![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
. Citaat:
2) Wat in de Vlaamse Gemeenschap gebeurt interesseert me niet, in zoverre het geen impact heeft op de talenkennis van alle Belgen. Of wil de Vlaamse Gemeenschap een tweetalig Vlaanderen en een eentalig Wallonië?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door stanislaus : 1 juni 2005 om 12:47. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Wat ik duidelijk probeerde te maken, is dat voor veel Franstaligen, bewust of onbewust, België nog steeds hun land is, Franstalig dus. De Vlamingen zijn dan niet meer dan een soort 'minderheid', niet numeriek maar 'politiek'. Zolang ze dus de Franstaligen niets in de weg leggen, worden ze 'getolereerd' (ik vind niet direct een deugdelijke omschrijving), maar van zodra ze tegen de Franstalige agenda ingaan, worden ze meteen als een bedreiging voor de eenheid gezien. Dat die eenheid in de eerste plaats hun eenheid is, zien ze niet of willen ze niet zien. Aan de idylle van het harmonieuze België van B-Plus, BUB et al. hebben ze doorgaans geen boodschap, immers: ze verdedigen hun beeld van België, een doorslagje van het Belgique �* papa, niet dat van Vlamingen én Walen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. ja, en dat keur ik niet goed, nogmaals, lees wat ik schrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. Er is een belangrijk verschil tussen 'vrijwillige' IT, of beter: goede talenkenis, enerzijds, en de IT-van-staatswege anderzijds. Wat dat eerste betreft, deze is in elk geval toe te juichen, al was het maar vanuit een puur utilitair standpunt. Meertaligheid is een waardevolle vaardigheid, die zeker in het Vlaamse onderwijs zeker voldoende aan bod komt. Wie dat niet inziet, moet dringend eens naar zijn hoofd laten kijken. Wanneer het echter neerkomt op het soort IT dat jij blijkbaar voorstaat, en gelijkgezinden als de BUB en andere ietwat naïeve belgicisten, dan ben ik radikaal tegen. Waarom? Wel, omdadt je de IT dan van staatswege gaat opleggen en afdwingen als een staatsideologie (zowel het 'opleggen' als 'afdwingen' zijn onvermijdelijk). Met een dergelijke belgitude, waarvan de IT een deel uitmaakt,begeef je je in het wel erg onfrisse gezelfschap van Franco-Spanje (de hispanidad) of het Joegoslavië van Tito (de jugosloventsvo). Om die reden ben ik tegen, omdat het tot een van staatswege opgelegde ideologie verwordt. 3. Met je besluit dat het 'nationalistische karakter' van die partijen elk voorstel in de richting van IT nekt, bezondig je je opnieuw aan dezelfde voortijdige conclusie, namelijk dat je je eigen opvattingen als rigide maatstaf gaat nemen en conclusies trekt die je niet hoort te trekken. Je probeert nu de 'andere' zwart te maken om de eenvoudige reden dat hij niet dezelfde standpunten als jij deelt. Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |