Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 16:34   #21
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Het verdrag van Versailles was zo'on onrechtvaardigheid dat de Duitsers niet mag worden verweten dat ze iemand aan de macht brachten die zes miljoen Joden vernietigde, Europa tot puin vervormde en zijn eigen volk grotendeels uitroeide.

Op dezelfde manier is vanzelfsprekend elke Vlaamse pesterij op voorhand vergeven en vergeten vermits het slechts komt na een grondoorzaak die aan Franstaligen (Vlaamse, maar dat is een bijzaak als je persé je gelijk wil halen) toe te schrijven is.
Ik vergeef niks, maar het legt wel de vinger op de wonde: alles heeft een oorzaak en die oorzaak ligt niet altijd in het symptoom zelf. Een symptoom is niet zo maar een creatio ex nihilo.
Foch zei al dat Frankrijk de oorlog had gewonnen, maar de vrede verloren. Het Vlaamsnationalisme waar je zo'n hekel aan hebt, is niet zo maar ontstaan en kunnen groeien omdat misschien volgens jou een aantal inherent anti-begische individuën werden geboren. Idem dito voor de groei van het VB. een pijnstiller verzacht enkel even de pijn, maar lost de bron die de oorzaak is van de pijn niet op.
Wat jij doet is schieten op de "pijn".
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 16:36   #22
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het verdrag van Versailles was zo'on onrechtvaardigheid dat de Duitsers niet mag worden verweten dat ze iemand aan de macht brachten die zes miljoen Joden vernietigde, Europa tot puin vervormde en zijn eigen volk grotendeels uitroeide.

Op dezelfde manier is vanzelfsprekend elke Vlaamse pesterij op voorhand vergeven en vergeten vermits het slechts komt na een grondoorzaak die aan Franstaligen (Vlaamse, maar dat is een bijzaak als je persé je gelijk wil halen) toe te schrijven is.
Ten tweede beoordeel jij wat er toen gebeurde met de blik van de overwinnaars en de blik van iemand uit 2005. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ieder is een kind van zijn tijd.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 8 mei 2005, 17:12   #23
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamsnationalisten zullen weeral de redenering verwerpen en bijval krijgen met die afwijzing. Niettemin vind ik belangrijk dat de Vlamingen zichzelf 's serieus in de spiegel bekijken.

In het begin van zijn politiek parcours hamerde Hitler op een paar algemeen (door de Duitsers) aanvaarde stellingen : dat zij het slachtoffer waren van de andere Europese naties, dat het hen ontbrak aan levensruimte, en dat de samenleving op perverse wijze werd gesaboteerd door "vreemde" krachten.

Als je op de VRT een brave oude vrouw zonder enige kritische bedenking ziet zeggen dat BHV haar feitelijk niet interesseert, maar dat het toch moet gedaan zijn met dat plunderen van de Vlaamse portemonee, dan zie je precies dezelfde intens domme, diep gecomplexeerde en bijgevolg fanatieke houding als die van de Duitsers die Hitler aan de macht brachten. En daar is de Vlaamse Beweging direkt verantwoordelijk voor, omdat ze haar oorspronkelijke strijd niet wil meten aan de evolutie van de ideeën, en haar mythologie niet wil relativeren door historisch perspectief en historische kritiek.

Indien sommige of zelfs veel Joden rijk waren en veel financiële macht bezaten, dan maakte het hen toch niet tot die onmensen die Hitler en Duitsland afschilderden, met de gevolgen van dien. Hadden ze in de jaren dertig beseft wat ze aan het worden waren, dan hadden de Duitsers misschien niet die vreselijke tweede wereldoorlog ontketend en ONDERGAAN.

Vlaanderen is ziek en beseft het niet.
Is het weer zo ver? Weerom camoufleert u uw omvermogen om argumentatie voor het behoud van uw passie-staatje belgie met beledigingen en achterhaalde ideetjes als deze. U bent waarlijk een voorbeeld voor uw stam!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:41   #24
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Vind niemand dat ietwat merkwaardig dat repotages en films over de misdaden van het nazi-regime en het leven van hitler niet weg te slaan zijn van de vrt maar dat aan de andere kant ze in hun broek doen om ook maar iets van materiaal uit te zenden die Vlaams belang in diskrediet zou brengen. (ik denk aan de foto van koen dillen met leon degrelle, de reportage over het vlaams blok met de beelden van die bedevaart aan een ss kerkhof, vlaamse choc, filmpjes van blockwatch, et cetera, et cetera, et cetera,...

kan mij iemand verlichten op dit punt, en ja wa doen die klootzakken van VB hun nazi-propaganda te verspreiden voor de deuren van het unief.

En voor degene die zich afvragen waarom hitler er weer bij te halen, wel leg mij dan uit waarom vlaams belang europarlementsleden zich dan onthouden bij he stemmen van een wet die het negationisme en revisionisme verbiedt, of waarom er artikels over de vlaamse algemene ss gesingeerd zijn met Dewinter zijn naam.

Trouwens als je een beetje je vaderlandse geschiedenis kent, weet je dat Vlaams nationalisme altijd hand in hand is gegaan met collaboratie en dit is geen linkse propaganda maar historische feiten. Om maar een paar dingen te noemen de flamenpolitiek in de eerste wereldoorlog, het VNV met staf declerck en het Verdinaso van joris van severen die hitler met open arm ontvangen in WW2, veel leden die aan de bestraffing van de collaboratie en het landverraad zullen ontsnappen zullen later de kiem zal vormen van wat de volks unie zal zijn, met mensen zoals Borgignon ex-vnv en Karel Dillen ex-ss, die zal uitgroeien tot wat nu de NVA en het VB is, de gezichten zijn veranderd maar de aard niet, ze zijn niet vies van aggressieve campagnes, camions sturen met geld naar onze franstalige landgenoten en posters met "geen tweehonderdjaar belgie"
de vlaams nationalisten die het nazi verleden van de vlaamse beweging ontkennen doen zich schuldig aan negationisme en revisionisme.
Mister Hilter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:46   #25
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mister Hitler
de vlaams nationalisten die het nazi verleden van de vlaamse beweging ontkennen doen zich schuldig aan negationisme en revisionisme.
Geeeeeeeeeeeeeeeuw...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:53   #26
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zei ik het niet ? Afwijzing ...

Denk je soms dat de Duitsers die Hitler toejuichten TOEN ER NOG GEEN CONCENTRATIEKAMPEN WAREN in die tijd al wisten / vermoedden / wilden wat later zou komen. En toch was het op dat moment dat ze hadden moeten nadenken.

Of denk je dat zo'n dingen nooit meer kunnen gebeuren ?

Of dat de Vlamingen moreel hoger staan dan de rest van de wereld en het dus in Vlaanderen ondenkbaar is dat de dingen uit de hand lopen ? (radicaal ?)

En je denkt niet, je WEET dat mijn bezorgdheid alleen gemotiveerd is door belgicisme ? Je kunt gewoon niet indenken dat het mij om Vlaanderen te doen is, niet ?

Wel, en dat is ook aan het adres van Gorefest : waren de Duitsers die Duitsland ontvluchtten gemotiveerd door hun liefde voor Amerika, Engeland of de Joden of door hun onvermogen om hun Duitse medeburgers aan het verstand te brengen dat Hitler EN ZIJN GEDACHTENGOED gevaarlijk waren ?
Afwijzing? Is dat het enige dat u daarop kan zeggen? Ik vind het een regelrechte schande dat u de slachtoffers van het naziregime zo misbruikt om uw gefantaseerde vergelijkingen te doen kloppen. Ik stel voor dat ú eens goed in eigen boezem kijkt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 18:11   #27
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Gij zou beter in u eigen boezem kijken, met mijn geweten is er niets mis, ik steun geen partij die een collaboratie verleden heeft.

En wij misbruiken helemaal niet de slachtoffers van het nazi-regime, ik toon gewoon aan dat de vlaamse beweging een aandeel had in de vervolgingen van het nazi-regime; vele verzets strijders zijn veraden geweest door leden van het VNV en co en hebben het vlaams volk opgehitst om te gaan vechten aan het russisch front en zo onze vrijheid uitgesteld.
Oud 8 mei 2005, 18:13   #28
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Zeg egidius hebbe gij eigenlijk ooit in een geschiedenis klas gezeten ?
Oud 8 mei 2005, 18:33   #29
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Is het weer zo ver? Weerom camoufleert u uw omvermogen om argumentatie voor het behoud van uw passie-staatje belgie met beledigingen en achterhaalde ideetjes als deze. U bent waarlijk een voorbeeld voor uw stam!
1) Een argumentatie is een redenering. Een redenering gaat uit van premissen.

Premissen : een politieke beweging heeft ideeën / een politiek beleid heeft gevolgen / een politiek beleid is tenminste gedeeltelijk gebaseerd op de ideeën van de partij die het beleid voert

Redenering : eenzelfde soort ideeën kan gevolg geven tot eenzelfde soort resultaten.

Sluitstelling : je kunt je baseren op de reële gevolgen van een voorbije politieke beweging om de mogelijke gevaren van een actuele beweging in te schatten.

2) Het gaat hier zoals reeds gezegd niet om het behoud van België, dat in verhouding met het onderwerp absoluut van secundair belang is.

3) Een voorbeeld voor mijn stam ? Waarover hebt u het ? Ik leef in een moderne staat waar zulke begrippen met geen enkele realiteit stroken.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 18:36   #30
van Maerlant

Standaard

Citaat:
1) Een argumentatie is een redenering. Een redenering gaat uit van premissen.

Premissen : een politieke beweging heeft ideeën / een politiek beleid heeft gevolgen / een politiek beleid is tenminste gedeeltelijk gebaseerd op de ideeën van de partij die het beleid voert

Redenering : eenzelfde soort ideeën kan gevolg geven tot eenzelfde soort resultaten.

Sluitstelling : je kunt je baseren op de reële gevolgen van een voorbije politieke beweging om de mogelijke gevaren van een actuele beweging in te schatten.

2) Het gaat hier zoals reeds gezegd niet om het behoud van België, dat in verhouding met het onderwerp absoluut van secundair belang is.

3) Een voorbeeld voor mijn stam ? Waarover hebt u het ? Ik leef in een moderne staat waar zulke begrippen met geen enkele realiteit stroken.
Een redenering gaat uit van feiten die gestaafd worden door overtuigingen, ideologieën, cirkelredeneringen, maar vooral valse analogieën. Om die reden is een redenering allesbehalve argumentatie. Hebt u nooit retorica gevolgd?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 8 mei 2005, 18:39   #31
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Geeeeeeeeeeeeeeeuw...

Egidius
*ligt al lang te slapen*

Oud 8 mei 2005, 18:41   #32
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mister Hilter
Vind niemand dat ietwat merkwaardig dat repotages en films over de misdaden van het nazi-regime en het leven van hitler niet weg te slaan zijn van de vrt maar dat aan de andere kant ze in hun broek doen om ook maar iets van materiaal uit te zenden die Vlaams belang in diskrediet zou brengen. (ik denk aan de foto van koen dillen met leon degrelle, de reportage over het vlaams blok met de beelden van die bedevaart aan een ss kerkhof, vlaamse choc, filmpjes van blockwatch, et cetera, et cetera, et cetera,...

kan mij iemand verlichten op dit punt, en ja wa doen die klootzakken van VB hun nazi-propaganda te verspreiden voor de deuren van het unief.

En voor degene die zich afvragen waarom hitler er weer bij te halen, wel leg mij dan uit waarom vlaams belang europarlementsleden zich dan onthouden bij he stemmen van een wet die het negationisme en revisionisme verbiedt, of waarom er artikels over de vlaamse algemene ss gesingeerd zijn met Dewinter zijn naam.

Trouwens als je een beetje je vaderlandse geschiedenis kent, weet je dat Vlaams nationalisme altijd hand in hand is gegaan met collaboratie en dit is geen linkse propaganda maar historische feiten. Om maar een paar dingen te noemen de flamenpolitiek in de eerste wereldoorlog, het VNV met staf declerck en het Verdinaso van joris van severen die hitler met open arm ontvangen in WW2, veel leden die aan de bestraffing van de collaboratie en het landverraad zullen ontsnappen zullen later de kiem zal vormen van wat de volks unie zal zijn, met mensen zoals Borgignon ex-vnv en Karel Dillen ex-ss, die zal uitgroeien tot wat nu de NVA en het VB is, de gezichten zijn veranderd maar de aard niet, ze zijn niet vies van aggressieve campagnes, camions sturen met geld naar onze franstalige landgenoten en posters met "geen tweehonderdjaar belgie"
Vreemd, is Johan Sauwens ook een VB ???
Oud 8 mei 2005, 18:48   #33
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Ten tweede beoordeel jij wat er toen gebeurde met de blik van de overwinnaars en de blik van iemand uit 2005. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ieder is een kind van zijn tijd.
Nee. Er zijn Duitsers geweest die in 1920, 1930, 1940 wisten dat hun land de verkeerde kant opging. Hun werd de mond gesnoerd. Ze werden vervolgd en gedood of ze vluchtten en kwamen terug om het land weer op te bouwen.

Nu zijn er Duitsers die het verleden aanvaarden en ernaar streven dat zulke verschrikking niet meer gebeurt.

Er zijn Duitsers geweest die met Hitler en de zijnen medeplichtig waren en die niet geluisterd hebben naar de vermaningen van binnen- en buitenlandse duiders.

Er zijn verscheidene manieren om "kind van zijn tijd" te zijn en dat alles relativeren is een gebrek aan moed. Niemand is zonder "zonde", maar niet alle houdingen zijn moreel gelijk te stellen. De nazi's waren fout, hun aanhangers waren fout en hun ideeën waren fout. De gevolgen van die fouten waren onnoemelijk kwaadaardig en ik ben niet degene die ze relativeer. Hun ideeën waren grotendeels nationalistisch, en de Vlaamsnationalistische ideeën lijken heel erg op die van de nazi's. Ze zijn fout.
Oud 8 mei 2005, 18:51   #34
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Een redenering gaat uit van feiten die gestaafd worden door overtuigingen, ideologieën, cirkelredeneringen, maar vooral valse analogieën. Om die reden is een redenering allesbehalve argumentatie. Hebt u nooit retorica gevolgd?
Ik wel, ja.
Oud 8 mei 2005, 19:12   #35
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ik wel, ja.
En toch maakt u zulk een fout om redenering met argumentatie te vergelijken? Lag u soms te slapen tijdens de lessen over Cicero's redevoeringen?

Oud 8 mei 2005, 19:12   #36
Mister Hilter
Banneling

Standaard

Van Maerlant had in plaats van retorica misschien beter wat binnelandse politiek gestudeerd, dan had hij de redenering misschien wat beter begrepen.
Oud 8 mei 2005, 19:15   #37
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het lijkt mij duidelijk dat u inderdaad in een geschiedenisles gezeten hebt, het probleem is dat het daar ook bij gebleven is. uw redevoeringen zijn uiterst subjectief en bewijzen dat u nog nooit iets gelezen hebt wat uw overtuigingen zou kunnen tegenspreken.

gelooft u ook nog steeds dat leopold 2 de vriendelijke man met de baard was en dat albert 1 de moedige koning ridder was? dat is immers hetgeen ik ooit geleerd heb in de geschiedenisles
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 19:15   #38
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dateer nog uit de tijd dat geschiedenis een volwaardig schoolvak was, in de lagere zowel als in de middelbare school. Precies daarom kan u mij weinig wijsmaken.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 19:16   #39
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Maerlant had in plaats van retorica misschien beter wat binnelandse politiek gestudeerd, dan had hij de redenering misschien wat beter begrepen.
en u hebt binnenlandse politiek gestudeerd zeker, als ik uw "redevoeringen" lees zou je dat niet echt zeggen
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 19:20   #40
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ahum, wanneer ik uw 'redenering' lees, zie ik haat, leugens, en foute redeneringen. Ik vrees dat u beter zelf nog wat binnenlandse politiek studeert, alvorens meer van deze bullshit te posten.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be