Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang bestaat ons EEUWIGE Vaderland België nog?
Eeuwig 6 14,63%
Minstens 1000 jaar 1 2,44%
Minstens 100 jaar 6 14,63%
Geen honderd jaar meer. 28 68,29%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2005, 11:21   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Conclussie : Het ligt probleem bij 'de Vlamingen' zelf. België is niet het probleem maar jullie zijn zelf het probleem.
Inderdaad, wij zijn zelf het probleem. Het is onze schuld dat we ons laten overheersen en laten uitzuigen door de franstaligen. Het is onze schuld dat we onze eigen verantwoordelijkheid niet op nemen, als we dat wel zouden doen, zou het al lang gedaan zijn met dit belgenland. Het is onze schuld dat we de franstaligen, zowel qua bevolkingsaantal als economisch onze minderen, vlaanderen laten regeren.
Maar met hun gedrag de laatste tijd hoop ik ook dat de vlamingen eens wakker geschud worden en proberen om vanonder het franstalige juk vandaan te komen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 11:26   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Conclussie : Het ligt probleem bij 'de Vlamingen' zelf. België is niet het probleem maar jullie zijn zelf het probleem.
Je denkt toch niet dat ik het probleem bij jullie zou leggen? Dit probleem is veel te groot om door jullie opgestookt te zijn. Geef toe, een prutspartij zonder enige achterban als die van jullie speelt geen enkele rol in de vlaamse ontvoogdingsstrijd, ten goed of ten kwade.
Wij strijden tegen de onwetendheid van vele vlamingen, niet tegen de bub. Sorry, maar een dwergenkliek als jullie groepering is onze aandacht of zorg niet waard.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 12:02   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
...
Als het van Patriot afhangt: eeuwig en drie dagen
Maar het hangt niet van Patriot af...

Ach, we zien wel. Mensen die claimen eeuwige staten of duizendjarige rijken te voorzien, moet je met achterdocht bekijken...
Oud 13 mei 2005, 12:04   #24
Tantist

Standaard

En natuurlijk worden de obligatoire hoofdletters niet vergeten... Het is Ons Vaderland volgens Bobby, niet ons vaderland...
Oud 13 mei 2005, 13:28   #25
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Maar met hun gedrag de laatste tijd hoop ik ook dat de vlamingen eens wakker geschud worden en proberen om vanonder het franstalige juk vandaan te komen.
Daar ben ik van overtuigd. Ik heb de laatste tijd zelfs reacties gehoord van mensen die zich anders NOOIT interesseerden in communautaire problemen die nu plots lieten verstaan dat ze zich zwaar stoorden aan de Franstalige arrogantie.

Zoals de commentaarstem tijdens het RTL journaal vanmiddag zei, "BHV is misschien niet gesplitst, maar binnenkort misschien wel het land!"

De nagel op de kop.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 13 mei 2005 om 13:29.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 13:33   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Daar ben ik van overtuigd. Ik heb de laatste tijd zelfs reacties gehoord van mensen die zich anders NOOIT interesseerden in communautaire problemen die nu plots lieten verstaan dat ze zich zwaar stoorden aan de Franstalige arrogantie.

Zoals de commentaarstem tijdens het RTL journaal vanmiddag zei, "BHV is misschien niet gesplitst, maar binnenkort misschien wel het land!"

De nagel op de kop.
En wie zei dat? Een RTL journalist? En wat bedoelen ze met "binnenkort"? Als het zoals het "onverwijld" van de Vlamingen is, hebben we alvast begrepen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 13 mei 2005 om 13:36.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 13:51   #27
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
En wie zei dat? Een RTL journalist? En wat bedoelen ze met "binnenkort"? Als het zoals het "onverwijld" van de Vlamingen is, hebben we alvast begrepen.
Ik denk niet dat het nu het moment is om de grapjurk uit te hangen. Het is inderdaad best mogelijk dat we nu voor het begin van het einde staan... en het zal zeker niet aan de Vlamingen liggen, dus dat 'onverwijld' hangt bijna volledig van de Franstaligen af. Je begrijpt bijna niet dat het, zoals in Tsjechoslovakije, plots enorm snel kan gaan; één grote crisis en het is gebeurd. Het is zoals ik elders zei: de lont is nu misschien wel uit het kruitvat gehaald, maar dat is dan enkel om er nog meer pulver bij te gieten.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 14:00   #28
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Je begrijpt bijna niet dat het, zoals in Tsjechoslovakije, plots enorm snel kan gaan; één grote crisis en het is gebeurd. Het is zoals ik elders zei: de lont is nu misschien wel uit het kruitvat gehaald, maar dat is dan enkel om er nog meer pulver bij te gieten.
Zéér juist. Er is niet zo heel veel nodig om een meerderheid van Vlamingen zich tégen Belgie te laten keren. Zoals ik al zei: ik heb van véél mensen gehoord dat ze het (=Belgie) grondig beu waren.

We hebben hier misschien een veldslag verloren, maar op langere termijn heeft Belgie zwaar verloren! Belgie heeft héél veel krediet verloren en steeds meer Vlamingen beginnen dit in te zien. Eigenlijk is zo'n crisis goed om aan te tonen hoe de machtsverhoudingen in dit land liggen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 14:14   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het nu het moment is om de grapjurk uit te hangen. Het is inderdaad best mogelijk dat we nu voor het begin van het einde staan... en het zal zeker niet aan de Vlamingen liggen, dus dat 'onverwijld' hangt bijna volledig van de Franstaligen af. Je begrijpt bijna niet dat het, zoals in Tsjechoslovakije, plots enorm snel kan gaan; één grote crisis en het is gebeurd. Het is zoals ik elders zei: de lont is nu misschien wel uit het kruitvat gehaald, maar dat is dan enkel om er nog meer pulver bij te gieten.
Mooi uitgedrukt...

Belgie zit vol zware kerven als BHV. Een slagje en het kan gedaan zijn. Zolang alles goed gaat, komt die slag er niet. Maar de werkloosheid en de vergrijzing leggen een tijdbom onder onze welvaart. Hier ingrijpen kan niet door de Vlaams-Waalse tegenstellingen, of die nu in een federale of unitaire staat zijn, en dus tikt de bom verder.

Eenmaal dat Belgie de loyaliteit van zijn burgers niet meer kan afkopen, is het gedaan... Dan is er weer een eeuwige staat naar de eeuwige jachtvelden.
Oud 13 mei 2005, 14:16   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Zéér juist. Er is niet zo heel veel nodig om een meerderheid van Vlamingen zich tégen Belgie te laten keren. Zoals ik al zei: ik heb van véél mensen gehoord dat ze het (=Belgie) grondig beu waren.
Zelfs mijn lief vond dit schandalig en haar kan die zeik normaal gezien gestolen worden...

Liggen de Vlamingen er niet wakker van, dit soort events schudt ze langzaam wakker...
Oud 13 mei 2005, 14:23   #31
ossaert
Minister-President

Standaard

Ik heb hier ook zo'n Vlaamse collega lopen, die een partijkaart heeft van Groen! en normaal de typische 'solidariteits'-idee uit de kringen aanhangt (je kent dat wel)... Haar reactie toen we eens over BHV praatten was: 'Splitsen, tiens'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 13 mei 2005, 14:50   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat is mijn probleem niet. Ik zal toch België in enkele jaren verlaten. Alleen een ding houdt me hier vast : mijn job. Niets anders. Ik leef in België maar mijn hart is al in Frankrijk. Niet dat ik rattachist zou zijn-ik ben dat niet en zal nooit voor de splitsing kiezen-maar België betekent al niets meer voor mij, vooral als men ziet hoe België draait en niet alleen op een communautaire vlak trouwens.
Oud 13 mei 2005, 14:56   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We hebben hier misschien een veldslag verloren, maar op langere termijn heeft Belgie zwaar verloren! Belgie heeft héél veel krediet verloren en steeds meer Vlamingen beginnen dit in te zien. Eigenlijk is zo'n crisis goed om aan te tonen hoe de machtsverhoudingen in dit land liggen.
Het België beu zijn betekent niet onmiddellijk dat ze voor het einde van België zijn. Emigreren is ook een oplossing. Neem al die Waalse leerlingen die Engels als twede taal kiezen in plaats van het Nederlands. Denkt u echt dat ze die keuze maken voor communautaire redenen? Ik heb al genoeg reportages op TV gezien waar het antwoord was duidelijk: "Nous allons de toute façon quitter la Belgique. Pourquoi apprendre le néerlandais dans ce cas?". Maar ja, de Vlamingen zien alles op een communautaire vlak en kunnen niet begrijpen dat er andere redenen in verband met hun taalkeuze dan een "communautaire keuze" zijn.
Oud 13 mei 2005, 14:58   #34
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar dat is mijn probleem niet. Ik zal toch België in enkele jaren verlaten.
Tiens, dan ben je blijkbaar terug gekomen... Je hebt hier al eens gezegd dat je verhuisd was...

Citaat:
Niet dat ik rattachist zou zijn-ik ben dat niet en zal nooit voor de splitsing kiezen-maar België betekent al niets meer voor mij, vooral als men ziet hoe België draait en niet alleen op een communautaire vlak trouwens.
Als het u toch geen kluut kan schelen, splitsen maar...
Oud 13 mei 2005, 15:42   #35
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het België beu zijn betekent niet onmiddellijk dat ze voor het einde van België zijn. Emigreren is ook een oplossing. Neem al die Waalse leerlingen die Engels als twede taal kiezen in plaats van het Nederlands. Denkt u echt dat ze die keuze maken voor communautaire redenen? Ik heb al genoeg reportages op TV gezien waar het antwoord was duidelijk: "Nous allons de toute façon quitter la Belgique. Pourquoi apprendre le néerlandais dans ce cas?". Maar ja, de Vlamingen zien alles op een communautaire vlak en kunnen niet begrijpen dat er andere redenen in verband met hun taalkeuze dan een "communautaire keuze" zijn.
Je kan het hele zaakje ook omkeren, natuurlijk. Niet zo lang geleden, sprak ik met twee Waalse studenten Informatica (in het Frans, dat ik volgens hen 'perfect' -nou ja- sprak). Zijzelf waren behoorlijk defaitistisch, moet ik zeggen, omdat ze nu al wisten dat ze ondanks hun diploma niet bijster hoog zouden opklimmen in België, om de eenvoudige reden dat ietwat universitair tweetalig moet zijn. Ze waren zelf niet echt te spreken over hun onderwijs, vooral het Nederlands, dat ze ondanks zes jaar les nauwelijks hadden leren spreken. Belangrijkste reden: de leraars waren allesbehalve gemotiveerd en blijkbaar was er niemand die hun vertelde dat dat binnen België wel van belang was. Alles in het communautaire zien? Vlamingen hadden tenminste al snel door dat je in een tweetalig land twee talen moet (kunnen) spreken (en dat mensen die het omgekeerde zeggen -ook Vlamingen, trouwens idioten zijn).
Oud 13 mei 2005, 16:24   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier ook zo'n Vlaamse collega lopen, die een partijkaart heeft van Groen! en normaal de typische 'solidariteits'-idee uit de kringen aanhangt (je kent dat wel)... Haar reactie toen we eens over BHV praatten was: 'Splitsen, tiens'.
Ben jij daarvoor naar Nederland verhuisd? Om met Vlaamse collega's over Vlaamse non-problemen te praten?
Oud 13 mei 2005, 16:26   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan het hele zaakje ook omkeren, natuurlijk. Niet zo lang geleden, sprak ik met twee Waalse studenten Informatica (in het Frans, dat ik volgens hen 'perfect' -nou ja- sprak). Zijzelf waren behoorlijk defaitistisch, moet ik zeggen, omdat ze nu al wisten dat ze ondanks hun diploma niet bijster hoog zouden opklimmen in België, om de eenvoudige reden dat ietwat universitair tweetalig moet zijn. Ze waren zelf niet echt te spreken over hun onderwijs, vooral het Nederlands, dat ze ondanks zes jaar les nauwelijks hadden leren spreken. Belangrijkste reden: de leraars waren allesbehalve gemotiveerd en blijkbaar was er niemand die hun vertelde dat dat binnen België wel van belang was. Alles in het communautaire zien? Vlamingen hadden tenminste al snel door dat je in een tweetalig land twee talen moet (kunnen) spreken (en dat mensen die het omgekeerde zeggen -ook Vlamingen, trouwens idioten zijn).
En die twee Waalse studenten konden niet denken dat ze werk in Frankrijk bijvoorbeeld konden vinden. Daar is Nederlands niet vereist. En over het onderwijs, tja, ik heb al mijn studies in het Frans gevolgd en u merkt toch dat ik Nederlands kan spreken.
Oud 13 mei 2005, 16:27   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ben jij daarvoor naar Nederland verhuisd? Om met Vlaamse collega's over Vlaamse non-problemen te praten?
Ja, dat is ook vreemd. Als ik in het buitenland leefde, zou ik geen interesse meer voor België hebben maar wel voor het land waarin ik woon.
Oud 13 mei 2005, 16:56   #39
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Tijd om deze tekst even op te frissen.

De tijd verslindt de steden, maar Rubson komt er aan.
De troon van onzen Albert, zal nooit aan 't wank'len gaan.

De legerbenden sneven, want volledig onverwacht,
Heeft Delcroix de dienstplicht afgeschaft.

En 't Belgisch volk, dat klopt, waarde Lomeaan:
Waarom zou dat in godsnaam ooit vergaan?

Uit: Also sprach Supe®staaf-De reetpoëet:karamellenvers XII-XIV
Geloof jij nu echt nog in sprookjes? (tuurlijk, als al jullie cijfers en peilingen afkomstig zijn uit de wensput van Vrouw Holle...)
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 18:01   #40
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Geloof jij nu echt nog in sprookjes? (tuurlijk, als al jullie cijfers en peilingen afkomstig zijn uit de wensput van Vrouw Holle...)
Republiek vlaanderen lijkt mij op dit moment meer fictie (een gruwelijk sprookje) dan de realiteit België.
Of heb ik de laatste uren iets gemist?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be