![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jean Jaques is dan ook van mening dat het individu totaal ondergeschikt is aan de collectiviteit. Trouwens, het sociaal contract, dat bestond niet en bestaat niet, dat is zo een van die spinsels van filosofen, waar je eeuwen over kan discussiëren zonder vorderingen te maken. Zelf heb ik trouwens ook niets ondertekend. Born free, wat een idee. Laat een boreling één dag vrij en hij is dood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar de spanjaarden zijn ook nationalisten, als ze voor de Spaanse natie opkomen! Geen vleugje sympathie voor terroristen die door het vrije volk democratisch verkozenen likwideren uit baloordigheid omdat ze hun minoritaire zin niet krijgen. Historisch zijn ze niet slecht begonnen, tegen Franco. Daar viel nog iets voor te zeggen. Daarna hebben ze alle schijn van legitimiteit verloren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Vreemdeling
|
![]() Eno2, akkoord met je bemerking over Rousseau.
En, wat je daar stelt ivm de legitimiteit van de gewapende acties, dat heeft een punt en is bovendien meer en meer de idee die bij meer mensen ingang vindt. Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent, maar de lezing op 12 mei in Herent kan jou wel interesseren, me dunkt.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had toch wel geprobeerd met .be zeker; en nu zie ik op hun site dat ze al lachend zeggen: "geen .be, wat had u gedacht? " Deugnieten .... I like them .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Staatssecretaris
|
![]() In Vlaanderen hebben we al sterke staaltjes gezien van wat men allemaal doet om politieke tegenstanders en seperatisten de mond te snoeren. (Rechtzaken, speciale wetten of aanpassingen daarvan) Maar in Spanje hanteert men blijkbaar gelijkaardige taktieken om de onafhankelijkheids roep van de Basken te smoren. In België en Spanje noemen de regeringspartijen dat democratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat men het ETA bestrijd daar kan ik in komen maar dat men een populaire politieke partij verbied en Baskische nationalisten vervolgd dat is niet democratisch meer.
Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 5 mei 2005 om 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wat er ginder nochtans gebeurt, maar zelfs hier worden onze 'progressieven' en 'democraten' misleid door de spaanse staatspropaganda, die van elke Baskische beweging een ETA zaak wil maken.
Met dat fameuze europese aanhoudingsbevel kan het spaanse fascisme zelfs tot hier in ons land reiken.
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() [size=3]Misschien is het interessant het rapport van de Verenigde Naties van 15 juli 2003 in herinnering te brengen. Daarin erkennen de VN dat de Spaanse staat het niet zo nauw neemt met de basisrechten, het recht op vrije meningsuiting en dat de gebeurtenissen van de afgelopen jaren (sluiting van de kranten Egin, Egunkaria, van het tijdschrift Ardi Beltza, illegalisering en criminalisering van jongerenbewegingen, mensenrechtenorganisaties, de politieke partij Batasuna, van de raad Udalbiltza, van de internationale organisatie XAKI…[/size]
[size=3]Wie het rapport wil lezen:[/size] [size=3]http://www.unhchr.ch/Huridocda/Hurid...5?Opendocument[/size]
Dialoog is de weg - Elkarrizketa da bidea Laatst gewijzigd door KDL : 6 mei 2005 om 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het komt er op néér dat de Basken en ook de Catalanen grotendeels zelfbestuur hebben. De gematige nationalisten van de P.N.V haalden trouwens overlaatst bij de regionale verkiezingen zéér goede scores. Batasuna is een extreem-linkse groepering die nauwe banden onderhoudt met de gewelddadige maoïsten van de E.T.A. Uiteraard dient zulk krapuul hard aan gepakt te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Er is een stukje van de weblink weggevallen. Ik zal in de plaats ervan de titel van het rapport geven, zodat het volstaat die te copiëren en via bv. Google op te zoeken:
E/CN.4/Sub.2/2003/NGO/26 Nu we toch over Spanje bezig zijn: wat is het verband tussen Spanje-Marc Rich-Prestige?
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aanwijzingen in zulke richting zijn zelfs in mijn voorbeeldig Nederland tamelijk ruim ter sprake gekomen. Ik vind het begrijpelijk als men, los van allerlei idealen zoals zogenaamde democratie (misbruikt door een agressieve minderheid) etc., de goedwillende burger optimaal beschermt tegen moedwillig te veroorzaken lichamelijk letsel.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
|
![]() Beste allemaal,
Ik ben bezig met een blog over de situatie van de politieke gevangenen in Baskenland (iedere echte Bask is tegenwoordig een ETA-moordenaar volgens de Spaanse rechtstaat...). Is dat wel zo? Bekijk mijn blog: http://blog.seniorennet.be/euskalherria/ en begin met volgend artikel: http://blog.seniorennet.be/euskalhe...chief.php?ID=59 Lonen ook de moeite om lezen (al zeg ik het zelf) zijn "Het bloed van stier 1,2,3... Eigenaardig dat alleen Abu Graib zo'n weerklank krijgt, en dit niet! Kan er in deze wereld nog wat menselijkheid van af? Natxo |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Abu Graib ligt niet in de EU. Spanje wel, dus is Spanje per definitie een voorbeeldige staat, wat dacht je?
Je denkt toch niet dat in deze tijd van referenda over de EU grondwet het establishment zou toelaten dat een model-lidstaat wordt ontmaskerd als een land dat op grote schaal mensenrechten schendt. Denk eens in welke serieuze deuk het imago van Europa daarmee zou krijgen.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 18 mei 2005 om 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
inclusief de hoopvolle "internationalizering" van die onderhandelingen. Inderdaad : indien we momenteel een goedgekeurde Europese Grondwet hadden, was dit een "binnenlands" probleem georden voor de EU en hadden alle europese regionalisten een voorstel kunnen uitwerken wat de principes aangaat om regionale deelstaten in te richten ipv de huidige nationale deelstaten... De "verdediging van de baskische cultuur en taal" is een mooie zaak, maar zal zoals overal ontaarden in eeen toenemende verengelsing van Euskadië, of wat dacht je ? Het kan maar een indruk zijn : maar het voortdurende geweld van de ETA lijkt me voor de autonomie:onafhankelijkheidsgedachte geen goede zaak, wat bij mij de vraag losweekt waarom men zo halstarrig de bij de ETA aanbleundende of sympathizerende partijen verbiedt.. Volgens de tekst die je me voorschotelde is de "Christen-Democratische" partij de grootste in Euskadië & blijkbaar hebben die geen interresse in een te vergaande afscheuring van Spanje resp. Frankrijk .. hoe moet die er dan komen ? Ik verwijs altijd met veel plezier naar de "Canadese" oplossing voor de kwestie Quebec : alle 10 jaar mag men daar een referendum organizeren "Ja" voor afscheiding tegen "Nee" voor het handhaven van de staat zoals die is. "Nee" haaélt het gewoonlijk met een flinterdunne meerderheid,waarop "Ja" ervoor zorgt dat er 10 jaar later opnieuw gestemd wordt. Het is een prijzenswaardige oplossing voor al dergelijke problemen, te meer omdat "Jan modaal" overal de neiging heeft om steeds "Nee" te stemmen. De andere mogelijkheid is die van de burgerloorlog "Conferates" en "Biafra" toestanden... elk volk met een beetje gezond verstand (De Dekkers) weet waarschijnlijk waarvoor kiezen. Deze "oplossing" is niet simplistisch : men moet immers het te bevragen gebied zorgvuldig definiëren : inclusief of exclusief Navarra om maar iets te noemen. Ik vrees dat hoe groter men Euskadië definieërt hoe kleiner de kans is dat men "Ja" zal stemmen. Nog een interessante parallel : het schijnt dat indien men zulk systeem in Ulster zou invoeren, deze momenteel Britse provincie binnen 20 jaar zou verkiezen tot de Ierse Republiek te horen (ik zou er echter niet op wedden).
![]() |