![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede acht ik het onwaarschijnlijk dat de automatisering zo ver doorgedreven zou kunnen raken dat we helemaal niet meer moeten werken. Dat kan alleen als alle mensen er dezelfde smaak, behoeftes en ideeën op na houden, als we dus in een soort Borg collectief gaan leven. Sommige sectoren kunnen misschien geautomatiseerd worden, maar ik denk dat die automatisering een omgekeerd effect zal hebben en tot decentralisatie zal leiden. Ten derde, dat de mensheid zich verveelt vind ik ook onwaarschijnlijk. Het wegvallen van de arbeidslast zal een hernieuwde creativiteit scheppen, en wie weet zullen er weer kleinschalige ambachtelijke ateliers ontstaan. Uit de fabriek rollen standaard meubels aan de lopende band (de basisvoorziening) en in lokale ateliers gaat men zich met design meubilair bezig houden, bijvoorbeeld. Dat lijkt me pas een ydillische maatschappij ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() "Das Kapital" is geschreven door 1 man... Wat een argument om een idee te verwerpen ! In science fiction vind men soms maatschappelijk kritische doordenkertjes
& Vonnegut bedoelde zeker niet dat automatizering het grootste maatschappelijke kwaad is, lees het boekje zelf - het is eerder een soort 1984- parodie met als hoopgevende gedachte dat de mens in staat is van zijn vergissingen te leren...
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het door 1 man werd geschreven was geen punt van kritiek, ik zeg alleen dat die 1 man wel zijn conclusies en ideeën gaat breien aan de premisse. Als ik dat verhaal zou geschreven hebben met die premisse, zou het waarschijnlijk heel anders verlopen zijn
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De dwang om op kosten van de gemeeschap te leven is geen absolute dwang : met enige goede wil en zin voor avontuur kan men zich wellicht omscholen tot een vakman en zo toch wel aan de bak geraken. De maatschappij levert om de haverklap kansen aan werklozen om zich bij te scholen; ofwel tracht men sectoren uit te bouwen waar er handwerk tekort is (afvalverwerking, bejaardenverzorging, etc...). Laatst gewijzigd door sancho : 4 mei 2005 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De GSM sector is zo'n prachtvoorbeeld van kunstmatig gecreëerde behoeftes. Ik vraag me soms af wie al die gadgets die in die toestellen worden gestoken ook echt gebruikt. Twee, dat van de toename van de bevolking is ook maar een halve waarheid. In het westen is er een stagnatie, zelfs achteruitgang van de bevolking bezig. Daar waar er wel een grote groei is, wordt dan weer niks verkocht omdat ze daar geen geld hebben. Opnieuw een bewijs dat de markt geen rekening houdt met feitelijke behoeften maar met waar het meeste geld zit.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat er meer werklozen zijn die op kosten van de gemeenschap moeten leven dan toen? Dat klopt. Toen leefden ze niet op kosten van de gemeenschap. Er waren nochtans minder mensen die gingen werken. Dat aantal was ergens in 2001-03 het hoogste ooit.
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bevolking zelf is ook serieus toegenomen hoor.
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |