Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2005, 09:14   #21
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Brussel is niet Vlaemsch, niet Waelsch, maar Brussels!

Als je als Brusselaar u nog niet kan behelpen in die andere taal, wanneer je in een levensbedreigende situatie bent, dan is dat zielig. Bovendien is het nog altijd de dokter die de diagnose moet stellen, niet de patiënt.
Ach ja, zielig dat een kind van 6 jaar geen Frans kan. Heb jij wel een hart? Of is het weer "om te lachen" of om "de puber uit te hangen"?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:16   #22
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ach ja, zielig dat een kind van 6 jaar geen Frans kan. Heb jij wel een hart? Of is het weer "om te lachen" of om "de puber uit te hangen"?
En een kind van zes jaar zal in zijn moedertaal ook al kunnen uitleggen wat ie precies mankeert...

Belachelijk.
Oud 14 april 2005, 09:35   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik vraag me ook af waar de BUB nu zit. Ikzelf woon in de rand rond Brussel, en ik ken persoonlijk al mensen die gestorven zijn omdat de franstalige ambulanciers geen Nederlands kennen. Ook kende ik een oudere vrouw die in mijn straat woonde en naar de spoedgevallen in Erasmus (ziekenhuid van de ULB) gebracht werd, en daar stierf wegens de gebrekkige taalkennis van het personeel op de spoed. Nadien werd er wel een controle gedaan, maar het ziekenhuis had toen speciaal voor die gelegenheid al hun tweetalig personeel opgetrommeld. Schandalig.
In de serie "Vandaag vind ik iets uit", was het aan de beurt van Lomeanor..........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:37   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dan ken ik ook mensen die al gestorven zijn van het flamingantisme.

En het VB gaat het probleem alleen nog maar erger maken.

Alleen de B.U.B. pleit geloofwaardig voor tweetaligheid. Het VB is daar tegen.
Dat lijkt me toch logisch. Van alle ziekten kan men sterven...........
Oud 14 april 2005, 09:38   #25
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En een kind van zes jaar zal in zijn moedertaal ook al kunnen uitleggen wat ie precies mankeert...

Belachelijk.
Een kind van 6 jaar kan toch al zeggen waar hij/zij pijn heeft en hoe het is gebeurd. Zeg nu nog eens dat jullie niet fransdol zijn (maar 't is natuurlijk om te lachen hé).
Oud 14 april 2005, 09:38   #26
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
In de serie "Vandaag vind ik iets uit", was het aan de beurt van Lomeanor..........
Heb je geluisterd naar die getuigen op de website van de VRT?
Oud 14 april 2005, 09:52   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je geluisterd naar die getuigen op de website van de VRT?
Nee, en Vlamingen onzin horen zeggen interesseert mij niet. Denkt u echt dat de modale Vlamingen zoiets zullen geloven? Misschien zijn die "getuigen" door de VRT betaald om onzin te zeggen, wie weet............

Laatst gewijzigd door Everytime : 14 april 2005 om 09:52.
Oud 14 april 2005, 10:02   #28
Keteltje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Nee, en Vlamingen onzin horen zeggen interesseert mij niet. Denkt u echt dat de modale Vlamingen zoiets zullen geloven? Misschien zijn die "getuigen" door de VRT betaald om onzin te zeggen, wie weet............
Jongens , jongens toch ... dit is jullie normale reactie telkens er iets bekend wordt wat niet in jullie kraam past : ' Dit kan niet , ze worden ervoor betaald , jullie zijn leugenaars , ....
Het niveau op dit subforum is werkelijk laag. Het is hier precies een peutertuin , een welles-nietes-spelletje.
Keteltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:03   #29
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Brussel is niet Vlaemsch, niet Waelsch, maar Brussels!

Als je als Brusselaar u nog niet kan behelpen in die andere taal, wanneer je in een levensbedreigende situatie bent, dan is dat zielig. Bovendien is het nog altijd de dokter die de diagnose moet stellen, niet de patiënt.
Dus, als je als Brusselaar sterft omdat je geen Frans kan is dat zielig.

Nu, mogen we ten eerste hetzelfde stellen als de ambulancier per toeval enkel Nederlands kunnen ?

En wat met mensen die per toeval effe in Brussel moeten zijn en daar iets voorkrijgen ? Die hebben dan ook maar pech ?

Doe nu toch eens niet belachelijk !
Een klein kind van 4 jaar ziet zelfs in dat er hier iets niet klopt.

Mijn goudvis zou het zelfs inzien !(maar hij heeft nogal een beperkte leefwereld).
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:05   #30
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kind van 6 jaar kan toch al zeggen waar hij/zij pijn heeft en hoe het is gebeurd. Zeg nu nog eens dat jullie niet fransdol zijn (maar 't is natuurlijk om te lachen hé).
Dat kan ik aan een franstalige in het Nederlands ook duidelijk maken.
Oud 14 april 2005, 10:08   #31
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat kan ik aan een franstalige in het Nederlands ook duidelijk maken.
Godverdomme, wordt het geen tijd dat ze hier op dat forum een minimum IQ als vereiste instellen bij de registratie hier ?
Oud 14 april 2005, 10:10   #32
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Dus, als je als Brusselaar sterft omdat je geen Frans kan is dat zielig.

Nu, mogen we ten eerste hetzelfde stellen als de ambulancier per toeval enkel Nederlands kunnen ?

En wat met mensen die per toeval effe in Brussel moeten zijn en daar iets voorkrijgen ? Die hebben dan ook maar pech ?

Doe nu toch eens niet belachelijk !
Een klein kind van 4 jaar ziet zelfs in dat er hier iets niet klopt.

Mijn goudvis zou het zelfs inzien !(maar hij heeft nogal een beperkte leefwereld).
Ambulanciers die opereren in Brussel moeten in de eerste plaats tweetalig zijn. Daar bestaat geen twijfel over.

Maar om deze hulpvaardige mensen het mes in de rug te planten door te zeggen dat ze levens verkwisten ipv redden, omwille van hun taalonkunde is een brug te ver. Ik heb liever een ambulancier die uitblinkt in zijn vak: het toedienen van de eerste zorgen bij noodgevallen, dan een talenknobbel.

Bovendien vind ik het ook de plicht van de bewoners van een tweetalige stad om minstens tweetalig te zijn. Zoeits heet 'integratie'. Als dat begrip je totaal onbekend is, moet je maar eens bij het VB om raad gaan vragen.
Oud 14 april 2005, 10:14   #33
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ambulanciers die opereren in Brussel moeten in de eerste plaats tweetalig zijn. Daar bestaat geen twijfel over.

Maar om deze hulpvaardige mensen het mes in de rug te planten door te zeggen dat ze levens verkwisten ipv redden, omwille van hun taalonkunde is een brug te ver. Ik heb liever een ambulancier die uitblinkt in zijn vak: het toedienen van de eerste zorgen bij noodgevallen, dan een talenknobbel.

Bovendien vind ik het ook de plicht van de bewoners van een tweetalige stad om minstens tweetalig te zijn. Zoeits heet 'integratie'. Als dat begrip je totaal onbekend is, moet je maar eens bij het VB om raad gaan vragen.
Goed, we zullen eens rondgaan hier in de straat waar ik werk.

Elke winkel binnengaan en in het nederlands iets vragen.
Aangezien het de plicht van de inwoners is om tweetalig te zijn, is het toch simpel voor de winkeliers om te antwoorden in het nederlands nee ?

Klant is koning ?
Respect ?

Wat denk je dat het resultaat gaat zijn ? Hoeveel % gaat er antwoorden in het Nederlands ?
Oud 14 april 2005, 10:17   #34
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aangezien het de plicht van de inwoners is om tweetalig te zijn, is het toch simpel voor de winkeliers om te antwoorden in het nederlands nee ?

Klant is koning ?
Respect ?

Wat denk je dat het resultaat gaat zijn ? Hoeveel % gaat er antwoorden in het Nederlands ?
Hoeveel % vd Brusselaars was weer Franstalig? Logisch dat je dus dikwijlser met een franstalige middenstander te doen krijgt dan met een nederlandstalige.

Wat bv. een goed compromis zou zijn, is dat je als Nederlandstalige in het Nederlands praat, en als Franstalige in het Frans antwoordt.

Of ist al zo erg gesteld dat je zelfs geen Frans begrijpt???

Laatst gewijzigd door Yann : 14 april 2005 om 10:18.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:19   #35
Keteltje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Wat met de Franstaligen in de Vlaamse Rand , integreren zij zich dan?
Neen , ze vertikken Nederlands te spreken...
Keteltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:31   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel % vd Brusselaars was weer Franstalig? Logisch dat je dus dikwijlser met een franstalige middenstander te doen krijgt dan met een nederlandstalige.

Wat bv. een goed compromis zou zijn, is dat je als Nederlandstalige in het Nederlands praat, en als Franstalige in het Frans antwoordt.

Of ist al zo erg gesteld dat je zelfs geen Frans begrijpt???
Misschien kunnen de franstaligen in de eentalige rand rond Brussel dan ook in het Nederlands antwoorden?
Of is het zo erg gesteld dat ze na 30 jaar nog altijd uitsluitend Frans begrijpen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 april 2005 om 10:32.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:34   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Luister liever eens hoe goed hier aan jouw 'compromis' gehoor wordt gegeven...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 april 2005 om 10:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 10:34   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keteltje
Jongens , jongens toch ... dit is jullie normale reactie telkens er iets bekend wordt wat niet in jullie kraam past : ' Dit kan niet , ze worden ervoor betaald , jullie zijn leugenaars , ....
Het niveau op dit subforum is werkelijk laag. Het is hier precies een peutertuin , een welles-nietes-spelletje.
"Koetjes en Kalfjes", dat blijft "Koetjes en Kalfjes", he.
Oud 14 april 2005, 10:37   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klant is koning ?
Respect ?

Zonder indiscreet te willen zijn, waar werkt u? Volgens wat u zegt, werkt u in Brussel.
Oud 14 april 2005, 10:38   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keteltje
Wat met de Franstaligen in de Vlaamse Rand , integreren zij zich dan?
Neen , ze vertikken Nederlands te spreken...
Clichés............
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be