Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2003, 16:16   #21
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Dat vragen we toch ook niet? We willen enkel komaf maken met ondemocratische, contraproductieve structuren, en de entiteiten afbakenen die een goed beleid kunnen garanderen en een culturele garantie geven aan de inwoners.
Komaf met de gewesten en behoud taalgemeenschappen? Ja, die zit!
Dat is de meest zwakke, wanhopige reply die ik al van je gezien heb. Blijkbaar zat ie zo hard dat je zo'n gefrustreerde posting moest maken...
De meest zwakke zou ik niet durven zeggen hor, ik zou zeggen, ... tja, de keuze is zo ruim, we zouden een wedstrijd moeten houden, maar dan is er niet genoeg plaats om ze allemaal erop te plaatsen
Oud 14 juli 2003, 16:17   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat de gewesten contraproductief zijn: sedert de regionalisering worden onze wegen beter onderhouden, wordt de waterhuishouding optimaler, beter en gerichter beheerd, hebben we ook goed werkende aanspreekpunten. Vroeger was het wel eventjes heel anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:24   #23
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat de gewesten contraproductief zijn: sedert de regionalisering worden onze wegen beter onderhouden, wordt de waterhuishouding optimaler, beter en gerichter beheerd, hebben we ook goed werkende aanspreekpunten. Vroeger was het wel eventjes heel anders.
ohja alles is beter nu.. ja vooral..

Waarom wil vlaanderen het bestuur niet dichter bij de bevolking leggen? En heft het zichzelf op en legt het alle macht bij de provincien?

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:26   #24
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:
Citaat:

Waarom wil vlaanderen het bestuur niet dichter bij de bevolking leggen? En heft het zichzelf op en legt het alle macht bij de provincien?
Omdat dat niet nodig is en er geen vraag naar is. Dit in tegenstelling tot Belgie
Oud 14 juli 2003, 16:28   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag een concreet voorbeeld waar de regionalisering tot een slechter beheer heeft geleid.
Oud 14 juli 2003, 16:30   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De provinciale werking staat heel ver van de mensen af: zo stilaan weet men hoegenaamd niet meer wat de taak van de provincies eigenlijk nog is. Ik zie trouwens het nut er niet van in om die oude, door de Fransen ingevoerde indelingen te behouden die niet overeenkomen met enige sociologische indeling (en vroeger ook niet met de taalkundige werkelijkheid of de geschiedenis).
Oud 14 juli 2003, 16:45   #27
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik zie ook het nut niet in om die gewesten die amper 10 jaar bestaan op basis van een taalracistisch criterium te behouden. Ze worden bovendien internationaal niet erkend.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:46   #28
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Graag een concreet voorbeeld waar de regionalisering tot een slechter beheer heeft geleid.
oh maar ik zeg niet dat alles slechter is..

ik erken dat de bussen mischien beter hun werk doen. Omdat ik de nationale maatschappij niet heb meegemaakt (denk ik) zal ik zeggen dat ze alle3 hun werk zeer goed doen.

Waar het mischien iets slechter is is voor een bedrijf.
Tja weer iets van school.. euh..het aantal regeringen voor de bedrijven die niet goed weten waar naartoe. (gemeenschap of gewest).

Ik vind dat naar provincies beter kan zijn. Een provincie kan bestuurd worden door een burgemeester of gouverneur. Geen dure regeringen zoals nu. Geef toe.. (met eventueel een beetje kwade wil) zou m'n nog kunnen denken dat de leiders het voor de postjes doen..

de provincie west vlaanderen is totaal anders dan provincie limburg. Dus is het mischien beter dat die provincies elk over bvb mobilieit kunnen beslissen..

En waarom niet? Omdat het ingevoerd is door de Fransen? Ik vind het niet oudbollig..

Citaat:
zo stilaan weet men hoegenaamd niet meer wat de taak van de provincies eigenlijk nog is. Ik zie trouwens het nut er niet van in om die oude, door de Fransen ingevoerde indelingen te behouden die niet overeenkomen met enige sociologische indeling
Hoegenaamd niet meer weet? Ik denk het wel.. trouwens nooit te laat om te leren.

Ik vind het een beetje raar.. u wil Belgie splitsen omdat het bestuur dicht bij de mensen moet komen. Als we dan kijken naar Vlaanderen wil u precies een Unitair vlaanderen waar je nog het liefst zonder provincies zit ook? Dus alle MACHT en GELD bij de 'regering' ? Of zie ik dit dan verkeerd? Ik volg maar jullie logica.
Terwijl eigenlijk de situaties aan zee anders zijn dan deze in limburg en antwerpen enzo..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 14 juli 2003, 16:50   #29
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Trouwens, uw leugenachtige, opgeblazen transfers werden al lang door het VBO en de BUB weerlegd. En toch blijft u maar verder liegen. 't Zit er blijkbaar ingebakken.
De BUB heeft die weerlegd? De BUB heeft heel het boeltje letterlijk van de Morgen gekopieerd, dus tooi u niet met de pluimen van de anderen. Afin, pluimen... Zeg maar dons.

De VVB heeft de cijfers van de VBO al lang weerlegd in haar blad Doorbraak. Wat het VBO deed was enkel de cijfers aanhalen van de sociale zekerheid. Daar waren niet bij gerekend: de transfers door het belastingbeleid én op de rentelast. Dan kom je aan 8,5 miljard. U weet dit, en toch blijft u van kromme haas gebaren. Waarom? Bent u dan zo verblind door uw waanzin?
de transfers door het belastingbeleid én op de rentelast.

Belastingsbeleid van/door wie/voor wat?
Oud 14 juli 2003, 17:36   #30
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik zie ook het nut niet in om die gewesten die amper 10 jaar bestaan op basis van een taalracistisch criterium te behouden. Ze worden bovendien internationaal niet erkend.
Nochtans kunnen ze wel internationale verdragen afsluiten. Lijkt me erg lastig als je internationaal niet erkend wordt. Als onderdeel van de Belgische staat, worden de gewesten erkend door alle landen die de Belgische staat erkennen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 17:45   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beuuuuuuuuu. Mis antwoord. Eens te meer verkeerd, beste quizzer!

Er is bijvoorbeeld de Taalunie tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaanderen heeft ook culturele akkoorden met Zuid-Afrika. Blijkbaar toch wat meer erkend dan u denkt.
Oud 14 juli 2003, 17:56   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tja weer iets van school.. euh..het aantal regeringen voor de bedrijven die niet goed weten waar naartoe. (gemeenschap of gewest).
Gemeenschap en gewest zijn toch samengevoegd in België?

Citaat:
Ik vind dat naar provincies beter kan zijn. Een provincie kan bestuurd worden door een burgemeester of gouverneur. Geen dure regeringen zoals nu.
Denk je niet dat als de provincies alle taken van de gewesten zouden moeten overnemen, zij net zo duur zouden zijn als het gewest, alleen dan maal 5 (voor Vlaanderen).

Citaat:
Ik vind het een beetje raar.. u wil Belgie splitsen omdat het bestuur dicht bij de mensen moet komen. Als we dan kijken naar Vlaanderen wil u precies een Unitair vlaanderen waar je nog het liefst zonder provincies zit ook? Dus alle MACHT en GELD bij de 'regering' ? Of zie ik dit dan verkeerd? Ik volg maar jullie logica.
Terwijl eigenlijk de situaties aan zee anders zijn dan deze in limburg en antwerpen enzo..
Ach, in Nederland zijn de provincies van min of meer de Provinciën van vroeger, de staten waaruit de Nederlanden waren opgebouwd. Maar ik zou het niet zien zitten als men Nederland zou regionaliseren naar het niveau van de huidige provincies. Want wat betekent dat dan bijvoorbeeld voor Zuid-Holland? Onder andere een slechtere coördinatie met de aangrenzende Randstadprovincies en belangenconflicten tussen stad en platteland en tussen de steden onderling (Den Haag <> Rotterdam), hetgeen nu ook al speelt. Maar nog belangrijker is dat de provincie Zuid-Holland geen eenheid is. Ik heb niets met Den Haag of Leiden. Zuid-Holland is eigenlijk te groot en ik ben dan ook een voorstander van vervanging van Zuid-Holland door kleinere eenheden.

Ik kan me voorstellen dat deze bezwaren in Vlaanderen ook spelen. De (in Nederland ook) bekende 'Vlaamse Ruit' Antwerpen - Gent - Brussel - Leuven, vaak aangehaald ter vergelijking met de Randstad, zou dan ineens vanuit drie verschillende provincies bestuurd moeten worden.
In provincies als Antwerpen kan er eveneens een conflict gaan ontstaan tussen de stad en het platteland. En ook in Vlaanderen ontbreekt vaak de eenheid. Mensen uit het noorden of oosten van de provincie Antwerpen zie en hoor ik zichzelf meestal een Kempenaar noemen en geen Antwerpenaar, om maar een voorbeeld te geven. Het lijkt me dus ook in Vlaanderen geen goed idee om het gewest te vervangen door de provincies.
Oud 14 juli 2003, 18:05   #33
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk je niet dat als de provincies alle taken van de gewesten zouden moeten overnemen, zij net zo duur zouden zijn als het gewest, alleen dan maal 5 (voor Vlaanderen).
Nee, want ze hebben maar een uitvoerende hoedanigheid. En in NL, hebben ze daar de provincies al afgeschaft?
Oud 14 juli 2003, 18:06   #34
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Beuuuuuuuuu. Mis antwoord. Eens te meer verkeerd, beste quizzer!

Er is bijvoorbeeld de Taalunie tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaanderen heeft ook culturele akkoorden met Zuid-Afrika. Blijkbaar toch wat meer erkend dan u denkt.
Is d�*t internationale erkenning
Oud 14 juli 2003, 18:13   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
De scheiding tussen gemeenschaps- en gewestbevoegdheden is heel duidelijk: de bedrijven hebben eigenlijk niets van doen met gemeenschapsbevoegdheden.

Wel, bestaat er soms onduidelijkheid over de bevoegdheden tussen de federale overheid en de gewesten. Dat is niet te wijten aan de gewesten, maar aan het voortdurend geschipper op nationaal vlak in de besluitvorming (de Walen willen dit, de Vlamingen willen dat... en uiteindelijk wordt een compromis uitgewerkt). Men spreekt dan van restbevoegdheden: een zaak is gefederaliseerd, maar er hangt ergens nog een stukje bij de landsoverheid. De zaak valt heel eenvoudig op te lossen door de hele zaak te federaliseren.

Alleen in Vlaanderen valt gewest en gemeenschap samen. De Walen hebben ervoor gekozen die twee gescheiden te houden (om dus een grotere administratie op te been te kunnen houden...).
Oud 14 juli 2003, 18:15   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is d�*t internationale erkenning
Jazeker, meent u dat Nederland een cultureel alsook een taalverdrag gaat afsluiten met een deelstaat die ze niet erkent? En dat Zuid-Afrika een verdrag ondertekent met een deelstaat die eigenlijk niet bestaat.

Een de facto en de jure niet-erkende staat is bijvoorbeeld Turks-Cyprus: geen enkele staat heeft er akkoorden mee (uitgezonderd Turkije natuurlijk).
Oud 14 juli 2003, 18:17   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, want ze hebben maar een uitvoerende hoedanigheid. En in NL, hebben ze daar de provincies al afgeschaft?
Hohoho. Dat gaan ze de provincieraadsleden niet graag horen: weg met de provincieraden! Alleen maar uitvoeren wat men in Brussel beslist. Leve de unitaire staat naar Frans model (daar heten de provincies departementen en hebben die ook maar loutere uitvoerende macht).
Oud 14 juli 2003, 18:17   #38
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
De scheiding tussen gemeenschaps- en gewestbevoegdheden is heel duidelijk: de bedrijven hebben eigenlijk niets van doen met gemeenschapsbevoegdheden.

Wel, bestaat er soms onduidelijkheid over de bevoegdheden tussen de federale overheid en de gewesten. Dat is niet te wijten aan de gewesten, maar aan het voortdurend geschipper op nationaal vlak in de besluitvorming (de Walen willen dit, de Vlamingen willen dat... en uiteindelijk wordt een compromis uitgewerkt). Men spreekt dan van restbevoegdheden: een zaak is gefederaliseerd, maar er hangt ergens nog een stukje bij de landsoverheid. De zaak valt heel eenvoudig op te lossen door de hele zaak te federaliseren.

Alleen in Vlaanderen valt gewest en gemeenschap samen. De Walen hebben ervoor gekozen die twee gescheiden te houden (om dus een grotere administratie op te been te kunnen houden...).

ahzo.. dat weet ik dan weer..

verder:

Toch moet provinciaal bestuur mogelijk zijn. We spreken dan van 9 of 10 (brabant ben ik nog niet uit ) in belgie. Welke allemaal zoals gezegt de uitvoerende macht krijgen. Daar moeten geen hele regeringen komen. New York word bestuurt door nen simpele burgemeester en wa schepenen.
En de provincies kunnen evengoed blijven samen werken hoor.

Oud 14 juli 2003, 18:19   #39
Dimitri

Standaard

[quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:
Citaat:
In Vlaanderen bedoelde ik dus.
Oud 14 juli 2003, 18:19   #40
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

[quote="Dimitri"]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Vlaanderen bedoelde ik dus.

had et wel door

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be