Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2005, 14:44   #21
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Zich volledig integreren? Wat bedoel je daarmee? Niet meer Frans spreken en denken? Alleen naar Vlaamse TV en niet meer naar Franstalige TV kijken? Als dat is wat u bedoelt, ben ik 100% tegen. Het is niet omdat Franstaligen in een Vlaamse grondgebied wonen dat ze hun moedertaal en hun cultuur moeten verwerpen. Een Franstalig die in Vlaanderen woont, blijft een Franstalig. Zoals een Vlaming die in Wallonië woont, blijft een Vlaming.

Als je bedoelt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen Nederlands moeten kennen, ben ik met je akkoord. Maar je moet toch beseffen dat er weinige contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn. En dat zowel Franstaligen als Vlamingen liever in hun eigen gemeenschap blijven.
vervang franstalig door allochtoon... zie je de gelijkenissen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:45   #22
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Kijk eens naar de scholen daar in de Rand. Die zitten vol met Franstaligen. Het ontbreekt echter aan degelijke tweetalige scholen in België. Uw discours gold 20 jaar geleden, maar de tijden zijn veranderd.
"Autochtone" franstaligen sturen hun kinderen meestal naar Franstalige scholen. In Vlaamse scholen van Brussel en omstreken zitten wel veel allochtone kinderen, waarvan de ouders veelal afkomstig zijn uit oud-kolonies van Frankrijk en meestal als franstalig bestempeld worden.
Oud 26 mei 2005, 14:45   #23
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Euh, met "tussen hen" bedoelde ik "tussen Franstaligen"...............
gelijk waar wordt er in het frans gesproken... niet enkel onderling
Oud 26 mei 2005, 14:49   #24
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Ik wil gerust mee op de barricades gaan staan als het gaat over het recht op in het Nederlands behandeld te worden in Brusselse ziekenhuizen. Ik zou zeker mee op straat gekomen zijn als het ging over het recht op Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen. Ik zou nu nog op straat komen, mocht blijken dat Vlamingen met hun Nederlands bij openbare instanties in Brussel en de rand niet terecht kunnen komen. Maar ik kom niet mee de barricades op om mensen die frans willen spreken te dwingen Nederlands te spreken. Zoiets is tegen de rechten van de mens! Iedereen heeft recht op zijn eigen cultuur!
- A 48-year-old housewife from Rawalpindi, Pakistan
L’ intérêt flamand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:51   #25
Tegendradigaard

Standaard

Pieke, kalm aan met Hans1.
bij Hans1 is het ongeneeslijk he... Hij kan der niet aan doen..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:52   #26
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L’ intérêt flamand
Alleen lees ik niets dat u "aan den lijve" ondervonden hebt.
Cabeza geeft zijn indrukken over het gedrag van de franstaligen in zijn gemeente. Dat lijkt me voldoende.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 14:55   #27
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust mee op de barricades gaan staan als het gaat over het recht op in het Nederlands behandeld te worden in Brusselse ziekenhuizen. Ik zou zeker mee op straat gekomen zijn als het ging over het recht op Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen. Ik zou nu nog op straat komen, mocht blijken dat Vlamingen met hun Nederlands bij openbare instanties in Brussel en de rand niet terecht kunnen komen. Maar ik kom niet mee de barricades op om mensen die frans willen spreken te dwingen Nederlands te spreken. Zoiets is tegen de rechten van de mens! Iedereen heeft recht op zijn eigen cultuur!
Weet ge wat het grote probleem is nl. dat men aan Franstalige kant geen onderscheid kan maken tussen thuis anderstalig zijn en tussen officieel het Nederlands te gebruiken bij publieke kontakten.
Zij willen altijd en overal Frans spreken, en Vlamingen vinden dat men thuis Frans mag spreken, dat men onder vrienden Frans mag spreken, maar eens men in kontakt komt met de overheid (Gemeente of Gewest) DAN moet men Nederlands praten.
Zolang jullie dat niet willen inzien blijft het een dovemansgesprek...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 26 mei 2005, 14:55   #28
Egidius

Standaard

Citaat:
Maar ik kom niet mee de barricades op om mensen die frans willen spreken te dwingen Nederlands te spreken.
Dan heeft u geluk : niemand wil dat en u kan rustig thuis blijven zitten.

Citaat:
Zoiets is tegen de rechten van de mens! Iedereen heeft recht op zijn eigen cultuur!
Drama, drama ...

Egidius
Oud 26 mei 2005, 14:59   #29
Tegendradigaard

Standaard

Trouwens IF, bent U van mening dat hetgeen telt voor Franstaligen ook geldig is voor anderstaligen in alle regio's ?

Oud 26 mei 2005, 15:05   #30
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

De taal/talen die in een gemeente gebruikt worden voor de administratie kunnen het best door de inwoners van die gemeente gekozen worden. Ik zie niet in waarom iemand van daarbuiten zich daarmee zou moeten moeien.

En als blijkt dat de meerderheid van de gemeente vindt dat ze ook in het Frans bediend moeten kunnen worden moet je dat maar accepteren. Talen en taalgrenzen evolueren nu eenmaal.

Het systeem van de VS is eigenlijk zo slecht nog niet: géén officiële taal.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by boer_bavo on 26-05-2005 at 16:06
Reason:
--------------------------------

De taal/talen die in een gemeente gebruikt worden voor de administratie kunnen het best door de inwoners van die gemeente gekozen worden. Ik zie niet in waarom iemand van daarbuiten zich daarmee zou moeten moeien.

En als blijkt dat de meerderheid van de gemeente vindt dat ze ook in het Frans bediend moeten kunnen worden moet je dat maar accepteren. Talen en taalgrenzen evolueren nu eenmaal.

Het systeem van de VS is eigenlijk zo slecht nog niet: géén officiële taal.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

En als blijkt dat de meerderheid van de gemeente vindt dat ze ook in het Frans bediend moeten kunnen worden moet je dat maar accepteren. Talen en taalgrenzen evolueren nu eenmaal.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 26 mei 2005 om 15:06.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:06   #31
Cabeza de wikingo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is een ontroerend verhaal. Alleen lees ik niets dat u "aan den lijve" ondervonden hebt. Bent u ergens in uw rechten gefnuikt omdat er slechts drie franstalige in het CC te vinden waren? Voelt u zich tekort gedaan als Vlaming omdat de franstaligen onder hen uitgaan? Met andere woorden: In welk opzicht zou uw persoonlijke leven aangenamer geweest zijn, indien die franstaligen dapper Nederlands zouden spreken?
Toevallig weet ik wel waarover ik het heb. Vindt U het normaal dat je door een Franstalige het leuke woord "con" naar je hoofd geslingerd krijgt, als je in een Strombeekse bakkerij Nederlands spreekt.
Of wat van de Vlezenbeekse dancing "The Christies Club" waar je enkel en alleen Franstaligen vindt (opschrift met openingsuren aan de deur in het Frans en het Nederlands - dit waar dit enkel in het Nederlands mag). Probeer daar maar eens een pint in het Nederlands te vragen.
En zo kan ik doorgaan. Franstaligen zijn gewoonweg arrogante kleuters die weigeren Nederlands te spreken.[edit]
[size=1]After edit by Cabeza de wikingo on 26-05-2005 at 16:11
Reason:

Citaat:
Dat is een ontroerend verhaal. Alleen lees ik niets dat u "aan den lijve" ondervonden hebt. Bent u ergens in uw rechten gefnuikt omdat er slechts drie franstalige in het CC te vinden waren? Voelt u zich tekort gedaan als Vlaming omdat de franstaligen onder hen uitgaan? Met andere woorden: In welk opzicht zou uw persoonlijke leven aangenamer geweest zijn, indien die franstaligen dapper Nederlands zouden spreken?
Toevallig weet ik wel waarover ik het heb. Vindt U het normaal dat je door een Franstalige het leuke woord "con" naar je hoofd geslingerd krijgt, als je in een Strombeekse bakkerij Nederlands spreekt.
Of wat van de Vlezenbeekse dancing "The Christies Club" waar je enkel en alleen Franstaligen vindt (opschrift met openingsuren aan de deur in het Frans en het Nederlands - dit waar dit enkel in het Nederlands mag). Probeer daar maar eens een pint in het Nederlands te vragen.
En zo kan ik doorgaan. Franstaligen zijn gewoonweg arrogante kleuters die weigeren Nederlands te spreken.[/size]

Citaat:
Toevallig weet ik wel waarover ik het heb. Vindt U het normaal dat je als een Franstalige het leuke woord "con" naar je hoofd slingert als je in een Strombeekse bakkerij Nederlands spreekt.
En zo kan ik doorgaan. Franstaligen zijn gewoonweg arrogante kleuters die weigeren Nederlands te spreken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cabeza de wikingo : 26 mei 2005 om 15:11.
Cabeza de wikingo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:06   #32
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Trouwens IF, bent U van mening dat hetgeen telt voor Franstaligen ook geldig is voor anderstaligen in alle regio's ?
Absoluut! Als het van mij zou afhangen krijgt de Vlaamse Gemeenschap het recht om Nederlandstalige scholen te openen in Hamme Mille, wegens veel interesse.
Oud 26 mei 2005, 15:07   #33
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Veel problemen worden ook communautair _gemaakt_. De uitbreiding van de haven van Antwerpen is geen communautair probleem. Maar als daarvoor in ruil Wallonië een zoveelste follieke wil krijgen is het dat wél.

Sociale zekerheid en belastingen worden door iedereen betaald. Als ze inefficiënt besteed worden is dat voor iedereen een probleem. En toevallig of niet loopt de grens van inefficiënt gebruik Oost-West ter hoogte van de taalgrens.

De huidige communautaire problemen hebben kwasi niks meer met taal te maken.[edit]
[size=1]After edit by boer_bavo on 26-05-2005 at 16:11
Reason:

Veel problemen worden ook communautair _gemaakt_. De uitbreiding van de haven van Antwerpen is geen communautair probleem. Maar als daarvoor in ruil Wallonië een zoveelste follieke wil krijgen is het dat wél.

Sociale zekerheid en belastingen worden door iedereen betaald. Als ze inefficiënt besteed worden is dat voor iedereen een probleem. En toevallig of niet loopt de grens van inefficiënt gebruik Oost-West ter hoogte van de taalgrens.

De huidige communautaire problemen hebben kwasi niks meer met taal te maken.[/size]

[size=1]After edit by boer_bavo on 26-05-2005 at 16:09
Reason:

Sociale zekerheid en belastingen worden door iedereen betaald. Als ze inefficiënt besteed worden is dat voor iedereen een probleem. En toevallig of niet loopt de grens van inefficiënt gebruik Noord-Zuid ter hoogte van de taalgrens.

De huidige communautaire problemen hebben kwasi niks meer met taal te maken.[/size]

Veel problemen worden ook communautair _gemaakt_. De uitbreiding van de haven van Antwerpen is geen communautair probleem. Maar als daarvoor in ruil Wallonië een zoveelste follieke wil krijgen is het dat wél.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 26 mei 2005 om 15:11.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:14   #34
L’ intérêt flamand
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabeza de wikingo
Toevallig weet ik wel waarover ik het heb. Vindt U het normaal dat je als een Franstalige het leuke woord "con" naar je hoofd slingert als je in een Strombeekse bakkerij Nederlands spreekt.
Dat bedoel ik nu met aan de lijve ondervonden. Die Franstalige zorgt duidelijk wel voor spanningen en is onverdraagzaam. Je mag hem dan ook gerust aanklagen voor smaad.

Citaat:
Wel, mij zouden ze in de Christies Club niet zien. En als ik een dancing zou hebben in Strombeek, dan zouden ééntalige franstalige inwoners die zich manifest arrogant opstellen ook niet direct een "vriendelijke" bediening krijgen. En de bestelling zou in 't Nederlands moeten zijn of ik lever gegarandeerd iets anders. Maar als ze bij mij niet binnenkomen en ze beledigen me niet of schaden mijn rechten niet, dan doen ze wat ze willen.
Oud 26 mei 2005, 15:26   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Goed om weten, ik ga in Wallonië wonen en eis daar ook faciliteiten. En ik spreek daar uiteraard tegen iedereen Nederlands want dat is mijn moedertaal.
Faciliteiten zullen niet lukken, maar waarom zou je inderdaad geen Nederlands mogen spreken in Wallonië? Ik hoor hier eindeloos geklaag over de houding van Franstaligen, maar ik hoor niemand over de houding van Vlamingen zelf. Die is net zo verwerpelijk: men past zich zonder meer aan, zelfs in eigen land. Als je de houding van de Franstaligen wil veranderen, zul je eerst je eigen houding moeten veranderen. Dus hetzelfde doen als de Franstaligen: gewoon overal en altijd Nederlands spreken. Stap nu eens af van dat eeuwige minderwaardigheidscomplex en die defensieve instelling, want dat helpt niets.

Dit is overigens aan iedereen gericht, niet specifiek aan jou. [edit]
[size=1]After edit by Dimitri on 26-05-2005 at 16:27
Reason:

Citaat:
Goed om weten, ik ga in Wallonië wonen en eis daar ook faciliteiten. En ik spreek daar uiteraard tegen iedereen Nederlands want dat is mijn moedertaal.
Faciliteiten zullen niet lukken, maar waarom zou je inderdaad geen Nederlands mogen spreken in Wallonië? Ik hoor hier eindeloos geklaag over de houding van Franstaligen, maar ik hoor niemand over de houding van Vlamingen zelf. Die is net zo verwerpelijk: men past zich zonder meer aan, zelfs in eigen land. Als je de houding van de Franstaligen wil veranderen, zul je eerst je eigen houding moeten veranderen. Dus hetzelfde doen als de Franstaligen: gewoon overal en altijd Nederlands spreken. Stap nu eens af van dat eeuwige minderwaardigheidscomplex en die defensieve instelling, want dat helpt niets.

Dit is overigens aan iedereen gericht, niet specifiek aan jou. [/size]

Citaat:
Faciliteiten zullen niet lukken, maar waarom zou je inderdaad geen Nederlands mogen spreken in Wallonië? Ik hoor hier eindeloos geklaag over de houding van Franstaligen, maar ik hoor niemand over de houding van Vlamingen zelf. Die is net zo verwerpelijk: men past zich zonder meer aan, zelfs in eigen land. Als je de houding van de Franstaligen wil veranderen, zul je eerst je eigen houding moeten veranderen. Dus hetzelfde doen als de Franstaligen: gewoon overal en altijd Nederlands spreken. Stap nu eens af van dat eeuwige minderwaardigheidscomplex en die defensieve instelling, want dat helpt niets.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 26 mei 2005 om 15:27.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:27   #36
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Pieke, kalm aan met Hans1.
bij Hans1 is het ongeneeslijk he... Hij kan der niet aan doen..

ongeneeslijk... bestaat daar wel een geneeskundige term voor, voor zijn ziekte?
Oud 26 mei 2005, 15:29   #37
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Dit is overigens aan iedereen gericht, niet specifiek aan jou.
succes! na een paar keer proberen schakel je automatisch over in het frans. Tis zelfs zo erg dat je in het nederlands iets vraagt, je in het engels de vraag krijgt om het nog eens te vragen... in het engels
Oud 26 mei 2005, 15:30   #38
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabeza de wikingo
En zo kan ik doorgaan. Franstaligen zijn gewoonweg arrogante kleuters die weigeren Nederlands te spreken.
of "sale flamand" en dan meewarrig met het hoofd schudden... allemaal ook meegemaakt, en dit in een vlaamse gemeente
Oud 26 mei 2005, 15:37   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
succes! na een paar keer proberen schakel je automatisch over in het frans. Tis zelfs zo erg dat je in het nederlands iets vraagt, je in het engels de vraag krijgt om het nog eens te vragen... in het engels
In de Ardennen spreekt men inmiddels anders aardig Nederlands. Weet we waarom? Omdat Nederlanders nu eenmaal amper Frans spreken. Franstaligen passen zich dus wel aan als het echt moet. Je zult zien: als Vlamingen overal en altijd koppig Nederlands spreken, gaan de Franstaligen zich vanzelf aanpassen. Nu hoeven ze dat niet, want de Vlamingen spreken wel Frans. Tja, zo ga je niets veranderen natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2005, 15:41   #40
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In de Ardennen spreekt men inmiddels anders aardig Nederlands.
In La Roche en omliggende gehuchten, bedoel je?

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be