![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De helling van de ecliptica, nu ca. 231°, varieert in ca. 40.000 jaar tussen 211° en 241°. http://www.worldwidebase.com/paleont...jstijden.shtml Dit is algemeen aanvaard als de voornaamste factor. Deze beweging van de aarde is immers regelmatig, net als het komen & gaan van ijstijden.
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
op 10.000 jaar verschuiven de continenten nagenoeg NIET, dus daaraan ligt dat niet. Je hebt wel gelijk dat op lángere termijn (in termen van miljoenen jaren) de continentenpositie een invloed heeft, maar hier speelt duidelijk een andere invloed een rol: de zonne-activiteit. Al gehoord van de Milankovitch orbitaal-parameters? eens effe nachecken vooraleer over de continenten te beginnen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
deze problemen hebben niets met elkaar gemeen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Kyoto = Laat ons massas geld steken in iets waarvan we niet weten hoe het werkt, omdat er volgens een stelling die niet aangetoond is misschien ooit iets gaat gebeuren, maar we weten niet wanneer.
![]() |
#26 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() uiteraard spelen ze een rol, maar let op het accentje dat ik hierboven heb gebruikt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ha nee? Dat is een nieuwe invalshoek, zeker? De ingewikkelde onderlinge reacties die de wisselwerkingen van de chemische smogproducten via uitstoot, stolpeffect, zonnestraling en temperaturen aangaan zijn weliswaar nog niet volledig helder in al hun complexiteit bekend, maar dat alleen ozon en niet co2 via die reacties schade berokkent is een beetje een te boude conclusie. Ik had eens een lichte hartaanval in Athene (mijn enige totnutoe), waarbij ik mij kon troosten met de wetenschap dat dit noch door ozon, noch daar co2 veroorzaakt werd, maar door de extreem hoge concentratie van kwik in de uitlaatgassen. Ik had nog geluk, je kan daar ook gek van worden. Van co2 niet, toegegeven (dat zit ook in spuitwater), maar van grenzeloze consumptie van petroleum dan weer wél, zoals de moderne maatschappij met haar huidige maniakale olie-consumptie-modus afdoende in de verf zet.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 mei 2005 om 09:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||||
|
![]() Citaat:
En als er problemen zijn met ademhaling, is dit in de meeste gevallen wel te wijten aan ozon concentraties, maar natuurlijk, ik ben geen expert en het kan goed zijn dat jij in een ander geval zat. oja, en over CO2 en O3: ik bedoelde met "niets met elkaar te maken" dat het broeikaseffect en ozonafbraak -waar het gevaar trouwens al geweken is- niks met elkaar te maken hebben.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 24 mei 2005 om 09:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja pech gehad hé, als achteraf mocht blijken dat de klimaatwissel daar niet aan lag... Ondertussen ondernemen ernstige en verantwoordelijke mensen met gebruik van alle moderne toptechnologie en wetenschappelijke kennis en met beschikking over de allerbeste grijze materie die momenteel voorhanden is, de hoognodigste preventieve acties. Er zijn zelfs politici, weliswaar niet uit de reactionaire hoek, die in die zin verantwoord leiderschap geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Twee soorten ozon, natuurlijk, hoge ozonlaag(stralingsgevaar) en te hoge ozonconcentraties aan de grond (longen). In de kettingreacties van smogvorming nam ik wel degelijk C02 waar als perticipant, vandaar. Maar de grote boosdoener is ozon, toegegeven, maar toch ook maar één van de schadelijke eindproducten van die reacties.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 mei 2005 om 09:37. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
![]() Nog een aanwijzing:
Men heeft gevonden dat tijdens ijstijden de CO2 en methaan gehaltes beduidend lager zijn (ijs-stalen met fossiel CO2 erin laat toe tot 400.000 jaar terug te analyseren, vrij accuraat zelfs), en in de tussenijstijden hoger, dit in prehistorische tijden, dus zónder tussenkomst van de mens. Het bijzondere aan deze vondst is dat het over twée gassen gaat, waarvan het éne (CO2) zich voornamelijk in oceanen stockeert, en het andere, methaan, in moerasgebieden. Alletwee gassen reageren onafhankelijk maar simultaan op deze klimaatswijzingen, wat duidt op een sterke correlatie, maar dan in de OMGEKEERDE richting als bepaalde wetenschappers ons vandaag wijsmaken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 3 juni 2005 om 22:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Aldus een prof van mij.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 3 juni 2005 om 22:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
|
![]() Citaat:
Laatste significante gebeurtenis waarbij de stromingen een verandering hebben veroorzaakt was begin Holoceen waarbij een plotse temperatuurdaling was veroorzaakt door een Noord-Atalantische stromings-storing. (Younger Dryas daling) maar daar volgde vrij snel een automatisch herstel op.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 3 juni 2005 om 23:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar men onlangs beweerde valt die onderstroom weg door het smelten van de poolkap waardoor de verzilting (ik gok nu een beetje) eerder of later of zo is en er geen onderstroom meer is. Enfin veel minder eigenlijk. Hierdoor zou volgens de lengte en breedtegraad (zit er alweer naar te slaan) zorgen dat we zo een beetje op dezelfde lijn van 'canada?" komen te liggen en dezelfde winters tegemoet gaan. ???? is in grote lijnen wat ik er van weet, details moet je ergens anders eens gaan zoeken maar het is in ieder geval recent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Het smeltwater zou dan bovenaan op de oceaan moeten komen, waardoor die bovenste lagen veel lagere dichtheid krijgen en dus het de stromingen naar de diepte blokkeren. en daar is toch echt veel voor nodig om dat in gang te zetten? enfin, da's wat ik ervan denk. Weet wel dat ons klimaat afkoelende is! Het optimum van deze interglaciaal lag zo'n 6000 jaar terug, sindsdien is de globale trend (afgezien zonne-activiteit veranderingen, die goed mogelijk de opwarming deze halve eeuw kunnen verklaren) neerwaarts. We stevenen immers af op een ijstijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
hoewel gecorreleerd, is het niet noodzakelijk verbonden aan smelten van ijskappen. |
|
![]() |
![]() |