Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 14:10   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
't Is erg. Deze Marokkanen willen werken en ze mogen niet.

Dat ze zelf een montagebedrijf beginnen en poorten van Fereyn indoen, of voor Fereyn in onderaanneming gaan werken.

Ze kunnen dan zeggen tegen klanten kijk we kunnen uw poort direct laten plaatsen, door nen onderaannemer van ons, en ge krijgt nog X % korting. bv...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 14:18   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik vind de discussie helemaal niet overbodig. Immers, die eigenaar mag aannemen wie hij wil (ik kan akkoord gaan met dat principe), maar daarmee lost u de hoge werkloosheid bij allochtonen natuurlijk niet mee op.

En zoals Firestone terecht opmerkt: die discussie terzijde schuiven is enkel koren op de molen van de quota-voorstaanders, en dan zitten we nog veel verder van huis...

En toch blijft het het alleenrecht van de werkgever ...

Ik heb hier ook 3 ceeveekes op mijnen bureau liggen, ik pak den besten, van de 3 ,

Omdat ik momenteel geen andere criteria heb, maar als het om een andere post of type werk zou gaan, moet ik naar andere dingen kijken ook, klantvriendelijkheid, (interne klant weliswaar maar toch... ) ook talenkennis primeert dan boven techniek. Ik ben meer met ne 4 of 5 taligen die met iedereen over de baan kan, en wat handig is, dan met nen 2 taligen die met zijn ogen toe nen printer kan demonteren en terug in mekaar kan steken.

Ja zo zit dat en geen centrumeke dat mij in mijn beslissing kan beïnvloeden.
Oud 28 april 2005, 14:21   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Klant is koning, maar ik ben, als zaakvoerder, nog altijd keizer!
Kom nou..

Dan gade gij veel klanten hebben zie...

Bij ons leverde gij welgeteld 1 keer en daarna nooit meer...
Oud 28 april 2005, 14:33   #24
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet bij de werkeloze, Marokaanse medeburger, in elk geval! Hij wil wel, maar mag niet. Dankzij mensen als u, die de haat & achterdocht jegens hen weten te spekken, nietwaar?
Ik denk dat misschien het feit 'Dat als ze weigeren werk te zoeken ze door de RVA van de kop worden gekegeld' een sterke doorslag geeft...

Nu mocht ik een bedrijf runnen dan kwamen er ook geen Mark'hanen binnen. Er zijn voldoende Vlaamse werklozen.......
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 14:38   #25
Mosasaurus
Banneling

Standaard

Citaat:
Die 'vrijheid' heeft u, vergeet echter niet dat u een rigoureuze minderheid bent. Enkel dankzij uw geschreeuw, en dat van ander Vlaams Rechts, worden mensen bang. Bang om Marokkanen aan te nemen, bijvoorbeeld..
Toch raar dat de mensen schrik hebben van Mark'hanen hè.. zo'n meute doetjes die geen vlieg kwaad doen...

Als er een groep aan de basis ligt van de angst voor Mark'hanen, dan zijn het wel de linkse (pseudo) intelektuelen die dankzij hun knuffelbeleid tov deze minderheid, deze zelfde minderheid de indruk geven dat zij maar kunnen doen en laten wat ze maar willen....

Daar oogsten de politiek correcten nu de vruchten van!!!

PROFICIAT
Oud 28 april 2005, 14:39   #26
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
Nu mocht ik een bedrijf runnen dan kwamen er ook geen Mark'hanen binnen. Er zijn voldoende Vlaamse werklozen.......
En daarna gaat u zeuren over Marokkanen die van uw (en mijn) belastingsgeld leven.

Als u een bedrijf zo runt, dan laat u uw politieke voorkeuren primeren boven de economische noden van het bedrijf.
U moet dan niet verbaasd zijn dat de politiek zich daarna met het personeelsbeleid van uw bedrijf gaat moeien.

Laatst gewijzigd door Firestone : 28 april 2005 om 14:45.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 14:51   #27
Mosasaurus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
En daarna gaat u zeuren over Marokkanen die van uw (en mijn) belastingsgeld leven.

Als u een bedrijf zo runt, dan laat u uw politieke voorkeuren primeren boven de economische noden van het bedrijf.
U moet dan niet verbaasd zijn dat de politiek zich daarna met het personeelsbeleid van uw bedrijf gaat moeien.

De politieke ontwikkelingen doen mij vermoeden dat er op middellange termijn geen enkele politieker mij gaat zeggen dat ik Mark'hanen MOET aanpakken.....

Wacht maar na KOTSZWARTE ZONDAG...... dan worden er terug wwat zaken rechtgezet........ de wind gaat omslaan.....
Oud 28 april 2005, 14:59   #28
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Maar hij is wel zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Dat geeft hem het recht helemaal alleen te beslissen én foute criteria aan te leggen.

Citaat:
Dus als iemand de foute politieke voorkeuren heeft, dan moet het beleid zich daarmee bemoeien?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 15:05   #29
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Er zijn veel belangrijke problemen in de wereld. De werkloosheid bij allochtonen is er een van, maar of allochtonenschuwe bedrijfsleiders er de enige oorzaak van zijn is zeer de vraag. Als het zo simpel was, waarom zou je dan de bedrijfsleiders ook niet verplichten laaggeschoolden (ook hoge werkloosheid) aan te pakken alleen maar omdat ze moeilijk werk vinden?
Het ging hier duidelijk over voldoende gekwalificeerde werknemers die enkel en alleen omwille van de kleur van hun huid geweigerd worden. Dat is dus wel iets totaal anders dan het verplicht aanpakken van mensen die niet geschikt zijn voor de job hé...

Citaat:
In de politiek moet je prioriteiten stellen. Helemaal bovenaan het lijstje staat wat mij betreft de persoonlijke vrijheid. Die bedrijfsleider zal ook verantwoordelijk gesteld worden als zijn zaak slecht gaat of failliet gaat : om die reden moet de beslissing om wie dan ook aan te pakken, bij hem en uitsluitend bij hem liggen. Verantwoordelijkheid, dus vrijheid. Dwangmaatregelen creëren altijd nieuwe problemen en zijn gevaarlijk voor de persoonlijke vrijheid van de burger.

Egidius
1. Waar in godsnaam heb ik het over "dwangmaatregelen"?

2. Persoonlijke vrijheid, OK, maar laten we tenminste niet vergeten dat we ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben.

3. Persoonlijke vrijheid is per definitie geen politieke prioriteit, omdat dat immers vereist dat je als politieker niets doet. Anders gezegd: politiekers komen pas tussen wanneer ze iets willen doen aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid. En dan mag jij kiezen: wil je omwille van je krampachtig vasthouden aan een laisser-faire politiek, verzanden in een verhaal van quota, of ga je toch eerder gaan ingrijpen om te zorgen dat het nooit zover komt? Ik zou het op prijs stellen moest u in het beantwoorden van deze vraag toch een klein beetje meer realisme aan de dag willen leggen...
Oud 28 april 2005, 15:12   #30
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
En toch blijft het het alleenrecht van de werkgever ...
Natuurlijk, en ik beweer niets anders. Ik huiver zelfs dat dit soort problemen wordt opgelost via het CGKR...

Maar als je omwille van deze stellingname beslist niets te doen, dan beland je automatisch over afzienbare tijd terug in het quota-verhaal. Dat moet je ook onder ogen durven zien. En dat vind ik nog veel nefaster.

Ik vind het dan ook veel te kortzichtig om te staan roepen dat die bedrijfsleider mag aannemen wie hij wil, terwijl je daarmee niets verandert aan het onderliggende probleem (= hoge werkloosheid bij allochtonen). Zeker als er hier een partij rondloopt, die dan nog durft beweren dat enerzijds het niet willen aannemen van allochtonen geen probleem is, en anderzijds zit te verkondigen dat die allochtonen het allemaal zelf gewild (!) hebben.

Maar blijkbaar is het uitspreken van het feit dat heel wat allochtonen niet aan een job geraken doordat ze geen kans krijgen, te politiek incorrect dezer dagen...
Oud 28 april 2005, 15:14   #31
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ik zou dit verhaal toch wel willen nuanceren , ik ken dhr Feryn en die is toch wel een medageil ... z'n ferynhappening( de zoon met z'n motohappening) , Parijs-dakar en bovendien heeft hij net een nieuw complex gezet. Ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van. Voor mij maakt het niet uit wie er komt zolang hij een blanco strafblad heeft en z'n vak kent.In kapelle op den bos woont trouwens amper een allochtoon. Voor de rest vind ik dat een privé werkgever mag aannemen wie hij wil en zich daarvoor niet moet verantwoorden. Als hij met 20 mongolen wil werken is dat zijn zaak. Ik krn trouwens bedrijven waar (bijna) enkel allochtonen werken en waar vlamingen de vuile klusjes mogen doen( zelf meegemaakt bij interimwerk).

Laatst gewijzigd door ilfalco : 28 april 2005 om 15:17.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 15:42   #32
TC
Provinciaal Gedeputeerde

TC's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is dat er nog steeds een negatief beeld van de alochtone bevolkingsgroep bestaat, en dat beeld wordt grotendeels bepaald door de manier waarop deze bevolkingsgroep zich in onze maatschappij gedraagt. Ik vind dat Feryn gelijk heeft om mensen die niet aan het profiel voor de functie beantwoorden, te weigeren, ongeacht de etnische afkomst van de solicitant. Als zaakvoerder is dat je goed recht! En daar hoeft de politiek en zeker het CGKR zich niet in te moeien.Punt aan de lijn.
TC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 15:50   #33
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TC
Het probleem is dat er nog steeds een negatief beeld van de alochtone bevolkingsgroep bestaat, en dat beeld wordt grotendeels bepaald door ...
... een politieke partij die als uitgangspunt aanneemt dat alle leden van een willekeurig bepaalde groep zich op dezelfde manier gedragen als de slechtste individuen uit die groep.
Oud 28 april 2005, 15:55   #34
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Schrijnend probleem
Oud 28 april 2005, 16:18   #35
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het ging hier duidelijk over voldoende gekwalificeerde werknemers die enkel en alleen omwille van de kleur van hun huid geweigerd worden. Dat is dus wel iets totaal anders dan het verplicht aanpakken van mensen die niet geschikt zijn voor de job hé...
Een bedrijfsleider is vrij om aan te nemen wie hij wil en niet aan te nemen wie hij niet wil. Hetzelfde geldt wmb voor een huiseigenaar, een beenhouwer, een advocaat enz.

Citaat:
2. Persoonlijke vrijheid, OK, maar laten we tenminste niet vergeten dat we ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben.
Zo begint elke autoritaire strekking zijn discours.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid is iets wat het individu vrijwillig op zich neemt. Als het opgelegd wordt, leidt het alleen maar tot nieuwe problemen.

Citaat:
3. Persoonlijke vrijheid is per definitie geen politieke prioriteit, omdat dat immers vereist dat je als politieker niets doet. Anders gezegd: politiekers komen pas tussen wanneer ze iets willen doen aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Inderdaad. Daarom hebben we dringend nood aan minder en betere politiek.

Citaat:
En dan mag jij kiezen: wil je omwille van je krampachtig vasthouden aan een laisser-faire politiek, verzanden in een verhaal van quota, of ga je toch eerder gaan ingrijpen om te zorgen dat het nooit zover komt? Ik zou het op prijs stellen moest u in het beantwoorden van deze vraag toch een klein beetje meer realisme aan de dag willen leggen...
Ik zal bij het beantwoorden van de vraag toch maar mijn eigen uitgangspunten nemen, als het voor u OK is.

Gezien de bedrijfsleider de volledige verantwoordelijkheid draagt als er met zijn bedrijf iets fouts loopt, hoort hij ook de volledige zeggenschap over het bedrijfsbeleid te hebben. Incluis het recht om aan te nemen wie hij wil, zonder daar verantwoording te moeten over afleggen. Elke ingreep die dat verhindert of "stuurt" (quota, racismeklachten etc.) leidt naar een vermindering van de vrijheid en zal (terecht) leiden tot het verdwijnen van bedrijven naar normale landen.

Egidius
Oud 28 april 2005, 16:29   #36
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een bedrijfsleider is vrij om aan te nemen wie hij wil en niet aan te nemen wie hij niet wil. Hetzelfde geldt wmb voor een huiseigenaar, een beenhouwer, een advocaat enz.
Dat heeft er toch niets mee te maken ! Hoeveel keer moet ik nog herhalen (tot in den treure misschien ?) dat ik het daar helemaal niet mee oneens ben...

Citaat:
Zo begint elke autoritaire strekking zijn discours.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid is iets wat het individu vrijwillig op zich neemt. Als het opgelegd wordt, leidt het alleen maar tot nieuwe problemen.
Wat een compleet en oeverloos gezever, excusez le mot. Belasting betalen? Geef toch gewoon wat je wil ! Verkeersregels? Doe toch gewoon wat je wil ! Criminelen straffen? Persoonlijke vrijheid meneer !

Met een attitude als de uwe bekeert u zich tot voorstander van een maatschappij met maar één regel: het recht van de sterkste. Spijtig genoeg voor u bevinden we ons echter in een samen-leving, waar problemen die niet op u persoonlijk van toepassing zijn, toch dienen opgelost te worden.

Citaat:
Inderdaad. Daarom hebben we dringend nood aan minder en betere politiek.
Zucht. En hoe gaat minder politiek het probleem van de werkloosheid onder allochtonen oplossen? Ah ja, wacht, dat is een probleem dat zichzelf zal oplossen, zeker...

Citaat:
Ik zal bij het beantwoorden van de vraag toch maar mijn eigen uitgangspunten nemen, als het voor u OK is.
OK, als u dan ook aanvaardt dat indien u geen oplossing kunt formuleren, of zelfs überhaupt geen oplossing wenst, dat we dan automatisch op quota gaan afstevenen.

Citaat:
Gezien de bedrijfsleider de volledige verantwoordelijkheid draagt als er met zijn bedrijf iets fouts loopt, hoort hij ook de volledige zeggenschap over het bedrijfsbeleid te hebben. Incluis het recht om aan te nemen wie hij wil, zonder daar verantwoording te moeten over afleggen. Elke ingreep die dat verhindert of "stuurt" (quota, racismeklachten etc.) leidt naar een vermindering van de vrijheid en zal (terecht) leiden tot het verdwijnen van bedrijven naar normale landen.
1. Ik zie hier dus geen oplossing voor het probleem geformuleerd staan. Alleen het nogmaals herkauwen van stoere uitspraken waar niemand verder om maalt.

2. Dankzij mensen als u worden het dus quota. Ik zou me maar al klaarmaken om dat te beginnen te accepteren.

3. Ooit al aan gedacht dat we het probleem van werkloosheid onder bepaalde groepen ook kunnen oplossen met maatregelen die het bedrijf niet schaden?

Laatst gewijzigd door Turkje : 28 april 2005 om 16:31.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 16:34   #37
Briggs
Burger

Briggs's schermafbeelding

Standaard

Probeer eens Wallonië
Oud 28 april 2005, 16:50   #38
Egidius

Standaard

Citaat:
Wat een compleet en oeverloos gezever, excusez le mot.
Excuses niet aanvaard. Als u politieke meningen die u niet aanstaan meent te moeten kwalificeren als "compleet en oeverloos gezever", dan zijn we uitgepraat. Dan lost u uw probleem maar zelf op.

Egidius
Oud 28 april 2005, 16:59   #39
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

weer een sterk verhaal, lijkt mij althans... na al de reclame voor het visbedrijf nu weer een zaak voor garagepoorten... als daarna het verkoopscijfer maar stijgt !

reclamestunt gelukt !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 17:03   #40
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze discussie is overbodig. Een bedrijf is eigendom van de eigenaar, en die neemt aan wie hij wil. Ook als hij systematisch Vlamingen of Belgen zou weigeren (waar allochtone firma's in Brussel niet altijd vies van zijn), dan heeft hij dat recht. Het is zijn bedrijf. Punt.

Egidius
Neen, je mag geen mensen weigeren omdat hun huidskleur iets donkerder is. Dat is wettelijk verboden, en maar goed ook.
Hoe ga je die jongeren die dikwijls in kansarme midden vertoeven dan nog gaan overtuigen dat ze een degelijke opleiding moeten volgen om later aan de bak te komen, als diegenen die dan toch volgehouden hebben, zelfs niet met papieren op zak hun boterham kunnen verdienen.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be