![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er is maar 1 entiteit in heel Europa waar Vlaanderen affiniteit mee heeft en dat is Nederland. Vlaanderen en Nederland kunnen dus best maar zo snel hun cultureel en buitenlands beleid poolen om sterk te staan in dat Europa.
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | ||||
|
![]() Citaat:
Al bij al ben ik het wel ongeveer met je eens dat de regio na drie eeuwen culturele repressie en dwang, wel degelijk stevig ingebed is in de Franse staat. Dat belet niet dat er levendige kernen van Vlaamsbewustzijn blijven bestaan en zelfs sinds een decennium weer aangroeien. Het belet ook niet dat Vlaanderen zijn blijvende interesse voor het gebied koestert. Mijn voorstel om Wallonië te ruilen tegen Frans-Vlaanderen, was natuurlijk een boutade, al was het maar omdat de Fransen helemaal niet zouden ingenomen zijn met zo'n ruil. Duinkerken en Rijsel afstaan in ruim voor de miserie van Luik en Charleroi? Dat ziet ge van hier. Citaat:
Ik verwijs ook naar mijn beschouwingen in verband met een cultureel statuut voor de Franstalige minderheid in Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
Egidius |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk geen wetenschappelijke meting maar toen ik enkele jaren geleden met de jeugdbeweging op kamp ging in de Oostkantons viel mij op hoe veel Belgische vlaggen daar hingen. Ik leidde daar uit af dat ze toch aan België gehecht zijn.
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is er in het oude kerngebied van Frans-Vlaanderen (van de Aa tot aan de Belgische grens) nog een heel duidelijke Vlaamse identiteit aanwezig. Die vertaalt zich echter niet in een of ander politiek streven. Vooral bij Vlaamssprekende mensen is dat heel merkbaar. Bij mijn bezoeken aldaar heb ik meermaals het volgende zinnetje gehoord: "Mê klâpp'n Vl�*msch, mê zyn Vl�*mmig'n mao mê zyn öök Fraanschm�*ns." Voor hen is dat een heel duidelijke dubbele identiteit waarbij ze de beide delen als gelijkwaardig beschouwen, maar dan elk in hun context. Daarnaast heb je ook een aantal mensen die hun wortels hebben herontdekt of menen herontdekt te hebben. Dit gaat dan van een interesse voor hun wortels, zonder daarom ook maar enigszins hun Frans-zijn in vraag te stellen, over het opnieuw leren van de taal (al dan niet het dialect of AN) en het opwaarderen van een Vlaams gevoel tot echt hard nationalisme waarbij men de Franse identiteit verwerpt. Die laatste groep is echter sterk in de minderheid, maar ze bestaat in Frans-Vlaanderen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de burgemeester van Belle (Bailleul) alsook die van Sint-Winoksbergen (Bergues), die het ook maar vertikken één Franse vlag aan hun gemeentegebouwen te laten uithangen. Ondanks hun rabiate houding worden ze keer op keer door de bevolking verkozen. Blijkbaar wordt er toch niet zo'n grote aanstoot aan genomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest moeten we daar niets politiek uitvreten. Over dat laatste ben ik het met u wel eens. De Frans-Vlamingen moeten trouwens NIETS hebben van mensen uit Vlaanderen die ideeën komen spuien over "terugkeer". Ook de repressie is in dat gedeelte van Vlaanderen na WO II ongenadig geweest, waarbij toen de Frans-Vlaamse Beweging eigenlijk onthoofd werd en waarvan ze nooit meer van is bekomen. Toen werden figuren als een Gantois - die een terugkeer voorstonden - uitgeschakeld. Vergeten we trouwens niet dat Frans-Vlaanderen nog permanent in de gaten wordt gehouden door de Franse staatsveiligheid. Ik heb dit, bij mijn jarenlange arbeid aldaar, zelf aan de lijve ondervonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Back on topic, aub. Zelfs voor blubber-idioten kan dat toch niet teveel gevraagd zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zegt mij al meer dan genoeg. Je kunt dus gerust stellen dat Congo een Waalse kolonie was. En ze hebben veel van die Walen geleerd! Bv hoe je een ander volk moet onderdrukken of hoe je je eigen land naar de klote helpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |