Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: REDELIJK?
ja 11 84,62%
nee, ik wil geen referendum 1 7,69%
ja maar... 1 7,69%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2003, 12:29   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Of kunnen we het anders zo doen?: Elke Belg tweetalig maken, waarbij er keuze is tussen de 3 landstalen.
Goed idee, dan kan de Vlaming dus ook kiezen voor Nederlands-Duitse tweetaligheid. Ik weet zeker dat velen dat zullen doen, want Duits is toch nog een stuk makkelijker te leren dan Frans.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 12:33   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan wel werkelijkheid worden, want je hoeft helemaal geen talenknobbel te zijn. Het vraagt daarvoor wel reeds een tweetalig onderwijs van jongsaf. Liefst de kleuterklas. Zolang kinderen opgroeien in een tweetalig milieu kan er geen probleem zijn.
De vraag is: willen jullie dit wel?
Jongetje, als leraar mag ik stellen dat ik wel weet waarover het gaat. Tweetaligheid is niet voor iedereen weggelegd, zelfs al ga je er vanaf de kleuterklas tegen aan. Op die leeftijd heeft het kind al het spraakvermogen ontwikkeld en dus is de gemakkelijke fase van talen leren (d.i. totaal probleemloos) al achter de rug. Reeds vanaf die leeftijd komt tot uiting dat het ene kind de taal vlot en probleemloos opneemt en het andere niet. Natuurlijk gaat het op die leeftijd nog altijd veel vlotter dan op latere leeftijd, maar de eigenlijk spraakontwikkelingsfase is dan al achter de rug en ook de mogelijkheid om een kind perfect meertalig op te voeden.

Waarom zouden kinderen trouwens moeten opgroeien in een tweetalig milieu? Zodra ze de schoolpoort uitstappen is alles in Vlaanderen eentalig Nederlands. Allemaal om uw ideeële Belgische eenheid te verwezenlijken? Leer ze dan liever Nederlands en Engels. En als u het mij vraagt ook Esperanto. Maar Frans? Om de eenheid van België te bewerkstelligen? U hanteert in die zin het opvoedingsproces voor andere doelen en plaatst het in een politieke context. Foutief.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 12:58   #23
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of kunnen we het anders zo doen?: Elke Belg tweetalig maken, waarbij er keuze is tussen de 3 landstalen.
Van 3- of 4taligheid is helemaal geen sprake. Het kan inderdaad voor wat praktische problemen zorgen en zal wel wat geld kosten. Geld dat gemakkelijk gehaald kan worden door het aantal ministerposten te verminderen.
Het kan wel werkelijkheid worden, want je hoeft helemaal geen talenknobbel te zijn. Het vraagt daarvoor wel reeds een tweetalig onderwijs van jongsaf. Liefst de kleuterklas. Zolang kinderen opgroeien in een tweetalig milieu kan er geen probleem zijn.
ik ken veel mensen die tweetalig zijn opgevoed. Geloof me, van die mensen is er geen één die tegoei nederlands kan. Die spreken zoals prins Filip. En die zijn dan nog hun hele leven naar een Nederlandstalige school geweest. Uw articulatie wordt in de eerste levensjaren bepaald. Als ge in die periode niet in een ééntalige omgeving zit, hebt ge automatisch problemen.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 13:22   #24
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Dimitri,

Dit is hetzelfde probeem als de koningskwestie na de Tweede Wereldoorlog. Toen wilde de meerderheid van de Vlamingen dat hij bleef en de meerderheid van de Walen dat hij gng. Maar omdat de Vlamingen met veel meer waren - nu nog altijd trouwens - woog hun stem zwaarder door.

Als het nu omgekeerd zou zijn, dan nog zou Vlaanderen onafhankelijk zijn, omdat de Vlamingen nu eenaam met meer zijn en hun stem dus zwaarder doorweegt.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 13:43   #25
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Goed idee, dan kan de Vlaming dus ook kiezen voor Nederlands-Duitse tweetaligheid. Ik weet zeker dat velen dat zullen doen, want Duits is toch nog een stuk makkelijker te leren dan Frans.
Daar heb geen problemen mee. Het maakt niets uit, als iedereen 2 talen kent dan zal er altijd wel een taal overeenkomen...
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 13:52   #26
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dimitri,

Dit is hetzelfde probeem als de koningskwestie na de Tweede Wereldoorlog. Toen wilde de meerderheid van de Vlamingen dat hij bleef en de meerderheid van de Walen dat hij gng. Maar omdat de Vlamingen met veel meer waren - nu nog altijd trouwens - woog hun stem zwaarder door.

Als het nu omgekeerd zou zijn, dan nog zou Vlaanderen onafhankelijk zijn, omdat de Vlamingen nu eenaam met meer zijn en hun stem dus zwaarder doorweegt.
Ja, maar wat ik bedoel is, dat als er geen meerderheid voor onafhankelijkheid is in Vlaanderen en je vervolgens een referendum houdt met drie mogelijkheden - unitarisme, federalisme of confederalisme - er wellicht ook op Belgisch niveau geen van de drie opties een absolute meerderheid achter zich krijgt. De vraag is wat er dan moet gebeuren. Daarom lijkt me zo'n referendum als Tacitus voorstelt niet verstandig, want je krijgt geen uitslag. Je moet zorgen dat er bij een referendum slechts twee opties zijn, zodat altijd een van de twee de meerderheid krijgt.
Oud 11 mei 2003, 13:53   #27
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daar heb geen problemen mee. Het maakt niets uit, als iedereen 2 talen kent dan zal er altijd wel een taal overeenkomen...
Dat zal dan Duits worden.
Oud 11 mei 2003, 14:00   #28
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Jongetje, als leraar mag ik stellen dat ik wel weet waarover het gaat. Tweetaligheid is niet voor iedereen weggelegd, zelfs al ga je er vanaf de kleuterklas tegen aan. Op die leeftijd heeft het kind al het spraakvermogen ontwikkeld en dus is de gemakkelijke fase van talen leren (d.i. totaal probleemloos) al achter de rug. Reeds vanaf die leeftijd komt tot uiting dat het ene kind de taal vlot en probleemloos opneemt en het andere niet. Natuurlijk gaat het op die leeftijd nog altijd veel vlotter dan op latere leeftijd, maar de eigenlijk spraakontwikkelingsfase is dan al achter de rug en ook de mogelijkheid om een kind perfect meertalig op te voeden.

Waarom zouden kinderen trouwens moeten opgroeien in een tweetalig milieu? Zodra ze de schoolpoort uitstappen is alles in Vlaanderen eentalig Nederlands. Allemaal om uw ideeële Belgische eenheid te verwezenlijken? Leer ze dan liever Nederlands en Engels. En als u het mij vraagt ook Esperanto. Maar Frans? Om de eenheid van België te bewerkstelligen? U hanteert in die zin het opvoedingsproces voor andere doelen en plaatst het in een politieke context. Foutief.
Het is ook niet de bedoeling om perfect perfect 2-talig te zijn. Het zal gewoon al véél helpen. Trouwens, ik ben het perfecte voorbeeld dat het wel kan: ik was Franstalig tot ik naar de kleuterklas ging. Nu pluk ik er de vruchten van, ik ben perfect 2-talig.
Waarom zouden kinderen niet mogen opgroeien in een tweetalig milieu?
Esperanto?
U doet alsof het onbelangrijk is om de Franse taal te kennen. Engels mag wel en Frans niet? Wie plaatst het hier in een politieke context?
Oud 11 mei 2003, 14:02   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet alsof het onbelangrijk is om de Franse taal te kennen. Engels mag wel en Frans niet? Wie plaatst het hier in een politieke context?
De belangrijkheid van het Engels is stukken groter dan wat het Frans ons te bieden heeft. Hierbij denk ik aan utiliteit, niet aan politiek.
Oud 11 mei 2003, 14:04   #30
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat zal dan Duits worden.
Doe maar. Als een Franstalige ook Duits gekozen heeft, kan je er zonder problemen mee communiceren.
Oud 11 mei 2003, 14:05   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ook niet de bedoeling om perfect perfect 2-talig te zijn. Het zal gewoon al véél helpen. Trouwens, ik ben het perfecte voorbeeld dat het wel kan: ik was Franstalig tot ik naar de kleuterklas ging. Nu pluk ik er de vruchten van, ik ben perfect 2-talig.
J'en doute fortement, cher ami, que vous seriez parfaitement bilingue. En réalité, il y a peu de gens qui ont le génie et la capacité de l'être. Et en plus, le bilinguisme a des différents aspects comme la langue elle-même. Chaque langue a un nombre de régistres différents et même ceux qui parlent cette langue comme leur langue maternelle n'ont pas toujours la possibilité de connaître tous les régistres.
Oud 11 mei 2003, 14:06   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Esperanto?
De enige taal die daadwerkelijk taalgelijkheid vooropstelt.
Oud 11 mei 2003, 14:08   #33
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dimitri,

Ja, maar wat ik bedoel is, dat als er geen meerderheid voor onafhankelijkheid is in Vlaanderen en je vervolgens een referendum houdt met drie mogelijkheden - unitarisme, federalisme of confederalisme - er wellicht ook op Belgisch niveau geen van de drie opties een absolute meerderheid achter zich krijgt. De vraag is wat er dan moet gebeuren. Daarom lijkt me zo'n referendum als Tacitus voorstelt niet verstandig, want je krijgt geen uitslag. Je moet zorgen dat er bij een referendum slechts twee opties zijn, zodat altijd een van de twee de meerderheid krijgt.
Ik denk dat onmiddelijk een referendum houden waar de keuze Vlaamse onafhankelijkheid instaat niet realistisch is. Je kan Belgie niet van de ene op de andere dag gaan opsplitsen in twee onafhankelijke staten. Het lijkt mij verstandiger om eerst een referendum te houden waar er een keuze is tussen confederalisme of federalisme, een unitaire staat mag er ook tussen staan maar ik ben er van overtuigd dat hier maar een marginale minderheid voor gaat kiezen. In een latere fase kan er dan een keuze voor Vlaamse onafhankelijkheid tussen staan. Je moet geen keuzes aanbieden die toch niet te realiseren zijn.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 14:09   #34
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
De belangrijkheid van het Engels is stukken groter dan wat het Frans ons te bieden heeft. Hierbij denk ik aan utiliteit, niet aan politiek.
Niemand verbiedt u Engels te leren. Het Engels zou dan zoals nu de 3de taal blijven.
Als je dit voorstel slecht vindt, 'alors t'es vraiment crispé, j'te plaints'
Oud 11 mei 2003, 14:10   #35
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Esperanto?
Succes ermee dan. Er is nog véél werk aan de winkel
Oud 11 mei 2003, 14:11   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand verbiedt u Engels te leren. Het Engels zou dan zoals nu de 3de taal blijven.
Crispé, mais non. C'est le sens de la réalité qui m'invite �* éloigner votre opinion, car le français n'a désormais qu'une très faible importance dans notre société. L'anglais est beaucoupl plus utile et important.
Oud 11 mei 2003, 14:13   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Esperanto?
Succes ermee dan. Er is nog véél werk aan de winkel
Dat weet ik heus wel: het is immers een mooi na te streven ideaal.
Oud 11 mei 2003, 14:17   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
Doe maar. Als een Franstalige ook Duits gekozen heeft, kan je er zonder problemen mee communiceren.
Ik heb het idee dat de Franstaligen jouw voorstel niet zullen accepteren.

Citaat:
J'en doute fortement, cher ami, que vous seriez parfaitement bilingue. En réalité, il y a peu de gens qui ont le génie et la capacité de l'être. Et en plus, le bilinguisme a des différents aspects comme la langue elle-même. Chaque langue a un nombre de régistres différents et même ceux qui parlent cette langue comme leur langue maternelle n'ont pas toujours la possibilité de connaître tous les régistres.
Het kan toch zijn, zoals bijv. in Brussel, dat je vader Nederlands- en je moeder Franstalig is, waardoor je tweetalig wordt opgevoed? Dat heeft dan vrij weinig te maken met je capaciteiten.
Oud 11 mei 2003, 14:21   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik denk dat onmiddelijk een referendum houden waar de keuze Vlaamse onafhankelijkheid instaat niet realistisch is. Je kan Belgie niet van de ene op de andere dag gaan opsplitsen in twee onafhankelijke staten. Het lijkt mij verstandiger om eerst een referendum te houden waar er een keuze is tussen confederalisme of federalisme, een unitaire staat mag er ook tussen staan maar ik ben er van overtuigd dat hier maar een marginale minderheid voor gaat kiezen. In een latere fase kan er dan een keuze voor Vlaamse onafhankelijkheid tussen staan. Je moet geen keuzes aanbieden die toch niet te realiseren zijn.
Ja, maar als je dan zo'n referendum met drie mogelijkheden organiseert, kan het dus zijn dat geen enkele optie een meerderheid krijgt. Stel de verhouding confederalisme - federalisme - unitarisme is 45% - 40% - 15%, wat dan?
Oud 11 mei 2003, 14:22   #40
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Crispé, mais non. C'est le sens de la réalité qui m'invite �* éloigner votre opinion, car le français n'a désormais qu'une très faible importance dans notre société. L'anglais est beaucoupl plus utile et important.
Mais on parle déja très bien l'anglais. Je ne vois pas pourquoi cela devrait changer. le français d'ailleurs reste une langue importante, sûrtout dans nôtre région. La réalité, c'est que vous voulez briser tout les liens qu'on a avec les francophones. Ce qui pousse �* me dire: il y'a pas mal de chose qui nous réunis, ce que vous niez...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be