Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2005, 18:40   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Met wat slimme, rake propaganda betaald door de Vlaamse regering moet dat toch op te lossen zijn?

En Wallonië bieden we aan aan Frankrijk, als zoenoffer voor de internationale gemeenschap.

Egidius
Ik vraag me echt af wat de deftige Waalse gebieden zullen doen als België uit elkaar valt, en dan vooral Luxemburg, Waals-Brabant en delen van Namen. Die gebieden zullen dan het nieuwe roofbouwgebied worden van de PS staat.

Paul Belien speculeerde ooit eens dat het nog niet uitgesloten is dat Luxemburg bij het groothertogdom zou gaan en dat eventueel zelfs een deel van Namen tot zelfs Waals-Brabant bij Luxemburg nog eerder zouden gaan dan tot de nieuwe Vlamingen van Wallonië te worden.

Wie weet?
Oud 29 mei 2005, 18:45   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wat nogmaals de idiotie van het separatisme bewijst en het goede aan provinciale decentralisatie.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 18:52   #23
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wat nogmaals de idiotie van het separatisme bewijst en het goede aan provinciale decentralisatie.
Ah ja?
Oud 29 mei 2005, 18:52   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Is dit echt geen bot?
Oud 29 mei 2005, 18:59   #25
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HEbt u eigenlijk iets anders in uw mars dan dit, Hans? Graag antwoord deze keer.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 19:10   #26
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
HEbt u eigenlijk iets anders in uw mars dan dit, Hans? Graag antwoord deze keer.
[Hansbot]
België kan maar beter unitair worden, het Vlaams-nationalisme is op sterven na dood[/Hansbot]
Oud 29 mei 2005, 19:16   #27
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen is wél nog steeds geen enkel deftig tegenargument gegeven tegen provinciale decentralisatie.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 19:26   #28
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Ondertussen is wél nog steeds geen enkel deftig tegenargument gegeven tegen provinciale decentralisatie.
De provincies zijn lege hulzen uit een andere tijd. Wil je een modern bestuur: afschaffen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 19:31   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Tiens, waar staan dan de argumenten pro, opdat we die kunnen ontkrachten? Hansbot valt opeens uit de lucht, verschijnt uit het totale niets met zijn provinciale decentralisatie in deze discussie. Zonder het minste argument. Nu, hij blijft daarmee wel in traditie. Il faut le faire. Dit is nu een schoolvoorbeeld van wat men projectie noemt, aangezien de belgicisten zelf degenen zijn die nooit argumenten aanhalen. Nu niet, nooit niet.
Oud 29 mei 2005, 19:44   #30
van Maerlant

Standaard

Citaat:
De provincies zijn lege hulzen uit een andere tijd. Wil je een modern bestuur: afschaffen.

Egidius
Laten we alles afschaffen, en herbeginnen (maar dan sneller deze keer). We stichten een keizerrijk, dat we dan laten vallen door barbaren in te huren. We stellen absolute vorsten aan, en onthoofden ze. Via pc-spelletjes spelen we WOI en II na, en dan kunnen we de democratie volledig herdenken.
Goed idee?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 29 mei 2005, 19:58   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Laten we alles afschaffen, en herbeginnen (maar dan sneller deze keer). We stichten een keizerrijk, dat we dan laten vallen door barbaren in te huren. We stellen absolute vorsten aan, en onthoofden ze. Via pc-spelletjes spelen we WOI en II na, en dan kunnen we de democratie volledig herdenken.
Goed idee?
Eigenlijk zou dat best een leuk experiment zijn. Wat als je een wereld krijgt als deze, met alle materiële dingen die er nu zijn en dezelfde mensen als nu, maar dan zonder een staatsstructuur. Hoe zou je de wereld organiseren?

Ik denk dat veel landen die nu op de kaart staan, er niet meer zouden komen. Zoals België, ik kan me niet voorstellen dat die grenzen op de kaart zouden verschijnen moest je die uit het niets mogen tekenen. Vlaanderen zie ik wel nog op de kaart verschijnen, maar misschien dan ook nog met Noord-Brabant en NL Limburg er bij. Ook Groot-Nederland zou nog op de kaart kunnen verschijnen. Net als Frankrijk, maar dan met een heel stuk van zijn gebied eraf. Duitsland zie ik verschijnen, ofwel in 1 deel zoals met een Groot-Duitsland (oei, Hitler), ofwel in twee delen, Klein-Duitsland en Groot-Oostenrijk, waarbij de katholieke Länder samen gaan met Oostenrijk (Beieren, Baden-Würtemberg,...).

Ook Spanje zou gehavend uit die hertekening komen en Bosnië-Herzegovina zou ook niet meer bestaan, net als België. Portugal lijkt me wel safe...

Afin, misschien stof voor een andere discussie...
Oud 29 mei 2005, 20:07   #32
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Eigenlijk zou dat best een leuk experiment zijn. Wat als je een wereld krijgt als deze, met alle materiële dingen die er nu zijn en dezelfde mensen als nu, maar dan zonder een staatsstructuur. Hoe zou je de wereld organiseren?

Ik denk dat veel landen die nu op de kaart staan, er niet meer zouden komen. Zoals België, ik kan me niet voorstellen dat die grenzen op de kaart zouden verschijnen moest je die uit het niets mogen tekenen. Vlaanderen zie ik wel nog op de kaart verschijnen, maar misschien dan ook nog met Noord-Brabant en NL Limburg er bij. Ook Groot-Nederland zou nog op de kaart kunnen verschijnen. Net als Frankrijk, maar dan met een heel stuk van zijn gebied eraf. Duitsland zie ik verschijnen, ofwel in 1 deel zoals met een Groot-Duitsland (oei, Hitler), ofwel in twee delen, Klein-Duitsland en Groot-Oostenrijk, waarbij de katholieke Länder samen gaan met Oostenrijk (Beieren, Baden-Würtemberg,...).

Ook Spanje zou gehavend uit die hertekening komen en Bosnië-Herzegovina zou ook niet meer bestaan, net als België. Portugal lijkt me wel safe...

Afin, misschien stof voor een andere discussie...
[HANSBOT] Vuile smerige nazi! Zie je nu wel dat al die flamiganten-klootzakken fascisten zijn?! En zo een stuk gespuis neem dan de avatar van St. Patriot! aan!!! UITROEIEN, DIE HANDEL [/HANSBOT]

Oud 29 mei 2005, 20:30   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zie ik wel nog op de kaart verschijnen, maar misschien dan ook nog met Noord-Brabant en NL Limburg er bij. Ook Groot-Nederland zou nog op de kaart kunnen verschijnen.
Waarschijnlijk, maar dan zal het niet Vlaanderen heten, hoop ik
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 20:31   #34
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Waarschijnlijk, maar dan zal het niet Vlaanderen heten, hoop ik
Al heet Oeloeboeloewiezie, what's in a name?
Oud 29 mei 2005, 20:31   #35
Egidius

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zie ik wel nog op de kaart verschijnen, maar misschien dan ook nog met Noord-Brabant en NL Limburg er bij.
Zeeland!

Egidius
Oud 29 mei 2005, 20:34   #36
Tantist

Standaard

Citaat:
Zeeland!

Egidius
Calvinistische achtergrond itt tot limburg en NB. Dus als die religieuze achtergrond meespeelt, krijg je 2 Nederlanden. Speelt die niet mee, zie ik 1 Groot-Nederland...
Oud 29 mei 2005, 20:38   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Calvinistische achtergrond itt tot limburg en NB. Dus als die religieuze achtergrond meespeelt, krijg je 2 Nederlanden. Speelt die niet mee, zie ik 1 Groot-Nederland...
Ik denk evenwel dat de religieuze achtergrond wél mee zal spelen, zelfs in een meer seculiere staat. Die achtergrond brengt namelijk een geheel andere volkseigen mentaliteit met zich mee. Religieuze verschillen kunnen net als taal voor een ontzettend grote barrière tussen twee volkeren zorgen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 20:39   #38
Egidius

Standaard

Citaat:
Ach, die achtergronden. Speelt dat in de 21ste eeuw nog allemaal mee? Overigens is Zeeland, zeker Zeeuwsch-Vlaanderen, niet veel calvinistischer dan Noord-Brabant. Doe mij Zeeland er maar bij. Alles beneden de rivieren hebben we nodig.

Egidius
Oud 29 mei 2005, 20:41   #39
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, die achtergronden. Speelt dat in de 21ste eeuw nog allemaal mee? Overigens is Zeeland, zeker Zeeuwsch-Vlaanderen, niet veel calvinistischer dan Noord-Brabant. Doe mij Zeeland er maar bij. Alles beneden de rivieren hebben we nodig.

Egidius
Ik weet zeker dat die achtergrond wel nog meespeelt. Mss niet mee bewust op vlak van godsdienst, maar die godsdienst bevindt zich nog steeds in het verleden van dat volk, en zit in hun mentaliteit vervat. Wie opgevoed is met calvinistische normen, kan dat geloof wel verzaken, maar ergens zit die moraal nog in hem.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 21:01   #40
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik weet zeker dat die achtergrond wel nog meespeelt. Mss niet mee bewust op vlak van godsdienst, maar die godsdienst bevindt zich nog steeds in het verleden van dat volk, en zit in hun mentaliteit vervat. Wie opgevoed is met calvinistische normen, kan dat geloof wel verzaken, maar ergens zit die moraal nog in hem.
Dan moeten we dus de Vlaamse protestanten buitengooien? Horebeke onafhankelijke calvinistische republiek? Om van de Joden nog te zwijgen (Onafhankelijk Koninkrijk Pelikaanstraat, ik durf er niet aan denken).

Komaan zeg...

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be