Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2005, 16:51   #21
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

"Sinds vijfentwintig jaar,zijt gij Vlamingen,miskend,verdrukt en vernederd.Sinds vijfentwintig jaar wordt gij in een vreemde taal aangesproken,gehoord,gevonnist en geregt.Sinds vijfentwintig jaar hebt gij franch geld,een franch hof,een franche wetgeving,een franch bestuur,een franch leger,een franch geregt;--alles wat tot de uitroeying uws geslachts helpen kan.Reeds vijfentwintig jaar vraagt gij tevergeefs een regt dat u de grondwet toekent:"gelijkheid voor allen en in alles".Sinds vijfentwintig jaar heeft de regering alles aangewend om,onder steeds groeyenden franchen invloed,dat eenige te versmoren wat u nog als Nederlander overbleef:uwe taal----->het vaderland der ziel.Sinds vijfentwintig jaar zijt gij vreemdelingen op uwe eigenen grond......Sinds vijfentwintig jaar is de Waal het bevoorregt,bedorven kind der reegering,de Vlaming verstooten en miskend.

Weest Franch,roept men ons toe,en alles zal gedaan zijn.
Ha!Weest Franch!Verbaster u!Verbrandt uwe geschiedenis.Verloochent uw voorgeslacht.laat u van uwe wortel rukken waarop gij voor eeuwen gegroeid zijt.Verliest al wat den Nederlander kenmerkt.Verkoopt het vaderland uwer ziel.Vergeet uwe afkomst,den roem dien gij in vorige eeuwen als Vlaming gewonnen hebt,en alles zal gedaan zijn!
En wat zouden wij dan meer zijn dan negers in eene planterij;dan de indianen in een engelche kolonie?Die woonen ook in hun geboorteland,maar hoe woonen zij er?"

Mooi verhaaltje van een Vlaming die leefde in een Belgie dat 25 jaar oud was,in het jaar 1855.De verdrukking door de franstaligen is van alle tijden!Laat ons de mensen niet vergeten die gestreden hebben voor de rechten van de Vlamingen.Het was een lange bloedige strijd,en zoals jullie kunnen zien,het is nog steeds niet afgelopen!

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:53   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag is: k�*n Verhofstadt dit met enkel de medewerking van zijn Pest Voor Vlaanderen?
Oud 4 mei 2005, 16:55   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[QUOTE]"Sinds vijfentwintig jaar,zijt gij Vlamingen,miskend,verdrukt en vernederd.Sinds vijfentwintig jaar wordt gij in een vreemde taal aangesproken,gehoord,gevonnist en geregt.Sinds vijfentwintig jaar hebt gij franch geld,een franch hof,een franche wetgeving,een franch bestuur,een franch leger,een franch geregt;--alles wat tot de uitroeying uws geslachts helpen kan.Reeds vijfentwintig jaar vraagt gij tevergeefs een regt dat u de grondwet toekent:"gelijkheid voor allen en in alles".Sinds vijfentwintig jaar heeft de regering alles aangewend om,onder steeds groeyenden franchen invloed,dat eenige te versmoren wat u nog als Nederlander overbleef:uwe taal----->het vaderland der ziel.Sinds vijfentwintig jaar zijt gij vreemdelingen op uwe eigenen grond......Sinds vijfentwintig jaar is de Waal het bevoorregt,bedorven kind der reegering,de Vlaming verstooten en miskend.

Ha!Weest Franch!Verbaster u!Verbrandt uwe geschiedenis.Verloochent uw voorgeslacht.laat u van uwe wortel rukken waarop gij voor eeuwen gegroeid zijt.Verliest al wat den Nederlander kenmerkt.Verkoopt het vaderland uwer ziel.Vergeet uwe afkomst,den roem dien gij in vorige eeuwen als Vlaming gewonnen hebt,en alles zal gedaan zijn!
En wat zouden wij dan meer zijn dan negers in eene planterij;dan de indianen in een engelche kolonie?Die woonen ook in hun geboorteland,maar hoe woonen zij er?"[/quote]

Oud 4 mei 2005, 16:56   #24
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
"Sinds vijfentwintig jaar,zijt gij Vlamingen,miskend,verdrukt en vernederd.Sinds vijfentwintig jaar wordt gij in een vreemde taal aangesproken,gehoord,gevonnist en geregt.Sinds vijfentwintig jaar hebt gij franch geld,een franch hof,een franche wetgeving,een franch bestuur,een franch leger,een franch geregt;--alles wat tot de uitroeying uws geslachts helpen kan.Reeds vijfentwintig jaar vraagt gij tevergeefs een regt dat u de grondwet toekent:"gelijkheid voor allen en in alles".Sinds vijfentwintig jaar heeft de regering alles aangewend om,onder steeds groeyenden franchen invloed,dat eenige te versmoren wat u nog als Nederlander overbleef:uwe taal----->het vaderland der ziel.Sinds vijfentwintig jaar zijt gij vreemdelingen op uwe eigenen grond......Sinds vijfentwintig jaar is de Waal het bevoorregt,bedorven kind der reegering,de Vlaming verstooten en miskend.

En wat zouden wij dan meer zijn dan negers in eene planterij;dan de indianen in een engelche kolonie?Die woonen ook in hun geboorteland,maar hoe woonen zij er?"

Mooi verhaaltje van een Vlaming die leefde in een Belgie dat 25 jaar oud was,in het jaar 1855.De verdrukking door de franstaligen is van alle tijden!Laat ons de mensen niet vergeten die gestreden hebben voor de rechten van de Vlamingen.Het was een lange bloedige strijd,en zoals jullie kunnen zien,het is nog steeds niet afgelopen!

Inderdaad een mooi verhaal. En jammer genoeg is dit nog steeds brandend actueel. Nog steeds worden wij door de Walen geregeerd, zoals de absolute macht van Di Rupo ook nu weer duidelijk maakt.
Tijd om er eens iets aan te doen, niet?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:56   #25
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

volgens mij heb je een 2/3 meerderheid nodig om de gewesten aan te passen. Ik denk niet dat ze genoeg hebben met de vld erbij. En de sossen zie ik niet zover gaan, die gedragen zich nog behoorlijk in deze situatie
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 16:59   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
volgens mij heb je een 2/3 meerderheid nodig om de gewesten aan te passen. Ik denk niet dat ze genoeg hebben met de vld erbij. En de sossen zie ik niet zover gaan, die gedragen zich nog behoorlijk in deze situatie
Waarom wilde Verhofstadt dan met geen geweld antwoorden en sloot De Croo gewoon de discussie af zodat de vraag geen derde keer kon gesteld worden??
Oud 4 mei 2005, 17:01   #27
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Hola,

Jawel, jawel het einde nadert, finalmente. Maar we moeten dan ook eens beginnen te denken aan wat gaat dan het opdoeken van belgique gaat kosten.
Ik denk dat dan de franskilions het onderste uit de onderste kan zullen halen. Waarschijnlijk moeten we wallonië nog uitbetalen voor de bewezen diensten. Dan kan dirupo eindelijk zijn waals congo oprichten. Daar lijkt het nu al op.
un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 17:01   #28
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het splitsen van B-H-V heeft niets te maken met het veranderen van een gewest. Alle gemeentes in Halle en Vilvoorde behoren tot het Vlaamse gewest, Brussel tot het Brusselse gewest. Het merkwaardige is gewoon dat de kieslijsten de grenzen van de gewesten niet volgen. Aan die grenzen moet niets verandert worden, Halle is bijvoorbeeld even Vlaams als pakweg Leuven, het moet enkel gedaan zijn dat franstalige partijën in Vlaanderen hun kieslijsten kunnen ingeven omdat een kiesarrondissement twee gewesten overbrugt. Kort geformuleerd: het gaat over een uitvoering van een arrest van het arbitragehof dat te maken heeft met het veranderen van een kiesarrondissement, niet van gewestelijke grenzen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 17:04   #29
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tweederde meerderheid hebben ze als de CDH meestemt, en die zal dat zeker doen.
Maar om gemeenten van gewest te wisselen, zal het wel een gewone meerderheid of zelfs een tweederde meerderheid in elke taalgroep zijn.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 17:12   #30
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het splitsen van B-H-V heeft niets te maken met het veranderen van een gewest. Alle gemeentes in Halle en Vilvoorde behoren tot het Vlaamse gewest, Brussel tot het Brusselse gewest. Het merkwaardige is gewoon dat de kieslijsten de grenzen van de gewesten niet volgen. Aan die grenzen moet niets verandert worden, Halle is bijvoorbeeld even Vlaams als pakweg Leuven, het moet enkel gedaan zijn dat franstalige partijën in Vlaanderen hun kieslijsten kunnen ingeven omdat een kiesarrondissement twee gewesten overbrugt. Kort geformuleerd: het gaat over een uitvoering van een arrest van het arbitragehof dat te maken heeft met het veranderen van een kiesarrondissement, niet van gewestelijke grenzen.
het ging dan ook niet over bhv, maar over de uitbreiding van brussel die de walekoppen willen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 17:24   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Een tweederde meerderheid hebben ze als de CDH meestemt, en die zal dat zeker doen.
Maar om gemeenten van gewest te wisselen, zal het wel een gewone meerderheid of zelfs een tweederde meerderheid in elke taalgroep zijn.

Egidius
Een meerderheid in de Vlaamse taalgroep haalt Verhofstadt nooit!
Oud 4 mei 2005, 17:44   #32
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik vrees voor u dat de schade aan het "Vlaams-nationale blazoen", dat al niet schitterend was, definitief is geschaad. Hier kan België alleen maar beter van worden.
Met deze uitspraak zal ik u graag confronteren na de volgende stembusslag.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 19:00   #33
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik drink zelf niet maar ik haal een karton champagne in huis voor de liefhebbers.
Mijn favoriete drank, gevolgd door duvel.
Ik vrees echter dat ik niet welkom zal zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 20:22   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Mijn favoriete drank, gevolgd door duvel.
Ik vrees echter dat ik niet welkom zal zijn.
Je vergist je....

Ik beloof jou hierbij een van de eerste glazen aan te bieden.
Oud 4 mei 2005, 20:42   #35
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Je vergist je....

Bloeit daar wat moois ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 21:00   #36
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je vergist je....

Bedankt Knuppel, ik wist niet dat we zo'n goeie vrienden waren. Onder vlaams-nationalisten champagne drinken, hopelijk met veel bubbeltjes erin, kan niet anders dan een feest worden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 21:26   #37
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Niet de eerste nogal flinke commentaar op de communautaire perikelen in De Standaard de laatste dagen. Toen Dewael even probeerde over het 'niet splitsen' werd Verhofstadt al flink over de hekel gehaald als de man die het VB groot maakte.

Velen hier zullen zich nog sterk maken dat de mensen wakker liggen omwille van jobs en veiligheid en dat BHV derhalve een non-issue is. Maar BHV heeft zijn nut al meer dan ooit gehad... het is lang geleden dat de man in de straat nog eens opmerkte dat de grondwet enkel geldig is voor Vlamingen en dat de Vlaams-federale politici steeds buigen als knipmessen voor de franstaling. Het feit dat de VLD de grondwet wou aanpassen om het probleem ongedaan te maken in ruil voor regionaliseringen die reeds vroeger waren beloofd, was een triest hoogtepunt in de hele saga.
GEEEEEEEEEEEEUW
Oud 4 mei 2005, 21:27   #38
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig

Waarom zouden ze meer zijn dan die negers en indianen?
Oud 4 mei 2005, 21:27   #39
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik drink zelf niet maar ik haal een karton champagne in huis voor de liefhebbers.
Champagne of schuimwijn?

Champagne lijkt me wat hoog gegrepen voor een ordinaire Vlaming.
Oud 4 mei 2005, 21:28   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb niets liever dan dat ALLE Vlaams-nationalisten elkaar graag mogen en met jou is dat best mogelijk heb ik gemerkt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be