook rijken diegeen diploma hebben
ik ken ook rijken met een gekwetste binnenkant
en rijken die niet kunnen omgaan met schoolgaande kinderen en niet kunnen omgaan met het openbaar vervoer
Oud 16 februari 2005, 18:05   #32

Standaard

Citaat:
Kom jij trouwens ooit verder in je redenering dan 'fout' en 'schuld', of stopt het daar?
Volgens de link vzw is het de taak van de ervaringsdseskundige om oa beleidsmensen - instanties op fouten te wijzen. Indien deze zoals jij dit er blijkbaar moeilijk mee hebben dan heeft het werken met ervaringsdeskundigen geen enkel zin
Oud 16 februari 2005, 18:06   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De politieke crisis zit heel diep
jullie zijn er jezelf zelfs niet van bewust
Zijn de mensenrechten een utopie
De universele verklaring voor de rechten van de mens is het fundament van onze hedendaagse samenleving
op dezelfde manier als dat de bijbel dat was in de middeleeuwen
Als jij zegt dat de mensenrechten een utopie zijn dan zeg je dat ons hele systeem een utopie is.

Het is volgens mij een utopie te denken dat dit systeem zal blijven indien het haar eigen fundamenten ondergraaft
graag een neo-humanistische revolutie dus
'jullie'??? Wie is 'jullie'? Gaan we een beetje veralgemenen?
Voor de duidelijk:
1. nee, het is niet mogelijk iedereen een 'menswaardig' bestaan te geven (afhankelijk van de definitie van menswaardig, ik weet het... maar daar gaat het hier eigenlijk niet om)
2. ja, de universele rechten van de mens, of toch de volledige uitvoering daarvan, is een utopie.
3. ja, 'ons hele systeem' (whatever) is een utopie.

Vind je dat pijnlijk?
Oud 16 februari 2005, 18:12   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de link vzw is het de taak van de ervaringsdseskundige om oa beleidsmensen - instanties op fouten te wijzen. Indien deze zoals jij dit er blijkbaar moeilijk mee hebben dan heeft het werken met ervaringsdeskundigen geen enkel zin
Wie heeft het er precies moeilijk mee wanneer gezegd wordt dat kansarmen vaak minder vaardigheden op allerlei soorten gebieden hebben? Wie gaat dan tekeer?

Ik stel trouwens gewoon een vraag, nergens geef ik aanduiding van een 'moeilijkheid'. Insinueerderken.
Oud 16 februari 2005, 18:14   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inderdaad

ik ken rijken die zich niet geintegreerd voelen
en ik ken ook rijken diegeen diploma hebben
ik ken ook rijken met een gekwetste binnenkant
en rijken die niet kunnen omgaan met schoolgaande kinderen en niet kunnen omgaan met het openbaar vervoer
Amai zeg, meen je't?

Ah, dan moeten die dingen irrelevant zijn, zeker?
Dan hoeft het ook niet dat er speciale programma's opgericht worden voor kansarmen die zich specifiek richten op mogelijke 'tekorten'. Goh, dat scheelt een pak geld dat we dan gewoon kunnen investeren in de rijken
Oud 16 februari 2005, 18:26   #36
Necrofilius Rectum
Vreemdeling

Standaard

Mistgordijnen blijven spuiten zal tot niets leiden.

De threadstarter blijft de kern van de zaak ontwijken.

Werkelijke voorstellen in een werkelijke wereld.... aub.

Laatst gewijzigd door Necrofilius Rectum : 16 februari 2005 om 18:26.
Necrofilius Rectum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:42   #37

Standaard

Citaat:
Misschien is dat ook in héél veel gevallen een nuchtere vaststelling.
Als mijn vader morgen op straat staat (wat helaas zeer realistisch is gezien het bedrijf waar ie werkt failliet aan't gaan is) dan kan hij tot de conclusie komen dat hij maar één ding kan, en dat is hetgene dat hij de voorbije 25 jaar gedaan heeft. Wat hij ervoor gedaan heeft, is 'weg', en de wereld is geëvolueerd sindsdien.
Als hij niet dezelfde job vindt als hij nu heeft bij een ander bedrijf, yep, dan gaat hij zich moeten bijscholen.
Dat is een relatief nuchtere vaststelling hoor.
mijn nuchtere vaststelling is dat de meeste oudere werklozen niet meer willen en of kunnen bijscholen. Zoals jij het voorstelt zal er in vlaanderen binnen 20 jaar geen plaats meer zijn voor niet universitairen in vlaanderen. Wie gaat er jullie brood dan bakken. Of moeten alle nu hier verblijvende armen maar emigreren naar lage loon landen om daar mee te gaan werken in een nike fabriek
Oud 16 februari 2005, 19:50   #38

Standaard

Citaat:
'jullie'??? Wie is 'jullie'? Gaan we een beetje veralgemenen?
Voor de duidelijk:
1. nee, het is niet mogelijk iedereen een 'menswaardig' bestaan te geven (afhankelijk van de definitie van menswaardig, ik weet het... maar daar gaat het hier eigenlijk niet om)
2. ja, de universele rechten van de mens, of toch de volledige uitvoering daarvan, is een utopie.
3. ja, 'ons hele systeem' (whatever) is een utopie.

Vind je dat pijnlijk?
Voor jouw is het natuurlijk niet belangrijk - een menswaardig bestaan kunnen leiden. Je hebt dan ook 9/10 zelf een menswaardig bestaan. Aangezien er alleen zo n mensen in de politiek zitten is het menswaardig bestaan van 16 percent vd bevolking ook niet belangrijk.
Als jij mijn recht niet erkend op een menswaardig bestaan waarom zou ik dan dat van jouw erkennen.
Waarom zou een aan lager wal geraakte die in criminaliteit jouw recht op veiligheid erkennen
zonder sociale rechtvaardigfheid zal jouw veikigheid altijd een utopie blijven
je ontzegd jezelf het recht op veiligheid vanwege je gebrek aan solidariteit met achtergestelde groepen = humanisme = menselijkheid.
verwacht geen menselijkheid als je zelf niet menselijk bent
Oud 16 februari 2005, 19:51   #39

Standaard

Citaat:
Wie heeft het er precies moeilijk mee wanneer gezegd wordt dat kansarmen vaak minder vaardigheden op allerlei soorten gebieden hebben? Wie gaat dan tekeer?

Ik stel trouwens gewoon een vraag, nergens geef ik aanduiding van een 'moeilijkheid'. Insinueerderken.
ik heb u ook al verschillende concrete vragen gesteld waarop het antwoord uitblijft
mistgordijnen optrekken helpt niet hoor
Oud 16 februari 2005, 19:53   #40

Standaard

Citaat:
Amai zeg, meen je't?

Ah, dan moeten die dingen irrelevant zijn, zeker?
Dan hoeft het ook niet dat er speciale programma's opgericht worden voor kansarmen die zich specifiek richten op mogelijke 'tekorten'. Goh, dat scheelt een pak geld dat we dan gewoon kunnen investeren in de rijken
ik ken veel rijke sukkelaars
en ben er hier weer eentje bij aan t leren kennen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be