Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

Discussietools
Oud 17 april 2005, 14:35   #21
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ok Erw, we kennen uw mening, maar graag zou ik die nu ook eens van Dhr. Platel weten. Ik dacht toch dat dat de bedoeling was van een forumsessie, geen monoloog, maar dialoog.
Oei, dit was een privé forum tussen u en dhr. Platel? De moderatie heeft een steekje laten vallen, ik kon hier zomaar binnen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline  
Oud 17 april 2005, 14:43   #22
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Neen, maar uw mening kennen we reeds lange tijd. Die van dhr. Platel nog niet.
Kim is offline  
Oud 17 april 2005, 14:59   #23
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik pak zijn stoel nochtans niet af om hier te kunnen posten?
Erw is offline  
Oud 17 april 2005, 15:16   #24
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Beweren wij dat dan????
Kim is offline  
Oud 17 april 2005, 15:46   #25
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beweren wij dat dan????
Aangezien u reeds enige posts als 'wij' spreekt:
Citaat:
Ok Erw, we kennen uw mening, maar graag zou ik die nu ook eens van Dhr. Platel weten. Ik dacht toch dat dat de bedoeling was van een forumsessie, geen monoloog, maar dialoog.
Hier geeft uw 'buddie' (of moet ik zeggen 'bubbie'?) toch duidelijk aan dat mijn posts in de weg zitten? Dat ik dus dhr Platel hinder om z'n mening hier te plaatsen?
Erw is offline  
Oud 17 april 2005, 17:02   #26
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

U speelt weer een echte slachtofferrol zoals het rasechte VB'ers betaamt...

Niemand verbied u hier te posten (het zou maar erg zijn) maar het is niet de bedoeling dat u "in naam van" dhr. Platel gaat antwoorden. Uw opinie is geen absolute waarheid (de onze ook niet, helaas ).

Laatst gewijzigd door Kim : 17 april 2005 om 17:06.
Kim is offline  
Oud 17 april 2005, 17:26   #27
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de rest moet zwijgen?
Oud 17 april 2005, 17:27   #28
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U speelt weer een echte slachtofferrol zoals het rasechte VB'ers betaamt...
Ja hallo! Wie zit hier een mediaboycot te verzinnen?
Oud 17 april 2005, 17:36   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Laat ons eerlijk zijn, de macht is in dit land niet in handen van de politici maar van de media. Een zeer bekend journalist heeft dit zelfs toegegeven.
Kim is offline  
Oud 17 april 2005, 17:37   #30
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
Dus de rest moet zwijgen?
Neen, uiteraard niet en als u verder had gelezen dan uw neus lang is, had u dat ook gelezen.

Laatst gewijzigd door Kim : 17 april 2005 om 17:38.
Kim is offline  
Oud 17 april 2005, 18:05   #31
tronca
Staatssecretaris

tronca's schermafbeelding

Standaard

Kunnen jullie aub proberen terug op niveau te discussiëren?
tronca is offline  
Oud 17 april 2005, 18:06   #32
marc platel
Vreemdeling

marc platel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte,

eerst even over die vrijheid van meningsuiting, die wat mij betreft zeker geen "Vlaams-nationale" exclusiviteit is: ik blijf bij de uitspraak van Voltaire - hij schijnt dat niet gezegd te hebben - dat u van mij alles mag zeggen en denken wat u wil, ook al verfoei is evetueel uw gedachten. laat mij dan wel ook de vrijheid om te zeggen, te schrijven, te denken, aanwezig te zijn waar ik ik wil.

Wat de herinnering aan Irma Laplasse betreft, zeg ik u heel eerlijk dat ik het soms moeilijk heb met het feit dat sommigen er maar niet in slagen afscheid te nemen van feiten en personen die een rol speelden in de eerste helft van de vorige eeuw. Maar goed, laat anderen daarover een andere mening hebben. Ik voeg er wel aan toe - ik heb zowat alles wat over de zaak IL in mijn bibliotheek en gelezen - dat ik de grootste twijfels koester over een en ander en vrijwel zeker ben dat in min of meer normale omstandigheden de twijfel in het voordeel van Laplasse zou gespeeld hebben of minstens verzachtende omstandigheden.
Op uw vraag betreffende "de" waarheid: kan u mij een sluitende definitie geven van "de" waarheid. zelfs de uitspraak van een proces komt niet noodzakelijkerwijze overeen met "de" waarheid". de waarheid moet voor mij niet verdoezeld worden, vraag is wel wanneer weet men zeker dat dit de waarheid was en is.

Marc Platel.

Geachte heer Platel,

Een tijdje geleden bezocht ik de webstek van de vereniging: Vlaamse Kring Turnhout (www.vlaamsekring.net), waarvan u deel uitmaakt.

Via 'fotoweb' kwam ik op een pagina over de herdenkingsmis voor Irma Laplasse, de beruchte collaborateur uit Oostduinkerke, die ter dood werd veroordeeld. Ze had namelijk cruciale informatie aan de Duitsers doorgespeeld, waardoor 8 verzetsstrijders het leven lieten. Toch schrijft de website een heel ander verhaal:

Ik heb toen op het gastenboek gereageerd, om deze foute informatie te verwijderen. Mijn berichten werden steeds door een overijverige webmaster gewist. Ik plaatste een bericht op het forum, en dat werd afgesloten. Onder die rubriek staat nu te lezen:

Nochthans heb ik het steeds beleefd gehouden. Daarom drie korte vragen:

- Is de waarheid zo kwetsend, dat ze gecensureerd, en zelfs vervalst moet worden?
- Waarom herdenkingsmissen voor iemand die de dood van acht landgenoten op haar geweten had?
- Hoe interpreteert u de vrijheid van meningsuiting (ik dacht toch dat het een stokpaardje van de Vlaams-nationalisten was)?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
marc platel is offline  
Oud 17 april 2005, 18:10   #33
marc platel
Vreemdeling

marc platel's schermafbeelding

Standaard

[

Ik heb geen enkele moeite om toe te geven dat ik flink geschrokken ben toen ik hoorde van de hulde aan Staf De Clercq op de Ijzerbedevaart bis. Een ideetje van mij om daarover toen contra te publiceren is toen niet doorgegaan, maar dat ligt gewoon aan mij persoonlijk. Ik doe het dan maar langs deze weg maar veel korter.

Marc Platel

QUOTE=Kim]

Het proces van Irma Laplasse werd later nog eens opnieuw gevoerd op vraag van historici die het bewuste proces in twijfel trokken. Irma Laplasse werd een tweede maal levenslang veroordeeld. Dit wijst er m.i. op dat ze ernstige daden op haar geweten heeft.

Bent u het er overigens mee eens dat de Vlaamse Beweging mensen zoals Staf De Clercq vereert?

De Clercq was in 1940 leider van het VNV en nam voor het eerst openlijk stelling voor een complete en onvoorwaardelijke collaboratie met de Duitsers. Het centrale VNV-bestuur werd al vlug uitgeroepen tot trouwe volgelingen van Hitler. Diezelfde De Clercq beval in 1941 propaganda te voeren voor rekrutering en inlijving van Vlaamse vrijwilligers in het Duitse leger (m.a.w. de Vlamingen moesten tegen hun eigen land vechten!).

Deze man heeft de dood van vele Vlamingen op zijn geweten.[/quote]
marc platel is offline  
Oud 17 april 2005, 18:25   #34
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel

De Clercq was in 1940 leider van het VNV en nam voor het eerst openlijk stelling voor een complete en onvoorwaardelijke collaboratie met de Duitsers. Het centrale VNV-bestuur werd al vlug uitgeroepen tot trouwe volgelingen van Hitler. Diezelfde De Clercq beval in 1941 propaganda te voeren voor rekrutering en inlijving van Vlaamse vrijwilligers in het Duitse leger (m.a.w. de Vlamingen moesten tegen hun eigen land vechten!).

[size=3]Deze man heeft de dood van vele Vlamingen op zijn geweten[/size].
Blij, dat ik dus niet alleen sta met die mening 8)
Pietje is offline  
Oud 17 april 2005, 20:15   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Belgisch regime heeft anders ook heel wat Vlaamse doden op zijn geweten, maar daar vallen we niet over.
Oud 17 april 2005, 21:17   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Ik heb geen enkele moeite om toe te geven dat ik flink geschrokken ben toen ik hoorde van de hulde aan Staf De Clercq op de Ijzerbedevaart bis. Een ideetje van mij om daarover toen contra te publiceren is toen niet doorgegaan, maar dat ligt gewoon aan mij persoonlijk. Ik doe het dan maar langs deze weg maar veel korter.

Marc Platel
Dat siert u. Spijtig genoeg zijn er nog veel flaminganten (en naar mijn inziens de grote meerderheid) die dergelijke figuren vereren. De radicalisering van de Vlaamse Beweging heeft te maken met het feit dat het doel -een onafhankelijk Vlaanderen- steeds uitgesteld wordt. Het Vlaams-nationalisme is anno 2005 niet geloofwaardig meer.

Laatst gewijzigd door Yann : 17 april 2005 om 21:18.
Yann is offline  
Oud 17 april 2005, 21:19   #37
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het Belgisch regime heeft anders ook heel wat Vlaamse doden op zijn geweten, maar daar vallen we niet over.
Dat maakt uw bezoekje aan de IJzerwake van vorige zomer niet onschuldiger... Alwaar nazi-collaborateur Staf De Clercq als een God vereerd werd.

Laatst gewijzigd door Yann : 17 april 2005 om 21:20.
Yann is offline  
Oud 18 april 2005, 06:57   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb mijn mening daar op dit forum al over gegeven, en om jou te plezieren ga ik ze niet herhalen, Yann.

Jammer voor jou, maar IK heb geen enkele Vlaamse of Waalse of Belgische collaboratiedode op mijn geweten daar ik pas op het einde van de oorlog geboren ben en zelfs niet uit een Vlaamsgezinde familie stam.
Oud 18 april 2005, 10:31   #39
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb mijn mening daar op dit forum al over gegeven, en om jou te plezieren ga ik ze niet herhalen, Yann.

Jammer voor jou, maar IK heb geen enkele Vlaamse of Waalse of Belgische collaboratiedode op mijn geweten daar ik pas op het einde van de oorlog geboren ben en zelfs niet uit een Vlaamsgezinde familie stam.
Ik heb ook geen enkele dode op mijn geweten, maar het verschil is dat ik geen moordenaars vereer, u wel.
Oud 18 april 2005, 10:37   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar heb jij gelezen dat ik het opvoeren van Staf De Clerk op de IJzerwake goedkeurde?
Voor mij was dat nochtans geen aangemane verrassing maar eerder een ondoordachte en oerdomme zet.

Daartegenover staat dat jij wel degelijk hebt toegegeven een massamoordenaar te vereren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be