Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2005, 19:09   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Nope, het ACV is door neomarxisme beïnvloed en is verre van solidaristisch.

Solidarisme in haar sociaal-economische opvattingen gaat terug naar Rerum Novarum en vooral Quadragesimo Anno.
Het ACV op zich is nooit solidaristisch geweest maar de organisatie was/is wel ingekapseld in de standenpartij CD&V die de verschillende klassen in de maatschappij probeerde te verzoenen. Tot de jaren 70 toen de "sky the limit" was en er voldoende ruimte was om ook de arbeiders mee te laten genieten van de toenemde welvaart was het niet zo'n probleem om die groepen met elkaar te verzoenen. Sinds de jaren 70 volgt de ene crisis na de andere en o.a door de val van muur zijn de liberale wolven losgelaten. Nu, is de Cd&V een openlijk neo-liberale partij geworden wat uiteraard moeilijkheden oplevert met de vakbonden. Om daaruit nu te concluderen dat het ACV neo-marxistisch zou zijn is nogal kort door de bocht.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 19:11   #22
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het lijkt wel een BUB'er die de laatste Belgische verkiezingen becommentarieerd, meer bepaald het resultaat van zijn partij...

Er is een belangrijk verschil: de BUBbels hebben electorale overwinningen nodig om hun doel te bereiken. De NPD totaal niet. De NPD is in feite een beweging die deelneemt aan verkiezingen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 19:14   #23
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Het ACV op zich is nooit solidaristisch geweest maar de organisatie was/is wel ingekapseld in de standenpartij CD&V die de verschillende klassen in de maatschappij probeerde te verzoenen. Tot de jaren 70 toen de "sky the limit" was en er voldoende ruimte was om ook de arbeiders mee te laten genieten van de toenemde welvaart was het niet zo'n probleem om die groepen met elkaar te verzoenen. Sinds de jaren 70 volgt de ene crisis na de andere en o.a door de val van muur zijn de liberale wolven losgelaten. Nu, is de Cd&V een openlijk neo-liberale partij geworden wat uiteraard moeilijkheden oplevert met de vakbonden. Om daaruit nu te concluderen dat het ACV neo-marxistisch zou zijn is nogal kort door de bocht.
Ik heb nergens gezegd dat het ACV solidaristisch zou zijn geweest of dat het nu neo-marxistisch is. Ik zeg wel dat het ACV is beïnvloed door neo-marxisme via insijpeling van universitair geschoolden die vooral goed onderlegd waren en zijn in de voor jou allicht goed gekende dialectiek. Mollen dus...
De kaloten zijn trouwens bijlange niet zondermeer neoliberaal te noemen, dat is pas kort door de bocht.
Oud 23 mei 2005, 19:15   #24
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Niet helemaal eens. De CSU heeft al bewezen een duidelijke conservatieve stempel te hebben. Dan nog liever die mannen dan de linkse knakkers van SPD en Grünen met hun gauchistische onzin. Als er dan toch moet gekozen worden, liever het minste kwaad.
Of het nu de SPD of CDU/CSU. Het eigen volk naaien ze toch maar als u liever genaaid wordt door een rechtse partij dan is dat uiteraard uw goed recht. Beide partijen zijn neo-liberaal. Quasi alle voorstellen van de SPD werden overigens gesteund door de CDU. Ze vonden alleen dat de afbraak van de Duitse welvaartstaat niet snel genoeg ging.

PS. Mag ik u overigens op wijzen dat de "gauchisten" van de SPD en Grüne al tegen-hervormingen hebben doorgevoerd waar de CDU toen zij aan de macht waren enkel maar van konden dromen en zelfs niet luidop durfden zeggen.
Oud 23 mei 2005, 19:20   #25
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat het ACV solidaristisch zou zijn geweest of dat het nu neo-marxistisch is. Ik zeg wel dat het ACV is beïnvloed door neo-marxisme via insijpeling van universitair geschoolden die vooral goed onderlegd waren en zijn in de voor jou allicht goed gekende dialectiek. Mollen dus...
De kaloten zijn trouwens bijlange niet zondermeer neoliberaal te noemen, dat is pas kort door de bocht.
Het is te zien wat je defenitie van neo-liberalisme is uiteraard. Je kan echter niet ontkennen dat ze het huidig systeem met alles er op en er aan zonder meer hebben aanvaard (wat in sé tegenstrijdig is met de katholieke leer, voor wat dat nog waard is) en dat ze geen enkel weerwerk bieden tegen de neo-liberale pletwals in de praktijk.

Ok ik ken wel iemand van het ACV die af en toe wel eens iets uit de wereldwinkel koopt. Is dat nu een neo-marxist?
Oud 23 mei 2005, 19:27   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is een belangrijk verschil: de BUBbels hebben electorale overwinningen nodig om hun doel te bereiken. De NPD totaal niet. De NPD is in feite een beweging die deelneemt aan verkiezingen.
Daarom dat je iedere keer met ons lacht als wij eens deelnemen aan de verkiezingen? U stemt dus met me in dat politiek meer is dan om de 5 jaar de mogelijkheid te bieden een bolleke achter uw naam te kleuren. Nu, de NPD staat geef ik toe, al een pak verder dan ons. De situatie in beide landen is echter niet te vergelijken. Nu, mocht extreem-rechts in Wallonië samen een tiende van de brains hebben van de NPD dan denk ik dat Di Ruppo en co wel eens slecht zouden slapen in de toekomst. Uiteraard zijn er nog altijd mensen die wel weerwerk bieden. Zo, hebben we een verkozene in Rostock, niet onbekend in uw middens.
Oud 23 mei 2005, 19:49   #27
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Solidarisme in haar sociaal-economische opvattingen gaat terug naar Rerum Novarum en vooral Quadragesimo Anno.
niet het huidige ACV, dat is inderdaad linksprogressief, met zoals je zegt misschien zelfs neomarxistische invloeden.
Ik bedoelde de historische vakbewegingen in de geest en navolging van het Daensisme, d�*e marxistisch?? zou ik maar zeer vreemd vinden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 23-05-2005 at 20:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:

niet het huidige ACV, dat is inderdaad linksprogressief, met zoals je zegt misschien zelfs neomarxistische invloeden.
Ik bedoelde de historische vakbewegingen in de geest en navolging van het Daensisme, d�*e marxistisch?? zou ik maar zeer vreemd vinden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik bedoelde de vakbewegingen in de geest en navolging van het Daensisme, d�*e marxistisch?? zou ik maar zeer vreemd vinden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 23 mei 2005 om 19:51.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 20:03   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Ik bedoelde de historische vakbewegingen in de geest en navolging van het Daensisme, d�*e marxistisch?? zou ik maar zeer vreemd vinden.
Neo-marxist is de term die Guderian gebruikt om wereldwinkelbezoekers te omschrijven. Ik denk niet dat ze dat in die tijd hadden.
Oud 23 mei 2005, 22:24   #29
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet helemaal eens. De CSU heeft al bewezen een duidelijke conservatieve stempel te hebben. Dan nog liever die mannen dan de linkse knakkers van SPD en Grünen met hun gauchistische onzin. Als er dan toch moet gekozen worden, liever het minste kwaad.
De CSU is rechtser dan de CDU en bestaat enkel in Beieren, de Duitse deelstaat die de meeste "financiële speelruimte" heeft. Duitsland is allicht het meest verziekte land van Europa (tot voor enige tijd dat ik dat het Nederland was), de crisis die in dat land heerst is onwaarschijnlijk ernstig en niet te vergelijken met ons land. Die crisis is al ingezet onder het (wan-)beleid van CDU'er Kohl en werd door de aan dure maatpakken verslaafde Schröder niet omgebogen maar eerder nog versterkt. De CDU is geen echt alternatief, het is gewoon een andere beheersploeg die uiteindelijk net dezelfde koers vaart, mits enige accentverschillen. De afbouw van de Duitse trots en eer gaat er samen met de afbouw van de sociale zekerheid (Hartz IV), Duitsers worden enerzijds schaamte opgedrongen omwille van hun nationaliteit en anders met toenemende armoede opgezadeld. De Duitse politici zijn hoegenaamd niet geïnteresseerd in de belangenverdediging van het Duitse volk.

„Deutschland hat sich aus grundsätzlichen Erwägungen gegen Volksbefragungen auf Bundesebene entschieden. Das finde ich sehr richtig.“
(Angela Merkel, CDU-Partijvoorzitster, 2004)
[edit]
[size=1]After edit by Guderian on 23-05-2005 at 23:25
Reason:

Citaat:
De CSU is rechtser dan de CDU en bestaat enkel in Beieren, de Duitse deelstaat die de meeste "financiële speelruimte" heeft. Duitsland is allicht het meest verziekte land van Europa (tot voor enige tijd dat ik dat het Nederland was), de crisis die in dat land heerst is onwaarschijnlijk ernstig en niet te vergelijken met ons land. Die crisis is al ingezet onder het (wan-)beleid van CDU'er Kohl en werd door de aan dure maatpakken verslaafde Schröder niet omgebogen maar eerder nog versterkt. De CDU is geen echt alternatief, het is gewoon een andere beheersploeg die uiteindelijk net dezelfde koers vaart, mits enige accentverschillen. De afbouw van de Duitse trots en eer gaat er samen met de afbouw van de sociale zekerheid (Hartz IV), Duitsers worden enerzijds schaamte opgedrongen omwille van hun nationaliteit en anders met toenemende armoede opgezadeld. De Duitse politici zijn hoegenaamd niet geïnteresseerd in de belangenverdediging van het Duitse volk.

„Deutschland hat sich aus grundsätzlichen Erwägungen gegen Volksbefragungen auf Bundesebene entschieden. Das finde ich sehr richtig.“
[/size]

Citaat:
De CSU is rechtser dan de CDU en bestaat enkel in Beieren, de Duitse deelstaat die de meeste "financiële speelruimte" heeft. Duitsland is allicht het meest verziekte land van Europa (tot voor enige tijd dat ik dat het Nederland was), de crisis die in dat land heerst is onwaarschijnlijk ernstig en niet te vergelijken met ons land. Die crisis is al ingezet onder het (wan-)beleid van CDU'er Kohl en werd door de aan dure maatpakken verslaafde Schröder niet omgebogen maar eerder nog versterkt. De CDU is geen echt alternatief, het is gewoon een andere bereesploeg die uiteindelijk net dezelfde koers vaart, mits enige accentverschillen. De afbouw van de Duitse trots en eer gaat er samen met de afbouw van de sociale zekerheid (Hartz IV), Duitsers worden enerzijds schaamte opgedrongen omwille van hun nationaliteit en anders met toenemende armoede opgezadeld. De Duitse politici zijn hoegenaamd niet geïnteresseerd in de belangenverdediging van het Duitse volk.

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Guderian : 23 mei 2005 om 22:25.
Oud 23 mei 2005, 22:40   #30
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

Mijn Duitse buren in Frankrijk hebben niet bepaald last van armoede ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2005, 23:00   #31
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Mijn Duitse buren in Frankrijk hebben niet bepaald last van armoede ...
Zéér interessante opmerking. Doe ze de groeten.
Oud 24 mei 2005, 09:39   #32
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of het nu de SPD of CDU/CSU. Het eigen volk naaien ze toch maar als u liever genaaid wordt door een rechtse partij dan is dat uiteraard uw goed recht. Beide partijen zijn neo-liberaal. Quasi alle voorstellen van de SPD werden overigens gesteund door de CDU. Ze vonden alleen dat de afbraak van de Duitse welvaartstaat niet snel genoeg ging.

PS. Mag ik u overigens op wijzen dat de "gauchisten" van de SPD en Grüne al tegen-hervormingen hebben doorgevoerd waar de CDU toen zij aan de macht waren enkel maar van konden dromen en zelfs niet luidop durfden zeggen.
Laat ons zeggen dat ik me toch beter voel bij wat Angela Merkel verklaart dan hetgene dat Fisher of Schröder vertellen. Natuurlijk is de CDU-CSU niet heiliger, maar bij gebrek aan geloofwaardig alternatief nog liever dat.

En dat de SPD-Grünen nu zaken beslissen waar het CDU enkel kon van dromen? Logisch. Toen zat de SPD in de oppositie en er zou pas echt een stakingsgolf gekomen zijn. Toen zag men de dingen - helaas - nog ietwat anders.[edit]
[size=1]After edit by De Garde on 24-05-2005 at 10:42
Reason:

Citaat:

Laat ons zeggen dat ik me toch beter voel bij wat Angela Merkel verklaart dan hetgene dat Fisher of Schröder vertellen. Natuurlijk is de CDU-CSU niet heiliger, maar bij gebrek aan geloofwaardig alternatief nog liever dat.

En dat de SPD-Grünen nu zaken beslissen waar het CDU enkel kon van dromen? Logisch. Toen zat de SPD in de oppositie en er zou pas echt een stakingsgolf gekomen zijn. Toen zag men de dingen - helaas - nog ietwat anders.[/size]

Citaat:

Laat ons zeggen dat ik me toch beter voel bij wat Angela Merckel verklaart dan hetgene dat Fisher of Schröder vertellen. Natuurlijk is de CDU-CSU niet heiliger, maar bij gebrek aan geloofwaardig alternatief nog liever dat.

En dat de SPD-Grünen nu zaken beslissen waar het CDU enkel kon van dromen? Logisch. Toen zat de SPD in de oppositie en er zou pas echt een stakingsgolf gekomen zijn. Toen zag men de dingen - helaas - nog ietwat anders.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Garde : 24 mei 2005 om 09:42.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 09:42   #33
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die analyse kan ik wel volgen hoor. Maar ik zie niks geloofwaardigs aan de rechterzijde. Op een heel aantal thema's heeft het CSU er wel voor gezorgd dat de discussie ook binnen de CDU is gevoerd (leitkultur en dat soort zaken), als was het maar om een rechts alternatief in Beieren te vermijden.

De associatie tussen armoede en de schuldvraag lijkt me niet logisch maar dat kan aan mij liggen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2005, 13:12   #34
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

Nu lijk je wel Geert Cool
Oud 24 mei 2005, 13:13   #35
Tantist

Standaard

Citaat:
Neo-marxist is de term die Guderian gebruikt om wereldwinkelbezoekers te omschrijven. Ik denk niet dat ze dat in die tijd hadden.
En neo-liberaal is de term die zowel jij en Guderian gebruiken om iedereen aan te duiden die niet marxistisch en niet solidaristisch is...
Oud 24 mei 2005, 13:57   #36
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En neo-liberaal is de term die zowel jij en Guderian gebruiken om iedereen aan te duiden die niet marxistisch en niet solidaristisch is...
Daar komt het wel op neer ja maar probeer het tegendeel maar eens aan te tonen.

Alle burgerlijke partijen hebben zich in-min-of-meerde-mate ingeschakeld in het neo-liberaal project. Ik heb het niet alleen over wat ze zeggen maar vooral wat ze in de praktijk doen. Dat is niet hezelfde als zeggen dat alle partijen hetzelfde zouden zijn. Dat zeg ik helemaal niet maar als je het filosofisch bekijkt dan is het allemaal één pot nat. Het verschil tussen Guderian en ik is wel dat de Verlichting aan Guderian blijkbaar is voorbijgegaan.
Oud 24 mei 2005, 13:59   #37
Tantist

Standaard

Citaat:
Daar komt het wel op neer ja maar probeer het tegendeel maar eens aan te tonen.
No further questions... Waarom eigenlijk altijd dat neo? Gewoon liberaal is niet goed genoeg meer?
Oud 24 mei 2005, 14:31   #38
Ambiorix

Standaard

Citaat:
No further questions... Waarom eigenlijk altijd dat neo? Gewoon liberaal is niet goed genoeg meer?
omdat het echte liberalisme al lang niet meer bestaat of wordt toegepast. "New Liberalism" was een trend die doorbrak na de Wereldoorlogen (verbeter mij als niet correct, want datum weet ik niet) en dat kon in verschillende gradaties naar gelang de staat meer of minder inmenging had. Maar éen ding was wel zeker, 19e eeuws liberalisme is er niet meer van gekomen, de staat moest vanaf nu een regulerende factor spelen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 10:46   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Waarom neemt Verhofstadt geen voorbeeld aan Bundeskanzler Schröder (want de Vertrauensfrage zal leiden tot nieuwe verkiezingen deze herfst); die heeft tenminste gezond verstand... , is natuurlijk de enige uitweg voor de SPD.[edit]
[size=1]After edit by Micele on 25-05-2005 at 11:54
Reason:

Waarom neemt Verhofstadt geen voorbeeld aan Bundeskanzler Schröder (want de Vertrauensfrage zal leiden tot nieuwe verkiezingen deze herfst); die heeft tenminste gezond verstand... , is natuurlijk de enige uitweg voor de SPD.[/size]

Waarom neemt Verhofstadt geen voorbeeld aan Bundeskanzler Schröder (want de Vertrauensfrage zal leiden tot nieuwe verkiezingen deze herfst); die heeft tenminste gezond verstand..[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2005 om 10:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 21:41   #40
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die dus noch neo noch marxist zijn; maar eerder paleoreformisten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be