Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2005, 16:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Ik vind dat een aantal producten een vaste prijs moeten krijgen.
Communistisch gedachtegoed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 16:18   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
maar aan de huidige broodprijs merk je eens te meer dat de op hol geslagen kapitalistische wereldsamenleving niet werkt en uiteindelijk zijn tol zal gaan eisen ook bij ons.
Uw zienswijze is dogmatisch en niet gestoeld op de werkelijkheid. Zolang de broodprijs wettelijk geregeld was, steeg die sneller dan nu. Dat is al een eerste vaststelling die u blijkbaar niet geweten wil hebben. Daarnaast is het zo dat men in veel supermarkten brood kan kopen aan goedkopere prijzen dan vroeger. Dat is al een tweede element. En ten derde is er natuurlijke de inflatie die u weigert mee te nemen in uw redenering. Om uw bewering van prijsstijging te gronden, moet u ook immers rekening houdend met inflatie en de algemene stijging van de gebruiksgoederen.

Mag ik trouwens van u vernemen in welke landen er nog een vaste broodprijs bestaat? In Griekenland bijvoorbeeld niet, en daar is het brood spotgoedkoop.
Oud 21 mei 2005, 17:26   #23
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

da brood van bij de bakker valt toch mee van prijs ... maar als ik op kot zit halen we altijd van dat turks brood, ge weet wel, van die ronde grote broden, veel lekkerder en goedkoper...
Oud 21 mei 2005, 19:03   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
En wanneer zijn ze gestart? Een twintig, dertig jaar geleden, toen de loonkosten nog niét voor 56% uit belastingen bestonden?

Ik ben er van overtuigd: als we met onmiddellijke ingang op 1 januari alle belastingen zouden 30% verminderen, zullen we dat op vijf jaar tijd terugverdiend hebben.

De overheid gebruikt het belastinggeld immers onproductief. Eén miljoen Belgen werken bij de overheid, waarvan een groot deel enkel om de overheid in stand te houden. Zij zijn niet productief. Dat is op zich geen ramp, maar het feit dat ze een inkomen krijgen terwijl ze niets produceren, en dat dit inkomen betaald moet worden door zij die wél produceren, dat nekt onze concurrentiekracht.
Ik spreek over de laatste 10 jaar.
Na 1992 in ieder geval!
Start from scratch and no diploma's!

Ikzelf ben gestart met minder dan 100'000 frank!

Natuurlijk het hangt af van wat je doet.
Maar ik ken er velen die gestart zijn thuis, in bijberoep, in een garage of waar dan ook als het maar geen geld koste want dat was er niet.
Jaja. Nog steeds mogelijk.

De uitspringer die ik persoonlijk ken werkt nu weer met ongeveer 500 man en is maar tot zijn 13 jaar naar school geweest. Af en toe verkoopt hij eens wat afdelingen of bedrijven beter gezegd, anders had hij al een paar duizend man in dienst!
Ook gestart zonder geld in begin jaren 80 en het enige dat hij had was zijn oude porsche waar hij een porte bagage op zette voor zijn gerief op te leggen.

En de loonkosten waren in veel gevallen hoger dan nu soms met de bestaande activa plannen en dergelijke.

(als je natuurlijk een kant en klaar fabriekske wilt hebben die al volgeboekt is?)

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 mei 2005 om 19:20.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 19:14   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U brengt maar een deel van de zaak. Om tot dergelijke besluiten te kunnen komen, moet u eerst eens nagaan hoeveel de stijging van de broodprijs bestaat sedert de vastlegging tot aan het moment van de liberalisering. Nu hebben wij dat eens moeten doen voor een bepaalde cursus. Wat bleek? De broodprijs was vlugger gestegen dan producten waar er geen prijsrem op zat.

Nergens heeft men beweerd trouwens dat de prijs van het brood zou dalen. Er is nu gewoon een vrijheid voor de bakker om zelf de prijs te bepalen. Ik betaal aan mijn bakker 1,60 voor een groot bruin brood. Dan nog thuis gebracht ook. Wel zijn er bakkers die hogere prijzen hanteren, en daarnaast ook warenhuizen die nog lager gaan.
De vaste broodprijs is er ergens na de oorlog gekomen, als waarborg dat iedereen brood zou kunnen eten. Het was ook maar een bepaalde broodsoort en daarnaast zijn er tientallen die vrij in prijs zijn.
Het brood moest een bepaalde gehalte gist en weet ik veel hebben met de vaste prijs. Nu is dat vrij gemaakt door fientje moerman met de vaste overtuiging dat de concurrentie de prijs naar beneden zou halen.
Het omgekeerde is nu gebeurd natuurlijk.
De inhoud van het brood is ook niet meer vastgelegd, waardoor er minderwaardige broodsoorten nu iets goedkoper kan aangeboden worden.
Volgens mij heeft u er geen goed beeld op!
Brood is een basis product. Daarnaast zijn er nog tientallen broodsoorten die luxe producten zijn.
Het is dus onzin en dom geweest die vaste prijs te laten varen.
Bovendien was die aan de index gekoppelt dus de prijs zat wel goed.
Oud 21 mei 2005, 20:06   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
De inhoud van het brood is ook niet meer vastgelegd, waardoor er minderwaardige broodsoorten nu iets goedkoper kan aangeboden worden.
Volgens mij heeft u er geen goed beeld op!
Dat denkt u. M'n dagelijks brood komt van een ouderwetse bakker (die nog steeds alle brood bakt volgens het recept van zijn vader en grootvader) en daar betaal ik minder voor dan bij veel andere bakkers. Ook na de vrijmaking is de prijs niet gestegen.
Oud 21 mei 2005, 20:07   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De inhoud van het brood is ook niet meer vastgelegd, ...
Kunt u mij een verwijzing hiernaar geven?
Oud 21 mei 2005, 20:11   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dus onzin en dom geweest die vaste prijs te laten varen.
Bovendien was die aan de index gekoppelt dus de prijs zat wel goed.
Die "dus" wordt helemaal niet beargumenteerd, dus staat ze daar totaal verkeerd. Prijszetting is niet hetzelfde als wettelijke verplichtingen waaraan een product moet voldoen.

"De prijs zat wel goed", dat is pas een giller! Uit was wij indertijd in de les economie hebben moeten uitzoeken, bleek dat de broodprijs veel sterker was gestegen en dat die stijging niet overeenkomstig was de inflatie. M.a.w. dat het wettelijke regeling van de broodprijs een sterkere stijging in de hand werkte dan de vrije markt.

Over de index zit u fout. De broodprijs was bij de index verrekend, maar de prijs was niet aan de index gekoppeld. Dat is larie. De broodprijs werd om de zoveel tijd vastgesteld na onderhandelingen met de vertegenwoordigers van de sector. Er was geen indexmechanisme.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 21 mei 2005 om 20:12.
Oud 21 mei 2005, 20:59   #29
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Voor één keer moet ik JVDB gelijk geven (zij het met tegenzin).

Een prijs vastleggen kan twee gevolgen hebben: ofwel ontstaat er een schaarste op de markt, en krijg je van die sovjettoestanden (uren aanschuiven aan de winkel en zo), ofwel ontstaat er een overschot en moeten we en masse goederen dumpen.

Er is ook een derde mogelijkheid, namelijk: noch overschot, noch schaarste. Maar dan heeft je vaste broodprijs geen enkel effect want de vrije markt zou net dezelfde prijs vastgelegd hebben.

Een vrije markt is eigenlijk de natuurlijke manier van handelen. De bewijslast ligt in deze zaak dus bij de voorstanders van een vaste broodprijs. En overtuigend materiaal heb ik nog niet gezien.
Oud 21 mei 2005, 21:00   #30
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vaste broodprijs is er ergens na de oorlog gekomen, als waarborg dat iedereen brood zou kunnen eten. .
Duitsland heeft vaste prijzen, voedselbonnen, ... laten varen, en heeft haar belastingen drastisch verminderd. En hups, daar was het Wirtschaftswunder.
Oud 21 mei 2005, 22:20   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u mij een verwijzing hiernaar geven?
Dat is al herhaaldelijk vastgesteld ondertussen! Maar een eerlijke bakker zal u dat zo wel eens zeggen hoor.
Oud 21 mei 2005, 22:22   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sedert de vrijmaking van de broodprijs waarvan men uitging dat de concurrentie zou zorgen voor een daling in prijs, is de prijs gestegen.
Van juli 2004 8,56% in limburg. Met 7,82% in antwerpen en met 4,81% in vlaams brabant.
Zoals ik u bezig hoor jan van den berghe, zit ik die verhogingen dus gewoon uit mijn duim te zuigen?
8,56% in 10 maanden!

Dus tegen eind volgend jaar zitten we ongeveer aan 20% al naar alle verwachtingen.
Zijn de leeflonen navenant gestegen?
Zullen de lonen navevant ook aangepast zijn?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 mei 2005 om 22:28.
Oud 21 mei 2005, 23:16   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor één keer moet ik JVDB gelijk geven (zij het met tegenzin).

Een prijs vastleggen kan twee gevolgen hebben: ofwel ontstaat er een schaarste op de markt, en krijg je van die sovjettoestanden (uren aanschuiven aan de winkel en zo), ofwel ontstaat er een overschot en moeten we en masse goederen dumpen.

Er is ook een derde mogelijkheid, namelijk: noch overschot, noch schaarste. Maar dan heeft je vaste broodprijs geen enkel effect want de vrije markt zou net dezelfde prijs vastgelegd hebben.

Een vrije markt is eigenlijk de natuurlijke manier van handelen. De bewijslast ligt in deze zaak dus bij de voorstanders van een vaste broodprijs. En overtuigend materiaal heb ik nog niet gezien.
Tot juni 2003 hebben we daar toch geen beetje last van gehad hé.
Dus één en ander laat me vermoeden dat jij eigenlijk niet wist dat uw broodje wettelijk beschermd was. Of ben ik nu zo mis?
Oud 22 mei 2005, 00:25   #34
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Kunnen jullie het niet over iets tofs hebben? Beste manieren om zelfmoord te plegen ofzo
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 09:59   #35
leeuwenhart
Banneling

leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nonsens.

Uit een feit kan nooit een norm of een waarde worden afgeleid. Uit het feit dat de broodprijs al of niet gestegen is, kunnen we enkel afleiden dat de broodprijs al of niet gestegen is.

Overigens denk ik dat je van die cijfers de algemene prijsstijgingen (inflatie) moet aftrekken om tot de werkelijke stijging te komen. Als alles twee procent duurder wordt, kun je immers moeilijk van de bakkers verwachten dat zij hun broden gelijk laten qua prijs.

Inflatie (toch als ze demand-driven is) is een teken voor producenten dat de markt nog niet verzadigd is. Het is een aanwijzing dat je meer kunt produceren.

Als de prijzen daarentegen vast zouden zijn, is het onmogelijk om dat te weten te komen. Dus zouden we al een soort planeconomie nodig hebben om dat idee werkbaar te maken.

De prijs van een brood, ik zou het eens moeten opzoeken, maar ik meen dat het voor ongeveer de helft uit belastingen bestaat.

Een belastingvermindering van een tiental procent en huppakee.
een jaar geleden koste een klein brood 0.99 euro. Nu betaal je vlug 1.4 euro
Dit is een stijging van 0.41 cent in een jaar tijd (+41.4%) als dit te maken heeft met inflatie, is mijn pa sinterklaas! Dit is het resultaat van het grauwe machtsliberalisme.

Ik zie de vorig VLD minister van economie en de vakvereniging voor bakkers nog in ht lang en het breed zeggen dat handelaars de vrijmaking van de broodprijs niet zouden aangrijpen om een algemene prijsstijging door te voeren.
Trouwens ik kan bijna bewijzen dat in de meeste gemeenten prijsafspraken worden gemaakt tussen bakkers. Wat wettelijk verboden is. Hierdoor kunnen ze hun prijzen laten stijgen zonder klanten te verliezen.

Laten we ook opmerken dat we het hier hebben over en basis onderdeel van onze voeding!

Balkenende=extreem liberalisme. De kleine man is hiervan het slachtoffer!

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 22 mei 2005 om 10:06.
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 10:37   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Kunnen jullie het niet over iets tofs hebben? Beste manieren om zelfmoord te plegen ofzo
Daar gaat het hem eigenlijk over. Je volgt niet goed.
Oud 22 mei 2005, 11:34   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik u bezig hoor jan van den berghe, zit ik die verhogingen dus gewoon uit mijn duim te zuigen?
[u][b]8,56% in 10 maanden!
U moet eens leren lezen wat ik schrijf. Om tot conclusies te komen, moet u ook eens de stijging bekijken toen de broodprijs nog geregeld was.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 mei 2005 om 11:34.
Oud 22 mei 2005, 11:36   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
een jaar geleden koste een klein brood 0.99 euro. Nu betaal je vlug 1.4 euro
Dit is een stijging van 0.41 cent in een jaar tijd (+41.4%) als dit te maken heeft met inflatie, is mijn pa sinterklaas! Dit is het resultaat van het grauwe machtsliberalisme.
Ik weet niet bij welke merkwaardige dure bakkers jullie je brood kopen, maar ik betaal bij mijn bakker 1,60 voor een groot, reeds gesneden wit en bruin brood (zelfde prijs). Voor die prijs bezorgt hij het brood trouwens ook aan huis.
Oud 22 mei 2005, 12:33   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet eens leren lezen wat ik schrijf. Om tot conclusies te komen, moet u ook eens de stijging bekijken toen de broodprijs nog geregeld was.
In die tijd (ochere pas 10 maand geleden) kwam de prijs van het brood na al de rest. Hoe het juist in elkander zat weet ik niet maar ze hadden toestemming nodig om op te slaan. Dus kon het gebeuren dat er meerdere index aanpassingen voorbij waren en dan pas het brood die een sprong maakte/ mogelijks hebben jullie dat een beetje over het hoofd gezien?
In elk geval het was nooit duur. Nu zou het pijlsnel wel te duur kunnen worden voor sommigen en daar gaat het over.
Beetje gelijk de mazout, dat gaat ook met enkele centiemen per keer.
Oud 22 mei 2005, 12:42   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die tijd (ochere pas 10 maand geleden) kwam de prijs van het brood na al de rest. Hoe het juist in elkander zat weet ik niet maar ze hadden toestemming nodig om op te slaan. Dus kon het gebeuren dat er meerdere index aanpassingen voorbij waren en dan pas het brood die een sprong maakte/ mogelijks hebben jullie dat een beetje over het hoofd gezien?
In elk geval het was nooit duur. Nu zou het pijlsnel wel te duur kunnen worden voor sommigen en daar gaat het over.
Beetje gelijk de mazout, dat gaat ook met enkele centiemen per keer.
Wel, wat u schrijft klopt juist niet. Uit vergelijkend onderzoek dat wij indertijd hebben moeten uitvoeren, bleek dat de broodprijs sneller was gestegen in dezelfde periode als brood- en banketproducten waar er geen prijszetting voor voorgeschreven was.

Nu is er vrije concurrentie. Bijgevolg zal geen enkele bakker het wagen om de prijs "pijlsnel" omhoog te laten gaan. Om de hoek is er misschien een bakker die niet met dergelijke prijsstijgingen meegaat, met alle gevolgen van dien voor de eerste bakker. Mensen zijn veel prijsbewuster geworden trouwens dan vroeger.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be