Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2003, 22:28   #21
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Volgens het VB zouden het er zelfs nog veel meer zijn
Ja? Stelt het Vlaams Blok dat?
Wel die Agalever en die Blokker die hier het forum frekwenteren beweren dat toch, ook al hebben ze geen betrouwbare bronnen. Maar naar het schijnt hebben Darwin en Jan van den Berghe ze zèlf persoonlijk gaan tellen doorheen het land en -op twee of drie na- kwamen ze uit op en getal van 4.578.934 moslims, en in dat cijfer waren niet eens de illegalen inbegrepen. Het zou -volgens Darwin en Co- makkelijk de 10 miljoen kunnen overstijgen.

Ik denk dat dit lichtelijk overdreven is 8)
Oud 28 mei 2003, 23:16   #22
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Voor wat waren die belastingen voor de kerk eigenlijk oorspronkelijk bedoeld? Dienen ze voor het onderhouden van het patrimonium of voor het onderhouden van de christelijke leer? En voor wat worden die belastingen momenteel nog gebruikt??

Dat lijken mij toch allemaal interessante en belangrijke vragen. Als het geld gebruikt wordt om de priesters te onderhouden moeten ze van mij geen steun meer verwachten(niet dat ik dat mag kiezen natuurlijk ). Maar als het daarentegen wordt gebruikt om het kerkelijke patrimonium te onderhouden heb ik er niets op tegen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 23:17   #23
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Voor wat waren die belastingen voor de kerk eigenlijk oorspronkelijk bedoeld? Dienen ze voor het onderhouden van het patrimonium of voor het onderhouden van de christelijke leer? En voor wat worden die belastingen momenteel nog gebruikt??

Dat lijken mij toch allemaal interessante en belangrijke vragen. Als het geld gebruikt wordt om de priesters te onderhouden moeten ze van mij geen steun meer verwachten(niet dat ik dat mag kiezen natuurlijk ). Maar als het daarentegen wordt gebruikt om het kerkelijke patrimonium te onderhouden heb ik er niets op tegen.
je betaalt zelfs nog geen belasting...
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 23:18   #24
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:

je betaalt zelfs nog geen belasting...
Hou dat stil!! Ik kan me toch maar al voorbereiden he!!
Oud 29 mei 2003, 00:31   #25
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dienen ze voor het onderhouden van het patrimonium of voor het onderhouden van de christelijke leer? En voor wat worden die belastingen momenteel nog gebruikt??
Deze dienen voor beide, zowel onderhous van het patrimonium (waar ik voorstander van ben) als voor het betalen van de priesters en dergelijke (hier ben ik tegen)
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 00:33   #26
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Een aanzienlijk gedeelte van het budget van het Belgisch ministerie van justitie gaat naar de maandsalarissen van de beoefenaars van de erediensten.
Dit betekent dat pastoors, dominees, rabbijnen en islamitische imams betaald worden door de Belgische belastingbetaler.
Indien dit allemaal wordt afgeschaft, zou er meer geld zijn voor de rechtsbedeling en de slachtofferbegeleiding, er zouden meer rechters kunnen benoemd worden, kortom, justitie zou beter functioneren met meer geld.
In Duitsland betaalt men kerkbelasting, TENZIJ men uit de kerk treedt.(officieel document nodig van een pastoor)
In België betaalt elke burger om al die godsdiensten te onderhouden.
Wanneer gaat een politieke partij daar eens wat aan doen ?
Juist, in Vlaanderen zou de overheid enkel nog de erediensten van de katholieke kerk en het heidendom financieel mogen ondersteunen. Al de rest is volksvreemd en dient op te krassen. Niet alleen geen financiële steun meer, ook de intrekking van de erkenning + verbod op publieke erediensten van vreemde religies.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 00:41   #27
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dienen ze voor het onderhouden van het patrimonium of voor het onderhouden van de christelijke leer? En voor wat worden die belastingen momenteel nog gebruikt??
Deze dienen voor beide, zowel onderhous van het patrimonium (waar ik voorstander van ben) als voor het betalen van de priesters en dergelijke (hier ben ik tegen)
Hier volg ik u volledig.
Oud 29 mei 2003, 09:33   #28
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Domme Nik
Dat er werkelijk 300.000 gelovige moslims in België zijn wordt door geen enkele betrouwbare statistiek bevestigd.
Volgens het VB zouden het er zelfs nog veel meer zijn
Sinds er een scheiding bestaat tussen kerk en staat en bovendien meer en meer mensen niet-geloven (laat staan geregeld de kerk bezoeken) is dit een compleet voorbij gestreefde belasting, die de maatschappij op geen enkele manier ten goede komt. (het geld kan maw nuttiger besteed worden)
1. ALLES lezen : de Belgische staat heeft een schuld t.o.v. de Kerk door het onwettig aanslaan van eigendommen. Ook al is er maar één kardinaal over in België : de staat dient zijn schuld te betalen, net als u en ik dat moeten.

2. Al gaan honderduizenden nog elke week naar de kerk dat is nog géén bewijs dat er niet méér gelovigen zijn. Mijn broer gaat zelden naar de kerk maar is wél overtuigd Katholiek. 1.700.000 bet�*lende lezers van 't Parochieblad, de Christelijke Vakbond is veruit de grootste in België, en ga zo maar door.

3. Dat er meer mensen niet-geloven dan geloven is een loge-fabeltje. En logemannen zijn nóg fanatieker dan de Paus. Een laatste onderzoek op universitair niveau van de KUL wijst uit dat méér dan 75 % van onze Belgische (laat staan Vlaamse) bevolking zich nog verbonden voelt met de traditionele Christelijke gedachten. Wat niet wil zeggen dat ze ouwerwets wekelijks 'ter kerke' gaan en klakkeloos volgen wat de pastoor zegt. Gelukkig is dit "Belgique de papa" verleden tijd.
Domme Nik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 09:36   #29
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Mijn vorige bijdrage schijnt niemand gelezen te hebben er wordt vervolgens hopeloos naast de kwestie doorgepraat. Hier gaan we dan maar nog een keer :

Het gaat niet om onderhoud van patrimonium en betalen van pastoorkes :
wat de Katholieke Kerk betreft draait om een schuld van de staat t.o.v. een derde. Schulden moeten vereffend worden. Dat is toch wat eerlijke mensen met een schuld doen?

De subsidies aan de Katholieke Kerk zijn een compensatie voor het niet terug schenken aan de kerk van een onschatbare waarde aan goederen, gronden en gebouwen die geconfisceerd werden tijdens de Franse revolutie (je weet wel dat kortstondige maar lucratieve bezoekje dat onze Zuiderburen ons brachten. Zeg maar een vijandelijke en brutale bezetting, maar dat wensen vooral franstaligen in de gekende doofpot te houden).
De som die de Katholieke Kerk van de staat krijgt en gekregen heeft is een peulschil in vergelijking met wat de verkoop van voornoemde eigendommen in 2003 zou opbrengen...

Dat er werkelijk 300.000 gelovige moslims in België zijn wordt door geen enkele betrouwbare statistiek bevestigd. Het is 'natte vinger' werk. En voor Vlaanderen zijn er al helemaal geen officiële cijfers, maar het zullen er in elk geval minder zijn dan in Brussel en Wallonië. Zo moet je in Brugge, de derde grootste stad van Vlaanderen (zo'n 120.000 inw.), de moslims met een vergrootglas gaan zoeken.

Er zijn cijfers die we daarentegen wél exact weten :
Het Katholieke weekblad 'pur sang' "Kerk en Leven" heeft in Vlaanderen ALLEEN zo'n 600.000 betalende abonnementen. Met de coëficient toegepast door het CIM (voor alle bladen gelijk) komt dat op 1.700.000 lezers. Het meest populaire dagblad van Vlaanderen "Het Laatste Nieuws" komt nog lang niet aan de helft hiervan.

Een pilarenbijter kan men mij bezwaarlijk noemen, maar ook voor wie niet gelovig is geldt : de waarheid heeft zijn rechten. Ook dat is democratie.
Oud 29 mei 2003, 10:01   #30
amexx
Schepen

Standaard

De huidige regeling stamt van het tijdperk van Napoleon. Die stelde dat de kerk en staat moest gescheiden worden. Dus de overeenkomst Stelde dat de kerk al zijn eigendommen afstaat in ruil voor onderhoud.

Als jullie vrijzinnigen dit in vraag stellen dan is dit jullie goed recht maar hou er rekening mee dat wanneer deze overeenkomst eenzijdig wordt opgezegd dat de kerk haar eigendommen terug eist. EN dit is veel meer dan een kerkje hier en daar.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 10:22   #31
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amexx
De huidige regeling stamt van het tijdperk van Napoleon. Die stelde dat de kerk en staat moest gescheiden worden. Dus de overeenkomst Stelde dat de kerk al zijn eigendommen afstaat in ruil voor onderhoud.

Als jullie vrijzinnigen dit in vraag stellen dan is dit jullie goed recht maar hou er rekening mee dat wanneer deze overeenkomst eenzijdig wordt opgezegd dat de kerk haar eigendommen terug eist. EN dit is veel meer dan een kerkje hier en daar.
Juist. Maar de Kerk heeft zijn eigendommen niet afgestaan. Ze werden geconfisceerd (aangeslagen, zeg maar : gestolen). Bij de creatie van de Staat der Nederlanden en later de Belgische Staat werd dit flagrante onrecht niet hersteld maar zgn. gecompenseerd door jaarlijkse betalingen voor onderhoud van patrimonium en bedienaars.

Wat de gestolen gronden, gebouwen en eigendommen in 2003 waard zijn is op geen 1.000.000.000 euro te schatten !
Oud 29 mei 2003, 10:45   #32
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3. Dat er meer mensen niet-geloven dan geloven is een loge-fabeltje. En logemannen zijn nóg fanatieker dan de Paus. Een laatste onderzoek op universitair niveau van de KUL wijst uit dat méér dan 75 % van onze Belgische (laat staan Vlaamse) bevolking zich nog verbonden voelt met de traditionele Christelijke gedachten. Wat niet wil zeggen dat ze ouwerwets wekelijks 'ter kerke' gaan en klakkeloos volgen wat de pastoor zegt. Gelukkig is dit "Belgique de papa" verleden tijd.
Christendom en katholicisme zijn twee verschillende dingen. Bovendien is "zich verbonden voelen" met de Christelijke gedachten ook niet hetzelfde als "geloven".
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 10:52   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gazet van Antwerpen (19/4/2001)

[size=6]Belgen geven jaarlijks 23,4 miljard uit aan religies (NP)[/size]

Uit het dossier van economist Jean-François Husson, adviseur van voormalig minister van Financiën Viseur en nu als onafhankelijke economist verbonden aan de openbare studiedienst van een overheid, blijkt dat er jaarlijks op de overheidsbegroting 23,4 miljard wordt uitgegeven aan godsdienst en levensbeschouwing. Het katholiek aandeel in de openbare middelen zou jaar na jaar kleiner worden, wat te wijten is aan een drastische vermindering van de katholieke loonlast.

Het bedrag van 23,4 miljard wordt als volgt verdeeld :

Katholieke kerk : 79,2 %
Vrijzinnigheid : 3 %
Islam : 3,5 %
Protestantse kerk : 3,2 %
Joodse godsdienst : 0,6 %
Orthodoxe kerk : 0,4 %
Anglicaanse kerk : 0,1 %
Iets minder dan de helft van de uitgaven – 10,2 miljard – slaat op de grondwettelijke erkenning van de erediensten :

Salarissen en pensioenen van de bedienaars van de eredienst : 4,4 miljard
Aalmoezeniers in het leger, gevangenissen, ziekenhuizen : 276 miljoen
Fortaitaire enveloppes voor de vrijzinnigheid en de islam : resp. 394 en 24 miljoen
Levensbeschouwelijke uitzendingen op radio en tv : 62 miljoen
Provinciale en gemeentelijke bijdragen voor huisvesting, kerkfabrieken, gebouwen : 4,3 miljard
De eredienstuitgaven blijven nagenoeg onveranderd. Het aandeel van de kerken (zonder de Islam) bedroeg in 1996 97 %. Dit jaar daalt het naar 88,6 %. De vrijzinnigheid maakt een grootste sprong voorwaarts van 3 % in 1995 naar 10 % in 2001.
9 miljard per jaar naar de katholieke kerk alleen! Zou die uitstaande schuld sinds de Franse Revolutie (1789) nu nog niet stilaan ingelost zijn?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 29 mei 2003, 13:04   #34
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De subsidies aan de Katholieke Kerk zijn een compensatie voor het niet terug schenken aan de kerk van een onschatbare waarde aan goederen, gronden en gebouwen die geconfisceerd werden tijdens de Franse revolutie (je weet wel dat kortstondige maar lucratieve bezoekje dat onze Zuiderburen ons brachten.

Dat er werkelijk 300.000 gelovige moslims in België zijn wordt door geen enkele betrouwbare statistiek bevestigd.
1) Zouden het dan niet onze Zuiderburen moeten zijn die als compensatie jaarlijks een betaling doen? Bovendien als we zulke redenaties maken, moeten we dan Amerika teruggeven aan de indianen ook dewelke hun land gestolen werd door Europese inwijkelingen. En is de kerk misschien nog niet rijk genoeg? U weet het misschien niet maar de kerk vergaarde het grootste deel van zijn rijkdommen door uitbuiting van de bevolking, de kruistochten en door het geld dat ze kregen van rijke families die toetraden tot de kerkgemeenschap.
2) Ook over hoeveel Katholieken er nog zijn in België geeft u geen exact cijfer en houdt u het op natte vinger werk en dat terwijl er een officiël cijfer is waarop men zich basseert, namelijk het aantal gedoopten. (al is zelfs dat zeer onbetrouwbaar omdat vele mensen wel gedoopt zijn, maar al lang niet meer Katholiek, maar zich doodeenvoudig niet laten ont-dopen omdat dit een dure aangelegenheid is)
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 13:04   #35
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
9 miljard per jaar naar de katholieke kerk alleen! Zou die uitstaande schuld sinds de Franse Revolutie (1789) nu nog niet stilaan ingelost zijn?
Weer mis. De schuld is nog voor geen cent afgelost. Het is een jaarlijkse rente voor het confisceren (stelen) van de eigendommen. In steden en gemeenten waar nu een fortuin per m2 voor de grond wodt betaald bezat de Kerk uitgestrekte landerijen. En hoeveel zouden de historische gebouwen als pakweg de O.L.Vrouwkerk van Antwerpen waard zijn voor een internationale immo-groep denk je? Daar bestaat een Nederlands woord voor : ontschatbaar. En vergeet ook niet dat de Kerk met dit geld duizende mensen tewerkstelt. In een land met zo'n half miljoen werklozen kan dit tellen.
Zelf ben ik absoluut geen pilarenbijter. Maar ik krijg het op de heupen van dat aftandse anti-clericalisme uit nu de victorie kraaiende Loge-werkplaatsen.
Als ik zou moeten kiezen tussen een gemoedelijke Kardinaal Danneels en een arrogante Loge-Grootmeester De Gucht dan moet ik niet lang twijfelen. En zo ook al mijn vrienden en kennissen die politiek alle kleuren van de regenboog vertegenwoordigen en zeker niet tot de categorie kerkgangers kunnen gerekend worden...
Oud 29 mei 2003, 13:12   #36
Anarcho
Burger

Anarcho's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Anarcho Stuur een bericht via Yahoo naar Anarcho
Standaard

Inderdaad, de meeste goederen van de Kerk zijn geconfisqeerd door de staat. En maar goed ook zou ik zeggen. Dat ze nu maar eens de goederen van de adel confisqeren, want dat zijn ook gestolen goederen van de gewone mensen. U denkt maar aan het bekendste voorbeeld: Leopold II en zijn familie.

Goederen die bekomen zijn door uitbuiting die moeten gecinfisqeerd worden.
Oud 29 mei 2003, 13:31   #37
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
1) Zouden het dan niet onze Zuiderburen moeten zijn die als compensatie jaarlijks een betaling doen? Bovendien als we zulke redenaties maken, moeten we dan Amerika teruggeven aan de indianen ook dewelke hun land gestolen werd door Europese inwijkelingen. En is de kerk misschien nog niet rijk genoeg? U weet het misschien niet maar de kerk vergaarde het grootste deel van zijn rijkdommen door uitbuiting van de bevolking, de kruistochten en door het geld dat ze kregen van rijke families die toetraden tot de kerkgemeenschap.
2) Ook over hoeveel Katholieken er nog zijn in België geeft u geen exact cijfer en houdt u het op natte vinger werk en dat terwijl er een officiël cijfer is waarop men zich basseert, namelijk het aantal gedoopten. (al is zelfs dat zeer onbetrouwbaar omdat vele mensen wel gedoopt zijn, maar al lang niet meer Katholiek, maar zich doodeenvoudig niet laten ont-dopen omdat dit een dure aangelegenheid is)
En dan hebben we het nog niet gehad over de Papoea's in Nieuw Guinea.
Ernstig blijven hé.
Bij het stichten van de Belgische staat werd een engagement aangegaan.
Punt uit. Als de staat zijn verplichtingen niet meer na komt, hoeven wij dat ook niet meer te doen. Zo simpel is dat.
In Vlaanderen alleen zijn 1.700.000 betalende lezers voor "Kerk en Leven", dat daarmee het veruit meest gelezen weekblad is. Er is ooit een Elvis-LP verschenen "1.000.000 Elvis fans can't be wrong". Laat staan 1.700.000 lezers zonder natte vinger.
Als het toch om het geld te doen is : dat men 100 euro vraagt aan al wie meer dan 120 op de snelweg Oostende-Brussel rijdt. D�*t is nu al verboden en na een jaar is de staat smoorrijk.
Uitbuiten? De grootste liberale uitbuiters, waar de socialisten en pastoorke Daens zo tegen vochten, zaten in de toemalige Loges. Moeten die nu ook terug betalen?
Kruistochten? Vergeet je de eeuwenlange pogingen van de Islam om via de Balkan en Spanje ons gewapender hand onder de voet te lopen. Daar zijn de kruistochten (een mislukt) uitstapje tegenover.
Willen de voetbalclubs even het geld terug geven aan "de rijke families die toetraden" tot die clubs. Het geld verdween meestal in een bodemloze put terwijl de kerk er voor ons bv. ziekenhuizen en scholen mee oprichtte waar bijna 80 % van de bevolking de voorkeur aan geeft. En die tot de besten van de wereld behoren.
En zo zou ik uren kunnen doorgaan.

Een goede raad van tante Kaat :
Hou toch op met dit aftandse anti-clericalisme. 't Is zo kleinzielig en uit-den-tijd.
Oud 29 mei 2003, 13:59   #38
Domme Nik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorenzo
Inderdaad, de meeste goederen van de Kerk zijn geconfisqeerd door de staat. En maar goed ook zou ik zeggen. Dat ze nu maar eens de goederen van de adel confisqeren, want dat zijn ook gestolen goederen van de gewone mensen. U denkt maar aan het bekendste voorbeeld: Leopold II en zijn familie.

Goederen die bekomen zijn door uitbuiting die moeten gecinfisqeerd worden.
Eerst even dit (de progressieve spelling is nu verboden) : 't is dus "confisqueren". 'k Zat er dus ook naast.

Je schrijft in een slogan-taal. Je eigen voorzitter, een intelligent man als Geert Bourgeois, zou er het schaamrood van op de kaken krijgen.

De adel behoort al lang niet meer tot de rijksten, velen moet hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Heb je daarentegen de salarissen en opzegvergoedingen van top-managers al eens bekeken waar onze tegenwoordige regeringen mee uitpakken. Daar kunnen we wel iets aan doen én politici ter verantwoording voor roepen. Veel efficiënter dan wat losse flodders in de richting van Kerk en adel.

Je kan van Leopold II veel zeggen, maar je moet hem wel situeren in zijn tijd. En het is de enige staatsman geweest mét visie. Dit forum is niet de plaats om het uit te leggen. Maar Oostende was nooit de Koningin der Badsteden geworden zonder hem. En Brussel was een provinciestadje gebleven dat nooit de hoofdplaats van de EU was geworden.

De geschiedenis herhaalt zich altijd. Nu eens zijn het Koningen, dan zijn het weer Mobutu's, dan liberale grootkapitalisten, dan de adel, dan zogenoemd Christelijke werkgevers, die de uitbuiters zijn.
Het is van alle tijden en je kan het best stap voor stap van binnenuit bestrijden. Grote slogan's en revoluties hebben nooit oplossingen gebracht : de Franse revolutie bracht een dictator aan de macht en hoe die in Rusland is afgelopen, daar hoef ik toch geen tekening bij te maken...
Oud 29 mei 2003, 16:12   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Weer mis. De schuld is nog voor geen cent afgelost. Het is een jaarlijkse rente voor het confisceren (stelen) van de eigendommen.
Mag ik vernemen welke rentevoet je hanteert bij je berekeningen? Me dunkt dat die redelijk over het paard getild is...

Citaat:
Oud 29 mei 2003, 16:19   #40
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie reactie hierboven
De Kerkfabriek behoort historisch gezien toe aan de gemeenschap die ervoor betaald heeft. Nu zijn diezelfde gebouwen een last en een zege: Een last omwille van de onderhoudskosten en een zege omdat sommige gebouwen echte publiekstrekkers zijn en een groot cultuur historisch belang hebben zowel wat betreft de architectuur van het gebouw als de kunstschatten die het bevat. Stel nu dat we de N.V. Kerk hun eigen boontjes laten doppen, dan zijn ze binnen de kortste keren failliet en dan kunnen deurwaarders de boel toch opvorderen.

Waarom moeten priesters ed. betaald worden door de ganse gemeenschap? We betalen voodoo priesters en communisten toch ook niet voor het uitdragen van hun ideologie? Politieke partijen worden trouwens ook betaald in verhouding tot het aantal stemmen die ze behalen. Waarom nog kloosters en abdijen onderhouden waar nauwelijks 5 bejaarde paters in ronddolen? Waarom bijna lege kerken die geen historische waarde hebben onderhouden zonder er een nieuwe, socio-culturele of lucratieve bestemming aan te geven?

Sinds wanneer is het swingend fanblad "Kerk en Leven" een maatstaf voor het al dan niet Christelijk zijn? Is het soms verboden om als communist een abonnement te nemen? We beschikken momenteel niet over betrouwbare cijfers als het over 'christenen' gaat omdat de cijfers gebaseerd zijn op de mensen die 'gedoopt' werden. Of gaat u beweren dat iemand die gedoopt is automatisch heel zijn leven 'christen' blijft? Voor wat betreft het aantal Moslims, ook aan die cijfers hecht ik weinig geloof. Laat ons dus maar overgaan naar het zwitserse belastingsysteem en we zullen zeer spoedig merken hoeveel Christenen er zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be