Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2005, 18:11   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Niet 'onze normen en waarden' verdwijnen, maar het kapitalisme, en in ruimere zin de klassenmaatschappij, slaagt erin om zijn 'normen en waarden' op te leggen, namelijk die waarin alles verkoopbaar en verhandelbaar is.
Opvallend is dat het artikel niet vraagt naar de oorzaak van dit fenomeen.
enerzijds een toename van het menselijk lichaam (en dan vooral het vrouwelijk lichaam) als koopwaar en als verkoopsargument (reclame, maar ook nadruk op het perfecte lichaam). Door de toename van seksitische reclame wordt het beeld 'seks verkoopt' telkens weer door de kapitalistische media gerpropageerd.
Die normen en waarden bestonden al lang voor de opkomst van het kapitalisme. Seks is een behoefte die in elk economisch bestel kan bevredigd worden mits vergoeding. Weinig romantisch, maar niet iedereen heeft te kiezen.

Citaat:
Anderzijds zijn er de voortdurende neoliberale aanvallen van de regering Verhofstadt op de socialme voorzieningen en verworvenheden die mensen (en dan vooral jongen vrouwen) alsmaar meer met de rug tegen de muur zet. Verhoging van de inschrijvingsgelden aan unief en hoge school, jacht op langdurige werklozen, onderfinanciering van de OCMW's. Allemaal maatregelen van onze neoliberale vriendjes (en telkens weer met de goekeuring van de SP.a) die mensen tot wanhoop drijven.
Veel jonge vrouwen stappen in de seksindustrie louter om hun studies te kunnen betalen. (In het UK tot 2% van de vrouwelijk studenten).
Is dat onderzocht? Dat lijkt me een mythe, hoor. Het gaat meestal om meisjes die verre van arm zijn. La jeunesse dorée: verwend, verveeld, op zoek naar kicks en geld. Geestelijk arm, misschien, dat wel, afgestompt.

Citaat:
Het VB, met zijn gezeik over normen en waarden zal er zeker niet in slagen deze trend om te buigen. In tegendeel. Met het VB aan de macht zullen ze sociale verworvenheden nog sneller afbouwen (strijd tegen profiatriaat, weet je wel). Prostitutie in verbieden zal ook geen oplossing bieden, want dat zal de omstandigheden waarin die meisjes moeten 'werken' (want voor mij is dit absoluut geen gewoon werk). Wat er moet gebeuren is een versterking van een linkse opposititie tegen dit rechtse en neoliberale beleid. Een oppositie die de sociale verworvenheden weet te beschermen en uitbreiden. Kortom, een versterking van de LSP.
Inclusief spiritueel réveil? Hoe kijkt de LSP eigenlijk aan tegen vrijheid, persoonlijke ontplooiing, zingeving, etc.?

(Neem gerust uw tijd, ik zal hier pas morgen weer verschijnen. )
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2005, 19:23   #22
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Inclusief spiritueel réveil? Hoe kijkt de LSP eigenlijk aan tegen vrijheid, persoonlijke ontplooiing, zingeving, etc.?

Ik zal met het laatste beginnen.
Voor mij is dat spritueel réveil van geen belang. In tegendeel,ik zie dit eerder als een reactionaire stroming. Met een piritueel réveil koop je geen brood (om het lapidair uit te drukken).
Als het gaat om vrijheid, ik denk dat die vrijheid in onze kapitalistische maatschappij veel, kleiner is dan velen denken. In die zin dat de materiele omstandigheden bepaalde keuzemogelijkheden veel kleiner maken dan velen denken (of willen doen uitschijnen). Los van het probleem van mensenhandel (dat door iedereen zeer terecht als een heel erge misdaad wordt beschouwd), wordt er voordurend tamleijkk schamper ovzer prostitutie en seks'werk' gedaan. "Ze stappen daar toch vrijwillig in" is een reactie die veel gehoord wordt. Ik denk van niet. Als er zo'n bloeiende maffia- en ondrwereld bestaat in de mensenhandel, dan moet dat (op z'n minst!) een indicatie zijn dat die vrijwilligheid zeer klein is. Het is eerder de (kans)armoede die vrouwen daar naartoe duwt. Van vrijwilligheid is weinig sprake, wel van bittere noodzaak. Daarom dat ik dit ook direct linkte aan verhoging van inschrijvingsgelden, verlaging van studiebeurzen, verhoging van andere studiekosten, onderfinanciering van het OCMW, etc. In Nederland en Duitsland is het zelfs al zo ver dat men vrouwen, die weigeren in de prostitutie te stappen van de werkloosheid dreigt te schrappen wegens weronwillig. Wie voert hier een aanval uit op de persoonlijke ontplooiing?
Daarom ook dat een verdediging en uitbreiding van sociale bescherming een grote belang speelde in mijn vorige posting.

Laatst gewijzigd door driewerf : 14 mei 2005 om 19:24.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2005, 20:45   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland en Duitsland is het zelfs al zo ver dat men vrouwen, die weigeren in de prostitutie te stappen van de werkloosheid dreigt te schrappen wegens weronwillig. Wie voert hier een aanval uit op de persoonlijke ontplooiing?
Komt mij nogal eigenaardig over (of tendensieus). De vrouw zal toch nog wel de keuze hebben in welk beroep ze stapt. En uiteindelijk zal er toch nog wel een soort ocmw als vangnet fungeren. Als zij zich wil prostitueren zal dit toch wel zijn, omdat ze dit om de een of andere reden liever doet dan bvb poetsvrouw.

Laatst gewijzigd door Bob : 14 mei 2005 om 20:48.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2005, 22:28   #24
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Komt mij nogal eigenaardig over (of tendensieus). De vrouw zal toch nog wel de keuze hebben in welk beroep ze stapt. En uiteindelijk zal er toch nog wel een soort ocmw als vangnet fungeren. Als zij zich wil prostitueren zal dit toch wel zijn, omdat ze dit om de een of andere reden liever doet dan bvb poetsvrouw.
Neen. In Duitsland werd dit door een aantal werklozen bureau's gewoon zo toegeapst: een job als prostituee weigeren= werkonwilligheid =schorsing.

In Nederland was dit enkel van toepassing voor vrouwen die ooit prostituee geweest waren en die, aldus de redenering van een ambtenaar, geen moreel bezwaar konden aantekenen.
Oud 14 mei 2005, 22:39   #25
driewerf

Standaard

Citaat:
Die normen en waarden bestonden al lang voor de opkomst van het kapitalisme. Seks is een behoefte die in elk economisch bestel kan bevredigd worden mits vergoeding. Weinig romantisch, maar niet iedereen heeft te kiezen.
Prostitutie bestond inderdaad reeds ruim voor het kapitalisme. En ongetwijfeld vallen er boeiende studies te schrijven over de bordelen tijdens de Romeinse Rijk, of over de loeche buurten tijdens de feodaliteit. Maar we leven wel nù. En er zijn nù nieuwe omstandigheden die vrouwen in de seksindustrie duwen. En het is veel relevanter om d�*�*r tegen te ageren, dan om zeer geleerde academische studies op te zetten over de lichtere zeden van Carthago.

En zelfs erger. Onze maatschappij produceert meer dan voldoende om iedereen een degelijk en menswaardig bestaan te garanderen. Als er dan mensen tot een noodoplossing als prostitutie moeten teruggrijpen om te overleven en aan de armoede te ontsnappen dan stel ik mij ernstige vragen bij die maatschappij, en bij de economische principes die er de basis van vormen.
Oud 14 mei 2005, 22:51   #26
driewerf

Standaard

Citaat:

Toch nog even over dat spiritueel réveil: mijn tirade tegen de prostitutie en de seksindustrie mag absoluut niet gezien worden als een antiseks-standpunt. Ik fulmineer tegen het uitbuitende karakter van die industrie, en tegen de omzetting van mensen in koopwaar, maar niet tegen seks as such. In tegendeel. De LSP komt bijvoorbeeld expliciet op voor gelijke rechten voor homo's en tegen elke vorm van discriminatie; en er is elk jaar een delegatie van de LSP op de BLGP.

Laatst gewijzigd door driewerf : 14 mei 2005 om 22:51.
Oud 14 mei 2005, 23:10   #27
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal met het laatste beginnen.
Voor mij is dat spritueel réveil van geen belang. In tegendeel,ik zie dit eerder als een reactionaire stroming. Met een piritueel réveil koop je geen brood (om het lapidair uit te drukken).

Als het gaat om vrijheid, ik denk dat die vrijheid in onze kapitalistische maatschappij veel, kleiner is dan velen denken. In die zin dat de materiele omstandigheden bepaalde keuzemogelijkheden veel kleiner maken dan velen denken (of willen doen uitschijnen). Los van het probleem van mensenhandel (dat door iedereen zeer terecht als een heel erge misdaad wordt beschouwd), wordt er voordurend tamleijkk schamper ovzer prostitutie en seks'werk' gedaan. "Ze stappen daar toch vrijwillig in" is een reactie die veel gehoord wordt. Ik denk van niet. Als er zo'n bloeiende maffia- en ondrwereld bestaat in de mensenhandel, dan moet dat (op z'n minst!) een indicatie zijn dat die vrijwilligheid zeer klein is. Het is eerder de (kans)armoede die vrouwen daar naartoe duwt. Van vrijwilligheid is weinig sprake, wel van bittere noodzaak. Daarom dat ik dit ook direct linkte aan verhoging van inschrijvingsgelden, verlaging van studiebeurzen, verhoging van andere studiekosten, onderfinanciering van het OCMW, etc. In Nederland en Duitsland is het zelfs al zo ver dat men vrouwen, die weigeren in de prostitutie te stappen van de werkloosheid dreigt te schrappen wegens weronwillig. Wie voert hier een aanval uit op de persoonlijke ontplooiing?

Daarom ook dat een verdediging en uitbreiding van sociale bescherming een grote belang speelde in mijn vorige posting.
Er zijn natuurlijk verschillende soorten prostitué(e)s. Ik ken het homoprostitutiemilieu vrij goed en daar kun je eigenlijk twee categorieën onderscheiden: degenen die het doen om te overleven (vaak ook hetero's) en degenen die het doen om dure kleding te kunnen kopen, exclusieve clubs te frequenteren, nieuwe auto, etc. (eigenlijk altijd homo's). Uiteraard zou de eerste categorie nooit mogen bestaan, maar met de tweede categorie lijkt mij niets mis (ik denk zelfs dat de klant er meer toe gedwongen worden door 'omstandigheden' - bijvoorbeeld een homovijandige omgeving - dan de prostitué).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 09:19   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is al sedert jaar en dag verboden uw diensten aan te bieden voor geld. U mag wel een beloning krijgen maar geen vragen. Dus ik pleit voor een algemene arrestatie van alle prostitutie's!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 10:02   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu ik er aan denk...

Dit is zowat de enige sektor waar er blijkbaar niet echt een probleem is jonge werknemers met afdoende kwalifikaties te vinden...

Dit verdient een nadere beschouwing door de werkgevers-organisaties,ze kunnen er iets van leren dunkt me....
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 10:10   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Nu ik er aan denk...

Dit is zowat de enige sektor waar er blijkbaar niet echt een probleem is jonge werknemers met afdoende kwalifikaties te vinden...

Dit verdient een nadere beschouwing door de werkgevers-organisaties,ze kunnen er iets van leren dunkt me....
Alhoewel, zo vol met rozegeur en maneschijn is het ook weer niet. Want het is dan weer de meest racistische sektor. De kandidaten worden er enkel beoordeeld op hun uiterlijk...
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:00   #31
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. In Duitsland werd dit door een aantal werklozen bureau's gewoon zo toegeapst: een job als prostituee weigeren= werkonwilligheid =schorsing.

In Nederland was dit enkel van toepassing voor vrouwen die ooit prostituee geweest waren en die, aldus de redenering van een ambtenaar, geen moreel bezwaar konden aantekenen.
Is dat nu echt waar ? Ik was altijd een voorstander van de legalisatie van prostitutie - maar hier doet ge me wel twijfelen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 mei 2005 om 14:00.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:01   #32

Standaard

Citaat:
Prostitutie bestond inderdaad reeds ruim voor het kapitalisme. En ongetwijfeld vallen er boeiende studies te schrijven over de bordelen tijdens de Romeinse Rijk, of over de loeche buurten tijdens de feodaliteit. Maar we leven wel nù. En er zijn nù nieuwe omstandigheden die vrouwen in de seksindustrie duwen. En het is veel relevanter om d�*�*r tegen te ageren, dan om zeer geleerde academische studies op te zetten over de lichtere zeden van Carthago.

En zelfs erger. Onze maatschappij produceert meer dan voldoende om iedereen een degelijk en menswaardig bestaan te garanderen. Als er dan mensen tot een noodoplossing als prostitutie moeten teruggrijpen om te overleven en aan de armoede te ontsnappen dan stel ik mij ernstige vragen bij die maatschappij, en bij de economische principes die er de basis van vormen.
helemaal mee eens natuurlijk.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 15 mei 2005, 14:16   #33
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Is dat nu echt waar ? Ik was altijd een voorstander van de legalisatie van prostitutie - maar hier doet ge me wel twijfelen.
In Duitsland klopt dit niet,'t is alleen voorgesteld door iemand die zelf in vak zat, en in Nederland is het maar 2×gebeurt(nogal teveel natturlijk) ofzo, maar 't is zeker geen algemene regel.
Maar 'k ben nu ook geen expert op dat vlak.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:22   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

'If you don't take a job as a prostitute, we can stop your benefits'

http://www.telegraph.co.uk/news/main...30/wgerm30.xml

De dame in kwestie is een opdienster en heeft een diploma als ...informaticus. Zelfs al worden vrouwen niet "officiëel" gedwongen dan nog is de combinatie van advertenties en jobaanbiedingen voor prostituees via de officiële overheidskanalen in combinatie met de dreiging om je uitkeringen te verliezen pervers.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:36   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar dikke zeveraars toch.
Dat bericht was een hoax, en zoals steeds, zijn er velen ingetrapt ...

ps: toch zo typisch. Een theorietje over hoaxes zegt dat het steeds gaat over iets dat de mensen graag geloven. Iets semi-eksotisch enzovoorts. Perfekt ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:36   #36
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Prostitutie, het oudste beroep ter wereld is blijkbaar ook het meest ondergewaardeerd...
Nadat het daglicht is overleden
en de drank al scheutig naar binnen is gegeleden,
dan worden weer massaal de oude wallen betreden
en begint de lange nacht voor de lichte zeden.
Prostituees, of voor sommige boeren,
beter bekend onder de titel van hoeren.
Ze lopen drie keer langs om naar binnen te loeren,
een knipoogje (en ze/je hersens) zijn al over hun toeren.
Ze schreeuwen en ze lachen en ze doet wat uit,
ze kijken op haar neer en ze schelden haar uit.
Geile hoer, del, snol, teef en gat,
zelf hebben ze nog nooit een echte vrouw gehad.
Ze roepen allemaal dat neuken voor de poen
het allerlaagste is wat de vrouw maar kan doen.
Maar voor je nou gaat roepen van: “Openbare kut!”
denk dan toch eens een keer aan het maatschappelijke nut.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:39   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het is al sedert jaar en dag verboden uw diensten aan te bieden voor geld. U mag wel een beloning krijgen maar geen vragen. ...
Ge krijgt van mij een traktatie in mijn stamkaffee, als ge de wet kunt aanduiden die dat zegt.

Tot dan zeg ik dat jij veel uit je duim kan zuigen, en voor de rest alleen kletspraat verkoopt van horen zeggen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:58   #38
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Prostitutie is in belgië niet verboden. Pooierschap wel.
Zolang de prostituee als zelfstandige en dus niet als werknemer/werkgever werkt is er dus niks aan de gang.
Maar als ik naar Gent rij passeer ik aan nogal wat "kroegen" en ik kan mij niet voorstellen dat er daar niemand in WG/WN relatie zit.
Er is dus wel een zeker gedoogbeleid voor de illegale vorm van prostitutie.

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 15 mei 2005 om 15:06.
Oud 15 mei 2005, 14:59   #39

Standaard

in Zweden is het niet de prostitue maar de klant die strafbaar is
Oud 15 mei 2005, 15:05   #40
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
in Zweden is het niet de prostitue maar de klant die strafbaar is
En denk je dat er daardoor minder prostitutie is? Het resultaat is dat prostituees bij een lastige klant niet meer naar de politie durven te stappen omdat ze anders riskeren hun betere klanten te verliezen.

Prostitutie is niet echt een ideaal, maar het is beter de realiteit onder ogen te zien en het in een beperkt aantal gevallen legaliseren, en keihard op te treden bij misbruiken.

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 15 mei 2005 om 15:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be