![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Toch maar een referendum over EU grondwet? | |||
Ja, die politici bakken er toch niets van |
![]() ![]() ![]() |
11 | 78,57% |
Neen, Ter Zake toonde juist aan dat onze politici hun dossiers kennen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 14,29% |
geen idee, wat is er op TV vanavond? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Beste mensen:
De EU is in feite nog steeds de europese Economische Unie. Het feit dat die unie voordelen heeft voor de bedrijfswereld is geen onbekend fenomeen. Zolang dat de overhand heeft, kunnen we roepen en schrijven wat we willen. Uiteindelijk is het toch de kassa die rinkelt en de prinicipiële zaken die te zwak blijken. Laatst gewijzigd door Het Skill Effect : 20 mei 2005 om 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste Tantist,
Ik houd me nu al geruime tijd bezig met dit verdrag tot instelling van een Europese Grondwet ttz. sedert de Antwerpse boekenbeurs van 2003 toen de voornaamste Vlaamse Europese parlementsleden (De Gucht was er toen nog bij..) samen met Dirk Jan Eppinck het zaakje kwamen toelichten. In 2004 organizeerde de S.P.A een "voorlichting" in het Vlaams Parlement met wat broodjes en een cidertje na onder een nogal uitgebreide belangstelling... Ook op dit Forum trachtte ik een diepgravende diskussie met lezing artikel per artikel (parellel met een vertaling die ik doe vanuit het Nederlands naar het Esperanto). Toen was er totaal geen interesse. Nu plotsklaps wel... en waarom ? Omdat extreem rechts en meer extreem links er in geslaagd zijn om in Frankrijk en Nederland een anti- stemming op te wekken... Nu is aan die "grondwet" een zekere halfslachtigheid en ambtelijke taal niet vreemd.. De nederlandstalige tekst kan je gerust "Dehaenees" noemen.. Ik zou met plezier eens een rondvraag doen over de betekenis van het woord "subsidiariteit" (in het Esperanto is dit duidelijker : malcentralismo)... Als er "nee" gestemd wordt krijgen we trouwens de hele procedure opnieuw... Er zijn ernstige bezwaren tegen de grondwet, maar men kan in de balans gerust stellen dat het een democratisch tot stand gekomen wettekst is die op een ernstige wijze de aspiuraties van de europeanen verwoordt en verdient goedgekeurd te worden. Vooral in het licht van de tegenargumenten. Ik zag nl. De Heer Wildiers op Nova (hij trad ook kort in het voetlicht van Terzake). Volgens deze policien is transnationale misdaadbestrijding absoluut te doen zonde regeltjes.. Ik herinner me maar al te goed de prille pogingen van de Westvlaamse rijkswachters om in het kader van Europese Samenwerking boeven in Noord-Frankrijk te achtervolgen. De Franse dienders grepen onmiddelijk naar hun dienstvoorschriften om die Westvlaamse rakkers eens wijs te maken dat in Frankrijk de Franse wetten gelden...Volgens Dhr Wildiers dient er eigenlijk zonder wetten geregeerd te worden.. alle afspraken keurig in een boekwerkje van 349 bladzijden (met grote letterdruk) opsommen is te ingewikkeld, alleszins ingewikkelder dan een stel verdragen waarvan sommige teruggaan tot 1951, die bovendien samen diverse archiefkasten opvullen. Dan is er nog het verhaal over de 700.000 gelegalizeerde illegalen in Spanje. De situatie is nu inderdaad dat deze mensen door een beslissing van de Spanjaarden alleen de volledige EU kunnen binnenreizen - van het ogenblik dat het grondwettelijk verdrag in werking is, is dit een aangelegendheid voor de EU en kunnen landen die veel immigranten aantrekken niet langer de dupe zijn van unilaterale beslissingen (wat eigenlijk het omgekeerde is van wat Dhr wildiers beweert). Wat Mr. wildiers eigenlijk doet is op "The Bandwagon" springen en hopen dat de tijdelijke negatieve stemming hem en de partij die hij net oprichtte electoraal voordeel zal opleveren. Europa en de al dan niet democratische werking ervan zal hem worst wezen... Maar goed : de draad ging eigenlijk over de desintresse van de Vlaamse Politici zoals die in de uitzending van "Ter Zake" tot uiting kwam.. Ik moet toch niet vertellen dat we in de Vlaamse Politiek met niets anders bezig zijn dan met VB bestrijding ? We hebben Europese Parlementsleden & die kunnen U precies vertellen waarover het in Europa gaat (behalve een paar die ik niet ga noemen , maar ze zijn herkenbaar aan hun wildiersdiscours) & dat is wat onze nationale parlementsleden gedaan hebben : ze hebben naar hun partijgenoten uit het EP geluisterd en de zaak goedgekeurd. Wie weet er nog boor wie hij/zij stemde om hem/haar te vertegenwoordigen in het Europese Parlement ? Dan is het eenvoudig : stuur die mens een mailtje met wat je eventueel verontrust aan dit project hij/zij zal je wel antwoorden dat is het werk waarvoor je op die mensen gestemd hebt. Voorts : ga naar de EU website en je kan op Pdf formaat in de 30 officiële EU talen de tekst van de grondwet downloaden - of ga eens langs Brussel daar kan je een foldertje krijgen met een handige samenvatting van die "ingewikkelde tekst". Op aanvraag zet ik dit foldertje nog wel eventjes op dit Forum.. Ook ten behoeve van de Vlaamse en Federale Parlementsleden die geen tijd hebben op 349 bladzijden in grote druk te lezen...
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
![]() Citaat:
Sue me... Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Wt ik schandalig vind, is dat men hier bekend maakt dat 7 op 10 Belgen voor de grondwet zou zijn, terwijl ik er ongeveer zeker van ben dat er niet meer dan 1 % van de belgen weet wat er in die grondwet staat...
Ik ben er trouwens zelf aan begonnen, maar ben maar aan de helft geraakt; ondanks dat heb ik meer dan genoeg redenen gevonden om die wet onmiddelijk naar de vuilbak te verwijzen... -Dogmatisch stellen van de absolute vrije markt -Openstelling van het onderwijs voor privatiseringen -Openstellen en bevorderen van privatiseringen in de sociale sector en diensten ...
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Italiëlei 4 (belastingkantoor in antwerpen) is alleen al groter dan het Lambermontgebouw... >Het zou interessant zijn eens te berkenen hoeveel
ambtenaren elk land in principe uitspaard doordat sommige functies centraal door een Europese Administratie uitgeoefend worden.. Als 2 grote firma's fusioneren spreekt men toch ook altijd dat dit diverse centrale functies rationalizeerd en er door de fusie kosten bespaard worden ?
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Vandaag stond er in GvA nog een boeiend artikel over een door de UA
georganizeerd panelgesprek.. een argumentatie dieik wel reeds aanvoelde maar nog niet zo verwoord gezien heb (op het Esperantodiscussieforum hierover pertang al veel gelezen). De stelling is ongeveer de volgende : Indien U tegen de EU is wegens bv. het verminderen van de souvereiniteit, de gemeenschappelijke munt, de kans dat Turkije lid wordt enz.. zouden de Nederlanders en Fransen die aan een referendum kunnen deelnemen best Ja stemmen voor deze grondwet want : indien de grondwet niet van kracht wordt, blijft het verdrag van Nice in werking, wat de nationale staten niet de mogelijkheid geeft om de EU te verlaten, waar deze mogelijkheid wel geschapen wordt door de nieuwe grondwet.... ---- Volgende bedenkingen : Als wij voor de ontwikkeling van de EU zijn (en fransman/Nederlander) zouden we dan tegen moeten stemmen ? Antwoord : natuurlijk niet, want behalve de mogelijkheid om de EU te verlaten, wordt de grondwet transparanter dan de kilo's documenten die in Werking blijven samen met het verdragf van Nice, bovendien gaan we toch een stapje vooruit ivm democratizering en een socialer Europa ondanks het feit dat het europees Parlement ondergeschikt blijft aan de nationale parlementen en deze asociale maatregelen kunnen blijven steunen, zal het Europees Parleme nt toch nog zijn invloed kunnen doen gelden. Wanneer moet een mens fransman of Nederlander zijnde dan tegenstemmen ? Als hij/zij vindt dat men te weinig doet om een europese staat te scheppen omdat men bv. naliet een europees burgerschap in te stellen dat de bestaande nationaliteiten zou vervangen. Men naliet om het initiatief tot wetgeving volledig in handen van het europees parlement te leggen. Men naliet om grotere bevoegdheden toe te kennen aan de regio's (Baskenland, Vlaanderen, Schotland, Corsika...). Men naliet om de "Europese President" grotere bevoegdheden/meer gezag rte geven door hem rechtstreeks door het Europese =volk te laten verkiezen. Samengevat : "Neen" of "Ja" vergt in ieder geval een duidelijk alternatief men moet in de "referendumlanden" dan ook konsequent zijn en na het referendum over de grondwet een stemming uitvoeren over het al dan niet lid blijven van de Unie.
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan zou ik evengoed 'neen' stemmen.
Heel de europese constructie is naar mijn mening (en daar raak ik steeds meer en meer van overtuigd naargelang de laffe propaganda die door het establishment wordt gevoerd) op een compleet foute basis gemaakt. Mijn voornaamste bezwaar tegen de grondwet heeft overigens niet zozeer betrekking op de aard van de instellingen (al zie ik bvb de commissie liever in zijn geheel verdwijnen), maar wel op het feit dat het vrije concurrentie principe tot het hoogste dogma wordt verheven. Alle rechten en plichten van alle burgers, overheden, openbareb instellingen en organisaties zijn nu zeer sterk gelimiteerd omdat alles wat gedaan wordt kan beschouwd worden als een inbreuk op de 'vrije mededinging'. Ik verwijs naar dat geval van het openbare zwembad in Nederland, dat bijna moest gesloten worden omdat een duits privaat zwembad over de grens dit als concurrentievervalsing beschouwde. Met de grondwet zou dat Duits zwembad een sterk juridisch argument gehad hebben.
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() Een referndum is dikke zever. Nog niet één op de 100 Belgen zou die grondwet gelezen hebben. Ik zeg niet dat alle politiekers in het parlement het gelezen hebben, maar dat gemiddelde zal veel veel veel hoger liggen. Eerst word er ruim over gedebateerd in een bevoegde commisie en vind er een stemlming plaats, dan gebeurt er nog eens hetzelfde in de gehele kamer. Bij de bevolking vind ik echter weinig inhoudelijk debat, itt wat wat sommige hier ook mogen zeggen. Een referendum over complexe materies word herleid tot populistische slogans, terwijl de bevolking eigenlijk niet weet wat er in staat.Neem nu, "neen aan een neoliberaal Europa". Dit slaat op niets, door neen te zeggen laat je juist geen ander Europa toe.
De grondwet is allesbehalve perfect, maar het is beter dan niets, zonder deze vallen we terug op het verdrag van Nice en dat is zeker niet bevorderlijk. Door het populistisch discours van de extremen blijken de meeste mensen dit niet te vatten. Vroeger was ik nog een matig voorstander van directe democratie, maar als ik zie dat het in de praktijk neerkomt op de beste slogan( ipv een inhoudelijk debat) te hebben dan hoeft het voor mij ook niet meer.
![]() |
#34 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
En over de gematigde dictaturen wil ik het niet eens hebben. En dat Dietschland zal er nooit komen, hooguit de Verenigde Nederlanden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door DokterDick : 28 mei 2005 om 21:39. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Natuurlijk moet je , indien je op een referendum reageert weten waarover het gaat en dat geld trouwens voor onze parlementariërs ook maar zij hebben casa nog grata gewoon hun ja stem gegeven zonder de grondwet te lezen...dus die zijn geen haar beter. In de weinige plaatsen waar een referendum wordt gebruikt wordt aangetoont dat het wel degelijk kan werken. Natuurlijk kan het eerste referendum een flop zijn maar als daardoor het zodanig scheefloopt zal bij de bevolking toch de euro vallen zeker. Voorwaarde is wel dat iedere burger een referendum kan starten, bvb ontslag van de regering mits genoeg aanhang. Zou in eerste instantie in België al lukken gezien het aantal vlaams belang kiezers. Zelfs onafhankelijkheid kan via referendum mits genoeg aanhang gestart worden maar dat wil niet zeggen dat de uitslag van het referendum ook positief zal zijn. Zeker niet voor die laatst vermelde vraag. De Europese grondwet is te laks inzake de vrije markteconomie en ondersteunt het idee van de globalisering volledig. In mijn ogen de verkeerde globalisering. Oh enne, hebt U de grondwet al gelezen? Neen? dan zeerst lezen voor je uw mening erover zegt. Mijn conclusie is : neen stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Door het houden van een referendum is er Nederland de laatste weken juist wel heel veel debat over de Europese Grondwet en de gewenste koers van de EU. Zo'n debat is er voordien nooit geweest en zonder referendum was het er nu ook niet gekomen. Inmiddels hebben heel wat mensen zich in de EU en de Grondwet verdiept. Natuurlijk heeft bijna niemand de Grondwet gelezen, maar dat hebben de parlementariërs ook niet hoor (op een enkeling na misschien)! Wel is huis-aan-huis een samenvatting van de Europese Grondwet verspreid, opgesteld door de neutrale Referendumcommissie. Uit een peiling blijkt dat inmiddels 35% van de Nederlandse bevolking goed tot redelijk op de hoogte te is van de inhoud van de Grondwet, voor de campagne was dit amper 20%. In diezelfde peiling zegt 42% van de bevolking te gaan stemmen. Ik zie het probleem dus niet: de meeste mensen die het onderwerp niet interesseert en/of er weinig tot niets vanaf weten, komen toch niet stemmen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |