Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moderne samenleving op zen jaren50 (nog mogelijk)
Ja 4 28,57%
Nee (jammer genoeg) 1 7,14%
Nee (gelukkig niet) 9 64,29%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2005, 07:51   #21
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door separatist
De tijden waar kinderen op school slaag kregen door de leerkracht en er thuis een ijzeren opvoeding heerste leek me niet bepaald prettig vergeleken met nu.
Nu is het leven makkelijker door de technologie ook (wasmachine, tv, internet enz) zaken die je allemaal vroeger niet had. Dat zijn gewoon oude bompa's die dat zeggen, kan zijn dat als wij ouder worden we dat ook gaan zeggen over begin jaren 2000 maar tijden evolueren. Men moet vooruit kijken, niet achteruit.
Als je ziet dat 84% van de Belgen (onderzoek) zich gelukkig verklaart dan denk ik niet dat het nu zoveel slechter is...
Dezen ouden bompa was toen jong remember!
Mijn toekomst lag toen voor me,ik keek dus vooruit.
Alleen is er inderdaad materialistisch meer dan vroeger,maar vond ik de sfeer vroeger een stuk aangenamer.
Maar ja,dat zal wel iedereeen denken van zijne jonge tijd zeker.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 13:11   #22
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tijden waar kinderen op school slaag kregen door de leerkracht en er thuis een ijzeren opvoeding heerste leek me niet bepaald prettig vergeleken met nu.
Nu is het leven makkelijker door de technologie ook (wasmachine, tv, internet enz) zaken die je allemaal vroeger niet had. Dat zijn gewoon oude bompa's die dat zeggen, kan zijn dat als wij ouder worden we dat ook gaan zeggen over begin jaren 2000 maar tijden evolueren. Men moet vooruit kijken, niet achteruit.
Als je ziet dat 84% van de Belgen (onderzoek) zich gelukkig verklaart dan denk ik niet dat het nu zoveel slechter is...
over dat onderzoek had ik indien mogelijk graag meer geweten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 13:22   #23
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
In de jaren 50 gebeurde dat niet!
Misschien eens een boer die zijn koe pakte of zo maar dat was altijd geweten bij de biecht op zondag.
En de meid (ge weet of ge weet dat niet maar vroeger droegen de vrouwen nog geen onderbroeken) moest wel af en toe eens bukken voor de meester maar geen één die kwam klagen. Er stond daar ook zo geen leeftijd op trouwens.

Dus de vraag is; waarom klagen ze er nu wel over en vroeger niet?
Vrijheid van meningsuiting misschien?
Wellicht is de angst voor klappen wat afgenomen?
Oud 13 april 2005, 13:28   #24
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
>>knip<<
ik heb denk ik mijn eigen fifties meegemaakt

[size=4]maar dan zonder de zedelijke shit erbij
wel andere shit ![/size]
Ik denk dat je met dat laatste zinnetje een groot deel van het verschil al verduidelijkt. Toen heerste de kerk. Nu heerst de kapitalistische elite. Wat is beter? Bij de één werd misbruik doodgezwegen, bij de ander toegejuicht. (..) Zolang het in hun straatje past, tenminste. Anders wordt er moord & brand geroepen.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 13 april 2005 om 13:29.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 15:25   #25
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Ik denk dat je met dat laatste zinnetje een groot deel van het verschil al verduidelijkt. Toen heerste de kerk. Nu heerst de kapitalistische elite. Wat is beter? Bij de één werd misbruik doodgezwegen, bij de ander toegejuicht. (..) Zolang het in hun straatje past, tenminste. Anders wordt er moord & brand geroepen.
Dat zijn allemaal grote uitspraken. De waarheid is dat de exacte tijdsgeest van het verleden nooit kan achterhaald worden. De mens bezit over het onfeilbaar vermogen de geschiedenis beter te vinden dan de eigen tijd. Plato schreef reeds dat de jeugd ontaardde.

Was het in de jaren vijftig "beter" ?

Dan wil ik eerst een definitie van "de jaren vijftig". Van wanneer tot wanneer? Exact van één januari 1951 tot 31 december 1960?
Waar precies? Ik denk niet dat de USSR zo'n schone plek was om te leven toen.
Ten tweede: wat is "beter"? Waren de mensen gelukkiger? Ik weet het niet. Tenslotte waren de jaren vijftig de tijd van de heropbouw, en werd men voortdurend geconfronteerd met littekens van oorlog en vernieling.
Vergeet niet dat de oorlog nog maar net gedaan was. Je kon op de straat mensen tegenkomen die misschien je vader verklikt hadden.
De gezondheidszorg stond nog nergens. En de leefomstandigheden van de mensen waren verre van wenselijk. De exacte gegevens kunnen trouwens gevonden worden in de volkstellingen van die tijd.

Vrouwen werden nog geacht aan de haard te blijven zitten. Bedenk dat de toename van de beroepsbevolking quasi volledig aan de emancipatie van de vrouw te wijten is.

Er was een Koude Oorlog bezig. De VS hadden net een wereldmacht vernietigd met twee nieuwe, onbekende bommen. En de bolsjewieken, waar men vóór de tweede wereldoorlog al bang voor was, hadden tot overmaat van ramp óók zo'n wapens.

Ten slotte de vraag "kunnen we überhaupt terugkeren naar die tijd?"
Wel, neen. Tijdsreizen kan niet.

En voor de rest is de stelling véél te vaag geformuleerd. Wat precies was er zo denderend goed aan de jaren vijftig? Dat je je fiets ongesloten op straat kon achterlaten? Als ik dat moet afwegen tegen gezondheidszorg, is de keuze toch gauw gemaakt.
Oud 13 april 2005, 16:34   #26
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Dat zijn allemaal grote uitspraken. De waarheid is dat de exacte tijdsgeest van het verleden nooit kan achterhaald worden. De mens bezit over het onfeilbaar vermogen de geschiedenis beter te vinden dan de eigen tijd. Plato schreef reeds dat de jeugd ontaardde.

Was het in de jaren vijftig "beter" ?

Dan wil ik eerst een definitie van "de jaren vijftig". Van wanneer tot wanneer? Exact van één januari 1951 tot 31 december 1960?
Waar precies? Ik denk niet dat de USSR zo'n schone plek was om te leven toen.
Ten tweede: wat is "beter"? Waren de mensen gelukkiger? Ik weet het niet. Tenslotte waren de jaren vijftig de tijd van de heropbouw, en werd men voortdurend geconfronteerd met littekens van oorlog en vernieling.
Vergeet niet dat de oorlog nog maar net gedaan was. Je kon op de straat mensen tegenkomen die misschien je vader verklikt hadden.
De gezondheidszorg stond nog nergens. En de leefomstandigheden van de mensen waren verre van wenselijk. De exacte gegevens kunnen trouwens gevonden worden in de volkstellingen van die tijd.

Vrouwen werden nog geacht aan de haard te blijven zitten. Bedenk dat de toename van de beroepsbevolking quasi volledig aan de emancipatie van de vrouw te wijten is.

Er was een Koude Oorlog bezig. De VS hadden net een wereldmacht vernietigd met twee nieuwe, onbekende bommen. En de bolsjewieken, waar men vóór de tweede wereldoorlog al bang voor was, hadden tot overmaat van ramp óók zo'n wapens.

Ten slotte de vraag "kunnen we überhaupt terugkeren naar die tijd?"
Wel, neen. Tijdsreizen kan niet.

En voor de rest is de stelling véél te vaag geformuleerd. Wat precies was er zo denderend goed aan de jaren vijftig? Dat je je fiets ongesloten op straat kon achterlaten? Als ik dat moet afwegen tegen gezondheidszorg, is de keuze toch gauw gemaakt.
Er was bv.werk voor iedereen ,het was het vertrek van een economische gouden tijd,en de mensen hingen meer aan elkaar,het egoisme was niet zo aanwezig en mensen hadden nog meer tijd voor mekaar,je kan het inderdaad niet vergelijken als je toen niet geleefd hebt,of het beter was heb ik vroeger al aangehaald voor de ene wel en voor de andere niet zeker ,er zullen wel altijd sukkelaars en armen of minderbedeelden geweest zijn zeker.
Oud 13 april 2005, 16:55   #27
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Er was bv.werk voor iedereen ,het was het vertrek van een economische gouden tijd,en de mensen hingen meer aan elkaar,het egoisme was niet zo aanwezig en mensen hadden nog meer tijd voor mekaar,je kan het inderdaad niet vergelijken als je toen niet geleefd hebt,of het beter was heb ik vroeger al aangehaald voor de ene wel en voor de andere niet zeker ,er zullen wel altijd sukkelaars en armen of minderbedeelden geweest zijn zeker.
Wat moet ik mij eigenlijk voorstellen bij mensen die men in de jaren vijftig als armen beshouwde. Volgens mij was iedereen relatief gezien armer maar niet ongelukkiger - en ik denk dat er werk genoeg was om geen dop nodig te hebben ? maar ik kan verkeerd zijn he.

ik denk wel dat mensen die van de norm afweken het in de fifties veel moeilijker hadden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2005 om 16:56.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 18:46   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over die ijzeren opvoeding.
Vroeger kon het streng zijn dat is waar. Maar evenveel was je als kind "los". Je mocht lopen waar je wilde, binnen gaan zitten waar je wilde en was weg als het klaar was en thuis tegen de donker. Er was maar één gouden vuistregel, zorgen dat ze het geen 3 drie keer moesten herhalen of je had een oorvijg.
Dus nu, hoeveel kinderen mogen dat nog?
In feite zitten kinderen nu "altijd" een beetje binnen, of ergens onder controle.
En wat had je liever, een oorvijg die 2 minuten zeer deed of gans die santeboekiet van jeugdrecht en dergelijke met plaatsing en uitsluiting op school en zo verder.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 18:50   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Vrijheid van meningsuiting misschien?
Wellicht is de angst voor klappen wat afgenomen?
Ik zou het niet weten. Misschien dat je nu via het gerecht kan hopen op een vergoeding? Beetje sensatie zucht nu? Beetje de sukkelaar mogen spelen nu?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 18:53   #30
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Wat moet ik mij eigenlijk voorstellen bij mensen die men in de jaren vijftig als armen beshouwde. Volgens mij was iedereen relatief gezien armer maar niet ongelukkiger - en ik denk dat er werk genoeg was om geen dop nodig te hebben ? maar ik kan verkeerd zijn he.

ik denk wel dat mensen die van de norm afweken het in de fifties veel moeilijker hadden.
ja,mss was het sociale aspect minder verregaand dan nu,en ook de mensen waren tevreden met wat ze hadden.
Nu bouwt men een huis of koopt men een huis en alles moet aanwezig zijn,badkamer ,keuken ,de allerlaatste snufjes terwijl men vroeger waarschijnlijk meer aandacht had voor samenhang,men zag s'avonds ook veel mensen op stoelen op straat zitten om een babbeltje te slaan.
Men had vroeger ook arme mensen maar het was een andere armoede dan nu,een meer socialer armoede,terwijl men nu arm,eenzaam en aleen staat was dat volgens mij vroeger minder het geval.
Allee t'is nogal moeilijk te beschrijven,maar ipv naar tv te kijken hadden de mensen toen radiodistributie met 3 posten ,hoorspelen en natuurlijk de eindeloze verhalen die de ouders en de grootouders vertelden over de oorlog.
Ik voelde mij heel erg geborgen in mijn jonge leventje toen.
Oud 13 april 2005, 18:54   #31
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Over die ijzeren opvoeding.
Vroeger kon het streng zijn dat is waar. Maar evenveel was je als kind "los". Je mocht lopen waar je wilde, binnen gaan zitten waar je wilde en was weg als het klaar was en thuis tegen de donker. Er was maar één gouden vuistregel, zorgen dat ze het geen 3 drie keer moesten herhalen of je had een oorvijg.
Dus nu, hoeveel kinderen mogen dat nog?
In feite zitten kinderen nu "altijd" een beetje binnen, of ergens onder controle.
En wat had je liever, een oorvijg die 2 minuten zeer deed of gans die santeboekiet van jeugdrecht en dergelijke met plaatsing en uitsluiting op school en zo verder.
Ja,zo ging het inderdaad!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be