![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jos Verhulst - 28 maart t.e.m. 3 april Vurig verdediger van de burgerreferenda op volksinitiatief als zijnde het ideale middel voor 'het verdiepen van de democratie' (de titel van zijn boek). Prominente figuur binnen de beweging voor directe democratie en specifiek de organisatie WIT (Werkgroep Implementatie Tijdsgeest). Verhulst frequenteert reeds lange tijd dit forum. Nu kan u hem rechtstreeks uithoren in een forumsessie. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Daarom dus : toch maar "getrapte" democratie, dwz. via gekozenen des volks. Die mogen dus over alles beslissen. Maar: toch niet over hun eigen wedde en zitpenningen en andere vergoedingen ! Dit moet grondwettelijk voorbehouden worden aan "het volk", via directe democratie. Wedden, dat ze beter zullen werken ? |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De representatie mag gerust blijven bestaan, maar de burger dient een middel te hebben om zijn vertegenwoordiging terug te fluiten, of aan te zetten hun kiesbeloften uit te voeren. Zoniet is de democratie een fabel, want dan is niet de burger souverein, doch zijn verplicht verkozen elite. In Zwitserland is er representatie, doch daarkan de burger via een referendum op zijn initiatief wetegevend werk verrichten, of ongewenst wetgevend werk van zijn verkozenen terugschroeven. En zo hoort het in een democratie.
![]() |
![]() |
#24 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Directe democratie is denkbaar bv. in een Zwitsers dorp, waar ze generaties lang bestond, en nu -ook daar- zijn nut moeilijk kan bewijzen. Hoe groter de kiesgroep, en hoe uitgebreider de politieke items, hoe lastiger het wordt een referendum te organiseren; hoe vaak ? elke maand, of elke week, of telkens er een item zich aandient, dat voldoende belang heeft ? Directe democratie is idealiter de beste bestuursvorm; maar om practische redenen van haalbaarheid is een gekozen kamer (wel degelijk EEN kamer) met een beperkter aantal gekozenen toch op zijn plaats om over alles te beslissen. Maar niet over hun eigen wedde en andere inkomsten. En hierop wilde ik graag de nadruk gelegd hebben. werner |
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is trouwens mijn voornaamste verwijt aan de communisten, zij hangen nog steeds een mondialistische utopie aan, die van de (al dan niet communistische) verenigde wereldstaat. En daar ligt volgens mij ook de reden waarom alle communistische revoluties in het verleden zijn mislukt: de communistische basisdemocratie is schaalafhankelijk en niet verenigbaar met allerhande unitaire doctrines.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Vlaanderen ook 175 jaar nodig zal hebben om van de Belgische kwaal af te komen spreek je trouwens zelf tegen door deze woorden: 'de Vlaamse partijen meer geneigd zijn naar directe democratie dan de Waalse'.
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#29 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo!
Mag ik in een trek reageren op de berichten van supeRstaaf en van Michael Bauwens ? 1- Ik ben decennia reeds voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen in Europa, dus van een "Europe des Régions", niet van een "Europe des Patries". Europa zal pas mogelijk worden, als de huidige "patries" ophouden te bestaan; ofwel zal Europa niet ontstaan. Maar in onze eerste tekst kwam Europa, en een onanfankelijk Vlaanderen niet aan de orde. 2- Directe democratie sluit inderdaad de parlementaire democratie niet uit, zoals ook SupeRStaaf zegt; een combinatie van beide zal zelfs m.i. heel voordelig zijn. Maar waar het me om ging: die parlementaire democratie moet doeltreffender: met minder postjes-likkers, en met het finale oordeel over hun "verdienste" enkel via referendum. Het Volk als rechter, in plaats van als slachtoffer. Dat an de doeltreffendheid enkel stimuleren. Terloops:het was me heel prettig, jullie berichten te leren kennen. werner |
![]() |
![]() |
#30 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben voorstander van een bottom-up structuur, waarbij het volk zelf via referenda beslist of er een representatief systeem komt, hoe het er dan zal uitzien, of er kieskringen e.d.m. komen, ... en ik denk dat zo'n systeem (waarbij het volk zélf de institutionele hervormingen doorvoert) het enige écht democratische is. Bovendien heb ik er behoorlijk wat vertrouwen op, dat we zo vanzelf tot een werkbaar systeem komen.
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helaas zijn er nog steeds Goede Leiders die dat vertrouwen niet hebben...
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar dat belet niet dat de vraag, of na de afschaffing van de plundermechanismen België al dan niet moet blijven bestaan, een legitieme vraag is, waarop het antwoord gewoon door de betrokken burgers moet worden gegeven. De essentie op dit punt is: komt na de mentale verschuiving, die de overstijging en afschaffing van het bestaande regime mogelijk maakt, een maatschappelijke cultuur uit de bus die in Vlaanderen en Wallonië voldoende gelijklopend is om een 'nieuw België' te laten ontstaan? Ik heb geen kristallen bol maar ik zie absoluut geen reden om dit a priori uit te sluiten. Zowel in het prinsbisdom Luik als in Vlaanderen hebben eeuwen geleden bijvoorbeeld interessante direct-democratische experimenten plaatsgevonden en heeft men interessante ideeën op dit terrein ontwikkeld. Zo'n erfgoed zou, indien er weer bij aangeknoopt wordt, een cultureel-politieke sokkel voor gemeenschappelijke staatsvorming kunnen vormen. Hoeft voor mij niet perse, maar ik sluit het ook niet a priori uit. http://www.kuunders.info/despinoza/a...ch_ideaal.html http://forum.politics.be/archive/index.php/t-18939.html
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: