![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: zou u een directe democratie willen? | |||
ja,en ik zou er mede voor willen inzetten om dit mogelijk te maken |
![]() ![]() ![]() |
17 | 56,67% |
ja,maar ik wil er niet actief aan deelnemen om dit te veranderen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 10,00% |
nee,het huidige politieke systeem is goed |
![]() ![]() ![]() |
9 | 30,00% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,33% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() 'Splitsing van bevoegdheden wordt dan ook splitsing van de "clubjes". Academische wereld kan gerust hun eigen protagonisten kiezen.'
[dan nog... academische clubjes kunnen niet corrupt zijn zeker? het is nog altijd geen democratie,het zijn nog altijd de ministers die kiezen(met de goedkeuring/belulp van.....),veel verschil met het huidig systeem gaan wij niet ondervinden...]-sdqa Laatst gewijzigd door sdqa : 31 maart 2005 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() en als de mening verschillen? als beiden kanten 'wetenschappelijke bewijzen hebben'?
ik ben er nog altijd tegen omdat het geen echte democratie is |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratie, direct of indirect, is gewoon de dictatuur der dommen.
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() "Democratie, direct of indirect, is gewoon de dictatuur der dommen."
[niet als van tevoren standaardwetten ivm de rechten en de vrijheid van de mens worden gedefinieerd bv als de meerderheid van de belgen zou willen dat een overval plegen mag(om maar een voorbeeld te geven),het toch niet gebeurd dat er zo n wet wordt doorgevoerd]-sdqa |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben daar alleszins een groot voorstander van, al mag je niet uit het oog verliezen dat ook wetenschappers geen zuiver rationele analyses maken, maar - vaak onbewust - handelen vanuit een bepaalde ethiek. Wel voordelig is dat complexe materies uit de sfeer van populisme en electorale vrijages worden gehaald en in een zekere sereniteit kunnen worden behandeld. Het eindproduct van de deliberaties kan nog altijd aan de controle van het parlement of zelfs van het volk worden voorgelegd. Onlangs was er nog een commissie-Vermeersch over uitwijzingen. Ik weet niet precies hoe die was samengesteld, maar ik vond dat alleszins wel een prima zet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() standaardwetten,da moet gebaseerd worden dat ieder persoon het recht op zijn vrijheid heeft,deze mag alles doet wat hij wilt behalve als die dingen de vrijheid van andere afnemen,zijn vrijheid rijkt tot aan de vrijheid van de anderen,dit houdt zowa alles in...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens de domheid van de burgermeerderheid is een fabel vanwege de nep- en anti-democraten om hun elitiocratie te pogen legitimeren, maar dit terzijde.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nee, ik wil geen directe democratie, maar ik vind het huidige systeem ook niet goed. Ik wil de Dietse dictatuur! Alleen dan kan Dietsland rekenen op een lange-termijn-beleid dat gevoerd wordt door mensen die hun stiel kennen, en op hun plaats zitten in plaats van een beleid dat iedere 5 jaar van richting verandert en dat gevoerd wordt door hen die het het best kunnen uitleggen aan de bevolking.
![]() |
#33 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Absoluut voor.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dan in de ezelsstal een koerspaard moet kiezen............
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() 1 Dan worden de politieke discussies naar de straat overgebracht -> nog meer politie nodijg.
2 Manipulatie zou dé politieke strategie worden. 3 Jamaja, jamaja 4 Kun je lange termijn politiek (helemaal) vergeten. 5 Dan zou ik me niet gelukkig met het systeem voelen. 6 Heeft de bevolkink om één of andere reden geen interesse meer in de 'politiek', dan marcheert heel het spel niet meer. 7 Wie gaat er investeren in een campagne die buiten z'n/haar/hun eigen belang gaat? 8 De macht van de media zou zo ongeveer onbeperkt worden. (hangt of koers samen met 2) 9,10,11,12,13,14,15 ben ik vergeten, net alst de motivatie voor de meeste nummertjes die ik niet vergeten ben (1-8 )
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dr. Bos. Herz. : 12 april 2005 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toon eens aan dat er meer politiek geweld voorkomt in staten waar directe democratie of vormen ervan bestaan. Citaat:
Maar dat gevaar is niet minder in theocratieën, tyrannieën, oligarchieën, en last but not least: in louter representatieve systemen zoals het onze. De kleine 'elite' staat veel kwetsbaarder tegenover manipulatie dan pakweg 10.000.000 burgers, begiftigd met gezond verstand. Citaat:
Wetgeving op basis van het meerderheidsbeginsel is een dynamisch proces. Meerderheden kunnen veranderen in tijd en van samenstelling. De meerderheid voor het ene voorstel hoeft niet identiek te zijn aan de meerderheid voor een ander voorstel. Net het stroeve, onvruchtbare beginsel (slaafs voor een volle termijn een identieke meerderheid-opppositie) verlamt vaak ons bestuur. Wetten behoren eigenlijk niet eens eeuwigheidswaarde te hebben. Ze dienen flexibel en veranderbaar te zijn volgens de wisselende maatzschappelijke behoeften, wensen, steeds volgens het dynamische meerderheidsbeginsel. Citaat:
Citaat:
Waar direct wetgevend werk mogelijk is, verhoogt de betrokkenheid van de burger én zijn verantwoordelijkheidszin. Wanneer een onderwerp de interesse van de burger niet wegdraagt, dan komt er niet eens een referendum wegens geen handtekeningen. Wanneer onderwerpen de interesse van de burger niet wegdragen, kan de vertegenwoordiging er haar zin me doen. Uw argument is dus dikke nep. Citaat:
Als een topic je niet interesseert, leg je je neer bij de uitslag die de geïnteresseerden erin bereiken. Dat heet mandatering. Citaat:
Leg eens uit waarom? Wordt de macht van de media niet beperkt in ons particratische systeem? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |