![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Net zo min als Amerikaans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens ossaert zijt ge een nationalistische fascist als ge dingen met een hoofdletter schrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
|
![]() het engels zou de officiele landstaal moeten worden aangezien het een dialect is van het antwerps !
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad alleen slagen Fransen, Duitsers en Italianen er wel in voor dat typische IT jargon hun eigen woorden uit te vinden, ! verschikkelijk gewoon, nen duits heeft het dan over een festplatte en een laufwerk, de fransen zijn nog erger, wij hebben een software draaien die uit het frans vertaald is naar het Franglais, het is engels maar met heel veel haar op, ... bijna onwerkbaar. gelukkig kennen de meesten de engelse termen wel, anders zou het nogal een soepke zijn ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ge vergeet het stuurpookje nog ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die mens heeft een blad of 10 A4 kes mogen volschrijven met niet vertaalde zaken, verkeerd vertaalde dingen en zinsconstructies die totaal niet klopten. Da was eigenlijk erg, maar hij kon er gelukkig zelf nog mee lachen, soms was het ook op het lachwekkende af trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse strijd tegen de frankofonie was vooral sociaal en kultureel; ze was gericht tegen een kulturele agressor.
De verengelsing nu is gans anders. En daarom heb ik er geen problemen mee. For the time being, spreek ik Vlaams. Het Nederlands is me net iets te Hollands of te kunstmatigs voor mij. Met mijn buren doe ik een klapke. enzovoorts. De grote baas op het werk spreek ik aan in de u-vorm, iets wat in Nederland niet meer bestaat. Kan mij nogal wat schelen. Wie het laatdunkend heeft over verkavelingsnederlands en andere synoniemen, is een dikke nek, heeft misschien eventueel wel germaanse gestudeerd, doch heeft het niet begrepen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De verfransing was inderdaad slecht cultureel, terwijl de verengelsing economisch gebeurt! De verfransing slaagde er niet in de economische onderbouw van vlaanderen te verfransen, terwijl het Engels daar wel volop mee bezig is. De verengelsing is nu veel nefaster en grootschaliger dan de verfransing was. En u hebt er geen probleem mee?
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Burgemeester
|
![]() Het is in ons aller voordeel dat onze Vlaamse bevolking een goed mondje Engels praat, staan we immers niet bekend om onze talenkennis? Domme nationalistische gevoelens zoals deze zouden een van onze grote economische troeven zomaar wegwerpen!
Neen ! Of zoals zelfs Pim Fortuyn het al zei: At your service !
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() toch niet tegen te houden: van dialect naar schoon Algemeen Nederlands (en dat op 1 generatie), naar een nog universelere taal, het engels...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eer als een symptoom dat de wereld kleiner en kleiner wordt. Globalisering dus. Er gaat vb. geen dualisering van de maatschappij mee gepaard, in tegenstelling tot de frankofone aanval van "destijds". Iedere peuter is mee met de nieuwe wereldkultuur. Zelfs al woont hij in (engelstalige gedeelten van) Afrika. Afgezien van de globaliserende tendens, verheug ik me er niet in dat de kleinere talen zullen verdampen tot "dode talen". 't Is meer een gevoel van dat ik mij er bij neerleg.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |