Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 10:21   #21
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Tot grote ontsteltenis en ongeloof van de andersarmen natuurlijk.
Wat U nog zou kunnen doen (mss doet U dat reeds) dat is U, onder verschillende nicknames, de hemel inprijzen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 12:00   #22
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Managers met een boekhoudersmentaliteit zijn slechte ondernemers.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 12:27   #23
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Wie zichzelf een goed manager wilt hoeft helemaal niet in loondienst te treden. Ben je een goed manager en vind je geen werk? Start dan met je eigen bedrijf. Open een computerwinkel, een kruidenier, ... Iemand met neus voor zaken heeft er geen probleem mee om iets te vinden waarmee geld te verdienen valt. Kan je dat niet? Tja, een goede manager zal je dan wel niet zijn.
Ho ho, het ondernemerschap is wel van een heel andere categorie dan het managen van mensen.
Bij het ondernemen komen 1001 meer dingen kijken dan jezelf in een luxepositie prijzen binnen een bedrijf en totaal geen financiële risico's te lopen.
Ik zou het aantal managers niet te eten willen geven die het in hun broek doen van schrik bij de gedachte wat voor financieel risico ze lopen de eerste jaren ( en daarna ) na het opstarten van hun zaak.
En een neus voor zaken is ook iets wat niet direct een peoples manager behoeft

Zit wel wat complexer in elkaar dus.

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 15 mei 2005 om 12:28.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 12:27   #24
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Managers met een boekhoudersmentaliteit zijn slechte ondernemers.
Dat klopt als een bus...
Oud 15 mei 2005, 12:29   #25
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Dat klopt als een bus...
klopt als een bus.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 12:35   #26
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
klopt als een bus.

Het klopt zelfs als een dubbeldekbus...
Oud 15 mei 2005, 12:43   #27
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

pfffff waarom ben je niet altijd zo chipie ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 12:43.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 13:30   #28
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat denk je dat ze gaan zeggen indien ik voorstel om in de armen en de armoedebestrijding te investeren ? Dat zou immers de koopkracht vergroten en is dus in het belang van vele bedrijven.
Je kan ook gewoon proberen van goedkoper te produceren dan de concurrentie. Dan kunnen de armen goedkoper kopen en dus wordt hun koopkracht ook groter.
Oud 15 mei 2005, 13:33   #29
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Ho ho, het ondernemerschap is wel van een heel andere categorie dan het managen van mensen.
Bij het ondernemen komen 1001 meer dingen kijken dan jezelf in een luxepositie prijzen binnen een bedrijf en totaal geen financiële risico's te lopen.
Ik zou het aantal managers niet te eten willen geven die het in hun broek doen van schrik bij de gedachte wat voor financieel risico ze lopen de eerste jaren ( en daarna ) na het opstarten van hun zaak.
En een neus voor zaken is ook iets wat niet direct een peoples manager behoeft

Zit wel wat complexer in elkaar dus.
Essentie van mijn post = wie goed kan managen kan er gerust voor zorgen dat hij op zijn minst werk heeft.
Startkapitaal is daarbij totaal niet nodig. Daarvoor bestaan banken, privépersonen, ...
En zelfs zonder kom je met een handelaarsstatuut al heel ver. Maarja, dan moet je risico durven nemen. Voor wie dat al teveel risico is... tja waarom lopen ze dan te zeiken over andere managers? De beste stuurlui staan aan wal...

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 15 mei 2005 om 13:34.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 13:38   #30
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bewijzen ? Bronnen ? Toon mij eens aan hoe initiatiefname zonder startkapitaal kansen kan opleveren ? Idd - daar begint het he.
Wat is er vorig jaar in Duitsland gebeurd? Met de micro-ondernemingenwet.
Of kijk eens naar boeren. Ze verdienen gemiddeld (lees de helft verdiend minder) de HELFT van arbeiders. Toch vinden ze geld om te investeren, ...
Citaat:
Ja uw prof zegt dat elke dag he.
Ik studeer landbouw-ingenieur. Laat me duidelijk zijn: mijn proffen spreken over bemestingsnormen, bodemeigenschappen, irrigatie, ... Maar niet over ondernemen.
Oud 15 mei 2005, 13:41   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan ook gewoon proberen van goedkoper te produceren dan de concurrentie. Dan kunnen de armen goedkoper kopen en dus wordt hun koopkracht ook groter.
Tuut, mis!
Het is door meer winst te maken dat het industrieel leven er op verbeterd en het algemeen lot mede verbeterd. Anders leg je gewoon een strop rond je eigen nek (zaak) en trekt ze steeds verder dicht!
Hogere winst, hogere lonen, hogere koopkracht.
Anderzijds de prijzen stabilizeren van levens noodzakelijke basis behoeften zodat de kloof dicht groeit weer tussen rijk en arm en er meer goede middenklasse komt.

Wat ben je door de goedkoopste te willen zijn, als bedrijf?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 13:50   #32
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Tuut, mis!
Het is door meer winst te maken dat het industrieel leven er op verbeterd en het algemeen lot mede verbeterd. Anders leg je gewoon een strop rond je eigen nek (zaak) en trekt ze steeds verder dicht!
Hogere winst, hogere lonen, hogere koopkracht.
Anderzijds de prijzen stabilizeren van levens noodzakelijke basis behoeften zodat de kloof dicht groeit weer tussen rijk en arm en er meer goede middenklasse komt.

Wat ben je door de goedkoopste te willen zijn, als bedrijf?
De consumenten maken dan meer winst. En krijgen dus meer koopkracht. Waar zit mijn redeneringsfout?

Als ik de jouwe consequent doortrek moeten bedrijven alles zo duur mogelijk produceren. Dan krijgen ze immers een hogere winst, hogere lonen. Maar alles wordt duurder, en dus stijgt de koopkracht NIET!
Oud 15 mei 2005, 15:36   #33

Standaard

Citaat:
Wat is er vorig jaar in Duitsland gebeurd? Met de micro-ondernemingenwet.
Of kijk eens naar boeren. Ze verdienen gemiddeld (lees de helft verdiend minder) de HELFT van arbeiders. Toch vinden ze geld om te investeren, ...
Een boer kan veelal zijn land en boerderij borg stellen om nieuwe leningen te krijgen. Iemand die niks heeft krijgt echter zelfs geen sociale lening. Ik ben ooit bij de vdab gaan informeren omtrent een strarterslening als kleine zelfstandige loodgieter - dat werkt als volgt - heb je 5000 euro kapitaal dan kan je 10000 bijlenen. Heb je niks ( zoals ik dus ) dan kan je niks bijlenen. U vergeet gewoon het gegeven van de armoede telkens weer. Ttz iemand die met zijn inkomen de maand niet rond komt ( om in de basisbehoeften te voorzien ) hoe kan die nu iets investeren ?

Extra probleem om vanuit de werkloosheid te ondernemen is ook dat men niet kan - mag opbouwen. Men moet van maand 1 direct ervan kunnen leven. En dat noemen ze dan een vrije markt.
Citaat:
Ik studeer landbouw-ingenieur. Laat me duidelijk zijn: mijn proffen spreken over bemestingsnormen, bodemeigenschappen, irrigatie, ... Maar niet over ondernemen.
Ik geloof er geen bal van dat u geen economie zou krijgen als landbouw ingenieur ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 15:38.
Oud 15 mei 2005, 15:43   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De consumenten maken dan meer winst. En krijgen dus meer koopkracht. Waar zit mijn redeneringsfout?

Als ik de jouwe consequent doortrek moeten bedrijven alles zo duur mogelijk produceren. Dan krijgen ze immers een hogere winst, hogere lonen. Maar alles wordt duurder, en dus stijgt de koopkracht NIET!
Als je enkel en alleen alles goedkoper wil beginnen produceren gaat de algemene levenskwaliteit naar beneden tot een absoluut low budget klimaat. Logisch dat de arbeider daar de klappen van krijgt.
Bovendien in een economisch klimaat waar de winkelprijzen stijgen, los van de goedkopere productie, krijg je een armoede beleid.
Je moet dus twee dingen tegelijk doen. De markt voor basis behoeften stabilizeren en de markt voor de economische nijverheid stimuleren op één of andere manier meer winst te kunnen maken. Alleen zo kan de koopkracht stijgen.
Maar steeds de prijzen afslaan is een negatieve prijzenspiraal. Wie louter en alleen zich daar op concentreert is gedoemd snel te verdwijnen.

Meer inkomsten, minder uitgaven is groter overschot.
Oud 15 mei 2005, 15:57   #35
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je enkel en alleen alles goedkoper wil beginnen produceren gaat de algemene levenskwaliteit naar beneden tot een absoluut low budget klimaat. Logisch dat de arbeider daar de klappen van krijgt.
Neen: want hij kan meer kopen.
Citaat:
Bovendien in een economisch klimaat waar de winkelprijzen stijgen, los van de goedkopere productie, krijg je een armoede beleid.
Euhm.... Ik stel dus voor dat je gaat beconcurreren, dus je krijgt lagere prijzen.
Citaat:
Je moet dus twee dingen tegelijk doen. De markt voor basis behoeften stabilizeren en de markt voor de economische nijverheid stimuleren op één of andere manier meer winst te kunnen maken. Alleen zo kan de koopkracht stijgen.
Lagere prijzen = meer winst voor de consument. Meer concurrentie = lagere prijzen. Totale winst voor de maatschappij = groter.

De koopkracht stijgt trouwens vooral door efficiëntieverbeteringen. Als je geen 10 maar nog maar 1 man nodig hebt in de fabriek kunnen de 9 andere iets anders gaan produceren. De koopkracht stijgt dus. En de prijs... die daalt.
Oud 15 mei 2005, 16:00   #36

Standaard

Citaat:

Euhm.... Ik stel dus voor dat je gaat beconcurreren, dus je krijgt lagere prijzen.

Lagere prijzen = meer winst voor de consument. Meer concurrentie = lagere prijzen. Totale winst voor de maatschappij = groter.

De koopkracht stijgt trouwens vooral door efficiëntieverbeteringen. Als je geen 10 maar nog maar 1 man nodig hebt in de fabriek kunnen de 9 andere iets anders gaan produceren. De koopkracht stijgt dus. En de prijs... die daalt.
en de werkloosheid stijgt dan ook weer ! Tenzij men het werk zou verdelen over 10 mensen ipv er 1 ( de beste ) uit te selecteren. En de andere negen te laten kreperen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 16:02.
Oud 15 mei 2005, 16:03   #37
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een boer kan veelal zijn land en boerderij borg stellen om nieuwe leningen te krijgen.
2/3e van alle landbouwgrond wordt gepacht. Dus veel borg stellen is er daar niet bij.
Citaat:
Iemand die niks heeft krijgt echter zelfs geen sociale lening. Ik ben ooit bij de vdab gaan informeren omtrent een strarterslening als kleine zelfstandige loodgieter - dat werkt als volgt - heb je 5000 euro kapitaal dan kan je 10000 bijlenen. Heb je niks ( zoals ik dus ) dan kan je niks bijlenen. U vergeet gewoon het gegeven van de armoede telkens weer. Ttz iemand die met zijn inkomen de maand niet rond komt ( om in de basisbehoeften te voorzien ) hoe kan die nu iets investeren ?
Enkele maanden in de fruitpluk en je hebt je 5000 euro. Ja, je zal hard moeten werken. En oh ja, de fruitpluk vind geen Belgen om te komen werken. En neen: je moet daar niet voor gestudeerd hebben. Maar het klopt wel dat het in België niet gemakkelijk is om van niks te beginnen. Al was het maar door onze vele regelementeringen.
Citaat:
Extra probleem om vanuit de werkloosheid te ondernemen is ook dat men niet kan - mag opbouwen. Men moet van maand 1 direct ervan kunnen leven. En dat noemen ze dan een vrije markt.
Citaat:
Ik geloof er geen bal van dat u geen economie zou krijgen als landbouw ingenieur ?
Amper. En zeker geen bedrijfseconomie ofzo. En ik heb al helemaal geen proffen gehad die dingen zeiden zoals jij ze hierboven verzonnen hebt.
Oud 15 mei 2005, 16:04   #38
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
en de werkloosheid stijgt dan ook weer ! Tenzij men het werk zou verdelen over 10 mensen ipv er 1 ( de beste ) uit te selecteren. En de andere negen te laten kreperen.
Het aantal niet werkenden is de laatste 30 jaar niet toegenomen.

Het enige verschil is dat ze nu een uitkering krijgen.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 15 mei 2005 om 16:05.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 16:06   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Staat allicht schoon in boekjes.
De realiteit zit wel enigzins anders in elkander. De externe kosten bv die steeds maar stijgen. Als je net break even draait? Ben je een vogel voor de kat. En de negatieve prijzenspiraal die ken ik uit mijn eigen sector maar al te goed en allen zijn inmiddels failliet gegaan. En ik spreek echt niet van kleine bedrijven maar bedrijven met soms meer dan 1000 werknemers.

De werkelijkheid is; jij wordt goedkoper, ik dan ook weer en een ander doet het nog wat goedkoper, dan herbegint het spelletje. Uiteindelijk stopt het niet voor zowat alles illegaal begint te draaien en vol fraude zit. Anderen beginnen dan illegalen in dienst te nemen, zwartwerk op grote schaal enz....
De rsz wordt dan niet meer betaald. Vakantie geld, andere kosten eigen aan personeel, overuren bv en verplaatsingen. Werken die anders een uur duren moeten dan plots op een halfuur of een kwartier gedaan worden.

We runnen niet allemaal een bedrijf met machines hé?

Maar in de boekskes zal het wel schoon zijn.

Doe jezelf een lol en zoek iets dat winst maakt. Hoe meer hoe beter voor het bedrijf en al uw leveranciers, personeel enz...en betaal uw belastingen en neut daar verder niet over!

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 mei 2005 om 16:11.
Oud 15 mei 2005, 16:09   #40
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Staat allicht schoon in boekjes.
De realiteit zit wel enigzins anders in elkander. De externe kosten bv die steeds maar stijgen. Als je net break even draait? Ben je een vogel voor de kat. En de negatieve prijzenspiraal die ken ik uit mijn eigen sector maar al te goed en allen zijn inmiddels failliet gegaan. En ik spreek echt niet van kleine bedrijven maar bedrijven met soms meer dan 1000 werknemers.

De werkelijkheid is; jij wordt goedkoper, ik dan ook weer en een ander doet het nog wat goedkoper, dan herbegint het spelletje. Uiteindelijk stopt het niet voor zowat alles illegaal begint te draaien en vol fraude zit. Anderen beginnen dan illegalen in dienst te nemen, zwartwerk op grote schaal enz....
De rsz wordt dan niet meer betaald. Vakantie geld, andere kosten eigen aan personeel, overuren bv en verplaatsingen. Werken die anders een uur duren moeten dan plots op een halfuur of een kwartier gedaan worden.

We runnen niet allemaal een bedrijf met machines hé?

Maar in de boekskes zal het wel schoon zijn.

Doe jezelf een lol en zoek iets dat winst maakt. Hoe meer hoe beter voor het bedrijf en al uw leveranciers, personeel enz...
Gelukkig dat de computerproducenten alsmaar goedkoper zijn gaan produceren. Anders zaten we hier nu niet te typen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be