Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2005, 07:18   #21
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Alleen overtuigde Belgicisten zien niet in, dat het op termijn zo niet verder kan...
Toch wel. Ik erken zeker dat er franstalige politici zijn die alleen handelen uit eigen belang. Maar wie is feitelijk de schuldige? De franstaligen of het federale model dat hen in die rol duwt?

Het enigste wat Vande Lanotte wel vergeet te zeggen, is dat er aan franstalige zijde een algemeen akkoord was inzake BHV, in Vlaanderen niet. Men was verdeeld, en de regering werd bestookt door de oppositie.

Hoe zou men die traditionele verdeeldheid in Vlaanderen toch kunnen verklaren? Ik vind bv. dat kartelvorming verboden dient te worden, daar het een vorm is van kiezersbedrog. Laten we eerlijk zijn: zonder de CD&V zat N-VA nu op de oppositiebanken. Maar door de samensmelting van (gematigde) christen-democraten en radicale flaminganten, werd de lat in het regeerakkoord onnodig hoog gelegd. Die mengelmoes van radicalen en gematigden in de regering, heeft voor de klassieke Vlaamse verdeeldheid gezorgd.

In het federale stelsel zoals wij het vandaag kennen, is geen van beide taalgroepen bekwaam om te handelen in het belang van alle Belgen. Dit systeem ontmoedigt elke wil tot samenwerken! Een unitair beleid is dringend aan de orde.

Vlamingen kunnen nog iets leren van de franstaligen: de macht van de eendracht![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Yann on 25-05-2005 at 08:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Alleen overtuigde Belgicisten zien niet in, dat het op termijn zo niet verder kan...
Toch wel. Ik erken zeker dat er franstalige politici zijn die alleen handelen uit eigen belang. Maar wie is feitelijk de schuldige? De franstaligen of het federale model dat hen in die rol duwt?

Het enigste wat Vande Lanotte wel vergeet te zeggen, is dat er aan franstalige zijde een algemeen akkoord was inzake BHV, in Vlaanderen niet. Men was verdeeld, en de regering werd bestookt door de oppositie.

Hoe zou men die traditionele verdeeldheid in Vlaanderen toch kunnen verklaren? Ik vind bv. dat kartelvorming verboden dient te worden, daar het een vorm is van kiezersbedrog. Laten we eerlijk zijn: zonder de CD&V zat N-VA nu op de oppositiebanken. Maar door de samensmelting van (gematigde) christen-democraten en radicale flaminganten, werd de lat in het regeerakkoord onnodig hoog gelegd. Die mengelmoes van radicalen en gematigden in de regering, heeft voor de klassieke Vlaamse verdeeldheid gezorgd.

In het federale stelsel zoals wij het vandaag kennen, is geen van beide taalgroepen bekwaam om te handelen in het belang van alle Belgen. Dit systeem ontmoedigt elke wil tot samenwerken! Een unitair beleid is dringend aan de orde.

Vlamingen kunnen nog iets leren van de franstaligen: de macht van de eendracht![/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Toch wel. Ik erken zeker dat er franstalige politici zijn die alleen handelen uit eigen belang. Zo is dat ook aan Vlaamse kant. Het is dan ook in 's lands belang dat de franstaligen deze mensen bij de volgende verkiezingen afstraffen, en vervangen door bekwame politici.

Vlamingen kunnen nog iets leren van de franstaligen: de macht van de eendracht![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 25 mei 2005 om 07:23.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 07:22   #22
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Vlamingen kunnen nog iets leren van de franstaligen: de macht van de eendracht!
We zijn bezig Yann,we zijn bezig............Volgende verkiezingen slaat de wijzer nog wat verder naar rechts,en eenmaal de tanker op snelheid is is hij niet meer te stoppen.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2005, 08:47   #23
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
We zijn bezig Yann,we zijn bezig............Volgende verkiezingen slaat de wijzer nog wat verder naar rechts,en eenmaal de tanker op snelheid is is hij niet meer te stoppen.
Ik ben allesbehalve overtuigd. Als er één groep verdeeld is, dan zijn het de flaminganten.

Inzake BHV werd alle hens aan het flamingantische dek geroepen. De boot is echter gekapseisd, met een milieuramp tot gevolg.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be