![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
1) Zo verteld verbeeldt iedereen zich Wallonië aankomen bij Vlaanderen en bedelen om geld dat dat arme Vlaanderen dan door teveel goedheid ook geeft. Waarna het grove Wallonië met het geld gaat lopen en dan vensters en deuren sluit en telkens als Vlaanderen roept "Hé, en goed gebruiken !", honend antwoordt : Moei je met je eigen zaken!". Maar zo worden staatsfinanciën niet georganiseerd. Al het geld dat door taksen en belastingen in de staatskas terechtkomen wordt verdeeld volgens berekeningen, afspraken, wetten, begrotingen enz. En als je dan de officiële cijfers bekijkt en bevraagt krijg je naarmate de vraag een beeld van wie wanneer het meeste betaalt . Elke belanggroep begint dan aan een leuk spelletje in de trant van : "En welke vraag brengt mij het dichtst bij het antwoord dat ik wens om mijn thesis te ondersteunen ?" Indien Waals Brabant dat zou willen zou het na een beetje cijferwerk alle andere provincies van België kunnen uitmaken voor bedelaars en klagen over het weinig zeggenschap dat het heeft in de begroting van die andere provincies. 2)Onbespreekbaar ? Er wordt over niets anders gesproken (behalve over BHV natuurlijk!). De basisflamingant krijgt het maar niet begrepen dat je in politiek niet alles krijgt wat je wil precies zoals je het wil en zonder toegevingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn er eigenlijk al Belgische verontschuldigers die een verklaring hebben voor het feit dat al het ingepompte geld enkel als gevolg een nog-slechter boerende economie is?
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Succes verzekerd.
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dus binnen de Belgische structuur heeft volgens mij Wallonië alle recht op die "transfers", maar ik vind het zeer belangrijk dat die dan ook goed besteed worden. Dat is helaas niet zo en helaas heeft Vlaanderen ook geen optie om Wallonië aan te sporen veranderingen te brengen. Met onbespreekbaar bedoel ik dus dat als Wallonië zegt: "wij doen niet mee aan de afbouw van de staatsschuld", dat Vlaanderen zich daar maar naar te schikken heeft. Tuurlijk doen VB en N-VA niets anders dan roepen en tieren over de transfers, maar die kritiek komt alleen maar in dovemans oren terecht. Ik vind het dus helemaal niet kunnen dat Vlaanderen meer moet betalen dan Wallonië door het beleid daar waarover Vlaanderen niets te zeggen heeft. Dat is op zich ook logisch dat Vlaanderen zich niet te mengen heeft in de Waalse politiek, maar dan vind ik het eveneens logisch dat Vlaams geld Wallonië niet toekomt, behalve als Vlaanderen daarmee akkoord gaat. Laatst gewijzigd door instromaniac : 13 maart 2005 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Die flaminganten toch!!!! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Henegouwen is de locomotief van Wallonie.... Ene die achteruit bolt!!! HAAAAAAAAAAAaahahahahahaha ![]()
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() speciaal soort humor, die Belgicisten
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door muys : 14 maart 2005 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() De eerste belg op de lijst "rijkste mensen" is een ... Waal. Het beeld van een straatarm Waalderen en een schatrijk Vlamonië moet bijgevolg toch een beetje gerelativeerd worden...
& als we het dan toch over de Middeleeuwen en nog vroeger moeten hebben : er was toen geen "taalkwestie" - de adel sprak eerst latijn, daarna frans en het "gepeupel" mocht wauwelen wat ze maar wilden. Bij de opkomst van de steden waren die twee of zelfs meertalig ... maar de dietse of volkstalen waren in opmars en verdrongen overal het latijn. Het taalprobleem in België onstond vanaf 1815... Amuzant was vooral een eerdere draad waarin men terecht stelde dat ook in de periode voor de 1ste wereldoorlog de meeste belastingen door Vlaanderen werden opgebracht omdat men de gronden meer belastte dan de industrie... Maar wie waren nu de eigenaars van al die gronden die door arme pachters bewerkt moeten worden ? Rijke franstalige adel en industriëlen... We kunnen de financiële problemen ivm transferts best oplossen door een volksverhuizing : dat de Vlamingen in de prachtige Waalse Ardennen gaan wonenen laat de Walen in onze grauwe industriesteden van de prille ochtend tot de late avond zich kromwerken & eindelijk zal er rechtvaardigheid zijn in dit tranendal (in de top 10 van streken waar het leven voor een mensch aangenaam is).
![]() |
#33 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Of misschien heel dichtbij, maar dan moet je wel alles nieuw interpreteren en vaststellen dat Vlaanderen in vroegere tijden net hetzelfde overkwam als alle andere streken van Europa en dat de taal daar niets mee te maken heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat ik bedoel is dit : de hele Franstalige wereld verwijten wat toen de houding was van de rijken, (die in Vlaanderen toevallig Frans spraken, maar in Nederland Nederlands, in Engeland Engels enz.) is toch de taal verwijten wat de klasse betreft. Nee, het is erger : het is zichzelf het sprookje vertellen dat de onrechtvaardigheid waaraan Vlamingen toen leden te wijten is aan een ander volk, terwijl die Franstalige bourgeois Vlamingen waren. Het Frans was zoals een gouden armband of een volbloed paard : een teken van rijkdom en stand. Zou je het paard of de armband aansprakelijk stellen voor de arrogantie van hun eigenaar? De echte opvolgers van de Franstalige bourgeoisie , die nog altijd neerkijken op het gewone volk, die spreken in Vlaanderen al lang Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar, inherent aan het belgicisme (ik doel niet op jou maar op die zotten van Pro Belgica en consoorten) is het nog steeds steunen van het regime van toen, die goede oude adel of franskiljons, dus de enkele erfgenamen die nog terugdenken aan die goede oude tijd waar ze Vlamingen (en jawel, ook Walen) uitbuitten. Nu, het ging echter over de transfers in het verleden geloof ik. Wel, uiteindelijk valt dit moeilijk te vergelijken met de huidige situatie, net daarom dat ik dat argument van sommige Franstaligen - dat er vroeger WL -> VL transfers waren - gewoon belachelijk vind. Toen zat België nu eenmaal anders in elkaar op alle vlakken en er was helemaal geen sprake van een transfer tussen de gewone bevolking maar wel van arm naar rijk. En uiteindelijk doet het er voor mij totaal niet toe wie transfers krijgt, wanneer of hoeveel. Zoals ik reeds zei moeten die transfers wel zin hebben, en volgens mij hebben ze dat nu helemaal niet, ze komen de Waalse bevolking niet ten goede. Dus in die zin is dat voor mij een argument voor Vlaamse onafhankelijkheid. Namelijk omdat binnen de Belgische context er weinig aan die transfers kan veranderd worden; ze zijn er en de Vlamingen moeten er maar mee leven of ze nu zin hebben of niet. Zou dit echter veranderen, zou Wallonië dankzij die transfers het wel beter doen, zou er niet zo losbandig met dat geld omgesprongen worden, dan valt althans voor mij het transfer-argument voor Vlaamse onafhankelijkheid weg, zelfs al betalen we nog steeds 11.3 miljard euro. Laatst gewijzigd door instromaniac : 14 maart 2005 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |