Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2005, 11:22   #21
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Centra voor basiseducatie

Algemene informatie
Wat?
Wil je je rijbewijs halen, maar vind je het moeilijk om alles op eigen houtje te studeren ?
Dan is deze cursus iets voor jou. In deze cursus word je voorbereid op het behalen van het theoretisch rijbewijs B. Je leert er de wegcode aan de hand van veel voorbeelden en oefeningen.
Er zijn aparte cursussen voor Belgen en voor anderstaligen.

Voor wie?
Voor volwassenen met beperkte leervaardigheden die extra uitleg willen als voorbereiding voor het theoretisch examen om een rijbewijs te halen.

Voor Anderstaligen is een basiskennis Nederlands vereist, én moet je in het bezit van geldige verblijfsdocumenten.

Personen die reeds 2 keer deelnamen aan het examen, moeten eerst in een erkende rijschool de theoretische cursus volgen. Daarvan ontvangen ze een attest, dat nodig is om een volgende keer te kunnen deelnemen aan het examen.

Wanneer?
’s avonds

Praktisch ?

- Hoe inschrijven ?

Er zijn 2 inschrijvingsperioden:
van 15 december tot 15 januari en van 15 juni tot 15 juli.

Enkele weken voor de start van de cursus krijg je een uitnodiging voor een info-en inschrijvingsmoment.

Wie onze rijbewijscursus volgde, kan genieten van 10% korting op de praktijklessen én 44% korting op de theorielessen bij Secura.

- Kostprijs ?
De cursusmap kost 12,50 euro. Wie de map na de cursus ongeschonden teruggeeft, krijgt het geld terug. De bundel kopies met huiswerk en oefeningen kost 4 euro.

- Duur ?
De cursus omvat een 12-tal lessen met aansluitend een ‘vertraagde examensessie’ in het examencentrum. De cursisten kunnen extra komen oefenen in het Open Leercentrum.

- Groepsgrootte ?
De cursus telt gemiddeld 15 cursisten.

Oud 19 maart 2005, 11:24   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Duur vind is het zeker. Dat is een feit, maar tja, er moet een monopolie firma die door de staat aangesteld is van bestaan. En moet nu zo veel mogelijk winst binnenhalen voor men dat monopolie vanuit Europa breekt.
Dat is trouwens dezelfde firma die de "control" doet. Ook een lekker monopolie. Elke Belgische wagen en vrachtwagen moet jaarlijks langs, en hoest daarmee minstens 37 eu op. Hoeveel wagens in Belgie? Tel maar uit de winst.

Maar een rijbewijs is iets dat je moet verdienen, niet krijgen. Er rijden nu al teveel verstrooiden rond. Een perfect blokbeest zonder praktisch inzicht is dodelijker dan een analfabeet met goeie reflexen.
Alleen hoe haal je cowboys en onverantwoordelijken op voorhand uit het verkeer?
Het zou allemaal niet zo'n probleem zijn als België niet zo oververkeersbevolkt zou zijn.
Oud 19 maart 2005, 11:35   #23
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Heel belangrijk wat je hier doet limburger. ik heb zelf ook verschillende mensen gekend die maar niet door hun examen geraakte. het ergste is nog dat het zoveel moet kosten telkens opnieuw. doordat sommige mensen zo niet aan een rijbewijs geraken verkleind ook hun kans op tewerkstelling. en dan is het achteraf weer ozne schuld als we geen werk vinden. volgens mij zouden we op termijn ernaar moeten evolueren dat het halen van een rijbewijs een onderdeel wordt van het middelbaar onderwijs. zo alleen zijn we er zeker van dat iedereen de kans krijgt om een rijbewijs te halen. in het buso kunnen ze dan de cursus ook speciaal op hun leerlingen toespitsen.
maar ja daar ben je nu niet mee geholpen natuurlijk.
voor het vierde wereld syndicaat vindt ik het in alle geval een belangrijk thema
en ik zou er zelf niet direct aan gedacht hebben.
onthoud ook nog dit
ik ken mensen die heel slim zijn geworden en die ook buso hebben gevolgd.
jarenlang nadat ze met school waren gestopt kregen ze door dat men hen alleen maar wijs had gemaakt dat ze dom waren.
je zal nog wel zien wat ik daarmee bedoel
Ondanks het hart onder de riem voor Limburger, ben ik het hier mee oneens. Rijbewijs via school? En dan nog meer auto's op straat zeker? Het autobezit zou juist moeten worden ingedamd. Het is aangenaam wonen in de stad, zolang je niet je best hoeft te doen ook nog zo'n 5 �* 6 vierkante meter blik ergens op straat achter te laten.

Was het trouwens niet zo, dat je theorielessen gewoon kunt nemen bij die examenzalen van de overheid? Voor 5 of 10 euro per oefenavond? Of is dat ook geprivatiseerd?
Oud 19 maart 2005, 12:00   #24
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Ondanks het hart onder de riem voor Limburger, ben ik het hier mee oneens. Rijbewijs via school? En dan nog meer auto's op straat zeker? Het autobezit zou juist moeten worden ingedamd. Het is aangenaam wonen in de stad, zolang je niet je best hoeft te doen ook nog zo'n 5 �* 6 vierkante meter blik ergens op straat achter te laten.

Was het trouwens niet zo, dat je theorielessen gewoon kunt nemen bij die examenzalen van de overheid? Voor 5 of 10 euro per oefenavond? Of is dat ook geprivatiseerd?
Het behalen van een rijbewijs heeft niets te maken met het autobezit.
Je kan altijd een auto lenen of huren wanneer er de noodzaak toe is.
Vaak is het rijbewijs ook noodzakelijk om een job te vinden.

Bovendien is er een nieuwe formule in de maak voor mensen die slechts af en toe een wagen nodig hebben: http://www.cambio-carsharing.com/cam...ro/intro0.html
Een initiatief van oa de lijn. Staat nog in de kinderschoenen maar die formule heeft wel potentieel denk ik.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 14:41   #25
ago
Burgemeester

Standaard

[font=Times New Roman][size=3]Je kunt wel degelijk een ander examen aanvragen!![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Een kennis van mij heeft dat ook zo gedaan![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Hij is niet achterlijk of zo maar heeft wel lees problemen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Dan kan je via een speciaal examen toch je rijbewijs afleggen(de vragen zijn minder genuanceerd)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Wel weet ik niet hoe de procedure in elkaar zit.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Informeer je maar eens![/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 15:26   #26
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
volgens mij is limburger een faker.
Ik denk het ook.... Als er één examen in mijn leven heel gemakkelijk ging, dan was het wel het rijexamen...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 20:24   #27
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Als je aan 90 / uur een verkeerssituatie komt binnengerold moet je OOK in een paar seconden zien hoe de situatie in elkaar zit. Daar staat ook een duidelijke tijdslimiet op, je kunt niet zomaar even 5 minuten nadenken wat je precies moet doen of in je theoretisch boekske bladeren.
In een gevaarlijke situatie heb je zowieso geen tijd om na te denken. Het komt erop aan om een goede reflex te hebben en intiutief het juiste te doen. Hebben mensen die buso hebben gestudeerd bvb perse een tragere reflex ? Op welk wetenschappelijk onderzoek baseer je je ? Hebben mensen die beroeps hebben gestudeerd een tragere reflex dan mensen die humaniora hebben gestudeerd ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 20:27   #28

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto

het indammen ben ik mee akkoord. Maar dan moeten de rijken ook mee indammen. Het zou bvb verboden moeten worden om niet te carpoolen ed. Altijd maar de armen indammen is gemakkelijk.

PS de rijschoolmarkt is bij mijn weten altijd volledig privaat geweest ??
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 maart 2005 om 20:28.
Oud 19 maart 2005, 20:35   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een gevaarlijke situatie heb je zowieso geen tijd om na te denken. Het komt erop aan om een goede reflex te hebben en intiutief het juiste te doen.
Dat is ronduit zever. Als je een gevaarlijk punt nadert, bijvoorbeeld een moeilijk kruispunt, dan is het net heel belangrijk dat je er je koppeke bijhoudt en nadenkt over wat je precies aan het doen bent, en héél goed naar de borden rond u kijken, zeker als het een kruispunt is waar je nog nooit bent geweest. En dan kun je alleen maar hopen dat de anderen zich ook aan de regels houden en geen gekke dingen beginnen doen.

Citaat:
Hebben mensen die buso hebben gestudeerd bvb perse een tragere reflex ? Op welk wetenschappelijk onderzoek baseer je je ? Hebben mensen die beroeps hebben gestudeerd een tragere reflex dan mensen die humaniora hebben gestudeerd ?
WAAR OH WAAR heb ik gezegd dat mensen die in 't buso hebben gezeten tragere reflexen hebben?
Trouwens, als ik in de auto zit, rijd ik met m'n hoofd, niet met m'n "intuitie". Tenzij er een domme kloot ineens heel raar begint te doen (niet zelden komt daar een verkeersovertreding bij kijken), en je bijvoorbeeld gezellig van de weg probeert te rijden. D�*n rijdt je op reflexen, maar ook dan probeer je er je kop bij te houden. Een louter instinctieve reactie heb ik in de auto nog niet gehad, en nochtans kom ik regelmatig voorbij 'gevaarlijke' punten.
Oud 19 maart 2005, 20:36   #30
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou bvb verboden moeten worden om niet te carpoolen ed.
De collega die dan verplicht met me meerijdt zal tevreden zijn als ik de ene avond tot 5u en de andere avond tot half 10 werk
Oud 19 maart 2005, 20:39   #31
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Je hebt ergens wel gelijk. Dikwijls stelt men van die dubieuze vragen.
Kan je niet vragen dat men je examen niet via de computer afneemt ?
Misschien kan je naar een ander examencentrum gaan of zo.
Behalve "uitgelecht" ipv uitgelegd is je spelling toch goed.
Ik snap niet dat jij de verkeersregels niet zou kunnen onthouden maar wel de spellingsregels ?
Je schrijft beter dan velen die hier op dit forum posten.
tjien ik ben ook twee keer moeten gaan voor mijne theorie, den eerste keer niks geleerd en had ik een klein fout te weinig
en den tweede keer had ik knats het zelfde examen.
Volgens mij mag het niveau van het examen zeer zeker hoger
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 21:22   #32
cortelinckx
Schepen

Standaard

De mensen van de rijscholen... ik vraag mij af waar ze die vandaag halen. Ik moest indertijd redelijk sneleen aantal lessen volgen en dat was dus altijd bij verschillende mensen. Dat waren stuk voor stuk ergerlijk idioten wier voornaamste troef was dat ze van een vijftal vaste parcours alle specialere verkeerssituaties kenden. Big deal, als je dag in dag uit niks anders doet. En dan maar zeuren. Terwijl de enige reden dat iemand les volgt, is omdat hij iets nog niet kan
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 21:37   #33

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
De collega die dan verplicht met me meerijdt zal tevreden zijn als ik de ene avond tot 5u en de andere avond tot half 10 werk
Dus jij vindt het normaal dat er voor het transport van 1 stuk menselijk vlees van pakweg macimaal 100 kg een metalen kast van minstens een paar honderd kilo moet worden meegetransporteerd. Ik vindt het schandalig om te zien hoe s morgens bvb in de spits de meeste auto s slechts 1 mens transporteren. Een ontoelaatbare en overigens asociale vorm van decadentie. Ik geef toe dat carpoolen niet altijd mogelijk is maar het zou toch meer gestimuleerd kunnen worden. Men zou mss overal op de op en afritten van de autostrades een soort telpalen-flitspalen kunnen zetten. die je flitsen als je alleen rijdt. wordt je dan vijf keer geflitst dan moet je een extra milieutaks betalen bvb. Men zou op diezelfde plaatsen ook een stop en instap plaats = carpoolstop of hoe noemt dat kunnen voorzien. Het niet meenemen van lifters terwijl je nog plaats hebt in je wagen kan dan een overtreding worden.
Oud 19 maart 2005, 21:38   #34
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ja,
Bij mensen die het niet zo goed doen, deugt de leraar niet.

Simpel.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 21:48   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij vindt het normaal dat er voor het transport van 1 stuk menselijk vlees van pakweg macimaal 100 kg een metalen kast van minstens een paar honderd kilo moet worden meegetransporteerd. Ik vindt het schandalig om te zien hoe s morgens bvb in de spits de meeste auto s slechts 1 mens transporteren. Een ontoelaatbare en overigens asociale vorm van decadentie. Ik geef toe dat carpoolen niet altijd mogelijk is maar het zou toch meer gestimuleerd kunnen worden. Men zou mss overal op de op en afritten van de autostrades een soort telpalen-flitspalen kunnen zetten. die je flitsen als je alleen rijdt. wordt je dan vijf keer geflitst dan moet je een extra milieutaks betalen bvb. Men zou op diezelfde plaatsen ook een stop en instap plaats = carpoolstop of hoe noemt dat kunnen voorzien. Het niet meenemen van lifters terwijl je nog plaats hebt in je wagen kan dan een overtreding worden.
Voor sommige mensen is het gewoon niet mogelijk om te carpoolen, dat wou ik even benadrukken. Een 'verplichting' gaat je dus niet lukken.
En wat doe je met die mensen die zich beroepsmatig overdag moeten verplaatsen? Die rijden ook vaak alleen, gezien ze hun beroep best wel alleen kunnen uitvoeren.

Het 'niet meenemen van lifters' een overtreding maken is ridicuul. Misschien heb jij nog geen slechte ervaringen met lifters, maar andere mensen wel. De laatste keer dat ik een lifter heb meegenomen, vond hij het nodig om aan m'n lijf te willen prutsen. Daarom heb ik besloten enkel nog lifters mee te nemen die ik ken. Lijkt me veiliger als vrouw.En niet alleen als vrouw overigens: je zult het maar meemaken als man dat de lifter die je meeneemt zich opeens begitn te masturberen naast je. Dat is een vriend van me overkomen, en die heeft met één zo'n ervaring ook genoeg.

Denk jij soms eens na?

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 19 maart 2005 om 21:50.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 21:50   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Ja,
Bij mensen die het niet zo goed doen, deugt de leraar niet.

Simpel.

Mijn vader is rijinstructeur, en die hoort die 'verwijten' wekelijks. Mensen die op hun examen doodleuk gaan spookrijden of bijna een fietser omverrijden, maar toch maar gaan klagen over de rijlessen. Zouden misschien beter klagen bij hun opticien.
Oud 19 maart 2005, 23:28   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 17 jaar, geldig vanaf 18 natuurlijk. 1 examen en het was in orde en het koste bitter weinig ook.
Maar een vriend van mij slaagde er toch ook niet in. Bij het leger hebben ze met engelengeduld hem 7 keer opnieuw laten proberen en toen was het eindelijk goed.
Echter, nu dik 25 jaar later heeft hij nog niet één ongeval gehad.
Dus dat examen zegt toch ook niet alles vind ik.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 23:41   #38

Standaard

ik was er ook van de eerste keer door en heb - toen in die tijd - nog een joint gerookt vlak voor het praktisch examen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 maart 2005 om 23:42.
Oud 20 maart 2005, 01:50   #39
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
[font=Times New Roman][size=3]Je kunt wel degelijk een ander examen aanvragen!![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Een kennis van mij heeft dat ook zo gedaan![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Hij is niet achterlijk of zo maar heeft wel lees problemen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Dan kan je via een speciaal examen toch je rijbewijs afleggen(de vragen zijn minder genuanceerd)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Wel weet ik niet hoe de procedure in elkaar zit.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Informeer je maar eens![/size][/font]
Je kunt inderdaad een speciaal examen vragen. De vragen zijn echter hetzelfde. Alleen worden de vragen niet door een bandje maar door een persoon gesteld. Dat gaat veel langzamer. Bovendien krijg je dubbel zoveel tijd om de vragen te beantwoorden.
Oud 20 maart 2005, 02:24   #40
Flipgirl
Banneling

Flipgirl's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zou jij, Limburger, meer met het Hollands systeem zijn ... Heb een kennis (een Nederlander) die bezig is met rijlessen in Nederland en daar werken ze omgedraaid. Je moet eerst praktijklessen volgen, mag vrij rijden en oefenen, dan leg je praktisch examen af ... en pas nadien gaat men je overhoren (door middel van examen) op theorie.

Rijbewijs op school: nee bedankt, het programma staat al vol genoeg int middelbaar en niet iedereen heeft ook zin om direct zijn rijbewijs te halen! Als het echt moet, kan het ingericht worden op woensdagnamiddag ofzo voor de echt geïnteresseerden (bijvoorbeeld aan de helft van de normale prijs).
Flipgirl is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be