Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 23:33   #21
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
In geen enkele taal. En al zeker niet in het 'Vlaams', aangezien dat niet bestaat.
Net zo min als Waals.
Net zo min als Amerikaans.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 01:45   #22
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Vlaming
Geen vlaams woord.
Is het niet "Vlaams" woord (met een hoofletter) ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 02:56   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Volgens ossaert zijt ge een nationalistische fascist als ge dingen met een hoofdletter schrijft.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 10:17   #24
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Volgens ossaert zijt ge een nationalistische fascist als ge dingen met een hoofdletter schrijft.
wat? zoals dit?

Oud 17 februari 2005, 10:21   #25
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Grammatica is dus fascistisch ... Interessante theorie.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 10:33   #26
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaams is de enige taal die hier gesproken dient te worden.
Je hoort echter meer en meer engelse termen in ons taaltje binnensluipen.

Het is zelf populair om de engelsman uit te hangen.

Ik ben echter een fiere vlaming die vlaams spreekt!
Is "stop" ook geen engels woord?
Oud 17 februari 2005, 10:36   #27
homer
Burger

Standaard

het engels zou de officiele landstaal moeten worden aangezien het een dialect is van het antwerps !
Oud 17 februari 2005, 10:49   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
ik denk dat één van de hoofoorzaken van de doorbraak van het Engels in de Nederlandse taal de informatisering is. probeer maar uit te leggen aan iemand wat Windows of Office is zonder beide Engelse begrippen te gebruiken. heb je het over een CVE weet geen kat waarover je het hebt, maar iedereen die meer weet over computers dan waar de powerknop (oeps weer een Engels woord) ligt, heeft wel al es over een CPU gehoord.

en dan zijn er ook typische Engelse termen in de sport. de meeste mensen hebben het meer over penalties, corners en offside dan over strafschoppen, hoekschoppen en buitenspel..

persoonlijk vind ik het goed dat we meer Engelse (internationale) termen overnemen, dan dat we doen als de Fransen en uit puur chauvinisme aan alles een speciale naam gaan geven

Inderdaad alleen slagen Fransen, Duitsers en Italianen er wel in voor dat typische IT jargon hun eigen woorden uit te vinden, !

verschikkelijk gewoon, nen duits heeft het dan over een festplatte en een laufwerk, de fransen zijn nog erger, wij hebben een software draaien die uit het frans vertaald is naar het Franglais, het is engels maar met heel veel haar op, ... bijna onwerkbaar. gelukkig kennen de meesten de engelse termen wel, anders zou het nogal een soepke zijn !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 11:10   #29
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Inderdaad alleen slagen Fransen, Duitsers en Italianen er wel in voor dat typische IT jargon hun eigen woorden uit te vinden, !

verschikkelijk gewoon, nen duits heeft het dan over een festplatte en een laufwerk, de fransen zijn nog erger, wij hebben een software draaien die uit het frans vertaald is naar het Franglais, het is engels maar met heel veel haar op, ... bijna onwerkbaar. gelukkig kennen de meesten de engelse termen wel, anders zou het nogal een soepke zijn !
enkel voor hardwaar, of ook voor zachtwaar ?
Oud 17 februari 2005, 12:07   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
De CVE waar is de tijd naar toe.
Nostalgische gevoelens komen naar boven.
De Centrale Verwerkings Eenheid = processor
En dan de Afdrukeenheid ook door sommige gekend als de printer.

ge vergeet het stuurpookje nog !

Oud 17 februari 2005, 12:13   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
enkel voor hardwaar, of ook voor zachtwaar ?
Jamaar gm10, die verkoper kwam da spul installeren, en als we iets zagen dat niet just was in 't engels mochten we het hem zeggen voor de volgende versie...

Die mens heeft een blad of 10 A4 kes mogen volschrijven met niet vertaalde zaken, verkeerd vertaalde dingen en zinsconstructies die totaal niet klopten.

Da was eigenlijk erg, maar hij kon er gelukkig zelf nog mee lachen, soms was het ook op het lachwekkende af trouwens.
Oud 17 februari 2005, 21:50   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse strijd tegen de frankofonie was vooral sociaal en kultureel; ze was gericht tegen een kulturele agressor.

De verengelsing nu is gans anders. En daarom heb ik er geen problemen mee.

For the time being, spreek ik Vlaams. Het Nederlands is me net iets te Hollands of te kunstmatigs voor mij. Met mijn buren doe ik een klapke. enzovoorts. De grote baas op het werk spreek ik aan in de u-vorm, iets wat in Nederland niet meer bestaat. Kan mij nogal wat schelen.

Wie het laatdunkend heeft over verkavelingsnederlands en andere synoniemen, is een dikke nek, heeft misschien eventueel wel germaanse gestudeerd, doch heeft het niet begrepen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 22:09   #33
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is zelf populair om de engelsman uit te hangen.
Do you mean: zelfs?
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 14:23   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De Vlaamse strijd tegen de frankofonie was vooral sociaal en kultureel; ze was gericht tegen een kulturele agressor.

De verengelsing nu is gans anders. En daarom heb ik er geen problemen mee.

De verfransing was inderdaad slecht cultureel, terwijl de verengelsing economisch gebeurt! De verfransing slaagde er niet in de economische onderbouw van vlaanderen te verfransen, terwijl het Engels daar wel volop mee bezig is. De verengelsing is nu veel nefaster en grootschaliger dan de verfransing was.

En u hebt er geen probleem mee?
Oud 18 februari 2005, 14:31   #35
sebby
Burgemeester

Standaard

Het is in ons aller voordeel dat onze Vlaamse bevolking een goed mondje Engels praat, staan we immers niet bekend om onze talenkennis? Domme nationalistische gevoelens zoals deze zouden een van onze grote economische troeven zomaar wegwerpen!

Neen ! Of zoals zelfs Pim Fortuyn het al zei:

At your service !
Oud 18 februari 2005, 14:50   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Het is in ons aller voordeel dat onze Vlaamse bevolking een goed mondje Engels praat, staan we immers niet bekend om onze talenkennis? Domme nationalistische gevoelens zoals deze zouden een van onze grote economische troeven zomaar wegwerpen!

Neen ! Of zoals zelfs Pim Fortuyn het al zei:

At your service !
Er is een verschil tussen een mondje engels kunnen meepraten en aan complete verengelsing onderworpen worden. Dit speelt enkel in de kaart van de huidige (neoliberale) wereldorde.
Oud 18 februari 2005, 18:08   #37
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Er is een verschil tussen een mondje engels kunnen meepraten en aan complete verengelsing onderworpen worden. Dit speelt enkel in de kaart van de huidige (neoliberale) wereldorde.
Inderdaad, ik zou ook veel liever beter Engels, Frans, Duits, ... praten, maar dan wel als ik met iemand moet praten die deze taal spreekt. Niet om mijn eigen taal te zien verloederen.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 18:14   #38
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

toch niet tegen te houden: van dialect naar schoon Algemeen Nederlands (en dat op 1 generatie), naar een nog universelere taal, het engels...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 18:23   #39
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
toch niet tegen te houden: van dialect naar schoon Algemeen Nederlands (en dat op 1 generatie), naar een nog universelere taal, het engels...
Ja hallo. Wij zijn dus maar een of ander dom volkje dat zijn taal (die gesproken wordt in Vlaanderen, Nederland, Zuid-Afrika, Suriname, ...) moet opgeven omdat tegenwoordig Engels de universele taal is? Waarom zijn we dan vroeger niet overgeschakeld op het Spaans en dan nog eens veranderd naar het Frans en binnen tientallen jaren naar het Chinees. Komaan, een beetje trots op je taal en volk kan geen kwaad.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 21:47   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

De verfransing was inderdaad slecht cultureel, terwijl de verengelsing economisch gebeurt! De verfransing slaagde er niet in de economische onderbouw van vlaanderen te verfransen, terwijl het Engels daar wel volop mee bezig is. De verengelsing is nu veel nefaster en grootschaliger dan de verfransing was.

En u hebt er geen probleem mee?
Ik voel de verengelsing niet aan als ekonomisch.
Eer als een symptoom dat de wereld kleiner en kleiner wordt. Globalisering dus.

Er gaat vb. geen dualisering van de maatschappij mee gepaard, in tegenstelling tot de frankofone aanval van "destijds". Iedere peuter is mee met de nieuwe wereldkultuur. Zelfs al woont hij in (engelstalige gedeelten van) Afrika.

Afgezien van de globaliserende tendens, verheug ik me er niet in dat de kleinere talen zullen verdampen tot "dode talen". 't Is meer een gevoel van dat ik mij er bij neerleg.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be