Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2005, 11:35   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dat lijkt me inderdaad de meest logische gang van zaken.

Maar ik wil nog verder gaan. Met Frankrijk ruilen we Wallonië voor Frans-Vlaanderen, waarna we Vlaanderen teruggeven aan de Nederlanden.

Egidius
Ik snap echt niet wat Vlaanderen nu nog te doen heeft met Frans-Vlaanderen. Frans-Vlaanderen is Frankrijk: men is er eerder gericht op Parijs dan op Brussel, ook al heeft Kortrijknog enige aantrek. Men spreekt er ook Frans en men voelt er zich Frans. De leeuwenvlag wordt er vlot uitgehangen, met minder gezever dan hier van verzuurde centralisten, maar dan eerder als van "Kijk, wij zijn Fransen uit Nord-Pas de Calais". De waarheid is dat Frans-Vlaanderen nog eerder Waals te noemen is dan Vlaams. En van dat Wallonie willen we zonodig af, blijkbaar.

Er is maar 1 entiteit in heel Europa waar Vlaanderen affiniteit mee heeft en dat is Nederland. Vlaanderen en Nederland kunnen dus best maar zo snel hun cultureel en buitenlands beleid poolen om sterk te staan in dat Europa.
Oud 26 april 2005, 11:37   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik snap echt niet wat Vlaanderen nu nog te doen heeft met Frans-Vlaanderen. Frans-Vlaanderen is Frankrijk: men is er eerder gericht op Parijs dan op Brussel, ook al heeft Kortrijknog enige aantrek. Men spreekt er ook Frans en men voelt er zich Frans. De leeuwenvlag wordt er vlot uitgehangen, met minder gezever dan hier van verzuurde centralisten, maar dan eerder als van "Kijk, wij zijn Fransen uit Nord-Pas de Calais". De waarheid is dat Frans-Vlaanderen nog eerder Waals te noemen is dan Vlaams. En van dat Wallonie willen we zonodig af, blijkbaar.

Er is maar 1 entiteit in heel Europa waar Vlaanderen affiniteit mee heeft en dat is Nederland. Vlaanderen en Nederland kunnen dus best maar zo snel hun cultureel en buitenlands beleid poolen om sterk te staan in dat Europa.
100% akkoord!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 12:22   #23
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
100% akkoord!!!
Spijtig genoeg wel ja...
Oud 26 april 2005, 14:44   #24
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap echt niet wat Vlaanderen nu nog te doen heeft met Frans-Vlaanderen. Frans-Vlaanderen is Frankrijk: men is er eerder gericht op Parijs dan op Brussel, ook al heeft Kortrijknog enige aantrek. Men spreekt er ook Frans en men voelt er zich Frans. De leeuwenvlag wordt er vlot uitgehangen, met minder gezever dan hier van verzuurde centralisten, maar dan eerder als van "Kijk, wij zijn Fransen uit Nord-Pas de Calais".
Correctie, sinds een decennium noemen ze zich vaker en vaker "Flamands de France", althans in de Westhoek (de anderen zijn geen Vlamingen, maar Henegouwers). Je komt er de naam "Flandre" meer tegen dan in Belgisch-Vlaanderen.
Al bij al ben ik het wel ongeveer met je eens dat de regio na drie eeuwen culturele repressie en dwang, wel degelijk stevig ingebed is in de Franse staat. Dat belet niet dat er levendige kernen van Vlaamsbewustzijn blijven bestaan en zelfs sinds een decennium weer aangroeien. Het belet ook niet dat Vlaanderen zijn blijvende interesse voor het gebied koestert.
Mijn voorstel om Wallonië te ruilen tegen Frans-Vlaanderen, was natuurlijk een boutade, al was het maar omdat de Fransen helemaal niet zouden ingenomen zijn met zo'n ruil. Duinkerken en Rijsel afstaan in ruim voor de miserie van Luik en Charleroi? Dat ziet ge van hier.

Citaat:
De waarheid is dat Frans-Vlaanderen nog eerder Waals te noemen is dan Vlaams.
Dat is onzin. Het is zeer Vlaams ... in het Frans.
Ik verwijs ook naar mijn beschouwingen in verband met een cultureel statuut voor de Franstalige minderheid in Vlaanderen.

Citaat:
En van dat Wallonie willen we zonodig af, blijkbaar.
Wie? Ik in elk geval niet.

Citaat:
Het ene verhindert het andere niet. Een confederale staat der Nederlanden kan een perfecte thuis zijn voor Frans-Vlaanderen. Ook voor Wallonië en Luxemburg overigens.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 14:55   #25
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De verachting van de flaminganten voor de mening van de bevolking is legendarisch. Dit is weer een bewijs ervan.

De Duitstaligen zijn het slachtoffer van het onverantwoorde gedrag van de traditionele politici. Deze laatste zijn het probleem en alleen zij.

Anderzijds zijn ze de best beschermde minderheid van de wereld. Alleen kunnen ze de hele Europese grondwet blokkeren via hun parlement.
Nee nee, de Duitstaligen zijn het slachtoffer van centralistische staten die naar eigen goeddunken andermans gebied inlijven.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 15:13   #26
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Merci Stubaf.

De vraag is wel in hoeverre die terugkeer naar het "vaderland" gedragen wordt door de bevolking?
Wel dat vraag ik mij ook af.
Het is natuurlijk geen wetenschappelijke meting maar toen ik enkele jaren geleden met de jeugdbeweging op kamp ging in de Oostkantons viel mij op hoe veel Belgische vlaggen daar hingen. Ik leidde daar uit af dat ze toch aan België gehecht zijn.
Oud 26 april 2005, 15:28   #27
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Wel dat vraag ik mij ook af.
Het is natuurlijk geen wetenschappelijke meting maar toen ik enkele jaren geleden met de jeugdbeweging op kamp ging in de Oostkantons viel mij op hoe veel Belgische vlaggen daar hingen. Ik leidde daar uit af dat ze toch aan België gehecht zijn.
Misschien hingen die vlaggen wel verkeerd en waren het geen Belgische maar Duitse....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 16:43   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat klopt niet. De identiteit die de mensen van Frans-Vlaanderen koesteren valt niet te vergelijken met de Waalse. Een gedeelte is er sterk geassimileerd en voelt zich inderdaad door en door Frans. Toch onderscheidt men zich van de rest van de Fransen: "Nous sommes les Nordistes." Vooral in het gedeelte van Sint-Omaars tot aan Picardië alsook in heel het Rijselse overheerst dat gevoel.

Daarnaast is er in het oude kerngebied van Frans-Vlaanderen (van de Aa tot aan de Belgische grens) nog een heel duidelijke Vlaamse identiteit aanwezig. Die vertaalt zich echter niet in een of ander politiek streven. Vooral bij Vlaamssprekende mensen is dat heel merkbaar. Bij mijn bezoeken aldaar heb ik meermaals het volgende zinnetje gehoord: "Mê klâpp'n Vl�*msch, mê zyn Vl�*mmig'n mao mê zyn öök Fraanschm�*ns." Voor hen is dat een heel duidelijke dubbele identiteit waarbij ze de beide delen als gelijkwaardig beschouwen, maar dan elk in hun context.

Daarnaast heb je ook een aantal mensen die hun wortels hebben herontdekt of menen herontdekt te hebben. Dit gaat dan van een interesse voor hun wortels, zonder daarom ook maar enigszins hun Frans-zijn in vraag te stellen, over het opnieuw leren van de taal (al dan niet het dialect of AN) en het opwaarderen van een Vlaams gevoel tot echt hard nationalisme waarbij men de Franse identiteit verwerpt. Die laatste groep is echter sterk in de minderheid, maar ze bestaat in Frans-Vlaanderen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de burgemeester van Belle (Bailleul) alsook die van Sint-Winoksbergen (Bergues), die het ook maar vertikken één Franse vlag aan hun gemeentegebouwen te laten uithangen. Ondanks hun rabiate houding worden ze keer op keer door de bevolking verkozen. Blijkbaar wordt er toch niet zo'n grote aanstoot aan genomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 16:46   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap echt niet wat Vlaanderen nu nog te doen heeft met Frans-Vlaanderen.
Vlaanderen mag Frans-Vlaanderen niet vergeten: het is onze taak om de plaatselijke initiatieven (die er bestaan, beste vriend) tot behoud en herwaardering van het Vlaams/Nederlands alsook de plaatselijke cultuur en identiteit te steunen.

Voor de rest moeten we daar niets politiek uitvreten. Over dat laatste ben ik het met u wel eens. De Frans-Vlamingen moeten trouwens NIETS hebben van mensen uit Vlaanderen die ideeën komen spuien over "terugkeer". Ook de repressie is in dat gedeelte van Vlaanderen na WO II ongenadig geweest, waarbij toen de Frans-Vlaamse Beweging eigenlijk onthoofd werd en waarvan ze nooit meer van is bekomen. Toen werden figuren als een Gantois - die een terugkeer voorstonden - uitgeschakeld.

Vergeten we trouwens niet dat Frans-Vlaanderen nog permanent in de gaten wordt gehouden door de Franse staatsveiligheid. Ik heb dit, bij mijn jarenlange arbeid aldaar, zelf aan de lijve ondervonden.
Oud 26 april 2005, 16:50   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is heel juist. Ik herinner me nog mijn eerste bezoek aan 't Blauwershof, toen de waard in een gesprek (dat volledig in het Frans verliep) me zei: "Ecoutez, je suis Flamand. Pas Français. Flamand, c'est tout." Hij sprak - en spreekt nog steeds - geen woord Vlaams of Nederlands. Nu ja, ondertussen heeft hij wel enkele standaardzinnentjes geleerd waar heel wat Frans-Vlamingen graag me uitpakken als "tot dê naostê kèr" bijvoorbeeld.
Oud 26 april 2005, 16:58   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie, sinds een decennium noemen ze zich vaker en vaker "Flamands de France", althans in de Westhoek (de anderen zijn geen Vlamingen, maar Henegouwers). Je komt er de naam "Flandre" meer tegen dan in Belgisch-Vlaanderen.
Al bij al ben ik het wel ongeveer met je eens dat de regio na drie eeuwen culturele repressie en dwang, wel degelijk stevig ingebed is in de Franse staat. Dat belet niet dat er levendige kernen van Vlaamsbewustzijn blijven bestaan en zelfs sinds een decennium weer aangroeien. Het belet ook niet dat Vlaanderen zijn blijvende interesse voor het gebied koestert.
Mijn voorstel om Wallonië te ruilen tegen Frans-Vlaanderen, was natuurlijk een boutade, al was het maar omdat de Fransen helemaal niet zouden ingenomen zijn met zo'n ruil. Duinkerken en Rijsel afstaan in ruim voor de miserie van Luik en Charleroi? Dat ziet ge van hier.

Ik verwijs ook naar mijn beschouwingen in verband met een cultureel statuut voor de Franstalige minderheid in Vlaanderen.

Wie? Ik in elk geval niet.

Het ene verhindert het andere niet. Een confederale staat der Nederlanden kan een perfecte thuis zijn voor Frans-Vlaanderen. Ook voor Wallonië en Luxemburg overigens.

Egidius
Wie wil er nu bij "Vlaanderen" horen? De flaminganten hebben "Vlaanderen" internationaal zo'n slechte naam gegeven, dat niemand nog van jullie wil hebben, zelfs de Vlamingen niet tenzij enkele misleide dutskes.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 17:01   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie wil er nu bij "Vlaanderen" horen? De flaminganten hebben "Vlaanderen" internationaal zo'n slechte naam gegeven, dat niemand nog van jullie wil hebben, zelfs de Vlamingen niet tenzij enkele misleide dutskes.
Heel goed gezegd!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 17:07   #33
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Heel goed gezegd!!!
"Heel goed gezegd"? Het is verdorie de minst lezenswaardige bijdrage uit de hele discussie die niet eens iets te maken heeft met het onderwerp. Het is pure wishful thinking langs zijn kant, zoals gewoonlijk vermengd met seniele BUB-leugenpropganda.

Back on topic, aub. Zelfs voor blubber-idioten kan dat toch niet teveel gevraagd zijn?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 17:33   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten hebben "Vlaanderen" internationaal zo'n slechte naam gegeven ...
En nu mag u dat eens illustreren aan de hand van enkele concrete voorbeelden. Dus voorbeelden bijvoorbeeld uit de Amerikaanse, Canadese, Australische, Russische, Chinese, Duitse, Italiaanse, Spaanse pers.
Oud 26 april 2005, 18:24   #35
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog nooit gehoord over "the Belgians in the Congo"? Dat is pas een slechte naam hebben.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 18:35   #36
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En nu mag u dat eens illustreren aan de hand van enkele concrete voorbeelden. Dus voorbeelden bijvoorbeeld uit de Amerikaanse, Canadese, Australische, Russische, Chinese, Duitse, Italiaanse, Spaanse pers.
Ik sluit me hierbij aan. Vooral zou ik enkele voorbeelden willen zien uit de Franse pers - vooral dan omdat "Everytime" zou happig was om de uitlatingen van "Hans1" op een set van geestdriftige uitroeptekens te onthalen.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 18:54   #37
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De naoorlogse repressie was in de Duitstalige gemeenten nog veel erger dan in Vlaanderen: bijna alle mannen werden voor de Belgische krijgsraad gesleept wegens een hele reeks echte en vermeende misdaden tegen de roemrijke Belgische staat. Alle onderwijzers en leraren hebben de klappen van de repressiezweep er gevoeld. De bedoeling was dan ook om het Duitse identiteitsbesef dat die inwoners tot na WO II nog altijd heel sterk hadden, nu definitief uit te roeien. Of op z'n minst dat ze zich daar heel koest gingen houden. En juist daarin is de Belgische staat wel gelukt, iets waarin ze tot dan toe niet slaagde (aan de vooravond van WO II haalde Duitsgezinde partij in die gemeenten een bijna absolute meerderheid, verkiezing na verkiezing).
Bron?

Citaat:
Wat willen de Duitstaligen nu? In ieder geval, los van het Waalse Gewest dat hen niet alleen heel stiefmoederlijk behandelt maar ook uitzuigt. Los ook van de provincie Luik waaronder ze ressorteren, terwijl die provincie nog steeds weigert ook maar enig document in het Duits op te stellen. In de Waalse Raad hebben de Duitstaligen geen taalrechten, geen gewaarborgde vertegenwoordiging, geen mogelijkheid een eigen fractie op te richten. Daarom wil men nu een eigen gewest dat moet samenvallen met de gemeenschapsstructuur.
U legt onze duitstalige landgenoten vuile woorden in de mond.
Oud 26 april 2005, 19:34   #38
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard Congo

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Nog nooit gehoord over "the Belgians in the Congo"? Dat is pas een slechte naam hebben.
Maar was de officiele taal daar geen Frans. Volgens mij werd er in Congo geen woord Vlaams/Nederlands gesproken.
Dat zegt mij al meer dan genoeg. Je kunt dus gerust stellen dat Congo een Waalse kolonie was. En ze hebben veel van die Walen geleerd! Bv hoe je een ander volk moet onderdrukken of hoe je je eigen land naar de klote helpt.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 19:34   #39
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Ik stel voor dat we dat Duitse gebied gewoon teruggeven aan Duitsland, het houdt gewoon geen steek om die Duitsers nog langer gegijzeld te houden. We sturen er ook de officiële excuses bij van de Belgische regering, het was destijds een mensonwaardige en vooral dictatoriale blunder om een verslagen natie nog eens gaan te beroven van land en mensen. Denemarken heeft trouwens ook prompt aangeboden gebied aan Duitsland teruggeven.
Volledig mee eens.
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 19:39   #40
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
Volledig mee eens.
En wat als de bevolking van de Oostkantons bij België wilt blijven? Waarom hebben zij geen separatistische partij?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be