![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ziehier een groepsfoto van de voltallige ploeg: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nu nog de voet die in de sloef past Superstaaf....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
#23 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Superstaaf en Knuppel, de tweeëenheid
Wel dat één van jullie beiden eens uitlegt waarom N-VA uit de regering zou moeten stappen. Is het soms om Verhofstadt en jullie te plezieren dat ze het moeten doen? Zolang het Vlaams kartel woord houdt en er alles aan doet om de splitsing B-H-V te verwezenlijken, is de plaats van N-VA in de Vlaamse regering. Op dit moment uit de regering stappen zou pas vaandelvlucht zijn en niet te verantwoorden. “Feit is dat Verhofstadt zich opnieuw laat gijzelen door de Franstaligen, en dat hij in een al te doorzichtige poging de bal in het kamp legt waar hij niet thuishoort. De bal ligt wel degelijk in zijn kamp, en in zijn kamp alleen,” aldus Van Hauthem |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met veel poeha en opgezette leeuweborst de splitsing van B-H-V aankondigen, om dan op den duur het eigen voorstel (doch ingediend door VB) af te schieten. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Voor de kiezingen vanalles beloven (niet met SP-a regeren-nooit op schoot van een grote partij gaan zitten zoals Spirit-niet in een regering stappen alvorens......-onverwijld- enfin, je kent de historie) en nu is het de schuld van een andere partij en zelfs een andere regering? Zo kan ik ook aan politiek doen, Marie-José. ![]()
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen Johanna! Zo gemakkelijk kom je niet weg met de totale mislukking van je partij in wat ze zich als doel gesteld had.
Leg JIJ maar eens wat geloofwaardigheid is als Bart de Wever himself op 30 maart zegt dat de Vlaamse regering zijn conclusies moet trekken als BHV twee weken na Pasen nog niet gesplitst is dat hij, nu het twee weken na pasen IS, vindt dat de N-VA rustig moet blijven zitten indien BHV helem�*�*l niet gesplitst wordt.
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Die laat zich inderdaad al een tijdje niet meer zien op dit forum. Je zou dus wel eens de nagel op de kop kunnen slaan. ![]()
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je weet best dat de enige manier om Verhofstadt van zijn voornemen af te brengen om de Franstaligen te plezieren ten koste van de Vlamingen, erin bestaat om zijn regering te laten vallen. En hoe doe je zoiets het beste, Marie-José?
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoewel een lapsus van mijnentwege soms zijn reden heeft........ ![]() Nu je het zegt....... Stijl, woordkeuze en dezelfde slaafse volgzaamheid aan een partij, hebben misschien onbewust een belletje doen rinkelen................ Enfin: off-topic en totaal onbelangrijk.
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als de regering valt over BHV, dan is dat enkel omdat
alle partijen uit de Vlaamse regering woord hebben gehouden en de franstaligen aan de alarmbel trokken. Het beste bewijs dat N-VA woord heeft gehouden. Dan kunnen we alleen maar proficiat wensen aan alle partijen uit de Vlaamse regering. |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ALS Clemens, ALS.
Daarmee begint Alzheimer.
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Me dunkt dat ge rap kontent zijt over de verwezenlijkingen van de Vlaamse regeringspartijen. Als dat het enige is dat ze op één jaar tijd konden forceren............. ![]()
![]() |
![]() |
#33 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
#34 | |
Vreemdeling
|
![]() Zonder omkijken, zeg ik u na: oppositie kan eigenlijk alleen maar sterker worden als zij die de macht in handen hebben hun job niet of niet goed doen. Dat is dus ook een argument om te verklaren waarom het Vlaams Belang alsmaar sterker wordt: het Belgische "systeem" heeft de voorbije decennia nooit willen zien wat die partij zag, de tradtionele Vlaamse politiek bleef en blijft maar "van verraad naar verraad" gaan - geen uitspraak van mij, maar van een overigens sympathiek Vlaams partijleider.
Wat men bij de benadering van het VB al te gemakkelijk vergeet is dat de electorale presentie van het Vlaams nationalisme op het Belgische electorale schaakbaar sinds het einde van de eerste wereldoorlog een constante is: eerst was er de Frontpartij, dan het Verdinaso, uiteindelijk het VNV dat in zijn glorietijd een actore was op het Belgische politieke schaakbord waar de anderen niet konden naast kijken. Voor juiste sterkte verwijs ik u naar "de" Luykx-Platel, Politieke Geschiedenis van België. grof geschat was die electorale sterke altijd iets rond de 20 procent op topmomenten. Na de oorlog kwam na enkele moeilijke jaren dat Vlaams nationalisme weer van de grond met de Volksunie die toch ook soms rond de 20 procent en zelfs meer draaide.VU pleegde op zichzelf euthanasie met als resultaat twee splinterpartijen NVA en Spirit. Als men vandaag de electorale sterkte van VB en NVA samenvoegt staat het Vlaams nationalisme bovenaan het lijstje van de Vlaamse partijen. Ik weet het, dit is een politiek volkomen oncorrecte oefening, maar het zij zo. Het probleem van het VB vandaag is natuurlijk de onmacht van die partij om haar sterkte in macht om te zetten, een probleem dat ook de VU gekend heeft. Mensen die aan politiek doen in een partij kunnen wel heel lang zeggen dat de macht voor hen niet hoeft, dat is natuurlijk onzin. Elke politicus wil niet alleen iets zeggen, hij wil vooral iets doen, zijn programma realiseren. En dat recht wordt het VB ontzegd met het gevolg dat de rest van het politieke toneel moet gaan samenklitten zoals in Antwerpen op "de anderen" toch maar van de macht weg te houden. Of het vB op die situatie altijd even veratsnig reageerde, is een vraag die men kan stellen. Alleen blijft het straffen van een kwart van de Vlaamse kiezers omwille van hun electoraal geadachtengoed voor mij akelige en vooral ondemocratische vaststelling. Een en ander heeft er mij ooit toe geleid aan mensen van het VB te zeggen dat zij veroordeeld waren om telkens weer te winnen, maar dat elke winst eigenlijk verlies was want onbruikbaar. Een boude uitspraak, ik weet het, maar men nam ze mij niets een kwalijk. Ik hoop u ook niet, Marc Platel. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Feit is inderdaad dat de partij het de eerste jaren niet gemakkelijk had om door te breken. Er bestaan voldoende boeken over het VB om gemakkelijk de cijfermatige evolutie van die partij te kunnen volgen. De partij won bij elke verkiezing, maar de grote doorbraak kwam er met de nationale verkiezingen van 1991, de bekende "zwarte zondag". Plots zag het politiek correcte wereldje "een probleem", plots had men afweermechanisme nodig om te voorkomen dat de partij de macht in handen zou krijgen, plots werd alle hens aan dek geroepen om het Belgische systeem voor die partij te behoeden. Dat is duidelijk niet gelukt: de partij ligt vandaag nog altijd voorop bij een toch wel groot deel van de Vlaamse kiezer. Waarom? Omdat de Vlaamse VB kiezers verzuurde zuurpruimen zijn die niet wilden zien vanwaar hun zieleheil moest komen? Of omdat alsmaar meer Vlaamse kiezers wilden laten zien en vooral voelen dat zij het Belgische systeem beu waren, dat ze heel anders wilden, dat ze niet alleen meer met woorden te paaien waren, dat ze ook daden wilden zien. En dat terwijl een rits problemen intussen alleen maar nog krachtiger werden....met het resultaat dat men kent.
Wat het wordt als er straks weer gesteld wordt? de vraag stellen is het antwoord geven. Zo denk ik tenminste. Marc Platel Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Met belangstelling uw ontleding gelezen.
Marc Platel. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Is volgens mij intussen gebeurd?.
Marc Platel. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Laat over één zaak geen twijfel bestaan: ik ben al sinds begin 2003 geen lid meer van de NVA. En dit om persoonlijke redenen waar men geen ingewikkelde uitleg moet achter zoeken. Ik ben geen lid van een andere politieke partij, zoals ik trouwens nooit lid geweest van een partij tot ik in 1998 door de Volksunie van de werkloosheid werd gered en daar dus aan de slag kon. Soms wordt gezegd dat ik "jarenlang actief" was bij de VU, ik was inderdaad enkele jaren werknemer bij de VU, juist op tijd om de partij ten onder te zien gaan.
Met dank voor deze rechtzetting<. Marc PlateL. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#39 |
Burger
|
![]() Met dank aan Dhr Platel voor de reacties.
Ik ga ze morgen beter bekijken en daar waar nodig gepast op reageren. Na een avond "brain"stormen ben ik daar te moe voor. ![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Feit is inderdaad, dat de kansen op een fatale clash voor de regering-Verhofstadt de jongste dagen flink zijn toegenomen. Tot een paar weken geleden speculeerden de meeste waarnemers erop dat de zwartepiet van Brussel-Halle-Vilvoorde in de Vlaamse regering van Yves Leterme zou terechtkomen. Maar de kansen zijn gekeerd. Niet alleen door de verklaringen van Steve Stevaert die vindt dat de bespreking van de wetsvoorstellen daaromtrent nu maar eens serieus moeten beginnen in de Kamercommissie. Indien geen compromis wordt gevonden met de Franstaligen voordat er wordt gestemd, betekent dit zo goed als het einde van het federaal kabinet. Temeer omdat duidelijk is geworden dat de N-VA géén crisis zal uitlokken in de Vlaamse regering. "Zelfs indien B-H-V niet gesplitst geraakt, dan blijft mijn partij in de Vlaamse regering", zo liet Bart De Wever tijdens het weekend enigszins verrassend weten. Dat is een dikke streep door de rekening van de VLD. De Vlaamse liberalen hadden er immers op gerekend dat bij al het getalm en getreuzel rond B-H-V, de N-VA op een bepaald moment haar koelbloedigheid moést verliezen. De VLD-top zat te wachten tot De Wever op de barricaden zou kruipen en zijn vertrouwen in de Vlaamse ploeg zou opzeggen. Dat zou voor de VLD twee prettige gevolgen hebben gehad: het Vlaams regeerakkoord, met inbegrip van het engagement om B-H-V onverwijld te splitsen, zou niet meer gelden. En bovendien - minstens zo belangrijk - was de kans groot dat dan het kartel tussen CD&V en N-VA zou sneuvelen. De VLD heeft verkeerd gegokt. De N-VA is niet bereid harakiri te plegen voor B-H-V. Waardoor de druk nu helemaal op de ploeg van Verhofstadt ligt en een federale crisis inderdaad weer een stapje dichterbij is gekomen. Iedereen beseft dat. Getuige de haast pathetische noodkreet van Patrick Dewael, gisteren in deze krant....