![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik trouwens van u vernemen in welke landen er nog een vaste broodprijs bestaat? In Griekenland bijvoorbeeld niet, en daar is het brood spotgoedkoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() da brood van bij de bakker valt toch mee van prijs ... maar als ik op kot zit halen we altijd van dat turks brood, ge weet wel, van die ronde grote broden, veel lekkerder en goedkoper...
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na 1992 in ieder geval! Start from scratch and no diploma's! Ikzelf ben gestart met minder dan 100'000 frank! Natuurlijk het hangt af van wat je doet. Maar ik ken er velen die gestart zijn thuis, in bijberoep, in een garage of waar dan ook als het maar geen geld koste want dat was er niet. Jaja. Nog steeds mogelijk. De uitspringer die ik persoonlijk ken werkt nu weer met ongeveer 500 man en is maar tot zijn 13 jaar naar school geweest. Af en toe verkoopt hij eens wat afdelingen of bedrijven beter gezegd, anders had hij al een paar duizend man in dienst! Ook gestart zonder geld in begin jaren 80 en het enige dat hij had was zijn oude porsche waar hij een porte bagage op zette voor zijn gerief op te leggen. En de loonkosten waren in veel gevallen hoger dan nu soms met de bestaande activa plannen en dergelijke. (als je natuurlijk een kant en klaar fabriekske wilt hebben die al volgeboekt is?) Laatst gewijzigd door Mambo : 21 mei 2005 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het brood moest een bepaalde gehalte gist en weet ik veel hebben met de vaste prijs. Nu is dat vrij gemaakt door fientje moerman met de vaste overtuiging dat de concurrentie de prijs naar beneden zou halen. Het omgekeerde is nu gebeurd natuurlijk. De inhoud van het brood is ook niet meer vastgelegd, waardoor er minderwaardige broodsoorten nu iets goedkoper kan aangeboden worden. Volgens mij heeft u er geen goed beeld op! Brood is een basis product. Daarnaast zijn er nog tientallen broodsoorten die luxe producten zijn. Het is dus onzin en dom geweest die vaste prijs te laten varen. Bovendien was die aan de index gekoppelt dus de prijs zat wel goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De prijs zat wel goed", dat is pas een giller! Uit was wij indertijd in de les economie hebben moeten uitzoeken, bleek dat de broodprijs veel sterker was gestegen en dat die stijging niet overeenkomstig was de inflatie. M.a.w. dat het wettelijke regeling van de broodprijs een sterkere stijging in de hand werkte dan de vrije markt. Over de index zit u fout. De broodprijs was bij de index verrekend, maar de prijs was niet aan de index gekoppeld. Dat is larie. De broodprijs werd om de zoveel tijd vastgesteld na onderhandelingen met de vertegenwoordigers van de sector. Er was geen indexmechanisme. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 21 mei 2005 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor één keer moet ik JVDB gelijk geven (zij het met tegenzin).
Een prijs vastleggen kan twee gevolgen hebben: ofwel ontstaat er een schaarste op de markt, en krijg je van die sovjettoestanden (uren aanschuiven aan de winkel en zo), ofwel ontstaat er een overschot en moeten we en masse goederen dumpen. Er is ook een derde mogelijkheid, namelijk: noch overschot, noch schaarste. Maar dan heeft je vaste broodprijs geen enkel effect want de vrije markt zou net dezelfde prijs vastgelegd hebben. Een vrije markt is eigenlijk de natuurlijke manier van handelen. De bewijslast ligt in deze zaak dus bij de voorstanders van een vaste broodprijs. En overtuigend materiaal heb ik nog niet gezien.
![]() |
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
8,56% in 10 maanden! Dus tegen eind volgend jaar zitten we ongeveer aan 20% al naar alle verwachtingen. Zijn de leeflonen navenant gestegen? Zullen de lonen navevant ook aangepast zijn? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 mei 2005 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus één en ander laat me vermoeden dat jij eigenlijk niet wist dat uw broodje wettelijk beschermd was. Of ben ik nu zo mis? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Kunnen jullie het niet over iets tofs hebben? Beste manieren om zelfmoord te plegen ofzo
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is een stijging van 0.41 cent in een jaar tijd (+41.4%) als dit te maken heeft met inflatie, is mijn pa sinterklaas! Dit is het resultaat van het grauwe machtsliberalisme. Ik zie de vorig VLD minister van economie en de vakvereniging voor bakkers nog in ht lang en het breed zeggen dat handelaars de vrijmaking van de broodprijs niet zouden aangrijpen om een algemene prijsstijging door te voeren. Trouwens ik kan bijna bewijzen dat in de meeste gemeenten prijsafspraken worden gemaakt tussen bakkers. Wat wettelijk verboden is. Hierdoor kunnen ze hun prijzen laten stijgen zonder klanten te verliezen. Laten we ook opmerken dat we het hier hebben over en basis onderdeel van onze voeding! Balkenende=extreem liberalisme. De kleine man is hiervan het slachtoffer! Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 22 mei 2005 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 mei 2005 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In elk geval het was nooit duur. Nu zou het pijlsnel wel te duur kunnen worden voor sommigen en daar gaat het over. Beetje gelijk de mazout, dat gaat ook met enkele centiemen per keer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is er vrije concurrentie. Bijgevolg zal geen enkele bakker het wagen om de prijs "pijlsnel" omhoog te laten gaan. Om de hoek is er misschien een bakker die niet met dergelijke prijsstijgingen meegaat, met alle gevolgen van dien voor de eerste bakker. Mensen zijn veel prijsbewuster geworden trouwens dan vroeger. |
|
![]() |
![]() |