![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Volgens welk model valt België uit elkaar? | |||
Niet, België blijft ondanks alles samen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 25,45% |
Tsjechoslowakije |
![]() ![]() ![]() |
36 | 65,45% |
Joegoslavië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
Oostenrijk-Hongarije |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een ander model, nl... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
[font=Verdana][size=2]Les premiers principes d’une bonne administration sont basés sur l’emploi exclusif d’une langue, et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions civiles et militaires soient confiées �* des Wallons et �* des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraints d’apprendre le français, et l’on détruira ainsi �* peu l’élément germanique en Belgique [/size][/font] Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() ik hoop dat een nieuw Tsjechoslowaaks scenario er spoedig komt: liever 2 goeie vrienden dan een slecht huwelijk
![]()
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En, ik doe nu moeite om inhoudelijk te discussiëren, zonder slogans en persoonlijke verwijten, gelieve dat dan ook te doen. 1. U spreekt over 175 jaar. U kan toch niet geloven dat dit vandaag de dag nog zo is? 2. Ik ben Charles Rogier niet, en wat hij zegt is een ware schande. De uitspraak dateert overigens van honderden jaren geleden, dus dat is geen relevant om vandaag voor de splitsing van ons land te zijn. 3. Ons unitarisme bevat ook federalistische elementen. Zo aanvaarden wij de gemeenschappen. De Vlaamse Leeuw die aan de gemeentehuizen hangt, die met rode klauwen, is de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, en daar heb ik hoegenaamd geen problemen mee. 4. Ik vind de Vlaamse Leeuw een mooie vlag, die met rode klauwen toch. Ik heb er zelfs een gekocht van Vlaanderen Vlagt, vraag maar aan 'Kempenaar' op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ge weet wel diene Tsjechoslovaak.
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor een keer dat er in de oostbloklanden iets gebeurt naar UW goesting zijn het plots lichtende voorbeelden. Voor de rest scheld ge ze verrot als bronnen van hedendaagse zware criminaliteit.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als ik hoor dat Nederlandstaligen in Brussel niet geholpen worden in ziekenhuizen zoals het hoort, of dat Franstaligen kunnen kiezen in Vlaanderen voor de Waalse partijen, dan denk ik dat een Vlaming nog altijd niet gelijk is aan een Franstalige. Anno 2005... Citaat:
Citaat:
Deze Waal is trouwens niet zo maar een Waal, maar een van de Founding Fathers van België. Zou je dan niet lichtjes het bestaan van België in vraag durven trekken? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus ook die met 3 kleuren! Hoe durft u liegen een inhoudelijke discussie te noemen?
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1) Dat kan wel gebeuren 2) Nee, want ik schaam me voor dit voddenland 3) Ik zie meer Vlaamse Leeuwen op 11 juli dan tricoloor wc-papier in een heel jaar ![]() Laatst gewijzigd door vercetti : 13 maart 2005 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En nog kennen nederlands- en franstaligen mekaars kranten en media niet En nog kennen ze mekaars politici niet En nog aanvaarden de franstaligen de taalgrens en het territorialiteitsbeginsel niet En nog spreekt onze koningin de taal van de meerderheid niet En nog spreekt haar familie een schabouwelijke versie ervan En nog moeten franstalige toppolitici nog een snelcursus nederlands volgen En nog raken we het niet eens over om het even welk probleem En nog weegt een franstalige stem zwaarder bij verkiezingen En nog kent bijna niemand de tekst van de brabanconne En nog zijn er nederlandstaligen die dit allemaal geweldig vinden Kappen ermee dus. Splitsen die handel. Hoe? "first gradually then suddenly" heet het in the great gatsby geloof ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() 't Moet zijn dat mijn post u bij uw p* gepakt heeft. ![]() Ik denk niet dat ge posts van mijn hand gaat vinden met scheldproza aan het adres van Oost-Europese landen als bronnen van etc.... (Daarentegen is mijn houding tegenover Islam radicaal: Islam is achterlijk, belachelijk en gevaarlijk.) Dus: ik raad je aan teneinde je zelfbeheersing terug te vinden je onverwijld terug te spoeden naar de goodmorning/evening belgiekse draad om daar ne goeien nanoen te placeren. Of nen Valium pakken, 't is al eender.
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aalst dus maar splitsen van de rest van Oost-Vlaanderen? Of geeft ge toe dat dit splitsingsargument vederlicht weegt? Citaat:
Maar ok: we schaffen de Vlaamse regering af. Citaat:
Citaat:
Ze spreekt vloeiend Frans (45% van de bevolking) en Italiaans (de taal van vele Vlaamse gastarbeidersgezinnen) Je kan niet van iedereen verwachten dat ze talenwonders zijn. Uw veelgeroemde idool prinses Maxima spreekt ook geen Fries. Denkt Friesland daarom aan secessie? Afvoeren dit nep-argument! Citaat:
Ze moeten bovendien kampioen in de welsprekendheid zijn. Welke Vlaamse politicus dringt met zijn schabouwelijk schoolfrans door tot de Académie Francaise? Het taalargument haalde je trowuens al een keertje aan. Citaat:
Herhaling van onzin maakt ze nog niet tot een gedegen argument hoor. Citaat:
problemen bestaan steeds waar mensen samenleven. Uw republiekske Vlaanderen lost problemen tussen Vlamingen onderling evenmin op. Of dacht gij dat alle Vlamingen mekaar vreugde- en vredevol in de broek gaan zitten na secessie? Citaat:
Omwille van een lekkende kraan smijt ge gans de villa niet naar beneden. Citaat:
Ik ken de Vlaamse leeuw ook niet. O dierbaar België, o heilig land der vaad'ren, Onze ziel en ons hart zijn U gewijd, Aanvaard ons kracht en het bloed van ons aad'ren, Wees ons doel in arbeid en in strijd, Bloei, o land, in eendracht niet te breken, Wees immer u zelf, en ongeknecht, Het woord getrouw dat g' onbevreesd moogt spreken. Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht. Het woord getrouw dat g' onbevreesd moogt spreken. Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht, |: Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht. ![]() O Vaderland, o edel land der Belgen, Zo machtig steeds door moed en werkzaamheid, De wereld ziet verwonderd uwe telgen, Aan 't hoofd van kunst, van handel, nijverheid. De vrijheidszon giet licht op uwe wegen, En onbevreesd staart gij de toekomst aan. Gij mint uw Vorst, zijn liefde stroomt u tegen, Zijn hand geleidt u op de gloriebaan. Gij mint uw Vorst, zijn liefde stroomt u tegen, Zijn hand geleidt u op de gloriebaan. |: Zijn hand geleidt u op de gloriebaan. ![]() Juicht Belgen, juicht in brede vol' akkoorden Van Haspengouw tot aan het Vlaamse strand, Van Noord tot Zuid, langs Maas- en Scheldeboorden, Juicht, Belgen juicht, door gans het Vaderland. Een man'lijk volk moet man'lijk kunnen zingen, Terwijl het hart naar eed'le fierheid streeft. Nooit zal men ons van onze haard verdringen Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft. Nooit zal men ons van onse haard verdringen Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft. |: Zolang een Belg, 't zij Waal of Vlaming leeft. ![]() Ô Belgique! Ô Mère chérie! A toi nos coeurs, �* toi nos bras A toi notre sang, ô Patrie Nous le jurons, tous, tu vivras Tu vivras, toujours grande et belle Et ton invinsible unité Aura pour devise immortelle Le Roi, la Loi la Liberté (Ter) Après des siècles, des siècles d'esclavage, Le belge sortant du tombeau A reconquis par son courage Son nom ses droits et son drapeau. Et ta main souveraine et fière, Peuple désormais indompté, Grava sur ta vieille banière : "Le Roi, la Loi, la Liberté" (Ter) Marche de ton pas énergique, Marche de progrès en progrès! Dieu qui protège la Belgique Souris �* tes males succès. Travaillons! Notre labeur donne A nos champs la fécondité Et la splendeur des arts couronne Le Roi, la Loi, la Liberté (Ter) Ô Belgique! Ô Mère chérie! A toi nos coeurs, �* toi nos bras. A toi notre sang, ô Patrie Nous le jurons tous, tu vivras. Tu vivras toujours fière et belle, Plus grande en ta forte unité Gardant, pour devise éternelle Le Roi, la Loi, la Liberté (Ter) Citaat:
En tot spijt van wie het benijdt, vormen die een democratische meerderheid die van uw lullige splitsingsplannetjes niet gediend zijn. Citaat:
Eerst met deftige argumenten komen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 maart 2005 om 17:09. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed. Een foute veralgemening blijft fout, soms zelfs als ik ze maak. Citaat:
Citaat:
Ge kunt er blijkbaar niet uitblijven. Een vorm van masochisme? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @stab
Waarom zouden we een voorbeeld nemen aan Tsjechieë? Laat ons het voorbeeld volgen van de economische grootmacht Duitsland. Die hebben zich zelfs HERenigd. ![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Goed dan. Ik heb geen problemen met een hereniging van de Nederlanden. Ik neem er de Oranjes op de koop toe bij. Prins Filip mag zijn kans wagen op het keizerschap van je verenigd Duitsland.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nog hebben ze de Vlaamse Beweging niet kapot gekregen. De kunstmatige band tussen Vlamingen en Walen is echter dunner dan ooit. Omdat Belgique lééft in de harten van zijn 'inwoners' haalt de reddende engel der bubclub 13.000 stemmen. Nooit zoveel Vlaamse leeuwenvlaggen gezien als de laatste paar jaar.
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn net diegenen die het land willen splitsen die onrust (willen) stoken. De Belgicisten zijn hier dus niet de "oorlogsstokers" of vind u een betoging waarin Voorpost destijds "Waalse ratten, rol uw matten" riep, vredelievend?
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Superstaaf@
Binnen de Belgische context is juist nergens aan te remediëren. Daarvoor hoef je maar naar de behandeling van de franstaligen van DHL en BHV te kijken.
![]() |
#39 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat: