Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 12 mei 2005, 09:25   #21
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
1 grote belgische kieskring zou nog het beste zijn. Dat is het meest democratische.
Mits de logische afschaffing van alle ondemocratische grendels, speciale meerderheden, quota en mogelijkheden tot "belangenconflicten": DIRECT! Voor wie kan ik stemmen om dat te verwezenlijken?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 09:28   #22
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is nochtans een opmerking die ik van vele vlaams-nationalisten hoor.
Stemmen op lijsten van buiten je regio is een privilige dat nergens ter wereld bestaat. De Vlamingen vragen geen privileges. Ze aanvaarden er ook geen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 09:32   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Mits de logische afschaffing van alle ondemocratische grendels, speciale meerderheden, quota en mogelijkheden tot "belangenconflicten": DIRECT! Voor wie kan ik stemmen om dat te verwezenlijken?

Egidius
BUB.
Patriot! is offline  
Oud 12 mei 2005, 09:36   #24
ego
Vreemdeling

ego's schermafbeelding

Standaard

Het is echt schandalig...
De fransen vieren weer de overwinning, ze hebben wat ze willen, en ze hebben er alweer niets voor moeten betalen...

Fransen moeten zich leren aanpassen! Faciliteiten zijn er om de overgang mogelijk te maken, maar als ze eigen scholen willen oprichten bijvoorbeeld, vind ik dat veeeeeeeeel te ver gaan, wij (vlamingen) mogen zelf al geen vlaams meer spreken in brussel, of we worden zeeer scheef bekeken

Vind maar eens een waal in de rand die nederlands kan, ja zal goed moeten zoeken....
En vind maar eens vlaming in de rand die geen frans kan...

Wanneer beide taalgemeenschappen evenveel moeite doen om elkaar te aanvaarden, dan pas ben ik bereid terug in belgië te gaan wonen
ego is offline  
Oud 12 mei 2005, 09:50   #25
FredD
Vreemdeling

FredD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik hoop dat er nog wat kalme en redelijke mensen op dit forum rondlopen, flaminganten of Belgisch-gezinden of neutralen, het doet er niet toe.

Wat is jullie mening over de niet-splitsing?
1) Om te beginnen was het een uiterst domme zet om de splitsing in het Vlaamse regeerakkoord in te schrijven terwijl de volledige kieswetgeving volgens mij toch op het federale niveau ligt.

2) Tweede domme zet was om te beweren dat de splitsing zelfs tegen de wil van de franstaligen zou doorgedrukt worden. SP-a, VLD en CD&V hebben dan beloftes gedaan waarvan ze op voorhand wisten dat ze die niet hard konden maken.

3) Tot slot heb ik mij gisteren kostelijk geamuseerd als ik naar Ter Zake keek. Het parlement was te vergelijken met een bende kleuters !!!

Conclusie: Dat BHV gesplitst wordt of niet interesseert mij in feite geen bal ( en volgens mij is dat het bij de meeste mensen zo ). Als er in Halle en Vilvoorde op franstaligen gestemd wordt is er daar blijkbaar een publiek voor.

Wat mij wel dwarszit is tot diegenen die zouden moeten besturen hun belofte gebroken hebben en nog proberen om er elkaar de schuld van te geven ( déja vu gevoel van DHL )

Men zou nog denken dat alle andere grote problemen opgelost zijn ( werkloosheid, huisvesting,...)
and they're all to blind to see
FredD is offline  
Oud 12 mei 2005, 10:21   #26
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
dergelijke situatie kan op het eerste gezicht wel mooi zijn maar toch opteer ik er niet voor, en dat om de eenvoudige reden dat een dergelijk systeem mij totaal niet democratisch lijkt. het komt er immers op neer dat in een dergelijk unitair belgie de vlamingen altijd hun wil kunnen opleggen aan de franstaligen en dat is even erg dan de situatie die zich nu voordoet. het zou het waalse volk gevangen houden onder het juk van de vlaamse meerderheid en als volksnationalist is dat voor mij onaanvaardbaar. de enige democratische oplossing is een splitsing van belgie waardoor ieder zijn eigen weg kan uitstippelen
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:08   #27
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
BUB.
Wel ik heb aan de voorzitter al eens gevraagd om mij die passage in het partijprogramma aan te duiden, want ik vind dat niet op de website. Maar hij gaf me geen eenduidig antwoord. Kan u me helpen vinden waar de afschaffing van alle grendels, speciale meerderheden en "belangenconflicten" in jullie programma staat?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:16   #28
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
dergelijke situatie kan op het eerste gezicht wel mooi zijn maar toch opteer ik er niet voor, en dat om de eenvoudige reden dat een dergelijk systeem mij totaal niet democratisch lijkt. het komt er immers op neer dat in een dergelijk unitair belgie de vlamingen altijd hun wil kunnen opleggen aan de franstaligen en dat is even erg dan de situatie die zich nu voordoet. het zou het waalse volk gevangen houden onder het juk van de vlaamse meerderheid en als volksnationalist is dat voor mij onaanvaardbaar.
En? Wat is daar het probleem mee?

Zouden de Vlamingen niet best eens opgroeien en zich gaan gedragen als de meerderheid die ze zijn? Wij kunnen België regeren als we willen, de Walen een herstelplan opleggen, BHV splitsen en de taalwetten doen toepassen, de Belgische staatsfinanciën op orde brengen. Maar onze hardtste nationalistische partij weigert dat en trekt zich liever terug in een geamputeerde Vlaamse staat. Heeft u al een idee van de ruïne die u gaat mogen opruimen als dat er ooit van komt?

Een partij die uitdrukkelijk de afschaffing van alle grendels, speciale meerderheden en "belangenconflicten" eist, en vindt dat de democratie terug volop moet spelen in België, kan op mijn stem rekenen.

Citaat:
de enige democratische oplossing is een splitsing van belgie waardoor ieder zijn eigen weg kan uitstippelen
U maakt blijkbaar uw eigen definitie van democratie. In een democratische staat beslist de meerderheid, en dat is 50 + 1 pct van de stemmen. Waarom moet daar allerlei gemanipuleer rond geweven worden?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:25   #29
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Wat is daar het probleem mee?

Zouden de Vlamingen niet best eens opgroeien en zich gaan gedragen als de meerderheid die ze zijn? Wij kunnen België regeren als we willen, de Walen een herstelplan opleggen, BHV splitsen en de taalwetten doen toepassen, de Belgische staatsfinanciën op orde brengen. Maar onze hardtste nationalistische partij weigert dat en trekt zich liever terug in een geamputeerde Vlaamse staat. Heeft u al een idee van de ruïne die u gaat mogen opruimen als dat er ooit van komt?

Een partij die uitdrukkelijk de afschaffing van alle grendels, speciale meerderheden en "belangenconflicten" eist, en vindt dat de democratie terug volop moet spelen in België, kan op mijn stem rekenen.

U maakt blijkbaar uw eigen definitie van democratie. In een democratische staat beslist de meerderheid, en dat is 50 + 1 pct van de stemmen. Waarom moet daar allerlei gemanipuleer rond geweven worden?

Egidius
u stelt dus voor dat we met wallonie hetzelfde gaan doen dan dat zij decennia lang met ons gedaan hebben? gewoon onze wil aan hen opleggen, in een goede despotische traditie. oog om oog tand om tand als het ware. bovendien is het zo dat om hetgeen u wenst te realiseren de walen moeten akkoord zijn met hun eigen onderwerping, of denkt u dat ze die grendels, speciale meerderheden en belangenconflicten gaan sparen indien de vlamingen deze voorrechten willen afschaffen? droom rustig verder...

ik denk dat u een eigen definitie van democratie maakt, het is niet omdat een bepaalde maatregel 50 + 1 pct van de stemmen haalt dat hij ook democratisch is. een maatregel die unilateraal door de vlamingen aan de walen wordt opgelegd is naar mijn oordeel alles behalve democratisch ookal staat er een schijnbaar democratische meerderheid achter. ik denk dat u zich eens dient te verdiepen in minderheidsrechten voor u zich erover uitspreekt dat mijn definitie van democratie fout zou zijn.
muys is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:26   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ego
Het is echt schandalig...
De fransen vieren weer de overwinning, ze hebben wat ze willen, en ze hebben er alweer niets voor moeten betalen...

Fransen moeten zich leren aanpassen! Faciliteiten zijn er om de overgang mogelijk te maken, maar als ze eigen scholen willen oprichten bijvoorbeeld, vind ik dat veeeeeeeeel te ver gaan, wij (vlamingen) mogen zelf al geen vlaams meer spreken in brussel, of we worden zeeer scheef bekeken

Vind maar eens een waal in de rand die nederlands kan, ja zal goed moeten zoeken....
En vind maar eens vlaming in de rand die geen frans kan...

Wanneer beide taalgemeenschappen evenveel moeite doen om elkaar te aanvaarden, dan pas ben ik bereid terug in belgië te gaan wonen
Pas u zelf eens aan aan de Belgische realiteit of ga elders wonen. Wat zijn dat trouwens die "Fransen"? Hebt u het over Belgische Franstaligen? Wel, dat zijn ook Belgen en alle Belgen zouden gelijk moeten worden behandeld. Dus vandaar: tweetalige scholen in héél België !
Hans1 is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:27   #31
Moneta
Provinciaal Gedeputeerde

Moneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
....
De Franstaligen zouden van hun kant kunnen toelaten dat Nederlandstaligen ook op Nederlandstalige lijsten zouden kunnen stemmen. Dat zou al heel wat druk van de ketel laten.
Is misschien nog geen slecht gedacht.Natuurlijk moet dit omgekeerd dan ook wel kunnen of de franstaligen gaan hier weer over mopperen...

--> Stel, moest dit er komen, bestaat er dan niet de schrik om een situatie zoals in de Voerstreek te onstaan? En dan zit men natuurlijk weer in het zelfde schuitje als nu....
Moneta is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:36   #32
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Pas u zelf eens aan aan de Belgische realiteit of ga elders wonen. Wat zijn dat trouwens die "Fransen"? Hebt u het over Belgische Franstaligen? Wel, dat zijn ook Belgen en alle Belgen zouden gelijk moeten worden behandeld. Dus vandaar: tweetalige scholen in héél België !
en ik die dacht dat de bub daar ronduit tegen was....
muys is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:36   #33
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Wij zijn daar altijd voorstander van geweest.
Kim is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:46   #34
Egidius

Standaard

Citaat:
u stelt dus voor dat we met wallonie hetzelfde gaan doen dan dat zij decennia lang met ons gedaan hebben? gewoon onze wil aan hen opleggen, in een goede despotische traditie. oog om oog tand om tand als het ware.
Neen, gewoon het moderne, efficiënte bestuur installeren dat nu onmogelijk is.

Citaat:
bovendien is het zo dat om hetgeen u wenst te realiseren de walen moeten akkoord zijn met hun eigen onderwerping, of denkt u dat ze die grendels, speciale meerderheden en belangenconflicten gaan sparen indien de vlamingen deze voorrechten willen afschaffen? droom rustig verder...
Het is kiezen of delen, als wij dat willen: de democratie terug volop laten spelen of de kraan toe. Met zo'n stelling kunnen we trouwens best scoren op internationaal vlak.

Citaat:
ik denk dat u een eigen definitie van democratie maakt, het is niet omdat een bepaalde maatregel 50 + 1 pct van de stemmen haalt dat hij ook democratisch is.
Ah neen, wat is dan wel een definitie van democratie? Een meerderheid die met alle mogelijke middelen beperkt en gemuilkorfd wordt in naam van de "federale loyauteit"? Een Belanger die bescherming voor de francofone minderheid opeist: ik geloof mijn oren steeds minder.

Citaat:
een maatregel die unilateraal door de vlamingen aan de walen wordt opgelegd is naar mijn oordeel alles behalve democratisch ookal staat er een schijnbaar democratische meerderheid achter.
Dat is nu net wat VHS en de francofonen zeggen. In welke partij zit u eigenlijk?

Citaat:
ik denk dat u zich eens dient te verdiepen in minderheidsrechten voor u zich erover uitspreekt dat mijn definitie van democratie fout zou zijn.
Weerlegt u eens mijn stelling: democratie = het volk heerst bij een meerderheid van 50 + 1 pct van de stemmen. Pas goed op dat u bij uw argumentatie niet teveel in het discours van links en de multiculturalisten moet gaan putten.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:56   #35
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, gewoon het moderne, efficiënte bestuur installeren dat nu onmogelijk is.

Het is kiezen of delen, als wij dat willen: de democratie terug volop laten spelen of de kraan toe. Met zo'n stelling kunnen we trouwens best scoren op internationaal vlak.

Ah neen, wat is dan wel een definitie van democratie? Een meerderheid die met alle mogelijke middelen beperkt en gemuilkorfd wordt in naam van de "federale loyauteit"? Een Belanger die bescherming voor de francofone minderheid opeist: ik geloof mijn oren steeds minder.

Dat is nu net wat VHS en de francofonen zeggen. In welke partij zit u eigenlijk?

Weerlegt u eens mijn stelling: democratie = het volk heerst bij een meerderheid van 50 + 1 pct van de stemmen. Pas goed op dat u bij uw argumentatie niet teveel in het discours van links en de multiculturalisten moet gaan putten.

Egidius
ik kom zeker en vast niet op voor de bescherming van de franstalige minderheid, maar ik kom evenmin op voor een onderwerping van de franstalige minderheid. en in belgische context is het 1 van beide, en gezien ik voor geen van beide opteer wens ik een splitsing van belgie zodat beide gemeenschappen hun eigen weg kunnen uitstippelen.

democratie is inderdaad dat het volk heerst bij een meerderheid, maar het is zoveel meer dan dat. wanneer een gemeenschap zijn wil oplegt aan een andere gemeenschap is dat niet democratisch ookal is er een democratische meerderheid. vond u overigens het opleggen van het vreemdelingenstemrecht van de franstaligen aan de vlamingen een correcte democratische beslissing?
muys is offline  
Oud 12 mei 2005, 11:57   #36
Egidius

Standaard

Citaat:
Wel ik heb aan de voorzitter al eens gevraagd om mij die passage in het partijprogramma aan te duiden, want ik vind dat niet op de website. Maar hij gaf me geen eenduidig antwoord. Kan u me helpen vinden waar de afschaffing van alle grendels, speciale meerderheden en "belangenconflicten" in jullie programma staat?
Helaas komt hier geen antwoord op.

Is het nog te vroeg om voor de BUB te stemmen?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 12:04   #37
Egidius

Standaard

Citaat:
ik kom zeker en vast niet op voor de bescherming van de franstalige minderheid, maar ik kom evenmin op voor een onderwerping van de franstalige minderheid. en in belgische context is het 1 van beide, en gezien ik voor geen van beide opteer wens ik een splitsing van belgie zodat beide gemeenschappen hun eigen weg kunnen uitstippelen.
Het hoeft helemaal geen onderwerping te zijn. De Vlaamse meerderheid kan best goed zorgen voor haar Franstalige minderheid en meteen ook voor de staat. Of zijn de Vlamingen van nature onderdrukkers?

Citaat:
democratie is inderdaad dat het volk heerst bij een meerderheid, maar het is zoveel meer dan dat.
Oh ja? Grendels misschien? Bijzondere meerderheden in elke taalgroep? Kasteelconclaven? Of wat had nu nog aan democratische instrumenten in gedachten?

Democratie is één en ondeelbaar. Een beetje democratie is géén democratie.

Citaat:
wanneer een gemeenschap zijn wil oplegt aan een andere gemeenschap is dat niet democratisch ookal is er een democratische meerderheid.
En waarom niet?

Citaat:
vond u overigens het opleggen van het vreemdelingenstemrecht van de franstaligen aan de vlamingen een correcte democratische beslissing?
U maakt een grapje? Het vreemelingenstemrecht is opgelegd door de Franstalige minderheid in collaboratie met een Vlaamse minderheid.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 12 mei 2005 om 12:06.
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 12:12   #38
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hoeft helemaal geen onderwerping te zijn. De Vlaamse meerderheid kan best goed zorgen voor haar Franstalige minderheid en meteen ook voor de staat. Of zijn de Vlamingen van nature onderdrukkers?

Oh ja? Grendels misschien? Bijzondere meerderheden in elke taalgroep? Kasteelconclaven? Of wat had nu nog aan democratische instrumenten in gedachten?

Democratie is één en ondeelbaar. Een beetje democratie is géén democratie.

QUOTE]wanneer een gemeenschap zijn wil oplegt aan een andere gemeenschap is dat niet democratisch ookal is er een democratische meerderheid.
En waarom niet?

U maakt een grapje? Het vreemelingenstemrecht is opgelegd door de Franstalige minderheid in collaboratie met een Vlaamse minderheid.

Egidius[/quote]

u moet mij hier geen dingen aanwrijven waar ik geen voorstander van ben, van mij mogen die speciale meerderheiden en die grendels morgen afgeschaft worden, samen met de afschaffing van belgie weliswaar.

"Het hoeft helemaal geen onderwerping te zijn. De Vlaamse meerderheid kan best goed zorgen voor haar Franstalige minderheid" : u spreekt hier van de franstalige minderheid alsof het een bende schapen zijn die zonder uw supervisie en zorg zouden sterven van honger, u spreekt hier over een volk en niet over een bende hulpbehoevende geesteszieken.

een beetje democratie is inderdaad geen democratie, maar dat is veel eerder op uw definitie toepasbaar dan op de mijne. u plijt voor wilsoplegging van de ene gemeenschap op de andere en wil dat legitimeren door er een democratisch tintje aan te geven. bovendien bewijst u zelf dat u uw eigen definitie van democratie niet volgt, het vreemdelingenstemrecht is immers op zuivere democratische manier tot stand gekomen (volgens uw definitie althans) en toch vind u dat niet democratisch, gelieve u nader te verklaren
muys is offline  
Oud 12 mei 2005, 13:12   #39
Egidius

Standaard

Citaat:
u moet mij hier geen dingen aanwrijven waar ik geen voorstander van ben, van mij mogen die speciale meerderheiden en die grendels morgen afgeschaft worden, samen met de afschaffing van belgie weliswaar.
Mogen de grendels dan blijven bestaan zolang België bestaat? Om democratische redenen?

Citaat:
"Het hoeft helemaal geen onderwerping te zijn. De Vlaamse meerderheid kan best goed zorgen voor haar Franstalige minderheid" : u spreekt hier van de franstalige minderheid alsof het een bende schapen zijn die zonder uw supervisie en zorg zouden sterven van honger, u spreekt hier over een volk en niet over een bende hulpbehoevende geesteszieken.
Neen, ik spreek over een minderheid die rechten heeft, maar zich democratisch moet neerleggen bij de meerderheid. Of zelf haar potje gaan koken. Ik wil ze voor die keus stellen, en hun maat meten. Jij wil dat niet: jij loopt weg.

Citaat:
een beetje democratie is inderdaad geen democratie, maar dat is veel eerder op uw definitie toepasbaar dan op de mijne. u plijt voor wilsoplegging van de ene gemeenschap op de andere en wil dat legitimeren door er een democratisch tintje aan te geven.
Neen. Ik pleit voor democratie, en die bestaat er uit dat het volk heerst bij meerderheid. Niets meer, niets minder. Als we uw opvatting zouden volgen dan moeten morgen ook de homo's, de mannen en de blondharigen het recht krijgen om de democratische meerderheid lam te leggen. Dat zou ondemocratisch zijn, niet?

Citaat:
bovendien bewijst u zelf dat u uw eigen definitie van democratie niet volgt, het vreemdelingenstemrecht is immers op zuivere democratische manier tot stand gekomen (volgens uw definitie althans) en toch vind u dat niet democratisch, gelieve u nader te verklaren
Haha, goed gezien Muys. We schakelen dus over naar een hogere verdieping. Kijk eens, betekent democratie niet dat het volk heerst? Het volk: is dat de VLD en de SP-A? Ik dacht het niet. Het volk, dat is volgens mij alle burgers van dit land te samen. Het vreemdelingenstemrecht is dus helemaal niet op democratische manier tot stand gekomen, het is beslist door een minderheid van 0,003 pct van de Belgen (namelijk zij die een zitje in het parlement bemachtigden).

Egidius
Egidius is offline  
Oud 12 mei 2005, 13:17   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Net de voorbije weken kreeg de BUB véle lidmaatschapsaanvragen van NEDERLANDSTALIGEN in de Rand die geen enkel probleem hebben met Franstaligen, en heel de communautaire zever kotsbeu zijn.

En krijgen we ook de bewijzen te zien van wat heeft DEZE tsunami de bub heeft opgebracht?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be