Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2005, 09:51   #21
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlomsBelang
als men jaarlijks een overschrijvingsformulier opstuurt naar ALLE VLAMINGEN INDIVIDUEEL, waarin men 2000euro vraagt om te betalen tvv het ontwikkelingsgebied "WALLONIE", dan zulde snel zien hoe rap Belgie gesplitst is!!!

Maar neen, de huidige dictators willen het liever verdoken doen.

Deze peiling is dan ook op leugens gebaseerd en niet op de volledige waarheid!!!
Persoonlijk kan het mij geen barst schelen of ik nu in Vlaanderen dan wel in belgië woon; maar in uw reactie staan ook leugens.

2000 euro per vlaming naar Wallonië??? Dat is 12 miljard euro per jaar in totaal.... niet belachelijk doen he. Belachelijke provocaties als deze doen uw (vlaamse) zaak geen goed. Probeer eens na te denken vooraleer u iets schrijft, en niet zomaar wat cijfers rond te strooien die nergens op slaan.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 10:41   #22
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Persoonlijk kan het mij geen barst schelen of ik nu in Vlaanderen dan wel in belgië woon; maar in uw reactie staan ook leugens.

2000 euro per vlaming naar Wallonië??? Dat is 12 miljard euro per jaar in totaal.... niet belachelijk doen he. Belachelijke provocaties als deze doen uw (vlaamse) zaak geen goed. Probeer eens na te denken vooraleer u iets schrijft, en niet zomaar wat cijfers rond te strooien die nergens op slaan.
Het triestige is dat dat cijfermateriaal wel degelijk bestaat, maar enkel door Vlaams-Nationalistische partijen publiekelijk gemaakt wordt, terwijl het door de rest doodgezwegen wordt, waardoor het lijkt alsof het alleen maar propaganda cijfers zijn. Het hoeft niet gezegd te worden zeker hoe wonderwel deze strategie werkt?
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 10:49   #23
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Het triestige is dat dat cijfermateriaal wel degelijk bestaat, maar enkel door Vlaams-Nationalistische partijen publiekelijk gemaakt wordt, terwijl het door de rest doodgezwegen wordt, waardoor het lijkt alsof het alleen maar propaganda cijfers zijn. Het hoeft niet gezegd te worden zeker hoe wonderwel deze strategie werkt?
Kleine correctie, dát cijfermateriaal wordt idd door vl-nationalistische partijen bekendgemaakt. Studies van de KBC tonen echter aan dat de transfers 'slechts' (slecht woord) +-6 miljard bedragen, oftewel de helft minder.
Oud 30 maart 2005, 10:59   #24
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine correctie, dát cijfermateriaal wordt idd door vl-nationalistische partijen bekendgemaakt. Studies van de KBC tonen echter aan dat de transfers 'slechts' (slecht woord) +-6 miljard bedragen, oftewel de helft minder.
Slechts 6 miljard??? Ik zou nog liever die centen aan een derde wereldland geven (met zo een sommetje zou men er vele mensen mee kunnen helpen), in de plaats van het in de Waalse bodemloze put te gooien.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:03   #25
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Slechts 6 miljard??? Ik zou nog liever die centen aan een derde wereldland geven (met zo een sommetje zou men er vele mensen mee kunnen helpen), in de plaats van het in de Waalse bodemloze put te gooien.
Doe eens niet zo verzuurd, ik zei toch dat 'slechts' een verkeerd woord was. Het was enkel om het grote verschil tussen 12 en 6 miljard aan te duiden.
Oud 30 maart 2005, 11:11   #26
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe eens niet zo verzuurd, ik zei toch dat 'slechts' een verkeerd woord was. Het was enkel om het grote verschil tussen 12 en 6 miljard aan te duiden.
12 of 6, het maakt niet uit, het is een grote som en dat geef ik liever aan mensen die het echt nodig hebben en het goed gebruiken, en dat zijn er heel wat op deze aardkloot.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 30 maart 2005 om 11:12.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:13   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

De geldstroom van noord naar zuid omvat veel meer dan enkel de transfers.

Een voormalige VLD-senator vertelde me hoe de franstaligen, door hun oneerlijke opstelling,arrogantie en brutaliteit, er steeds weer in slagen om met de grootste brokken te gaan lopen omdat ze aan één zeel trekken terwijl de Vlamingen verdeeld reageren.
In het 'vlaamse' kamp zitten een pak belgicisten die menen dat je de franstaligen best niet voor het hoofd stoot om de vrede te bewaren. Het is 'bon ton' om je volk te laten bestelen en wat frans te keuvelen met de landgenoten, je zou wel eens voor een flamingant kunnen versleten worden!
Omwille van het smeer,likt de kat de kanderleer......

- het onderscheid in compensaties voor overheidsaankopen tussen Vlaanderen en Wallonië is al decennia lang in het voordeel van de Walen. De recente aanbesteding van lichte pantservoertuigen voor het ABL geeft Vlaanderen 11 miljoen van de meer dan 300 miljoen euro compensaties.

- de benzinestations in Wallonië betalen een belasting aan de Waalse overheid die in mindering kan gebracht worden van de federale heffingen zodat minder geld van Wallonië naar de federale kas gaat. Lees: van deze federale heffing gaat een nog groter stuk naar het zuiden dan bij de 'normale' transfers zou gebeuren.

- zelfs de verdeling van de winsten van de Nationale Loterij is nadeling voor Vlaanderen bv: bij een onderzoeksproject waaraan de VUB en ULB deelnamen, ging 88% naar de ULB en de rest naar de VUB. Het protest van de universtaire overheid van de VUB werd weggewuifd.

[font=Tahoma]
Citaat:
[font=Tahoma]Geldstroom naar Wallonië bereikt recordhoogte - 21/10/2004 [/font]
De zogenaamde financiële transfers betekenen dat een gewest meer bijdraagt tot de belastingen en sociale zekerheid, dan dat het er profijt uit haalt. Sinds de jaren '60 bestaat er een voortdurende transfer van Vlaanderen naar Wallonië en sinds de jaren '90 ook naar Brussel.

De geldstromen vinden plaats in de federale overheidsbegroting (in 2003 1,52 miljard), de financiering van de gemeenschappen en gewesten (1,32 miljard) en de sociale zekerheid (3,74 miljard), alles samen goed voor 6,6 miljard. Dat is meer dan de KBC-studiedienst, die voor 2002 was uitgekomen op een bedrag van 5,4 miljard euro. Bovendien zal de geldstroom volgens de Vlaamse administratie in dezelfde richting blijven aanzwellen - in 2020 zelfs tot 8,78 miljard - tenzij in Brussel en Wallonië de tewerkstellingsgraad plots spectaculair zou toenemen.

In de cijfers zijn de overheidsschuld en interestlasten niet meegerekend, hoewel ook die een herverdeling tussen de gewesten inhouden. ,,Ik heb die berekening wel gemaakt en kom zo tot een extra transfer van 4,7 miljard, wat de totale geldstroom van Vlaanderen naar de Franstaligen op 11,3 miljard euro brengt'', zegt De Wever. ,,Dat is bijna 2.000 euro per Vlaming per jaar.'' (PDB/WWI)
[/font]

OP de Europese Raad worden vandaag de financiële vooruitzichten van de Europese Unie voor de periode 2007-2013 besproken. In simpele bewoordingen: hoeveel geld hebben we om de doelstellingen van de Unie te bereiken? Die doelstellingen zijn onder meer: het bewaren en het beheer van de natuurlijke rijkdommen, versterking van burgerschap, vrijheid, veiligheid en justitie en de plaats van de Unie als wereldpartner. Ook duurzame groei is een belangrijke doelstelling: daar hangen immers de toekomstige welvaart en werkgelegenheid van af, ook voor Vlaanderen.Om die doelstellingen te halen moeten we meer dan een tandje bijsteken. Niet omdat Europa het wil, wel omdat het gewoon noodzakelijk is en in het belang van iedereen.

[font=Times New Roman]De Europese Commissie heeft een ambitieus voorstel gedaan om voor dit alles 1,26 procent van het Bruto Nationaal Inkomen van de EU uit te trekken. Een aantal lidstaten is het hiermee absoluut niet eens en wil maar één procent besteden. België heeft 1,15 procent voorgesteld: dat percentage houdt rekening met de nodige begrotingsdiscipline en laat toch toe om een ambitieus Europees beleid te voeren op verschillende domeinen.

Op het overlegcomité van vorige vrijdag werd daar sibillijns aan toegevoegd dat voor België de uitgavencategorieën 'concurrentiekracht voor groei en tewerkstelling' en 'cohesie voor groei en tewerkstelling' van bijzonder belang zijn. Dat lijkt redelijk, want in het belang van zowel Vlaanderen als Wallonië. Maar eigenlijk gaat het om een bijkomend transfer van middelen van Vlaanderen naar Wallonië, langs Europese weg.

Een nieuwe communautaire splijtzwam is dus in de maak. De Vlaamse regering vindt terecht dat een daling van de uitgaven proportioneel verdeeld moet worden over alle uitgaveposten. Wallonië aanvaardt onder geen beding een proportionele daling op alle posten en wil de middelen voor het economische en sociale cohesiebeleid (subsidies voor achtergestelde gebieden) betonneren op een hoger bedrag.

Het is erg twijfelachtig dat Vlaanderen enig substantieel voordeel kan halen uit het cohesiebeleid. Wallonië wel, vanwege een specifieke regeling die opnieuw gevraagd wordt. Voor Vlaanderen zou er een gunstiger resultaat kunnen zijn als de budgetten voor onderzoek, onderwijs en andere nog sterker zouden verhogen. Maar dat is weinig waarschijnlijk als het totale uitgavenplafond naar beneden wordt gehaald.

Concurrentiekracht en cohesie zijn communicerende vaten, maar de hevel vult hetzelfde vat weer bij: dat van de cohesie. En het gaat om miljarden. In feite worden wij zo beconcurreerd in eigen land. Begin volgend jaar krijgen deze zaken hun beslag. De tijd dringt om de belangen van de Vlamingen veilig te stellen.

Telkens opnieuw krijgen de Vlamingen het verwijt dat ze weigeren solidair te zijn. Dat klopt [font=Times New Roman]voor geen meter: uit een recente studie over de transfers van noord naar zuid blijkt hoe solidair wij wel zijn op het vlak van belastinginkomsten en sociale zekerheid. En daarbovenop rekent Wallonië nu ook nog eens op extra solidariteit langs Europese weg.

In 1994 ging ik als minister-president akkoord om Henegouwen verder als 'doelstelling 1- gebied' te blijven erkennen, met vele miljarden Europese steun tot gevolg. Ik stel die solidariteit niet in vraag, wel de omvang, de effectiviteit en het automatisme ervan. De vraag mag toch gesteld worden waartoe die solidariteit structureel gediend heeft. Het Forum - geïnstalleerd door premier Verhofstadt, maar intussen kennelijk onder narcose gebracht - moet zich ook over deze kwestie buigen, naast andere essentiële vragen. Anders raakt alles nog meer geblokkeerd.

Want het heeft natuurlijk niet alleen met centen te maken, maar net zo goed met de ruimte die Vlaanderen krijgt om een eigen samenhangend beleid te voeren: een eigen concept voor een kwaliteitsvolle gezondheidszorg, een duurzame familiale politiek, grotere fiscale en financiële verantwoordelijkheid. En niet in het minst economisch competitief. Dit heeft niets met splitsingsobsessie te maken, zoals sommigen te gemakkelijk stellen. Maar alles met verantwoordelijk beleid. Regionale autonomie is niet uit de tijd maar �*n de tijd, en wel van de toekomstige tijd. In wederzijds belang van Vlamingen en Walen.

Luc Van den Brande

(De auteur is Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenschapssenator voor CD&V.)

[/font]
[/font]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 maart 2005 om 11:15.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:23   #28
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowel de KBC studiedienst (2003) als ABAFIM (2004) hebben de geldstroom bestaande uit de componenten:
1) sociale zekerheid
2) federale begroting
3) financiering van de deelstaten

berekend, en kwamen respectievelijk uit op 5,4 miljard en 6,6 miljard Euro.

Beide studies hielden geen rekening met een vierde component, namelijk de bijdrage aan de afbouw van de staatsschuld waar de laatste grondige studie door de K.U.L. in 1985 werd uitgevoerd, waar een transfer van Vlaanderen naar Wallonie berekend werd ten bedrage van 3,5 miljard Euro.
Als we een voorzichtige schatting maken met zelfde parameters en formule, dan zitten we nu boven de 5 miljard Euro.

M.a.w. die 12 miljard Euro komt verdomd dicht in de buurt...
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:29   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bart de Wever is nog gematigd, zie ik.
Oud 30 maart 2005, 11:32   #30
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Zowel de KBC studiedienst (2003) als ABAFIM (2004) hebben de geldstroom bestaande uit de componenten:
1) sociale zekerheid
2) federale begroting
3) financiering van de deelstaten

berekend, en kwamen respectievelijk uit op 5,4 miljard en 6,6 miljard Euro.

Beide studies hielden geen rekening met een vierde component, namelijk de bijdrage aan de afbouw van de staatsschuld waar de laatste grondige studie door de K.U.L. in 1985 werd uitgevoerd, waar een transfer van Vlaanderen naar Wallonie berekend werd ten bedrage van 3,5 miljard Euro.
Als we een voorzichtige schatting maken met zelfde parameters en formule, dan zitten we nu boven de 5 miljard Euro.

M.a.w. die 12 miljard Euro komt verdomd dicht in de buurt...
Idd, dat over die vierde component had ik ook al ergens gelezen. Vraag blijft of je dat als een transfer kan beschouwen. Dat geld gaat namelijk niet naar de Waalse overheid, maar naar de federale...
kwestie van interpretatie waarschijnlijk
Oud 30 maart 2005, 11:34   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leg eens uit....
Oud 30 maart 2005, 11:37   #32
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Maar het kan verkeren zei alreeds onze vriend Bredero - van zodra het de goede burger minder goed gaat zal hij de neiging vertonen enige verandering te wensen.
Je zegt daar iets. Ik had een paar jaar geleden een discussie met een collega. Ik vroeg hem of hij voor de onafhankelijk van Vlaanderen was. Het kon hem weinig schelen maar liever niet, neen ... en toen voegde hij daar iets heel raars bij : "maar de dag dat het geld op is, dan zal het heel snel gaan", waarme hij het einde van België bedoelde.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:38   #33
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Leg eens uit....
Wel, omdat je moeilijk kan berekenen wie precies schuldig is aan die hoge staatsschuld, en wie hoeveel schuld heeft gemaakt in het unitaire België van vroeger (dat zijn zowel Vlaanderen als Wallonië), lijkt het mij logisch dat je ook niet kan zeggen wie hoeveel moet terugbetalen..
Oud 30 maart 2005, 11:50   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je moet een zekere 'Mathot' eens vragen wie de schulden maakte die 'wel weer vanzelf zouden verdwijnen zoals ze gekomen waren', en aan de bub waarom ze Belgique weer unitair willen hebben.

(Lijkt mij logisch dat je zo nooit HOEFT te weten wie hoeveel schuld maakt(e) en wie ze precies terugbetaalt...)

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 maart 2005 om 11:52.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 11:56   #35
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je moet een zekere 'Mathot' eens vragen wie de schulden maakte die 'wel weer vanzelf zouden verdwijnen zoals ze gekomen waren', en aan de bub waarom ze Belgique weer unitair willen hebben.

(Lijkt mij logisch dat je zo nooit HOEFT te weten wie hoeveel schuld maakt(e) en wie ze precies terugbetaalt...)
Probeer je nu te zeggen dat ik een belgicist ben???

Trouwens, alle schuld op Wallonië steken is onjuist. Het toont enkel dat u heel vatbaar bent voor allerlei propaganda. Mathot heeft dat dan wel gezegd, maar dat betekent ook dat hij dat mocht zeggen van de Vlaamse politici toen blijkbaar...
Oud 30 maart 2005, 12:02   #36
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ja, die anti-Waalse propaganda toch he. Ze doen niks anders dan pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen op de VRT.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2005, 12:05   #37
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Ja, die anti-Waalse propaganda toch he. Ze doen niks anders dan pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen op de VRT.
Je weet best welke propaganda ik bedoel. Dingen als 'elk vlaams gezin betaalt een auto aan Wallonië' ed...

Trouwes, ik wil er op wijzen dat ik het bestaan van die transfers niet ontken he. Volgens mij kan je echter de afbetaling van de staatsschuld niet meerekenen hierin
Oud 30 maart 2005, 13:52   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mathot heeft dat dan wel gezegd, maar dat betekent ook dat hij dat mocht zeggen van de Vlaamse politici toen blijkbaar...
En dat betekent dat de Vlaamse politici hem niet hebben belet te liegen of de waarheid te vertellen?
Oud 30 maart 2005, 13:55   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwes, ik wil er op wijzen dat ik het bestaan van die transfers niet ontken he. Volgens mij kan je echter de afbetaling van de staatsschuld niet meerekenen hierin
En van wat zou Wallonië die dan wel af helpen betalen?
Van die 6.6 miljard euro die ze elk jaar krijgen en waar nog altijd niets van te zien is?
Oud 30 maart 2005, 13:57   #40
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En dat betekent dat de Vlaamse politici hem niet hebben belet te liegen of de waarheid te vertellen?
De Vlaamse politici hebben dat hem idd niet belet. Nogal logisch, anders zou die uitspraak er nooit geweest zijn...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be