Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2005, 20:44   #21
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Je voorstel over de echte tweetaligheid:
goed in theorie, perfekt in theorie, onwerkbaar in de praktijk.
Ik voorspel je dat maksimum 5 procent van de Franstaligen echt wat moeite zullen willen doen om die boerentaal te leren.
Bovendien weet je dat je in de school alleen nooit een tweede (of derde ..) taal fatsoenlijk zult leren.
Je onderschat ook het arrogante dominantie-gevoel van de frankofonen (en dat is dan nog niet zo negatief bedoeld: vergelijk met hetzelfde gevoel dat je kan hebben als je Duitsers of Engelsen bekijkt - en aanhoort - in vakantieoorden ...)(en voeg daar maar de Russen aan toe, die in groten getale naar Turkijke op verlof gaan sedert enkele jaren)
Ik vind niet dat men in Vlaanderen de lessen bv. 50 % in het frans moet geven, en 50 % in het Nederlands. Dat is vandaag de dag niet erg realistisch, daar men zeer selectief zal moeten zijn in de aanwerving van onderwijzend personeel. De meerderheid is het frans/nederlands zelf niet eens machtig! De lessen moeten gegeven worden in de officiële taal van het taalgebied. Maar men zou wel meer aandacht moeten besteden aan het onderricht van de landstalen. Zoals eerder gesteld, kan men dat doen door regelmatig uitstappen te maken naar het andere taalgebied, of door middel van uitwisselingsprojecten: een franstalige wisselt een maand per jaar met een nederlandstalig gezin en ook omgekeerd. Het aanleren van het Nederlands of Frans zal zo met een 'lichte dwang' ingevoerd worden, hoewel dat helemaal niet als een dwang wordt aangevoeld. En als de leerlingen de leeftijd van achttien jaar bereikt hebben, zullen ze veel meer talenkennis hebben dan nu het geval is.

Dat bedoel ik althans met een 'tweetalig onderwijs'.

Wat is daar utopisch aan?

Laatst gewijzigd door Yann : 20 april 2005 om 20:48.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2005, 21:38   #22
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Wat Brussel betreft: ik ben niet gemakkelijk geneigd mij zomaar bij een bestaande ongunstige situatie neer te leggen. We nemen nogal gemakkelijk aan dat wat vandaag zo is, sowieso altijd zo zal blijven. 100 jaar terug was Brussel nog een gewone Vlaamse stad met een relatief kleine Franstalige minderheid (de bourgeoisie). Als de voorbije 100 jaar de situatie zo drastisch kon veranderen, zie ik geen reden waarom de volgende 100 jaar niet opnieuw een drastische verandering zou kunnen plaatsvinden. In mijn ogen is dat zeker mogelijk, tenminste als er voldoende politieke wil aanwezig is.

Dat de meeste Brusselaars zich geen Vlaming voelen is een feit (zal waarschijnlijk ook niet veranderen) en daar heb ik me bij neergelegd. Maar je kan ook Nederlands spreken zonder je Vlaming te voelen.

Je voorliefde voor een schitterend natuurgebied als de Hoge Venen deel ik absoluut. Als ik spreek in de Belgische context zijn de Hoge Venen ongetwijfeld één van, zoniet dé absolute topper qua natuurschoon. Ik ben er eveneens ettelijke keren geweest en het blijft een schitterend en indrukwekkend gebied. (en vooral in de winter dan).

Als groene Vlaming deel ik ook 100% uw mening over het belang van natuurschoon voor een natie. Wie de natuurpracht van zijn land kan waarderen, zal er automatisch meer respect voor opbrengen. Mij persoonlijk geeft het zelfs een gevoel van trots. Helmut Kohl zei ooit dat de Duitse wouden en bossen deel uitmaken van de Duitse ziel. Ik kan hem daar geen ongelijk in geven. Moest België ooit uiteen vallen zou, bij een eventueel verlies van Brussel, een aansluiting van de oostkantons ongetwijfeld veel goedmaken. Waar woont u trouwens? Hebt u het genoegen om in één van de Nederlandse groene parels te wonen?
Ik woon in in Gooyland (belangrijkste stad Hilversum) een streek met bossen en heidevelden, maar ook dichtbevolkt. Het is het enigste gebied van de procincie Noord-Holland (buiten de duinen) dat boven de zeespiegel ligt, maar het behoort geografisch eigenlijk tot de Utrechtse Heuvelrug. Vanavond nog een wandeling gemaakt met mijn hond (een echte Gentse lantaarnpisser) nabij het dorpje de Lage Vuursche. Ondanks dat dat gebied zo'n 3000 ha groot is vind je er niet de stilte zoals op de Hoge Venen of de Veluwe. Je hoort altijd het autoverkeer en het geroesemoes van het stadje Hilversum (waar Pim Fortuyn vermoord is). Net als jij vind ik het beetje natuur wat er nog bestaat een essentieel onderdeel van een natie. Ik ben ook tegen verdere bewouwing van deze kwetsbare gebieden. Het zgn 'Groene Hart' van Holland, ruwweg gelegen tussen A'dam - R'dam - Utrecht is wel mooi, maar is al honderden jaren agrarisch gecultiveerd. Maar ik ben niet zo kapot van dat typische Hollandse landschap met gras, molentjes en veel koeien. Stadsuitbreiding, de HSL, De Betuwelijn, etc, zal dat gebied nog verder versnipperen. Ik kies dan liever voor de bossen en de heidevelden van bv de Veluwe, Brabant en Salland. Salland in de provicie Overijssel is het laatste gebied waar de korhoender nog te vinden is en men spreekt daar een typisch dialect.
Daarom zou ik als ik Vlaming liever de Hoge Venen bij Vlaanderen voegen, dan een toch al zo verfranste stad. Ik ben me er wel van bewust dat ik hiermee wat Vlamingen op het hart zal trappen, maar als er dan toch keuzes gemaakt moeten worden...
Wat is eigenlijk de staatkundige geschiedenis van de Hoge Venen? Men spreekt er Duits en Frans, maar het voelt toch een beetje aan als Vlaanderen. Komt dat doordat bv de Voerstreek nu ook Nederlandstalig is, of heb ik het gewoon mis en is het een valse hoopgevende gedachte.
Groeten uit Gooyland en..
Moge Nederland en Vlaanderen zeer goede buren zijn en blijven en wie weet zit er in de toekomst zelfs wat meer in.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 23:18   #23
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DokterDick
Ik woon in in Gooyland (belangrijkste stad Hilversum) een streek met bossen en heidevelden, maar ook dichtbevolkt. Het is het enigste gebied van de procincie Noord-Holland (buiten de duinen) dat boven de zeespiegel ligt, maar het behoort geografisch eigenlijk tot de Utrechtse Heuvelrug. Vanavond nog een wandeling gemaakt met mijn hond (een echte Gentse lantaarnpisser) nabij het dorpje de Lage Vuursche. Ondanks dat dat gebied zo'n 3000 ha groot is vind je er niet de stilte zoals op de Hoge Venen of de Veluwe. Je hoort altijd het autoverkeer en het geroesemoes van het stadje Hilversum (waar Pim Fortuyn vermoord is). Net als jij vind ik het beetje natuur wat er nog bestaat een essentieel onderdeel van een natie. Ik ben ook tegen verdere bewouwing van deze kwetsbare gebieden. Het zgn 'Groene Hart' van Holland, ruwweg gelegen tussen A'dam - R'dam - Utrecht is wel mooi, maar is al honderden jaren agrarisch gecultiveerd. Maar ik ben niet zo kapot van dat typische Hollandse landschap met gras, molentjes en veel koeien. Stadsuitbreiding, de HSL, De Betuwelijn, etc, zal dat gebied nog verder versnipperen. Ik kies dan liever voor de bossen en de heidevelden van bv de Veluwe, Brabant en Salland. Salland in de provicie Overijssel is het laatste gebied waar de korhoender nog te vinden is en men spreekt daar een typisch dialect.
Daarom zou ik als ik Vlaming liever de Hoge Venen bij Vlaanderen voegen, dan een toch al zo verfranste stad. Ik ben me er wel van bewust dat ik hiermee wat Vlamingen op het hart zal trappen, maar als er dan toch keuzes gemaakt moeten worden...
Wat is eigenlijk de staatkundige geschiedenis van de Hoge Venen? Men spreekt er Duits en Frans, maar het voelt toch een beetje aan als Vlaanderen. Komt dat doordat bv de Voerstreek nu ook Nederlandstalig is, of heb ik het gewoon mis en is het een valse hoopgevende gedachte.
Moge Nederland en Vlaanderen zeer goede buren zijn en blijven en wie weet zit er in de toekomst zelfs wat meer in.
Hoog tijd om te antwoorden. Sorry voor de extreem late reactie maar met heel die miserie rond BHV zat ik even met een stevige degou voor communautaire discussies (blijkbaar willen bepaalde personen gewoon geen oplossing voor dit soort problemen). Aangezien ik deze discussie toch iets te interessant vind en ik eindelijk van enkele zware discussies verlost ben, is het de moment om de draad terug op te pikken.

Afgaande op je bericht is de streek waar jij woont qua natuur nog wel de moeite waard (veel bossen en heide; doet me een beetje denken aan de Kalmthoutse Heide). Jammer dat het achtergrondlawaai van de stad Hilversum de rust ietwat lijkt te verstoren.

Over Brussel begrijp ik je standpunt wel maar zoals je weet is Brussel voor elke overtuigde Vlaming een gevoelige zaak en ook een symbool. Brussel opgeven omwille van de verfransing is symbolisch eigenlijk ook een beetje de Vlaamse Rand rond Brussel opgeven en dat zien we toch niet echt zitten hier. Wat er met de Oostkantons (waar de Hoge Venen gelegen zijn) zou gebeuren moest België ooit uiteen vallen is voorlopig een vraagteken aangezien de Oostkantons momenteel onder het Waalse gewest vallen.

Over de staatkundige geschiedenis van de Oostkantons-hoge Venen:
Ik ken niet de volledige geschiedenis van de regio maar feit is dat het gebied in het verleden wel een aantal keren van kamp/land verwisseld is. Vóór de eerste Wereldoorlog waren deze kantons (Eupen en Malmedy) een deel van Duitsland maar als gevolg van het Duitse verlies in WOI kwamen deze kantons na de oorlog aan België toe. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het nog even terug bij Duitsland gevoegd maar na WOII was de aanhechting bij België definitief een feit.

Persoonlijk vind ik als ik er kom ook altijd dat de streek een beetje Vlaams aandoet maar het hoort momenteel, mits een bescheiden autonomie, wel degelijk bij het Waalse gewest. Misschien heeft het te maken met de mentaliteit die meer aanleunt bij de Vlaamse maar mij valt altijd het verschil op als je vanuit Wallonië de Oostkantons binnenrijdt. Ik kom graag af en toe in Wallonië en streken als de Ardennen hebben zeker hun charme maar als je in Wallonië komt lijkt het toch vaak alsof de tijd er een beetje heeft stil gestaan (is niet persé negatief bedoeld maar in verhouding met Vlaanderen is er relatief weinig veranderd de laatste tientallen jaren). De Oostkantons daarentegen stralen een dynamisme uit (overal nieuwe en verzorgde huizen, verzorgde industrieterreinen,...) en dat doet mij persoonlijk ook altijd een beetje meer denken aan vlaanderen dan aan Wallonië.

Persoonlijk hoop ik nog altijd dat aan Waalse kant uiteindelijk het gezond verstand zal komen bovendrijven (beetje tegen beter weten in vrees ik, gezien de heftige conflicten van de laatste maanden) en we belgië kunnen bijeen houden zonder de Vlamingen in en rond Brussel blijvend onrecht aan te doen. Een splitsing van België zou immers nog heel wat dramatische discussies opleveren (waar trek je de grens hé). Wist je trouwens dat de grootstad Brussel óók een schitterend en uitgestrekt woud bezit? (Het Zoniënwoud) Het is natuurlijk moeilijk vergelijkbaar met de Hoge Venen maar het is waarlijk een groene long om u tegen te zeggen. Ik zou het persoonlijk een trieste zaak vinden dat dit schitterende woud samen met Brussel verloren zou gaan.

Wat uiteindelijk met België zal gebeuren moet de toekomst uitwijzen. Hopelijk blijven we alleszins met Nederland goeie buren en wie weet zit er misschien ooit (zoals je zegt) wat meer in.

Vlaamse groet[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by groene flamingant on 24-05-2005 at 00:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Hoog tijd om te antwoorden. Sorry voor de extreem late reactie maar met heel die miserie rond BHV zat ik even met een stevige degou voor communautaire discussies (blijkbaar willen bepaalde personen gewoon geen oplossing voor dit soort problemen). Aangezien ik deze discussie toch iets te interessant vind en ik eindelijk van enkele zware discussies verlost ben, is het de moment om de draad terug op te pikken.

Afgaande op je bericht is de streek waar jij woont qua natuur nog wel de moeite waard (veel bossen en heide; doet me een beetje denken aan de Kalmthoutse Heide). Jammer dat het achtergrondlawaai van de stad Hilversum de rust ietwat lijkt te verstoren.

Over Brussel begrijp ik je standpunt wel maar zoals je weet is Brussel voor elke overtuigde Vlaming een gevoelige zaak en ook een symbool. Brussel opgeven omwille van de verfransing is symbolisch eigenlijk ook een beetje de Vlaamse Rand rond Brussel opgeven en dat zien we toch niet echt zitten hier. Wat er met de Oostkantons (waar de Hoge Venen gelegen zijn) zou gebeuren moest België ooit uiteen vallen is voorlopig een vraagteken aangezien de Oostkantons momenteel onder het Waalse gewest vallen.

Ik ken niet de volledige geschiedenis van de regio maar feit is dat het gebied in het verleden wel een aantal keren van kamp/land verwisseld is. Vóór de eerste Wereldoorlog waren deze kantons (Eupen en Malmedy) een deel van Duitsland maar als gevolg van het Duitse verlies in WOI kwamen deze kantons na de oorlog aan België toe. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het nog even terug bij Duitsland gevoegd maar na WOII was de aanhechting bij België definitief een feit.

Persoonlijk vind ik als ik er kom ook altijd dat de streek een beetje Vlaams aandoet maar het hoort momenteel, mits een bescheiden autonomie, wel degelijk bij het Waalse gewest. Misschien heeft het te maken met de mentaliteit die meer aanleunt bij de Vlaamse maar mij valt altijd het verschil op als je vanuit Wallonië de Oostkantons binnenrijdt. Ik kom graag af en toe in Wallonië en streken als de Ardennen hebben zeker hun charme maar als je in Wallonië komt lijkt het toch vaak alsof de tijd er een beetje heeft stil gestaan (is niet persé negatief bedoeld maar in verhouding met Vlaanderen is er relatief weinig veranderd de laatste tientallen jaren). De Oostkantons daarentegen stralen een dynamisme uit (overal nieuwe en verzorgde huizen, verzorgde industrieterreinen,...) en dat doet mij persoonlijk ook altijd een beetje meer denken aan vlaanderen dan aan Wallonië.

Persoonlijk hoop ik nog altijd dat aan Waalse kant uiteindelijk het gezond verstand zal komen bovendrijven (beetje tegen beter weten in vrees ik, gezien de heftige conflicten van de laatste maanden) en we belgië kunnen bijeen houden zonder de Vlamingen in en rond Brussel blijvend onrecht aan te doen. Een splitsing van België zou immers nog heel wat dramatische discussies opleveren (waar trek je de grens hé). Wist je trouwens dat de grootstad Brussel óók een schitterend en uitgestrekt woud bezit? (Het Zoniënwoud) Het is natuurlijk moeilijk vergelijkbaar met de Hoge Venen maar het is waarlijk een groene long om u tegen te zeggen. Ik zou het persoonlijk een trieste zaak vinden dat dit schitterende woud samen met Brussel verloren zou gaan.

Wat uiteindelijk met België zal gebeuren moet de toekomst uitwijzen. Hopelijk blijven we alleszins met Nederland goeie buren en wie weet zit er misschien ooit (zoals je zegt) wat meer in.

Vlaamse groet[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Persoonlijk hoop ik nog altijd dat aan Waalse kant uiteindelijk het gezond verstand zal komen bovendrijven (beetje tegen beter weten in vrees ik, gezien de heftige conflicten van de laatste maanden) en we belgië kunnen bijeen houden zonder de Vlamingen in en rond Brussel blijvend onrecht aan te doen. Een splitsing van België zou immers nog heel wat dramatische discussies opleveren (waar trek je de grens hé). Wist je trouwens dat de grootstad Brussel óók een schitterend en uitgestrekt woud bezit? (Het Zoniënwoud) Het natuurlijk moeilijk vergelijkbaar met de Hoge Venen maar het is waarlijk een groene long om u tegen te zeggen. Ik zou het persoonlijk een trieste zaak vinden dat dit schitterende woud samen met Brussel verloren zou gaan.

Vlaamse groet[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 23 mei 2005 om 23:22.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 06:31   #24
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar je kan ook Nederlands spreken zonder je Vlaming te voelen.
En kan je ook geen Vlaming zijn zonder Nederlands te spreken?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 14:36   #25
Dimitri

Standaard

Citaat:
Net als jij vind ik het beetje natuur wat er nog bestaat een essentieel onderdeel van een natie. Ik ben ook tegen verdere bewouwing van deze kwetsbare gebieden. Het zgn 'Groene Hart' van Holland, ruwweg gelegen tussen A'dam - R'dam - Utrecht is wel mooi, maar is al honderden jaren agrarisch gecultiveerd. Maar ik ben niet zo kapot van dat typische Hollandse landschap met gras, molentjes en veel koeien. Stadsuitbreiding, de HSL, De Betuwelijn, etc, zal dat gebied nog verder versnipperen.
Dit doet mij denken aan een college over de verschillen in waardering van Nederlandse landschappen nationaal en internationaal. Het blijkt dat sommige landschappen die in Nederland als weinig bijzonder worden beschouwd, internationaal hoog aangeschreven staan. Andersom zijn er ook landschappen die men in Nederland heel bijzonder vindt, maar internationaal weinig voorstellen.

Ik heb hier een schemaatje liggen met een overzicht van de 11 Nederlandse landschapstypen en de verschillen in waardering. Het droogmakerijenlandschap is daarin een van de helaas vele landschappen die nationaal een lagere waardering krijgen dan internationaal. Zo komt het dat de in Nederland vrij onbekende zeventiende-eeuwse droogmakerij de Beemster op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. Van dit landschapstype is het Nederlands aandeel in Europa maarliefst 95% en op-een-na alle buitenlandse droogmakerijen (de overige 5% dus, in Polen, Duitsland, Frankrijk en GB) zijn mede of geheel door Nederlandse ingenieurs ontworpen. Alleen de drooglegging van De Moeren in Vlaanderen (op de Belgisch-Franse grens) is, weliswaar naar het voorbeeld van de vlak daarvoor drooggelegde Beemster, ontworpen door de Antwerpse ´homo universalis´ Wenceslas Cobergher.

We kunnen dus rustig stellen dat dit landschapstype uniek is voor Nederland. Ook al lijken de Zuiderzeepolders en de Hollandse droogmakerijen voor de gemiddelde Nederlander misschien niet zo bijzonder, ze zijn het zeker waard om beschermd te worden. En dat is inderdaad hard nodig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 17:01   #26
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Zoals je weet is Nederlands de officiële taal binnen het Vlaamse gewest. Het lijkt me dus logisch dat een inwoner van het Vlaamse gewest, of hij nu Vlaming is of niet, probeert zich zo snel mogelijk deze taal eigen te maken. Kwestie van een vlotte communicatie te bevorderen. Verder is de kennis van de officiële taal natuurlijk ook noodzakelijk in zaken als het vinden van werk.

Natuurlijk kan het perfect dat een Vlaming (of inwijkeling) naast kennis van de Nederlandse taal ook nog kennis heeft van een tweede of derde taal. Zoiets kan trouwens alleen maar toegejuicht worden.
Oud 24 mei 2005, 18:34   #27
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Groene flamingant, u heeft nog eens aanzet gegeven tot discussiëren op niveau, waarvoor proficiat. Het goede voorbeeld dat ik hier reeds meermaals gaf, werkt dus aanstekelijk.

En voor de tweede maal wil ik u proficiat wensen voor uw uiterst gezonde visie op het onderwijssysteem in onze tweetalige hoofdstad. Ik ga akkoord met alle argumenten die u daarvoor aanhaalt. Maar ... ik zou het niet alleen beperken tot Brussel. Ik ben voorstander voor een tweetalig onderwijs in heel België, want alle argumenten die u aanhaalt pro tweetalig onderwijs in Brussel, zijn ook van toepassing op Vlaanderen/Wallonië:

- Binnenkort geen taalproblemen meer (vooral interessant voor de bewoners van de Rand en de taalgrens)
- De kans op werk vergroot ook voor de Vlamingen, wanneer ze tweetalig zijn;
- De dienstverlening in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, zou er op vooruit gaan;
- Het probleem van de ziekenhuizen zou zich idd vanzelf oplossen;
- Op maatschappelijk vlak in Vlaanderen is het ook gunstig dat men meertalig is.

Maar ook:

- Internationale handel: franstalige Belgen zullen sneller geneigd zijn om te gaan handelen met Nederland, en nederlandstalige Belgen met bv. Frankrijk, hetgeen de Belgische economie ten goede zal komen;
- Vele communautaire problemen zouden zichzelf opheffen, of tenminste neutraliseren.

Het onderwijs is de ideale manier om de bevolking tweetalig te maken. Men zou een systeem kunnen uitdokteren, zodat de studerende jeugd op een aangename manier, en in een ontspannen sfeer het frans/nederlands kan aanleren. Ik denk bijvoorbeeld aan uitwisselingsprojecten, maar ook aan dagexcursies, weekendtripjes en projectweken aan de andere kant van de taalgrens. Ikzelf heb het frans niet op de schoolbanken geleerd, maar in Frankrijk. De praktijk gecombineerd met de noodzakelijke dosis theorie geeft dus de grootste kans op slagen! Het onderwijs in Vlaanderen, zoals het vandaag de dag georganiseerd wordt, is naar mijn mening te eenzijdig theoretisch gericht. Dat kan zelfs, in het ergste geval, een afkeer opwekken voor die bepaalde taal, zoals men ook een afkeer kan hebben voor bv. wiskunde, fysica, chemie... En dat moet men voorkomen!

Ik wil ook nog duidelijk stellen dat ik die tweetaligheid niet eenzijdig toegepast wil zien. Dus niet op Vlaanderen alleen, maar in heel België. Het Frans staat misschien wel hoger in de wereldranking van de meest gesproken talen, het Nederlands is ook een officiële landstaal en daar is alles mee gezegd.

Er zal dus goeie wil getoond moeten worden van alle landgenoten. Ik zie er alvast geen graten in.

Naast het onderwijs zijn er nog andere middelen zoals bv. de media. Meer aandacht geven aan problemen over de taalgrens, anderstaligen uitnodigen op debatten... Marc Uytterhoeven van de Laatste Show doet dat bv. schitterend.
Om te beginnen nog eens mijn exuses voor de zeer laattijdige reactie. Voorwaar slechte punten van mijn kant, zeker na zulke complimenten van een ideologische tegenstander. Nee, het doet me zeker genoegen vast te stellen dat hier op politics nog een constructieve discussie over communautaire thema's mogelijk is.

Wat betreft uw standpunt over Brussel zelf, moet ik bevestigen dat we het daarover opvallend eens zijn. Een effectieve tweetaligheid van de Brusselse bevolking zou inderdaad een zegen zijn voor de dienstverlening, het zou de kansen op werk voor een groot deel van de bevolking vergroten en het zou inderdaad tot resultaat hebben dat vele communautaire problemen zichzelf zouden opheffen of ten minste neutraliseren. Enfin, alleen maar voordelen dus.

Wat betreft Vlaanderen en Wallonië (was eigenlijk niet echt het thema maar ik geef toch even mij standpunt) deel ik uw mening niet of slechts gedeeltelijk. Dit omdat de situatie in Vlaanderen en Wallonië nu eenmaal totaal anders is dan in de situatie in het Brusselse. In Brussel is het een feit dat je zowel met een grote groep frans- als nederlandstaligen zit. Om gewoonweg te kúnnen communiceren is feitelijke tweetaligheid dus pure noodzaak. In tegenstelling tot Brussel is er in Vlaanderen en Wallonië (met uitzondering van de Vlaamse faciliteitengemeenten rond Brussel) slechts een kleine minderheid anderstaligen. Gevolg is dat een groot deel van de bevolking niet of nauwelijks met anderstaligen in contact komt en er aan een volledige en perfecte tweetaligheid dus eigenlijk geen behoefte is. Natuurlijk geef ik u wél gelijk dat een zeker basispakket aan andere talen in het onderwijs een must is. Oók zaken als uitwisselingsprojecten, waarover u spreekt (wat nu al op beperkt niveau wordt toegepast) vind ik zeker positief maar wie een perfecte kennis van de tweede taal meent nodig te hebben voor bvb. zijn latere beroepsleven heeft ook nu al de mogelijkheid om zich via taalcursussen verder te bekwamen.

Over de situatie in de taalgrensgemeenten kan ik mij moeilijk uitspreken aangezien ik de situatie daar minder goed ken. Enerzijds zou het mij logisch lijken dat het huidige systeem behouden blijft. Anderzijds liggen die gemeenten natuurlijk exact op de grens tussen de twee grootste taalgemeenschappen wat een volledig tweetalig onderwijs zeker het overwegen waard zou maken. Maar die discussie is misschien niet de grootste prioriteit aangezien de problemen in Brussel zelf veel groter zijn.
Oud 24 mei 2005, 18:41   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door groene flamingant
Maar je kan ook Nederlands spreken zonder je Vlaming te voelen.
Jup. Ik ben zo een geval
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 18:42   #29
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Groene flamingant, u heeft nog eens aanzet gegeven tot discussiëren op niveau, waarvoor proficiat. Het goede voorbeeld dat ik hier reeds meermaals gaf, werkt dus aanstekelijk.
Hum. Gezien de complimenten die ik in uw laatste bericht mocht in ontvangst nemen (en die absoluut mijn ego strelen) ga ik daar diplomatisch op antwoorden dat uw constructieve bijdrage in dit topic absoluut gewaardeerd wordt en het niveau van deze discussie zeker ten goede komt. 8)
Oud 24 mei 2005, 18:46   #30
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Een Vlaming is iemand die aktief meeleeft in de Vlaamse gemeenschap, die deel heeft aan de Vlaamse kultuur en met zijn buren "werkt" aan Vlaanderen. Om in die gemeenschap te kunnen meedraaien of om aan die kultuur te kunnen deelnemen, is kennis van het nederlands vereist. Men kan dus geen Vlaming zijn zonder nederlands te spreken, tenzij u het Vlaming-zijn natuurlijk op etniciteit baseert, maar dat verwacht ik niet van u.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 19:33   #31
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Jup. Ik ben zo een geval
Dat was eigenlijk bedoeld op de Brusselaars maar allé gij spreekt dan toch tenminste Nederlands. Dat kan van die FDF-associalen in de Vlaamse Rand niet gezegd worden.
Oud 24 mei 2005, 19:39   #32
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat was eigenlijk bedoeld op de Brusselaars maar allé gij spreekt dan toch tenminste Nederlands. Dat kan van die FDF-associalen in de Vlaamse Rand niet gezegd worden.
Jammer genoeg niet....
En jammer genoeg moet ik daar elke dag mee te maken krijgen...
Oud 24 mei 2005, 19:59   #33
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Jammer genoeg niet....
En jammer genoeg moet ik daar elke dag mee te maken krijgen...
Innige mededeling (ik heb nog de luxe om het vanop afstand te kunnen aanschouwen ). Voor de rest: geduld! Wat nu gebeurt kan het FDF niet eeuwig volhouden. Ze vechten een verloren zaak.
Oud 24 mei 2005, 20:07   #34
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Innige mededeling (ik heb nog de luxe om het vanop afstand te kunnen aanschouwen ). Voor de rest: geduld! Wat nu gebeurt kan het FDF niet eeuwig volhouden. Ze vechten een verloren zaak.
Voorlopig kunt u het inderdaad nog vanop afstand beschouwen. En ik hoop van ganser harte dat dat zo mag blijven, en dat wij ooit onze zaak winnen. Zo niet zal de verfransing verder opschuiven en het imperialisme van het FDF misschien ook op uw streek beginnen azen.
Oud 25 mei 2005, 17:21   #35
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Met tweetaligheid moet je echt wel opletten!

Tweetaligen bestaan namelijk niet. Iedere mens, hoe polyglot ook, heeft in z'n hersenen maar één taalpatroon. Eventueel kan dat taalpatroon 'uniek' zijn en een mengeling van twee talen, maar dan hebben ze niet één van die twee talen als volledig patroon in de hersenen.

Daarbij komt dat tweetalige gebieden niet bestaan in de wereld. Tenzij als tijdelijke overgang naar ééntaligheid, of in een grensgebied waar steeds verse ééntaligen worden 'aangevoerd'.

Stel dat Brussel volledig tweetalig wordt, dat iedereen er perfect de twee talen kan hanteren dan is het gewoon zeker dat in relatief korte tijd men éen van die twee laat vallen en overgaat op ééntaligheid.
Simpel: omdat iedereen taal X en Y kan, is het nutteloos ze alletwee te kunnen, want je kan overal met X terecht.
Er moet maar één iets gebeuren, één kantelmoment komen waarop de bal aan het rollen gaat en men van X en Y overschakelt naar Y (of X) en de andere verliest.

Maar omdat tweetaligheid in de hersenen niet bestaat, zal men nooit een stad hebben waar de bevolking echt allemaal tweetalig is. Of het is een artificiële situatie.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 18:17   #36
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Voorlopig kunt u het inderdaad nog vanop afstand beschouwen. En ik hoop van ganser harte dat dat zo mag blijven, en dat wij ooit onze zaak winnen. Zo niet zal de verfransing verder opschuiven en het imperialisme van het FDF misschien ook op uw streek beginnen azen.
De kans dat mijn streek in de toekomst zou verfransen is klein aangezien de verfansing dan ineens wel héél dicht bij Antwerpen zou komen. En alhoewel BHV hier slechts een boogscheut vandaan is, lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat men het ooit zover zou laten komen.

In BHV is de verfransing natuurlijk dagelijkse kost maar alhoewel ik denk dat het einde van de miserie nog niet direct voor morgen is, ben ik er toch van overtuigd dat er ooit een oplossing zal komen. Gewoon omdat er geen alternatief �*s. De vraag is alleen hoe en wanneer. Met de recente uitspraken van Vandelanotte in het achterhoofd heb ik ook een voorzichtig optimisme dat bij alle grote partijen -behalve de VLD- het besef en de wil aanwezig is om ten laatste na de verkiezingen van 2007 van de splitsing een feit te maken. Sommigen zullen er ongetwijfeld twijfels over hebben maar grote veranderingen gebeuren in België nu eenmaal nooit zonder strijd. Er is geen reden om aan te nemen dat het nu anders zou gaan.
Oud 26 mei 2005, 12:43   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik werk in Brussel, sommige mensen (handelszaken) spreken perfect Nederlands & Frans, maar dan weer anderen, ik schaam me echt in hun plaats.
Een restaurant bijvoorbeeld, zijn de menu's aangeduid in het Frans en in het .... Engels ; dat vind ik dus beneden alles hé. Wie denken die wel wat we zijn?
Steeds meer Nederlandstaligen kennen ook geen deftig Frans meer. Bekijk het eens van beide kanten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 12:46   #38
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry

Tweetaligen bestaan namelijk niet. Iedere mens, hoe polyglot ook, heeft in z'n hersenen maar één taalpatroon. Eventueel kan dat taalpatroon 'uniek' zijn en een mengeling van twee talen, maar dan hebben ze niet één van die twee talen als volledig patroon in de hersenen.

Daarbij komt dat tweetalige gebieden niet bestaan in de wereld. Tenzij als tijdelijke overgang naar ééntaligheid, of in een grensgebied waar steeds verse ééntaligen worden 'aangevoerd'.
Luxemburg.

Overigens: u voorspelt dus dat Brussel eentalig (Frans) zal worden? Triestig.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Patriot! on 26-05-2005 at 13:46
Reason:

Citaat:

Luxemburg.

Overigens: u voorspelt dus dat Brussel eentalig (Frans) zal worden? Triestig.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Luxemburg.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Patriot! : 26 mei 2005 om 12:46.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 16:25   #39
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Luxemburg.

Overigens: u voorspelt dus dat Brussel eentalig (Frans) zal worden? Triestig.
Hum, Luxemburg. De eigenlijke Luxemburgers spreken Luxemburgs. Dat is ook hun parlementaire taal. En leren lezen en schrijven gebeurt in het Duits (van origine is Luxemburgs een Duits dialect).

Ze leren wel volop Frans en het is er ook een officiële taal, maar dan eentje die eigenlijk vooral door buitenlanders of Luxemburgers van buitenlandse oorsprong gesproken word.

En ik heb persoonlijk van een Vlaamse horen vertellen - haar lief is Luxemburger - dat ze er mee in het Engels spreekt, want dat kan ie beter dan Frans. Met z'n gezin spreken die Luxemburgs onder elkaar.

---

Binnen de Belgische politieke evenwichten die eigenlijk een onevenwicht is, vrees ik dat de Franstaligen al nooit tweetalig gaan worden en het net zoals in het begin van België zullen gebruiken om de Vlamingen via tweetaligheid te verfransen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 16:32   #40
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals je weet is Nederlands de officiële taal binnen het Vlaamse gewest. Het lijkt me dus logisch dat een inwoner van het Vlaamse gewest, of hij nu Vlaming is of niet, probeert zich zo snel mogelijk deze taal eigen te maken. Kwestie van een vlotte communicatie te bevorderen. Verder is de kennis van de officiële taal natuurlijk ook noodzakelijk in zaken als het vinden van werk.

Natuurlijk kan het perfect dat een Vlaming (of inwijkeling) naast kennis van de Nederlandse taal ook nog kennis heeft van een tweede of derde taal. Zoiets kan trouwens alleen maar toegejuicht worden.
Ik doelde op iets anders. Waarom zouden van huis uit Franstaligen niet gewoon Vlamingen kunnen zijn? Vanzelfsprekend moeten ze een mondje Nederlands kennen om normaal te kunnen leven, maar ze moeten niet Nederlandstalig zijn.
En vice versa: waarom zouden Vlamingen Franstaligen op hun grondgebied niet gewoon als Vlamingen kunnen beschouwen? Vlaming zijn hangt toch niet enkel vast aan de taal?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be