Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2005, 09:53   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
Als onze bewuste Belgen er dan toch zo overtuigd van zijn dat we in één land met één cultuur wonen raad ik hen eens aan aan om in bijvoorbeeld St-genesius-Rode, waar de twee bevolkingsgroepen toch oh zo harmonieus samenleven, en volledige toegang hebben tot elkaars mediakanalen eens rondvraag te gaan doen of iemand van onze Franstalige 'landgenoten' al eens van een Felice, Erik Van looy, Jan Verheyen, Brahim Attaeb, Wendy Van wanten, Herman Brusselmans of Sven Ornelis gehoord heeft. Ik denk je dat je in je zoektocht naar zelfs één persoon van een kale reis zult terugkomen.
En dan? In Zwitserland is het ook zo. Franstalige Zwitsers kennen bijna niets van wat in Duitse Zwitserland gebeurt, en vice-versa. Toch pleiten ze niet voor de splitsing. Zou Franstalige Zwitserland voor de aansluiting bij Frankrijk pleiten, alleen omdat de Franstalige Zwitsers meer interesse hebben voor wat op het culturele vlak in Frankrijk gebeurt? Belachelijk!!!! Als Franstalig geef ik toe dat ik (bijna) niemand van die BV's ken en dat ik meer interesse heb voor wat in Frankrijk gebeurt. Dat wil toch niet zeggen dat ik voor een splitsing ben. Niet alles mengen, alstublieft!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 09:59   #22
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
En dan? In Zwitserland is het ook zo. Franstalige Zwitsers kennen bijna niets van wat in Duitse Zwitserland gebeurt, en vice-versa. Toch pleiten ze niet voor de splitsing. Zou Franstalige Zwitserland voor de aansluiting bij Frankrijk pleiten, alleen omdat de Franstalige Zwitsers meer interesse hebben voor wat op het culturele vlak in Frankrijk gebeurt? Belachelijk!!!! Als Franstalig geef ik toe dat ik (bijna) niemand van die BV's ken en dat ik meer interesse heb voor wat in Frankrijk gebeurt. Dat wil toch niet zeggen dat ik voor een splitsing ben. Niet alles mengen, alstublieft!
u bent hier wel dingen aan het mengen, u kunt zwitserland bezwaarlijk vergelijken met belgie omdat de communautaire situatie er totaal anders is
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 10:23   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als onze bewuste Belgen er dan toch zo overtuigd van zijn dat we in één land met één cultuur wonen raad ik hen eens aan aan om in bijvoorbeeld St-genesius-Rode, waar de twee bevolkingsgroepen toch oh zo harmonieus samenleven, en volledige toegang hebben tot elkaars mediakanalen eens rondvraag te gaan doen of iemand van onze Franstalige 'landgenoten' al eens van een Felice, Erik Van looy, Jan Verheyen, Brahim Attaeb, Wendy Van wanten, Herman Brusselmans of Sven Ornelis gehoord heeft. Ik denk je dat je in je zoektocht naar zelfs één persoon van een kale reis zult terugkomen.
Is er oorlog tussen de Franstaligen en de Vlamingen in Sint-Genesius-Rode? Het is misschien wat de Vlaamsgezinden willen................
Oud 21 februari 2005, 11:17   #24
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er oorlog tussen de Franstaligen en de Vlamingen in Sint-Genesius-Rode? Het is misschien wat de Vlaamsgezinden willen................
[size=2][/size]
[size=2]Beweer ik dat dan ergens? Je kan echter niet ontkennen dat de autochtone Vlaming en de Brusselse forens grotendeels naast elkaar leven ipv met elkaar.
[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 11:29   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Over die fameuze bv's:

je dacht toch niet dat mensen die openlijk tegen het regime in gaan het ver zouden schoppen in de media en de 'populaire' cultuur? Nope. Dat is een illusie die ik als aspirant filmmaker niet koester en nooit gekoester heb: wie niet in de pas loopt komt er simpelweg niet in, in dat clubje BV's.
Oud 21 februari 2005, 11:34   #26
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
MARKANTE UITSPRAKEN : deel 2, de kunst en mediawereld over België.
nu niet voor het één of het ander, maar wat weet een bv nu meer over politiek dan de gemiddelde forummember? niet minder maar ook niet meer, toch?

Op een aantal mensen na zijn het zelfs allemaal bv's die ik ook op artistiek vlak niet speciaal hoog inschat.
Maar tzou wel mooi zijn moest de grote Helmut Lotti lid worden van BUB

en verder is hln zichzelf: belgicistisch.
Oud 21 februari 2005, 11:35   #27
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ben je daar weer met je Zwitserland?
Als jij Zwitserland dan zo'n goed land vindt snap ik niet waarom je hier zo tegen confederale en separatistische stromingen bent. Zwitserland is immers een confederatie, waar de gewesten of kantons zelf hun eigen bevoegdheden bepalen ipv de federale overheid.
Je vergelijking slaat dus nergens op. Eigenlijk geef je menig flamingant gelijk door Zwitserland in je argument te gebruiken omdat zij net streven naar soevereinisme om zo de problemen tussen de gewesten of kantons (deels) op te lossen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 11:36   #28
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
nu niet voor het één of het ander, maar wat weet een bv nu meer over politiek dan de gemiddelde forummember? niet minder maar ook niet meer, toch?

Op een aantal mensen na zijn het zelfs allemaal bv's die ik ook op artistiek vlak niet speciaal hoog inschat.
Maar tzou wel mooi zijn moest de grote Helmut Lotti lid worden van BUB

en verder is hln zichzelf: belgicistisch.
En vooral populistisch
Oud 21 februari 2005, 11:36   #29
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Wat hilarisch is aan deze en vorige citaten is de argumentatie (sport, klein land, Europa). Ofwel hebben ze nog nooit eens serieus nagedacht over deze kwestie, ofwel doen ze het omdat zich Vlaams-nationalistisch uiten niet zo goed staat, ofwel hebben ze er wel degelijk goed over nagedacht maar hadden ze geen zin om iets verstandigs te schrijven.

Nu, in de context van de herdenking zie ik wel de relevantie van die citaten. Maar in de context van een serieuse discussie over het al dan niet voortbestaan van België is dit gewoon belachelijk. Waarde = 0.
weeral touché.
wat een hoop cliché-uitlatingen
het staat nu eenmaal in een bepaald wereldje niet om vlaams of centrum-rechts te zijn.
Oud 21 februari 2005, 11:37   #30
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
once again: touché.
zoals die franstalige hier die tom lanoye gelijk mbt belgië gaf maar tom lanoye niet kende
leve belgië en zijn belgische cultuur
Oud 21 februari 2005, 11:38   #31
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Wat me opvalt, is dat de meeste hier aangehaalde Bekende Vlamingen (plots gebombardeerd tot autoriteiten) niet verder raken dan wat vage, onbeargumenteerde uitspraken ('België moet blijven bestaan. Punt'), sterk gevoelsmatige uitlatingen ('... want het eten is zo lekker'), een misbegrepen afkeer van plat nationalisme, of de mythe van het multiculturele België.

Vooral dat laatste begint me van langsom meer tegen de borst te stuiten. Slag om slinger krijgen we deze hedendaagse variant van één van Pirennes gedateerde stellingen, die van België als een harmonieus samengaan van Romaanse en Germaanse elementen, voorgehouden. De Germanen en de Romeinen hebben dan wel plaats moeten ruimen, de essentie blijft dezelfde: België is een prototype van multicultureel samenleven, van openheid, een model voor Europa en de wereld. Als Vlamingen en Walen niet eendrachtig kunnen samenleven, dan kan niemand het, althans, zo leert het ons de nationale mythe. Elke staat heeft dergelijke verhalen nodig - dat is goed voor het zelfbeeld -, het verenigt en 'verheft' de natie tegenover de buitenwereld: Nederland als tolerantieland nummer één, Frankrijk als uitvinder van de mensenrechten en de VS als het 'Land of the Free'... in België heet het dus het samen-leven van beide gemeenschappen, de diversiteit, de openheid, of hoe het ook mag heten. Of de mythe aan de realiteit kan tornen, is maar zeer de vraag. Dat Vlamingen en Walen elkaar regelmatig in de haren vliegen, wordt terzijde geschoven, net zomin als Fortuyn, Indochina of Abu Ghraib het zelfbeeld niet konden beschadigen: uitspattingen, meer niet. Die communautaire twisten, dat is toch maar een politiek spel, want de kleine man, hij leeft vreedzaam samen met zijn anderstalige buren, ook al weet hij nauwelijks wat er aan gene zijde van de taalgrens speelt. De zelfgenoegzame en zelfverklaarde intellectueel wentelt zich in zijn eigen gelijk: België is een open en divers land, en zo hoort het. Dat dit de laatste nationale (en nationalistische) mythe is, lijkt niemand echt te beseffen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 11:45   #32
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Wat me opvalt, is dat de meeste hier aangehaalde Bekende Vlamingen (plots gebombardeerd tot autoriteiten) niet verder raken dan wat vage, onbeargumenteerde uitspraken ('België moet blijven bestaan. Punt'), sterk gevoelsmatige uitlatingen ('... want het eten is zo lekker'), een misbegrepen afkeer van plat nationalisme, of de mythe van het multiculturele België.

Vooral dat laatste begint me van langsom meer tegen de borst te stuiten. Slag om slinger krijgen we deze hedendaagse variant van één van Pirennes gedateerde stellingen, die van België als een harmonieus samengaan van Romaanse en Germaanse elementen, voorgehouden. De Germanen en de Romeinen hebben dan wel plaats moeten ruimen, de essentie blijft dezelfde: België is een prototype van multicultureel samenleven, van openheid, een model voor Europa en de wereld. Als Vlamingen en Walen niet eendrachtig kunnen samenleven, dan kan niemand het, althans, zo leert het ons de nationale mythe. Elke staat heeft dergelijke verhalen nodig - dat is goed voor het zelfbeeld -, het verenigt en 'verheft' de natie tegenover de buitenwereld: Nederland als tolerantieland nummer één, Frankrijk als uitvinder van de mensenrechten en de VS als het 'Land of the Free'... in België heet het dus het samen-leven van beide gemeenschappen, de diversiteit, de openheid, of hoe het ook mag heten. Of de mythe aan de realiteit kan tornen, is maar zeer de vraag. Dat Vlamingen en Walen elkaar regelmatig in de haren vliegen, wordt terzijde geschoven, net zomin als Fortuyn, Indochina of Abu Ghraib het zelfbeeld niet konden beschadigen: uitspattingen, meer niet. Die communautaire twisten, dat is toch maar een politiek spel, want de kleine man, hij leeft vreedzaam samen met zijn anderstalige buren, ook al weet hij nauwelijks wat er aan gene zijde van de taalgrens speelt. De zelfgenoegzame en zelfverklaarde intellectueel wentelt zich in zijn eigen gelijk: België is een open en divers land, en zo hoort het. Dat dit de laatste nationale (en nationalistische) mythe is, lijkt niemand echt te beseffen...
Wat mij dan ook enorm ergert is dat die personen die deze nationale mythe gebruiken nationalisme of soevereinisme beschimpen als "zich in zichzelf keren", ouderwets of blind chauvinistisch. Zoiets is gewoon hypocriet omdat zo'n nationale mythe het toonbeeld is van blind chauvinisme, zich in zichzelf keren t.o.v. de rest van de wereld. Eigen land zo onterecht verheerlijken en als een Belanger dat doet met Vlaanderen is het een domme chauvinist. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet...
Oud 21 februari 2005, 11:49   #33
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij dan ook enorm ergert is dat die personen die deze nationale mythe gebruiken nationalisme of soevereinisme beschimpen als "zich in zichzelf keren", ouderwets of blind chauvinistisch. Zoiets is gewoon hypocriet omdat zo'n nationale mythe het toonbeeld is van blind chauvinisme, zich in zichzelf keren t.o.v. de rest van de wereld. Eigen land zo onterecht verheerlijken en als een Belanger dat doet met Vlaanderen is het een domme chauvinist. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet...
Inderdaad, daarom ook die korte passage over de 'zelfverklaarde en zelgenoegzame intellectueel'... Het is hoog tijd dat we gaan beseffen dat dat 'multiculturalisme' een nationale mythe is, niet meer, maar ook niet minder... Vlaanderen heeft trouwens ook dergelijke mythes, die van een 'verdrukt' gebied, bijvoorbeeld, een wingewest in de extreme vorm van het verhaal.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 11:52   #34
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
MARKANTE UITSPRAKEN : deel 2, de kunst en mediawereld over België

Hieronder het tweede deel van een reeks van markante uitspraken, gedaan in
het licht van 175 jaar België. Er werd bij toonaangevende figuren in
verschillende sectoren gepeild naar wat België betekent voor hen en er werd
hen gevraagd of ze vinden dat België één land blijven moest of niet. Aan het
woord enkele topmensen uit de kunst- en mediawereld, de uitspraken spreken
wederom voor zichzelf...

"Ik voel mij honderd procent Belg. Dit is een fantastisch land: je eet
nergens beter, je drinkt nergens beter en de mensen zijn er vriendelijk.
(...) Al die federalisme-onzin. Dat is puur politiek. Praat wat meer over de
mooie jeneverlach van onze Koning in plaats van Brussel-Halle-Vilvoorde."

Hugo CAMPS, columnist

"België moet blijven bestaan, op een andere, minder complexe manier. De
kiezer moet onze politici onder druk zetten om België te laten
voortbestaan."

Jan HOET, kunstkenner

"Tuurlijk voel ik me Belg! Omdat ik op Lambikske trek, Bourgondisch ben, mij
graag amuseer en joviaal door het leven trek. Dat zijn toch Belgische
trekjes? Ik word warm vanbinnen als ik bedénk dat Brel en Peter Piot Belgen
zijn. Het Belgengevoel overvalt me als het regent, 's nachts..."

Paul AMBACH, concertorganisator

"Touche pas �* mon pays! Ik hou van onze Franstalige buren en ga al decennia
lang kokkerellen voor de mannen van de jeugdbeweging in de oostkantons. We
leven in een prachtig land. Houden zo! Ik wens de Belgen wat meer gezond
verstand en ballen. En wat meer naar buiten treden als één geheel. Andere
landen hebben een compleet vertekend beeld van België. Dat we daar eens iets
aan doen."

FELICE, tv-maker

"Ik ben verknocht aan België. Als ik in het buitenland ben, kom ik graag
terug thuis. Als filmmaker heb ik wel het gevoel dat ik maar in een half
land woon (cultuur is gesplitst, aut.). We moéten samen verder (...)
Daarbij, ik ben een contente mens, dat zal ook wel met dit land te maken
hebben."

Erik VAN LOOY, filmmaker

"Denken dat een onafhankelijk Vlaanderen zwaarder zou wegen dan België, is
naïef."

Jan VERHEYEN, filmmaker

"De tweespalt tussen Vlaanderen en Wallonië leeft meer onder politici dan
onder de bevolking. (...) 't Zou niet slecht zijn als iedere Belg eens een
periode "op de vreemde" woonde om te beseffen hoe goed het hier is."

Jo LEEMANS, zangeres op rust

"In nauwelijks drie uur doorkruis je met de wagen heel België, dus zou het
toch belachelijk zijn ons land te splitsen. Ik wens alle Belgen genoeg
gezond verstand toe om alle taal- en andere problemen op te lossen zodat ons
land niet uit elkaar valt. J'aime la vie, maar ook la Belgique!"

Sandra "Kim" CALDARONE, zangeres

"Ons land moet zeker één blijven. Toch vreemd dat er zoveel negatiefs over
de Walen gezegd wordt, terwijl toch veel Vlamingen de taalgrens oversteken
om er een huis te bouwen omdat de grond daar goedkoper en het uitzicht
mooier is."

Brahim ATTAEB, Idool-Ster, zanger

"Ik zou België niet graag zien uiteenvallen. Trouwens, er is tegenwoordig
zoveel te doen over een multiculturele samenleving- hoe moet het daarmee als
Vlamingen en Walen al niet in vrede kunnen samenleven?"

Wendy VAN WANTEN, zangeres

"Ik voel me Belg. Wie in België woont is Belg. Al sinds ik geboren ben, hoor
ik gezaag over de Walen die profiteren van de Vlamingen. Het is iets van
alle tijden. Je moet wel gek zijn om een klein land nog kleiner te maken. Ik
wens de Belgen toe dat ze kunnen verder doen zoals ze bezig zijn. Het gaat
hier goed, België is één van de beste landen om in te leven."

Herman BRUSSELMANS, schrijver

"Laat België blijven wat het is. Wat zouden we in godsnaam anders met
Brussel aanvangen? Vlamingen en Walen hebben méér met elkaar gemeen dan we
denken."

Sven ORNELIS, radiomaker, columnist

"Ik voel me erg verbonden met België, het land dat me op mijn 7de met open
armen verwelkomde. Ik hou van de Noordzee, de Ardennen en van steden als
Antwerpen en Charleroi. Ik hou zowel van mijn vriend Jean-Philippe uit
Dinant, als van mijn vriend Geert uit Menen. Ik hou van de verscheidenheid
die je overal in België terugvindt. België moet absoluut als één land
blijven bestaan. Ik wens iedereen een constructieve dialoog toe, zodat we
allemaal op dat ene spoor terechtgekomen dat ons naar een betere toekomst
brengt."

Franco DRAGONE, Celine Dion-spektakelmaker

"We moeten verder als één land. Al was het maar om dat opstomend
flamingantisch en francofoon nationalisme te weren."

Kurt VAN EEGHEM, radio- en tv-maker

"België moet zeker één blijven. Een land in twee opsplitsen: dat is een
beetje zoals sterven. Kiezen is altijd verliezen. Ik wens België veel vrede
en welvaart toe. (...) Ik hoop ook dat de Belgen meer één worden. Eendracht
maakt macht, weet u wel?"

Olivier STRELLI, mode-ontwerper

"Ik ben een trotse Belg. (...) In het verenigd Europa gaan we ons toch niet
nog gaan opdelen, zeker?"

Jelle CLEYMANS, Spring-zanger, presentator

"Ik wens de Belgen een ruimere blik toe in plaats van naar hun navel te
staren en te zeggen: ik ben Waal of ik ben Vlaming (...).Ik verafschuw het
voortdurend bekvechten tussen Walen en Vlamingen (...) Ik wens dat Vlamingen
en Walen in de beste verstandhouding samenblijven en er iets goeds van
maken."

Marc SLEEN, geestelijke vader van het stripfiguur "Nero"

"Ik voel mij zeer Belg, verbonden met Luikenaars en Antwerpenaren. Wij zijn
één entiteit- en dat gaat van chocolade over schilderkunst tot de
stripverhalen van Marc Sleen en Hergé"

Johan VERMINNEN, zanger

"Ik krijg een nationalistische reflex bij alles waar Belgen bij betrokken
zijn: sport, songfestival en aanverwanten."

SERGIO, podiumbeest

"Ik zit met een uitgesproken vaderlandsliefde, van kinds af. Tuurlijk moet
ons land blijven bestaan? We hebben de Ardennen en de Zee (...) Kuifje en
Eddy Merckx. België is toch fantastisch!? Als ik terugkeer uit het
buitenland, krijg ik telkens een goed gevoel. Ik vind dat de Belgen meer
kracht en inspiratie moeten halen uit de positieve dingen die in ons land
gebeuren. (...) We zijn Belgen. Dat we ons dan ook profileren als Belgen.

Will TURA, zanger

"Met twee halve postzegels kan je niet eens een brief versturen, en ons
landje is al zo klein dat er voldoende harmonie moet zijn om minstens één
postzegeltje te blijven. Ik wens België nog een paar Brueghels en Rubensen,
voldoende Deus'en en Walter van Beirendoncks en nieuwe moed voor de Rode
Duivels."

Bart PEETERS, tv-maker

"Natuurlijk voel ik me Belg, omdat ik hier geboren ben, tiens. Och, toen
Henin Olympisch kampioene werd, waren we allemaal Belg. Maar als Kim
Clijsters speelt zijn we zogezegd allemaal Vlaming. Ik vind dat redelijk
randdebielig. We moeten stoppen met klein te denken, ophouden met zeiken
over België barst."

Helmut LOTTI, zanger

"Ik zit veel in het buitenland en stel me altijd voor als zijnde Belg. Van
een land, een zakdoek groot, waar liefst drie talen worden gesproken. In
Amerika vinden ze dat dus ongelooflijk raar. We zijn al zo klein, dat toch
niet nóg eens opdelen? Dan zijn we van niveau San Marino of Andorra, en
stellen we helemaal niets meer voor. Ik wens België toe dat zijn onderdanen
zich meer als één blok achter hun vaderland zetten. Eéndracht maakt macht,
toch?"

Maurice ENGELEN, Dance-goeroe van Praga Kahn

"Ach, al dat opsplitsen, al die gemeenschappen, dat kost handenvol geld. Ik
vind dat nergens voor nodig. Een unitaire staat met respect voor
taalgemeenschappen, dat kan toch ook bij ons?"

LA ESTERELLA, zangeres

Bron: HLN 16-17.02.05
Nog een aanmoedigingspoging om zelf te denken, Patriot?
Oud 21 februari 2005, 12:05   #35
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het beste voorbeeld om deze these te bevestigen is wel de BUB : terwijl zij voor belgie steeds de genoemde mythe van openheid en verdraagzaamheid tussen verschillende volkeren voorhouden (wat op zich al een contradictie is aangezien zij beweren dat er alleen een belgisch volk bestaat) houdt dat vele bub leden niet tegen zich laagdunkend uit te spreken over nederlanders. ga maar de posts na van de door de bubbels zeer gerespecteerde "meneer carlos" (die overigens geband is) en je zult zien wat ik bedoel. ook houdt die mythe geen stand wanneer men hun ideeen over belgie gaat extrapoleren naar hun ideeen over de benelux en europa. waar zij het blijkbaar wel mogelijk achten dat de verschillende volkeren in belgie vreedzaam met mekaar overweg kunnen onder een unitair bestuur achten zij dat niet mogelijk in benelux of europees verband. toen ik immers de vraag stelde of zij er voorstander zouden van zijn om de belgische grenzen te laten opgaan in een unitaire benelux staat en bubbel kim daar onmiddellijk akkoord mee ging werd zij op het matje geroepen door de andere bubbels hier aanwezig waardoor zij onmiddellijk haar staart introk. achter de mythe van openheid, verdraagzaamheid en solidariteit schuilt overduidelijk een zeer enge vorm van staatsnationalisme wat dan weer bewezen wordt door de bubbels yann en cedric vloemans die er geen geheim van maken dat zij alle vlaamsnationalisten nazis vinden en vloemans die zelfs wil dat vlaamsnationalisten geexecuteerd worden.

verder bewijzen zij hier overduidelijk hun voorliefde voor de francofonie (ookal ontkennen zij dat zelf) : dit wordt van weer overduidelijk bewezen door patriot die vindt dat willem als "hollander" zich niet mag moeien in interne belgische zaken maar die nooit commentaar geeft wanneer everytime (die zichzelf fransman en geen belg voelt) zich met belgische zaken wilt moeien.

de enige bubbel die volgens mij niet van deze zaken kan verdacht worden is kim, ik heb al meermaals opgemerkt dat zij wel degelijk goede bedoelingen heeft maar dat ze wel zeer naief is wanneer het aankomt op de ware bedoelingen van haar partijgenoten. volgens mij zal er dan ook een dag komen dat ze de bub de rug zal toekeren, men blijft immers niet eeuwig naief..
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 12:59   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=2]Beweer ik dat dan ergens? Je kan echter niet ontkennen dat de autochtone Vlaming en de Brusselse forens grotendeels naast elkaar leven ipv met elkaar.
[/size]
Ik ken Franstaligen die in Sint-Genesius-Rode wonen. Ik heb hen al gevraagd of het niet beter voor hen was te verhuizen en liever naar de Franstalige kant te komen vestigen om de problemen te vermijden. Maar ze willen niet verhuizen. Natuurlijk kan ik hen niet dwingen te verhuizen. Het is hun goed recht daar te blijven maar dan moeten ze er de gevolgen trekken...........
Oud 21 februari 2005, 13:00   #37
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
MARKANTE UITSPRAKEN : deel 2, de kunst en mediawereld over België

Hieronder het tweede deel van een reeks van markante uitspraken, gedaan in
het licht van 175 jaar België. Er werd bij toonaangevende figuren in
verschillende sectoren gepeild naar wat België betekent voor hen en er werd
hen gevraagd of ze vinden dat België één land blijven moest of niet. Aan het
woord enkele topmensen uit de kunst- en mediawereld, de uitspraken spreken
wederom voor zichzelf...

"Ik voel mij honderd procent Belg. Dit is een fantastisch land: je eet
nergens beter, je drinkt nergens beter en de mensen zijn er vriendelijk.
(...) Al die federalisme-onzin. Dat is puur politiek. Praat wat meer over de
mooie jeneverlach van onze Koning in plaats van Brussel-Halle-Vilvoorde."

Hugo CAMPS, columnist

"België moet blijven bestaan, op een andere, minder complexe manier. De
kiezer moet onze politici onder druk zetten om België te laten
voortbestaan."

Jan HOET, kunstkenner

"Tuurlijk voel ik me Belg! Omdat ik op Lambikske trek, Bourgondisch ben, mij
graag amuseer en joviaal door het leven trek. Dat zijn toch Belgische
trekjes? Ik word warm vanbinnen als ik bedénk dat Brel en Peter Piot Belgen
zijn. Het Belgengevoel overvalt me als het regent, 's nachts..."

Paul AMBACH, concertorganisator

"Touche pas �* mon pays! Ik hou van onze Franstalige buren en ga al decennia
lang kokkerellen voor de mannen van de jeugdbeweging in de oostkantons. We
leven in een prachtig land. Houden zo! Ik wens de Belgen wat meer gezond
verstand en ballen. En wat meer naar buiten treden als één geheel. Andere
landen hebben een compleet vertekend beeld van België. Dat we daar eens iets
aan doen."

FELICE, tv-maker

"Ik ben verknocht aan België. Als ik in het buitenland ben, kom ik graag
terug thuis. Als filmmaker heb ik wel het gevoel dat ik maar in een half
land woon (cultuur is gesplitst, aut.). We moéten samen verder (...)
Daarbij, ik ben een contente mens, dat zal ook wel met dit land te maken
hebben."

Erik VAN LOOY, filmmaker

"Denken dat een onafhankelijk Vlaanderen zwaarder zou wegen dan België, is
naïef."

Jan VERHEYEN, filmmaker

"De tweespalt tussen Vlaanderen en Wallonië leeft meer onder politici dan
onder de bevolking. (...) 't Zou niet slecht zijn als iedere Belg eens een
periode "op de vreemde" woonde om te beseffen hoe goed het hier is."

Jo LEEMANS, zangeres op rust

"In nauwelijks drie uur doorkruis je met de wagen heel België, dus zou het
toch belachelijk zijn ons land te splitsen. Ik wens alle Belgen genoeg
gezond verstand toe om alle taal- en andere problemen op te lossen zodat ons
land niet uit elkaar valt. J'aime la vie, maar ook la Belgique!"

Sandra "Kim" CALDARONE, zangeres

"Ons land moet zeker één blijven. Toch vreemd dat er zoveel negatiefs over
de Walen gezegd wordt, terwijl toch veel Vlamingen de taalgrens oversteken
om er een huis te bouwen omdat de grond daar goedkoper en het uitzicht
mooier is."

Brahim ATTAEB, Idool-Ster, zanger

"Ik zou België niet graag zien uiteenvallen. Trouwens, er is tegenwoordig
zoveel te doen over een multiculturele samenleving- hoe moet het daarmee als
Vlamingen en Walen al niet in vrede kunnen samenleven?"

Wendy VAN WANTEN, zangeres

"Ik voel me Belg. Wie in België woont is Belg. Al sinds ik geboren ben, hoor
ik gezaag over de Walen die profiteren van de Vlamingen. Het is iets van
alle tijden. Je moet wel gek zijn om een klein land nog kleiner te maken. Ik
wens de Belgen toe dat ze kunnen verder doen zoals ze bezig zijn. Het gaat
hier goed, België is één van de beste landen om in te leven."

Herman BRUSSELMANS, schrijver

"Laat België blijven wat het is. Wat zouden we in godsnaam anders met
Brussel aanvangen? Vlamingen en Walen hebben méér met elkaar gemeen dan we
denken."

Sven ORNELIS, radiomaker, columnist

"Ik voel me erg verbonden met België, het land dat me op mijn 7de met open
armen verwelkomde. Ik hou van de Noordzee, de Ardennen en van steden als
Antwerpen en Charleroi. Ik hou zowel van mijn vriend Jean-Philippe uit
Dinant, als van mijn vriend Geert uit Menen. Ik hou van de verscheidenheid
die je overal in België terugvindt. België moet absoluut als één land
blijven bestaan. Ik wens iedereen een constructieve dialoog toe, zodat we
allemaal op dat ene spoor terechtgekomen dat ons naar een betere toekomst
brengt."

Franco DRAGONE, Celine Dion-spektakelmaker

"We moeten verder als één land. Al was het maar om dat opstomend
flamingantisch en francofoon nationalisme te weren."

Kurt VAN EEGHEM, radio- en tv-maker

"België moet zeker één blijven. Een land in twee opsplitsen: dat is een
beetje zoals sterven. Kiezen is altijd verliezen. Ik wens België veel vrede
en welvaart toe. (...) Ik hoop ook dat de Belgen meer één worden. Eendracht
maakt macht, weet u wel?"

Olivier STRELLI, mode-ontwerper

"Ik ben een trotse Belg. (...) In het verenigd Europa gaan we ons toch niet
nog gaan opdelen, zeker?"

Jelle CLEYMANS, Spring-zanger, presentator

"Ik wens de Belgen een ruimere blik toe in plaats van naar hun navel te
staren en te zeggen: ik ben Waal of ik ben Vlaming (...).Ik verafschuw het
voortdurend bekvechten tussen Walen en Vlamingen (...) Ik wens dat Vlamingen
en Walen in de beste verstandhouding samenblijven en er iets goeds van
maken."

Marc SLEEN, geestelijke vader van het stripfiguur "Nero"

"Ik voel mij zeer Belg, verbonden met Luikenaars en Antwerpenaren. Wij zijn
één entiteit- en dat gaat van chocolade over schilderkunst tot de
stripverhalen van Marc Sleen en Hergé"

Johan VERMINNEN, zanger

"Ik krijg een nationalistische reflex bij alles waar Belgen bij betrokken
zijn: sport, songfestival en aanverwanten."

SERGIO, podiumbeest

"Ik zit met een uitgesproken vaderlandsliefde, van kinds af. Tuurlijk moet
ons land blijven bestaan? We hebben de Ardennen en de Zee (...) Kuifje en
Eddy Merckx. België is toch fantastisch!? Als ik terugkeer uit het
buitenland, krijg ik telkens een goed gevoel. Ik vind dat de Belgen meer
kracht en inspiratie moeten halen uit de positieve dingen die in ons land
gebeuren. (...) We zijn Belgen. Dat we ons dan ook profileren als Belgen.

Will TURA, zanger

"Met twee halve postzegels kan je niet eens een brief versturen, en ons
landje is al zo klein dat er voldoende harmonie moet zijn om minstens één
postzegeltje te blijven. Ik wens België nog een paar Brueghels en Rubensen,
voldoende Deus'en en Walter van Beirendoncks en nieuwe moed voor de Rode
Duivels."

Bart PEETERS, tv-maker

"Natuurlijk voel ik me Belg, omdat ik hier geboren ben, tiens. Och, toen
Henin Olympisch kampioene werd, waren we allemaal Belg. Maar als Kim
Clijsters speelt zijn we zogezegd allemaal Vlaming. Ik vind dat redelijk
randdebielig. We moeten stoppen met klein te denken, ophouden met zeiken
over België barst."

Helmut LOTTI, zanger

"Ik zit veel in het buitenland en stel me altijd voor als zijnde Belg. Van
een land, een zakdoek groot, waar liefst drie talen worden gesproken. In
Amerika vinden ze dat dus ongelooflijk raar. We zijn al zo klein, dat toch
niet nóg eens opdelen? Dan zijn we van niveau San Marino of Andorra, en
stellen we helemaal niets meer voor. Ik wens België toe dat zijn onderdanen
zich meer als één blok achter hun vaderland zetten. Eéndracht maakt macht,
toch?"

Maurice ENGELEN, Dance-goeroe van Praga Kahn

"Ach, al dat opsplitsen, al die gemeenschappen, dat kost handenvol geld. Ik
vind dat nergens voor nodig. Een unitaire staat met respect voor
taalgemeenschappen, dat kan toch ook bij ons?"

LA ESTERELLA, zangeres

Bron: HLN 16-17.02.05
Wat een gezeik! Omdat die bekende idioten voor België zijn, moeten we allen voor België zijn? In 1940 waren er ook waarschijnlijk veel bekende Duitsers voor de nazi´s en waren ze juist?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 13:09   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
once again: touché.
zoals die franstalige hier die tom lanoye gelijk mbt belgië gaf maar tom lanoye niet kende
leve belgië en zijn belgische cultuur
En dan? Who cares als de Franstaligen uw BV's kennen of niet? Heb ik ergens beweerd dat een Belgische cultuur bestond, slimme?
Oud 21 februari 2005, 13:16   #39
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Wat een gezeik! Omdat die bekende idioten voor België zijn, moeten we allen voor België zijn?
Er is niemand die u dat zegt. Wat wel duidelijk wordt, is dat u, als onbekende idioot, bijna alleen staat met uw mening.

Citaat:
In 1940 waren er ook waarschijnlijk veel bekende Duitsers voor de nazi´s en waren ze juist?
In 1940 en daarna waren er ook veel bekende Vlamingen voor de nazi's.
Oud 21 februari 2005, 13:29   #40
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Er is niemand die u dat zegt. Wat wel duidelijk wordt, is dat u, als onbekende idioot, bijna alleen staat met uw mening.
Bijna alleen? Waarom bestaat jullie prutspartij dan wel ?

In 1940 en daarna waren er ook veel bekende Vlamingen voor de nazi's.
Ja hè, in die tijd waren zelfs bekende koningen vriendjes van de nazi´s.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be