![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
[size=2]Beweer ik dat dan ergens? Je kan echter niet ontkennen dat de autochtone Vlaming en de Brusselse forens grotendeels naast elkaar leven ipv met elkaar. [/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over die fameuze bv's:
je dacht toch niet dat mensen die openlijk tegen het regime in gaan het ver zouden schoppen in de media en de 'populaire' cultuur? Nope. Dat is een illusie die ik als aspirant filmmaker niet koester en nooit gekoester heb: wie niet in de pas loopt komt er simpelweg niet in, in dat clubje BV's.
![]() |
![]() |
#26 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Op een aantal mensen na zijn het zelfs allemaal bv's die ik ook op artistiek vlak niet speciaal hoog inschat. Maar tzou wel mooi zijn moest de grote Helmut Lotti lid worden van BUB ![]() en verder is hln zichzelf: belgicistisch.
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Als jij Zwitserland dan zo'n goed land vindt snap ik niet waarom je hier zo tegen confederale en separatistische stromingen bent. Zwitserland is immers een confederatie, waar de gewesten of kantons zelf hun eigen bevoegdheden bepalen ipv de federale overheid. Je vergelijking slaat dus nergens op. Eigenlijk geef je menig flamingant gelijk door Zwitserland in je argument te gebruiken omdat zij net streven naar soevereinisme om zo de problemen tussen de gewesten of kantons (deels) op te lossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
wat een hoop cliché-uitlatingen het staat nu eenmaal in een bepaald wereldje niet om vlaams of centrum-rechts te zijn.
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
zoals die franstalige hier die tom lanoye gelijk mbt belgië gaf maar tom lanoye niet kende ![]() ![]() leve belgië en zijn belgische cultuur ![]()
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Wat me opvalt, is dat de meeste hier aangehaalde Bekende Vlamingen (plots gebombardeerd tot autoriteiten) niet verder raken dan wat vage, onbeargumenteerde uitspraken ('België moet blijven bestaan. Punt'), sterk gevoelsmatige uitlatingen ('... want het eten is zo lekker'), een misbegrepen afkeer van plat nationalisme, of de mythe van het multiculturele België.
Vooral dat laatste begint me van langsom meer tegen de borst te stuiten. Slag om slinger krijgen we deze hedendaagse variant van één van Pirennes gedateerde stellingen, die van België als een harmonieus samengaan van Romaanse en Germaanse elementen, voorgehouden. De Germanen en de Romeinen hebben dan wel plaats moeten ruimen, de essentie blijft dezelfde: België is een prototype van multicultureel samenleven, van openheid, een model voor Europa en de wereld. Als Vlamingen en Walen niet eendrachtig kunnen samenleven, dan kan niemand het, althans, zo leert het ons de nationale mythe. Elke staat heeft dergelijke verhalen nodig - dat is goed voor het zelfbeeld -, het verenigt en 'verheft' de natie tegenover de buitenwereld: Nederland als tolerantieland nummer één, Frankrijk als uitvinder van de mensenrechten en de VS als het 'Land of the Free'... in België heet het dus het samen-leven van beide gemeenschappen, de diversiteit, de openheid, of hoe het ook mag heten. Of de mythe aan de realiteit kan tornen, is maar zeer de vraag. Dat Vlamingen en Walen elkaar regelmatig in de haren vliegen, wordt terzijde geschoven, net zomin als Fortuyn, Indochina of Abu Ghraib het zelfbeeld niet konden beschadigen: uitspattingen, meer niet. Die communautaire twisten, dat is toch maar een politiek spel, want de kleine man, hij leeft vreedzaam samen met zijn anderstalige buren, ook al weet hij nauwelijks wat er aan gene zijde van de taalgrens speelt. De zelfgenoegzame en zelfverklaarde intellectueel wentelt zich in zijn eigen gelijk: België is een open en divers land, en zo hoort het. Dat dit de laatste nationale (en nationalistische) mythe is, lijkt niemand echt te beseffen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
verder bewijzen zij hier overduidelijk hun voorliefde voor de francofonie (ookal ontkennen zij dat zelf) : dit wordt van weer overduidelijk bewezen door patriot die vindt dat willem als "hollander" zich niet mag moeien in interne belgische zaken maar die nooit commentaar geeft wanneer everytime (die zichzelf fransman en geen belg voelt) zich met belgische zaken wilt moeien. de enige bubbel die volgens mij niet van deze zaken kan verdacht worden is kim, ik heb al meermaals opgemerkt dat zij wel degelijk goede bedoelingen heeft maar dat ze wel zeer naief is wanneer het aankomt op de ware bedoelingen van haar partijgenoten. volgens mij zal er dan ook een dag komen dat ze de bub de rug zal toekeren, men blijft immers niet eeuwig naief.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |