Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

Discussietools
Oud 18 april 2005, 13:54   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Dewever heeft gezegd dat B-H-V binnen de twee weken na de Paasvakantie gesplitst moet zijn, zoniet moet de Vlaamse regering conclusies trekken.
Aldus een artikel in GVA van 30-03-05.
Ik heb mijn conclusie i.v.m. de Vlaamse regering al lang getrokken.

Ziehier een groepsfoto van de voltallige ploeg:

Oud 18 april 2005, 15:22   #22
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Nu nog de voet die in de sloef past Superstaaf....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 18 april 2005, 15:28   #23
Johanna
Lokaal Raadslid

Standaard

Superstaaf en Knuppel, de tweeëenheid

Wel dat één van jullie beiden eens uitlegt waarom N-VA uit de regering zou moeten stappen.

Is het soms om Verhofstadt en jullie te plezieren dat ze het moeten doen?

Zolang het Vlaams kartel woord houdt en er alles aan doet om de splitsing B-H-V te verwezenlijken, is de plaats van N-VA in de Vlaamse regering.

Op dit moment uit de regering stappen zou pas vaandelvlucht zijn en niet te verantwoorden.

“Feit is dat Verhofstadt zich opnieuw laat gijzelen door de Franstaligen, en dat hij in een al te doorzichtige poging de bal in het kamp legt waar hij niet thuishoort. De bal ligt wel degelijk in zijn kamp, en in zijn kamp alleen,” aldus Van Hauthem
Johanna is offline  
Oud 18 april 2005, 16:12   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Wel dat één van jullie beiden eens uitlegt waarom N-VA uit de regering zou moeten stappen.
Omwille van elementair fatsoen ten overstaan van hun kiezers na het aantoonbare kiesbedrog.
Met veel poeha en opgezette leeuweborst de splitsing van B-H-V aankondigen, om dan op den duur het eigen voorstel (doch ingediend door VB) af te schieten.

Citaat:
Zolang het Vlaams kartel woord houdt en er alles aan doet om de splitsing B-H-V te verwezenlijken, is de plaats van N-VA in de Vlaamse regering.
Ze zijn goed bezig, ook al zeggen wij van niet.

Citaat:
Op dit moment uit de regering stappen zou pas vaandelvlucht zijn en niet te verantwoorden.
't Zou een financiële aderlating betekenen voor de N-VA'ers, maar voor de rest zou het toch respect afdwingen en de N-VA tenminste een klein sprankeltje geloofwaardigheid verlenen.

Citaat:
“Feit is dat Verhofstadt zich opnieuw laat gijzelen door de Franstaligen, en dat hij in een al te doorzichtige poging de bal in het kamp legt waar hij niet thuishoort. De bal ligt wel degelijk in zijn kamp, en in zijn kamp alleen,” aldus Van Hauthem
Komaan zeg.
Voor de kiezingen vanalles beloven (niet met SP-a regeren-nooit op schoot van een grote partij gaan zitten zoals Spirit-niet in een regering stappen alvorens......-onverwijld- enfin, je kent de historie) en nu is het de schuld van een andere partij en zelfs een andere regering?
Zo kan ik ook aan politiek doen, Marie-José.
Oud 18 april 2005, 16:13   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen Johanna! Zo gemakkelijk kom je niet weg met de totale mislukking van je partij in wat ze zich als doel gesteld had.

Leg JIJ maar eens wat geloofwaardigheid is als Bart de Wever himself op 30 maart zegt dat de Vlaamse regering zijn conclusies moet trekken als BHV twee weken na Pasen nog niet gesplitst is dat hij, nu het twee weken na pasen IS, vindt dat de N-VA rustig moet blijven zitten indien BHV helem�*�*l niet gesplitst wordt.
Oud 18 april 2005, 16:17   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Marie-José?

Die laat zich inderdaad al een tijdje niet meer zien op dit forum. Je zou dus wel eens de nagel op de kop kunnen slaan.
Oud 18 april 2005, 16:22   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je weet best dat de enige manier om Verhofstadt van zijn voornemen af te brengen om de Franstaligen te plezieren ten koste van de Vlamingen, erin bestaat om zijn regering te laten vallen.
En hoe doe je zoiets het beste, Marie-José?
Oud 18 april 2005, 16:40   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marie-José?

Die laat zich inderdaad al een tijdje niet meer zien op dit forum. Je zou dus wel eens de nagel op de kop kunnen slaan.
Sorry, ik bedoelde Johanna.
Hoewel een lapsus van mijnentwege soms zijn reden heeft........
Nu je het zegt.......
Stijl, woordkeuze en dezelfde slaafse volgzaamheid aan een partij, hebben misschien onbewust een belletje doen rinkelen................

Enfin: off-topic en totaal onbelangrijk.
Oud 18 april 2005, 16:42   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg JIJ maar eens wat geloofwaardigheid is als Bart de Wever himself op 30 maart zegt dat de Vlaamse regering zijn conclusies moet trekken als BHV twee weken na Pasen nog niet gesplitst is dat hij, nu het twee weken na pasen IS, vindt dat de N-VA rustig moet blijven zitten indien BHV helem�*�*l niet gesplitst wordt.
Ik denk dat hij door Bourgeois teruggefloten is: "Bartje schei nu maar uit met B-H-V te splitsen! Seffens missnijdt ge u en splitst ge per malheur de N-Va"
Oud 18 april 2005, 17:03   #30
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Als de regering valt over BHV, dan is dat enkel omdat
alle partijen uit de Vlaamse regering woord hebben gehouden
en de franstaligen aan de alarmbel trokken.

Het beste bewijs dat N-VA woord heeft gehouden.

Dan kunnen we alleen maar proficiat wensen
aan alle partijen uit de Vlaamse regering.
Clemens is offline  
Oud 18 april 2005, 17:13   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ALS Clemens, ALS.

Daarmee begint Alzheimer.
Oud 18 april 2005, 17:20   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Als de regering valt over BHV, dan is dat enkel omdat
alle partijen uit de Vlaamse regering woord hebben gehouden
en de franstaligen aan de alarmbel trokken.

Het beste bewijs dat N-VA woord heeft gehouden.

Dan kunnen we alleen maar proficiat wensen
aan alle partijen uit de Vlaamse regering.
Proficiat wensen omdat ze er in geslaagd zijn de grondwet te doen respecteren?
Me dunkt dat ge rap kontent zijt over de verwezenlijkingen van de Vlaamse regeringspartijen.
Als dat het enige is dat ze op één jaar tijd konden forceren.............
Oud 18 april 2005, 17:28   #33
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Superstaaf en Knuppel, de tweeëenheid

Ik denk dat er veel mensen zijn die zo denken. Ze wierpen zich op als de erfgenamen van de vroegere Volksunie nadat de kliek van Bertje zich openlijk tot het communisme bekeerde. Openlijke minachting voor de "racisten" van het Vlaams Belang, zij gingen het eens tonen hoe het moest. Na een half jaar kun je ze moeilijk meer onderscheiden van de tjeven waaraan ze hun ministerpost te danken hebben. Nee, binnen een paar maanden hebben we een rood roomse regering waarin Bourgeois ergens een onbetekenend postje gaat krijgen, als hij tenminste blijft ja knikken. En BHV zal ongesplitst blijven.
Oud 18 april 2005, 17:35   #34
marc platel
Vreemdeling

marc platel's schermafbeelding

Standaard Vlaams belang

Zonder omkijken, zeg ik u na: oppositie kan eigenlijk alleen maar sterker worden als zij die de macht in handen hebben hun job niet of niet goed doen. Dat is dus ook een argument om te verklaren waarom het Vlaams Belang alsmaar sterker wordt: het Belgische "systeem" heeft de voorbije decennia nooit willen zien wat die partij zag, de tradtionele Vlaamse politiek bleef en blijft maar "van verraad naar verraad" gaan - geen uitspraak van mij, maar van een overigens sympathiek Vlaams partijleider.

Wat men bij de benadering van het VB al te gemakkelijk vergeet is dat de electorale presentie van het Vlaams nationalisme op het Belgische electorale schaakbaar sinds het einde van de eerste wereldoorlog een constante is: eerst was er de Frontpartij, dan het Verdinaso, uiteindelijk het VNV dat in zijn glorietijd een actore was op het Belgische politieke schaakbord waar de anderen niet konden naast kijken. Voor juiste sterkte verwijs ik u naar "de" Luykx-Platel, Politieke Geschiedenis van België. grof geschat was die electorale sterke altijd iets rond de 20 procent op topmomenten. Na de oorlog kwam na enkele moeilijke jaren dat Vlaams nationalisme weer van de grond met de Volksunie die toch ook soms rond de 20 procent en zelfs meer draaide.VU pleegde op zichzelf euthanasie met als resultaat twee splinterpartijen NVA en Spirit. Als men vandaag de electorale sterkte van VB en NVA samenvoegt staat het Vlaams nationalisme bovenaan het lijstje van de Vlaamse partijen. Ik weet het, dit is een politiek volkomen oncorrecte oefening, maar het zij zo.
Het probleem van het VB vandaag is natuurlijk de onmacht van die partij om haar sterkte in macht om te zetten, een probleem dat ook de VU gekend heeft. Mensen die aan politiek doen in een partij kunnen wel heel lang zeggen dat de macht voor hen niet hoeft, dat is natuurlijk onzin. Elke politicus wil niet alleen iets zeggen, hij wil vooral iets doen, zijn programma realiseren. En dat recht wordt het VB ontzegd met het gevolg dat de rest van het politieke toneel moet gaan samenklitten zoals in Antwerpen op "de anderen" toch maar van de macht weg te houden. Of het vB op die situatie altijd even veratsnig reageerde, is een vraag die men kan stellen. Alleen blijft het straffen van een kwart van de Vlaamse kiezers omwille van hun electoraal geadachtengoed voor mij akelige en vooral ondemocratische vaststelling. Een en ander heeft er mij ooit toe geleid aan mensen van het VB te zeggen dat zij veroordeeld waren om telkens weer te winnen, maar dat elke winst eigenlijk verlies was want onbruikbaar. Een boude uitspraak, ik weet het, maar men nam ze mij niets een kwalijk.

Ik hoop u ook niet,

Marc Platel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bourne
Ik zou eens aan Dhr Platel willen vragen hoe hij de evolutie ziet van het Vlaams Belang en waar de traditionele partijen in de fout zijn gegaan.

Zoals u wellicht beter weet dan ik is het Vlaams Belang van een kleine afscheuring van de VU opgeklommen tot de grootste partij van Vlaanderen. Een partij die zonder deelname aan een regering en ondanks (of dankzij) allerlei moddercampagnes vervolgingen en andere inquisitiegebruiken uitgegroeid is tot de grootste partij. Dit kan toch alleen maar wanneer de regeringspartijen blunders maken en de mening van de burger negeren. Of zie ik dat fout?
marc platel is offline  
Oud 18 april 2005, 17:43   #35
marc platel
Vreemdeling

Standaard Vlaams belang

Feit is inderdaad dat de partij het de eerste jaren niet gemakkelijk had om door te breken. Er bestaan voldoende boeken over het VB om gemakkelijk de cijfermatige evolutie van die partij te kunnen volgen. De partij won bij elke verkiezing, maar de grote doorbraak kwam er met de nationale verkiezingen van 1991, de bekende "zwarte zondag". Plots zag het politiek correcte wereldje "een probleem", plots had men afweermechanisme nodig om te voorkomen dat de partij de macht in handen zou krijgen, plots werd alle hens aan dek geroepen om het Belgische systeem voor die partij te behoeden. Dat is duidelijk niet gelukt: de partij ligt vandaag nog altijd voorop bij een toch wel groot deel van de Vlaamse kiezer. Waarom? Omdat de Vlaamse VB kiezers verzuurde zuurpruimen zijn die niet wilden zien vanwaar hun zieleheil moest komen? Of omdat alsmaar meer Vlaamse kiezers wilden laten zien en vooral voelen dat zij het Belgische systeem beu waren, dat ze heel anders wilden, dat ze niet alleen meer met woorden te paaien waren, dat ze ook daden wilden zien. En dat terwijl een rits problemen intussen alleen maar nog krachtiger werden....met het resultaat dat men kent.

Wat het wordt als er straks weer gesteld wordt? de vraag stellen is het antwoord geven.

Zo denk ik tenminste.

Marc Platel

Citaat:
Als ik u goed begrijp heeft men opzettelijk het Vlaams Belang in de kaart gespeeld. Dit kan ik moeilijk geloven.
Wat ik wel aanneem is dat ze hun prioriteiten ten diensten van de macht, het geld en de partij hebben gesteld ipv de burger.

Zoals het er nu voor staat gaat mijn stem volgende keer ook naar het Vlaams Belang. Of de partij het beter gaat doen dan de anderen weet ik niet, ze krijgen (voorlopig) het voordeel van de twijfel. Ik weet wel dat de huidige regeringspartijen al bewezen hebben dat ze het niet kunnen.

Maar wat ik graag wil weten is waar juist deze omkeer van kleine afscheuring naar grootste volkspartij is gebeurt. Waar in de loop van die 26 jaar is de verschuiving gebeurt. En door wat.
marc platel is offline  
Oud 18 april 2005, 17:46   #36
marc platel
Vreemdeling

Standaard Vlaams belang

Met belangstelling uw ontleding gelezen.

Marc Platel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
1. Die kleine afscheuring van de VU heeft gaandeweg het grootste gedeelte van de ex-VU kiezers binnengehaald. (De rest zit bij de N-VA, spirit stelt niets voor). Ik denk dat de VU op haar hoogtepunt 17% van de kiezers had, die zitten imo nu vooral bij het Vlaams Belang en de N-VA.
Dit kan verklaard worden door de stelselmatige verschuiving van de VU naar links en het sterk afgezwakte Vlaams nationalisme.
2. Het migranten- of meer algemeen, veligheidsthema. Geen enkele andere partij is erin geslaagd dit onder controle te brengen.
3. Corruptieschandalen zoals Agusta.

Die drie thema's zie ik persoonlijk als verantwoordelijk voor de hoofdgroei tot eind de jaren 90.

Sinds Paars aan de macht is, zijn er nog een hoop kiezers bijgekomen en ook nieuwe motivaties imo.

4. De ex-burgermanifesters. Misnoegde VLD'ers die zich bedrogen voelen door Verhofstadt en co. Ik vind de meeste elementen van de burgermanifesten terug bij het VB. De VLD wil er zelfs niet aan herinnerd worden...
5. Corruptie, machtsgeilheid, leugens, non-beleid en onbekwaamheid van de anderen. Denk migrantenstemrecht, DHL, 200.000 jobs, 'alles is gratis'.
6. De opgevoerde strijd tegen het VB. Voor veel mensen is dit dé druppel geweest om de overstap te maken.
7. Afzwakking van bepaalde standpunten. Het migrantenthema is een stuk genuanceerder geworden, meer nog mensen zien dat veel van het zogenaamd fascistische programma van het VB in andere landen gewoon beleid zijn.
8. Ruimer programma, ook aandacht voor bvb economische thema's. Iemand als M-R Morel en P Belien zijn op dat vlak imo van goudwaarde voor het VB. Dankzij mensen als hen slagen zij er in ook in economische kringen meer gehoor te krijgen.
9. De steeds duidelijker wordende breuklijn die door België loopt en het gevoel door de PS bestuurd te worden.
marc platel is offline  
Oud 18 april 2005, 17:47   #37
marc platel
Vreemdeling

Standaard Vlaams belang

Is volgens mij intussen gebeurd?.

Marc Platel.

Citaat:
Ik zal mezelf eens quoten, want ik had toch graag de visie van iemand die al 30 jaar met politiek bezig is gehad.
Hopend op een reactie van de Dhr Platel...
marc platel is offline  
Oud 18 april 2005, 17:52   #38
marc platel
Vreemdeling

Standaard Vlaams belang

Laat over één zaak geen twijfel bestaan: ik ben al sinds begin 2003 geen lid meer van de NVA. En dit om persoonlijke redenen waar men geen ingewikkelde uitleg moet achter zoeken. Ik ben geen lid van een andere politieke partij, zoals ik trouwens nooit lid geweest van een partij tot ik in 1998 door de Volksunie van de werkloosheid werd gered en daar dus aan de slag kon. Soms wordt gezegd dat ik "jarenlang actief" was bij de VU, ik was inderdaad enkele jaren werknemer bij de VU, juist op tijd om de partij ten onder te zien gaan.

Met dank voor deze rechtzetting<.

Marc PlateL.
Citaat:
Ik dacht gelezen te hebben dat Dhr Platel lid is van de N-VA en dus ook van het kartel.

Dhr De Wever is zich goed aan het nestelen in de pluche schoot van de traditionele partijen. Of hoe macht en geld iemands idealen kan doen verdwijnen als sneeuw door de zon. Spijtig de N-VA was één van de partijen waar ik men stem wel aan kon geven.
marc platel is offline  
Oud 19 april 2005, 00:08   #39
Bourne
Burger

Standaard

Met dank aan Dhr Platel voor de reacties.
Ik ga ze morgen beter bekijken en daar waar nodig gepast op reageren. Na een avond "brain"stormen ben ik daar te moe voor.
Bourne is offline  
Oud 19 april 2005, 09:15   #40
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Zo is het makkelijk.
Voor de kiezing aan je flamingantische achterban om het even wat beloven, maar eens het zeteltje binnen, merkend dat de haring niet braadt, de zwarte piet naar een andere partij en zelfs regering doorschuiven.

Leuk om zien dat de flaminganten zoals Clemens, Johanna, zorroaster en andere N-VA-sletsen dit doodleuk slikken en verdedigen ook.
Ze zijn waarlijk een stuk minder gevaarlijk dan ik dacht.8)
het blijkt de juiste tactiek.[font=Arial, helvetica][size=4]VLD gokte fout[/size][/font] (19/04/05 - Gazet van Antwerpen)Wat is er aan de hand met Verhofstadt II? Is zij te vergelijken met het orkest op de Titanic dat lustig verder speelde terwijl de boot aan het zinken was? Of zijn de pronostieken over een kabinetscrisis sterk overdreven? Terwijl de regering in conclaaf bijeen is voor een (moeilijke) begrotingscontrole, wordt in de Wetstraat volop gespeculeerd over een politieke crisis en vervroegde verkiezingen. Die zouden dan op 12 of 19 juni moeten plaatsvinden.
Feit is inderdaad, dat de kansen op een fatale clash voor de regering-Verhofstadt de jongste dagen flink zijn toegenomen. Tot een paar weken geleden speculeerden de meeste waarnemers erop dat de zwartepiet van Brussel-Halle-Vilvoorde in de Vlaamse regering van Yves Leterme zou terechtkomen. Maar de kansen zijn gekeerd. Niet alleen door de verklaringen van Steve Stevaert die vindt dat de bespreking van de wetsvoorstellen daaromtrent nu maar eens serieus moeten beginnen in de Kamercommissie. Indien geen compromis wordt gevonden met de Franstaligen voordat er wordt gestemd, betekent dit zo goed als het einde van het federaal kabinet.
Temeer omdat duidelijk is geworden dat de N-VA géén crisis zal uitlokken in de Vlaamse regering. "Zelfs indien B-H-V niet gesplitst geraakt, dan blijft mijn partij in de Vlaamse regering", zo liet Bart De Wever tijdens het weekend enigszins verrassend weten.
Dat is een dikke streep door de rekening van de VLD. De Vlaamse liberalen hadden er immers op gerekend dat bij al het getalm en getreuzel rond B-H-V, de N-VA op een bepaald moment haar koelbloedigheid moést verliezen. De VLD-top zat te wachten tot De Wever op de barricaden zou kruipen en zijn vertrouwen in de Vlaamse ploeg zou opzeggen.
Dat zou voor de VLD twee prettige gevolgen hebben gehad: het Vlaams regeerakkoord, met inbegrip van het engagement om B-H-V onverwijld te splitsen, zou niet meer gelden. En bovendien - minstens zo belangrijk - was de kans groot dat dan het kartel tussen CD&V en N-VA zou sneuvelen.
De VLD heeft verkeerd gegokt. De N-VA is niet bereid harakiri te plegen voor B-H-V. Waardoor de druk nu helemaal op de ploeg van Verhofstadt ligt en een federale crisis inderdaad weer een stapje dichterbij is gekomen. Iedereen beseft dat. Getuige de haast pathetische noodkreet van Patrick Dewael, gisteren in deze krant....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be