Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2003, 16:36   #21
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Superstaaf,

Mijn mening komt vaak niet overeen met de uwe, maar deze keer sla de nagel op zijn kop.
Opinipeilingen, spelletjes, statistieken,... nooit zal je een compleet beeld krijgen. Alleen een referendum met een gedegen informatiecampagne vooraf kan zoiets bewerkstelligen.

Om de woorden van een vroegere leraar te gebruiken: "statistieken/opiniepeilingen zijn zoals bikini's, je ziet veel maar het essentieële blijft verborgen".

Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2003, 10:17   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
1.frigoboxcultuur en West-Vlaams.
Aha, West-Vlaams. Knokke maakt dus deel uit van een groter geheel, helaas.
Wat mij plots invalt..........
Je stelt dat de Knokse claim op onafhankelijkheid vervalt daar hun taal deel uitmaakt van een groter geheel.
In Vlaanderen is de officiële taal het Nederlands.
Het maakt dus eveneens deel uit van de grotere Nederlandse taalgroep samen met de Nederlanders.
Dan moeten we logisch besluiten dat ook Vlaanderens onafhankelijkheids-eis onterecht is tenzij ze onder Nederlandse paraplu verder willen.
Oud 8 mei 2003, 10:42   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Wat mij plots invalt..........
Je stelt dat de Knokse claim op onafhankelijkheid vervalt daar hun taal deel uitmaakt van een groter geheel.
In Vlaanderen is de officiële taal het Nederlands.
Het maakt dus eveneens deel uit van de grotere Nederlandse taalgroep samen met de Nederlanders.
Dan moeten we logisch besluiten dat ook Vlaanderens onafhankelijkheids-eis onterecht is tenzij ze onder Nederlandse paraplu verder willen.
Die zag ik al een tijdje aankomen. Echter, Nederland maakt geen uit van België, dus kan de splitsing natuurlijk niet op dat niveau plaatsvinden. Binnen België is Vlaanderen het hoogste niveau, dus moet daar de splitsing plaatsvinden. Wat er dan vervolgens ná die (goedgekeurde) splitsing gebeurd, is natuurlijk (opnieuw) aan de bevolking, of de volksvertegenwoordiging, zelf. Het zelfbeschikkingsrecht kan nu eenmaal alleen worden uitgeroepen door Vlaanderen en niet door Nederland, want dat heeft al zelfbeschikking.

Maar wat mij betreft kan er wel een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland komen, zodat het Nederlandse taalgebied in Europa (op Frans-Vlaanderen na) is verenigd. Heb ik geen bezwaar tegen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2003, 10:50   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Die zag ik al een tijdje aankomen.
Vandaar je snelle reactie!

Citaat:
Maar wat mij betreft kan er wel een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland komen, zodat het Nederlandse taalgebied in Europa (op Frans-Vlaanderen na) is verenigd. Heb ik geen bezwaar tegen.
Volgens jouw theorie kan die dan naderhand wel niet meer ongedaan gemaakt worden.........
Oud 8 mei 2003, 11:05   #25
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volgens jouw theorie kan die dan naderhand wel niet meer ongedaan gemaakt worden.........
Is dat dan nog nodig? De constructie kan wel altijd veranderd worden natuurlijk. De Limburgers bijvoorbeeld zullen misschien juist een hereniging van Limburg willen, terwijl de Brusselaars graag zoveel mogelijk onafhankelijk willen blijven. Het kan uiteindelijk evolueren naar een Zwitsers systeem met provincies - niet noodzakelijkerwijs dezelfde als nu - die in grote mate autonoom zijn. Dat past wel in het beeld van de huidige regionalisering van identiteit en bestuur.
Oud 8 mei 2003, 19:07   #26
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Een eventuele federatieve status tussen Nederland en Vlaanderen zie ik op zich wel zitten. Echter, zoiets moet niet overhaast gebeuren! Vlaanderen moet eerst de kans hebben om zichzelf te ontplooien. Verder is belangrijk dat mochten Vlaanderen en Nederland een nieuwe staatkundige verhouding willen aangaan, dat Vlaanderen zichzelf niet het kleine broertje van Nederland voelt en dus weer die overheersing zou voelen die ze ook op dit moment ervaren.

Mocht er ooit een huwelijk tussen beide komen is het zaak om de verloving zo lang mogelijk te maken. Laten beide partijen eerst zorgvuldig een vertrouwensband opbouwen. Dan kunnen zaken als defensie, onderwijs en infrastructuurbeleid gezamelijk gevoerd worden. Pas in een veel later stadium kan men ook gaan denken aan een gemeenschappelijk Europees beleid en/of sociaal-economisch.

Als deze zaken beide partijen tot tevredenheid stemt, is het een optie om een federale status te bespreken. Maar, nogmaals, laat Vlaanderen eerst proberen op eigen poten te staan om zodoende eerst een duidelijk zelfbewustzijn op te bouwen, zodat een eventuele 'hereniging' echt op vrijwillige basis plaatsvind...

Groeten
Oud 8 mei 2003, 20:22   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Een eventuele federatieve status tussen Nederland en Vlaanderen zie ik op zich wel zitten. Echter, zoiets moet niet overhaast gebeuren! Vlaanderen moet eerst de kans hebben om zichzelf te ontplooien. Verder is belangrijk dat mochten Vlaanderen en Nederland een nieuwe staatkundige verhouding willen aangaan, dat Vlaanderen zichzelf niet het kleine broertje van Nederland voelt en dus weer die overheersing zou voelen die ze ook op dit moment ervaren.

Mocht er ooit een huwelijk tussen beide komen is het zaak om de verloving zo lang mogelijk te maken. Laten beide partijen eerst zorgvuldig een vertrouwensband opbouwen. Dan kunnen zaken als defensie, onderwijs en infrastructuurbeleid gezamelijk gevoerd worden. Pas in een veel later stadium kan men ook gaan denken aan een gemeenschappelijk Europees beleid en/of sociaal-economisch.

Als deze zaken beide partijen tot tevredenheid stemt, is het een optie om een federale status te bespreken. Maar, nogmaals, laat Vlaanderen eerst proberen op eigen poten te staan om zodoende eerst een duidelijk zelfbewustzijn op te bouwen, zodat een eventuele 'hereniging' echt op vrijwillige basis plaatsvind...

Groeten
Uhm, geef mij dan maar de Walen om mee samen te leven...
Oud 8 mei 2003, 20:42   #28
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Zei de amerikaan...
Oud 8 mei 2003, 20:50   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Groeten
Uhm, geef mij dan maar de Walen om mee samen te leven...
Blijf jij nog maar l�*�*�*�*�*�*�*ng in Amerika!!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2003, 12:31   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Zei de amerikaan...
De Amerikaan die meer dan 20 jaar in Belgie gewoond heeft weliswaar.
Oud 9 mei 2003, 12:32   #31
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Groeten
Trouwens, 'Hereniging'? U gaat ervan uit dat Vlaanderen een stuk van Nederland zou worden. Waarom niet andersom? Nederland een annexatie aan Vlaanderen.
Oud 9 mei 2003, 17:36   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, 'Hereniging'? U gaat ervan uit dat Vlaanderen een stuk van Nederland zou worden. Waarom niet andersom? Nederland een annexatie aan Vlaanderen.
Waarin zie jij in het woord hereniging een niveauverschil tussen een van beide delen? Een hereniging betekent niets meer dan dat twee gelijkwaardige delen wederom samenkomen. Als bedoeld werd dat Vlaanderen een deel van Nederland zou worden, zou het een (her)aansluiting - zoals de Walen wèl spreken over 'rattaché' - heten en geen hereniging. Daar hebben we het dus helemaal niet over. Goed lezen.
Oud 9 mei 2003, 18:40   #33
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Jullie zijn echt wel een bende hypocrieten
'Vlaanderen onafhankelijk' komen verkopen op basis van economische, culturele,... verschillen om het daarna naar Nederland te gaan.
En kom niet af met: 'we hebben meer gemeen met de Nederlanders dan Walen'; de mensen zijn te slim om dat te geloven
Oud 9 mei 2003, 18:43   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat is dat logo 'United', p'tit Belge?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2003, 18:45   #35
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Wat is dat logo 'United', p'tit Belge?
hoe bedoel je? gewoon waarvoor ik pleit, wat ik wil behouden... zoals jij toch?
Oud 9 mei 2003, 18:54   #36
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Natuurlijk, maar ik dacht dat het een of andere organisatie die ik niet kende was, of zo 8)
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2003, 19:10   #37
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar ik dacht dat het een of andere organisatie die ik niet kende was, of zo 8)
Neen, dat niet
Oud 9 mei 2003, 19:12   #38
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Neen, dat niet
Oud 9 mei 2003, 19:40   #39
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Jullie zijn echt wel een bende hypocrieten
'Vlaanderen onafhankelijk' komen verkopen op basis van economische, culturele,... verschillen om het daarna naar Nederland te gaan.
En kom niet af met: 'we hebben meer gemeen met de Nederlanders dan Walen'; de mensen zijn te slim om dat te geloven

Waarom zou dat geen goed argument zijn???

Maar dit terzijde, NL en VL gaan toch niet 1,2,3 samen...Dit is iets voor op de lange baan...Misschien wel pas rond 2040 ...

Maak je dus geen zorgen hoor LoL
Oud 9 mei 2003, 19:45   #40
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dit terzijde, NL en VL gaan toch niet 1,2,3 samen...Dit is iets voor op de lange baan...Misschien wel pas rond 2040 ...
Jouw glazen bol was zeker tweedehands?
Citaat:
Maak je dus geen zorgen hoor LoL
Ik geloof niet dat Nederland met zijn goed uitgebouwde sociale zekerheid en zijn evenwichtige begroting zit te wachten op een Vlaanderen dat totaal verarmd en met een pak schuld uit een lastige scheiding zou komen 'inwonen'...............

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be