![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2) Moeten we dan gewoon laten begaan? We zijn wel een deel van deze wereld, of je het nu wilt of niet. Weglopen kan niet, dus je kan maar beter proberen om zo veel mogenlijk te zeggen te hebben. Er is trouwens een groot verschil tussen onbetrouwbaar en niet altijd je goesting krijgen. Als je samenwerkt moet je altijd water in de wijn doen. 3) Niet waar, een vrijhandelszone is niet gelijk aan éénzelfde buitenlandse economische politiek voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik heb ook schrik voor een te grote supermacht van Europa. Maar toch heeft vooruit gelijk: ergens moet je de keuze maken, ofwel machteloos toekijken naar de wereldpolitiek en blijven statements maken op nationaal niveau waar, laten we heel eerlijk zijn, NIEMAND in de wereld naar omkijkt (de meeste amerikanen weten niet eens of belgië nu voor of tegen de oorlog in Irak was), oftewel onze krachten bundelen om werkelijk iets bij te dragen aan de wereldpolitiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Onbetrouwbaar = bvb maastrichtnormen toepassen om ze vervolgens zelf te breken (Frankrijk, Duitsland) of gewoon de begroting te vervalsen (Griekenland, Italië, Portugal). Dat is geen kwestie van water in de wijn, dat is gewoon de andere lidstaten bedriegen. 3. Er is geen enkele reden waarom een vrijhandelszone niet naar buiten toe eendrachtig kan optreden. Het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn, maar het kan perfect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je werkt samen met landen die de zelfde belangen hebben, in bv. Irak was dat Frankrijk, in de landbouw problematiek is dat alles behalve Frankrijk. 2) En waarom is dat mogenlijk? Omdat de EU niet genoeg macht heeft om die landen af te straffen. Je hebt een scheidsrechter nodig die boven de landen staat. In jouw vrijhandelszone gaan dit soort dingen net meer voorkomen. 3)Er zijn meerdere redenen. De eerste staat hierboven, de scheidsrechter. Dan heb je nog het feit dat niet-EU landen niet weten naar wie ze toe moeten gaan indien er een conflict is, gevolg : ze lopen naar een reus zoals Frankrijk, toch net wat jij niet wou? En zou kunnen we nog effe doorgaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens niet in wat voor gemeenschappelijke belangen wij hadden met Frankrijk in Irak. Laten we de feiten eens bekijken ipv de retoriek. Frankrijk wou omwille van de vele contracten van o.a. Totalfina een bloeddorstig dictator in het zadel houden. Dit word dan verkocht als 'menslievend'. De VS wouden een bloeddorstig dictator verwijderen (waarbij economische en geopolitieke belangen ongetwijfeld ook zullen hebben doorgewogen) en een poging doen er een democratie te installeren. Ik denk niet dat de fransen hier 'the moral high ground' hebben. In welke mate belgische belangen in die context samenlopen met de franse is mij een raadsel. Hadden wij daar dan ook oliecontracten? ![]() 2. Waarom speelt geen rol. Feit is dat de EU langs alle kanten misbruikt wordt voor de eigen nationale belangen. En vooral Frankrijk is daar zeer bedreven in. U wilt daar nog een soort van macht bovenop om dat te beletten. Op mij komt dat over als 'ik geef toe dat je enkel zieker bent geworden van het medicament, laten we daarom de dosis nog eens verdubbelen.' Als er iets is wat we zeker niet nodig hebben, is het wel nog meer ver van de bevolking afstaande politici en ambtenaren die vooral uitblinken in het bedienen van zichzelf met andermans geld. 3. Externe conflicten komen voor de WTO. Dat gebeurt nu ook al. Daar is geen bende vetbetaalde politici voor nodig. Laat staan een 'europese superstaat'. Bovendien kunnen we misschien de VS meenemen in die vrijhandelszone, dan is dat probleem ineens van de baan...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 20 juni 2005 om 19:39. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
De EU zit met een groot probleem, ze hebben al veel te zeggen, maar net niet genoeg. 1 enkel land kan nog altijd alles klem zetten, en dan is het de fout van de EU dat alles misloopt. We moeten heel dringend van dat vetorecht af. Citaat:
De instelling en het idee EU zijn niet fout. De misbruiken zijn voor een deel het gevolg van gebrek aan interesse van media en dus bevolking. En voor een ander deel de fout van het gebrek aan democratie. Beiden zijn op te lossen door meer europa, niet door minder. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het idee van de EU is m.i. eveneens grondig fout omdat er helemaal geen duidelijk idee is. Er moet een absolute grens komen aan de maximale uitbreiding van de EU. Er moet duidelijkheid komen over wat we als 'europeanen' willen gezamenlijk doen en wat niet. En wie eerlijk is erkent dat de europese bevolking helemaal niet staat te wachten op de superstaat Europa. Btw: als de grenzen open zijn (vrije handel), zijn kleine landen veel beter geschikt om een economisch efficient en democratisch beleid te voeren dan grote. De reden is heel eenvoudig, ten eerste kan men dan het beleid afstemmen op de noden van dat kleine land. (Kijk naar hoe men in België al geen beleid kan voeren dat zowel goed is voor Wallonië als voor Vlaanderen. Hoe gaat men dat dan doen in de monsterstaat Europa?) Daarnaast: indien men te zeer tegen de wensen van de burgers ingaat vertrekken die wel naar een van de buurlanden. Ik ben niet noodzakelijk tegen een verder gaande samenwerking dan een pure vrijhandelszone, maar dan gaat mijn voorkeur uit naar een reeks bilaterale akkoorden ipv het zoveelste monstercompromis. (Met dat woord kan je de europese grondwet trouwens goed samenvatten...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een deel van de bevolking staat niet te wachten op een Europese superstaat, maar men heeft dan ook nooit Europa uitgelegt! Het overgrote deel van de bevolking weet niets van Europa. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nochthans blijf je wel een hevig aanhanger van diezelfde EU en het idee 'europa'. Wat is dan voor jou Europa? Hoe zouden die instellingen moeten evolueren? Mijn stelling is dat met een dergelijk rotte onderbouw er nooit iets degelijks uit kan voortkomen. Er moet dus niet worden verder gedaan, maar de volledige fundamenten moeten herbekeken worden. Mijn opmerking mbt kleine landen die je klaarblijkelijk niet begreep. Als ik een inwoner van het land 'antwerpen' zou zijn en het bestuur bevalt me er niet kan ik vrij eenvoudig verhuizen naar bvb het land 'vlaams-brabant'. Als inwoner van de superstaat europa zal ik al naar de VS of zo moeten verhuizen... M.a.w. hoe groter het land, hoe slechter het bestuur kan zijn, want de inwoners hebben weinig opties. Hoe kleiner het land, hoe groter de macht van de inwoners en hoe kleiner de macht van de politieke 'elite'. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het parlement moet zo goed als alles macht krijgen. En moet een 2de kamer komen. Dan moet de commisie ophouden in bestaan en de raden van ministers moeten eerder een adviserend organisme worden. Ten slote moet het parlement zelf wetsvoorstellen kunnen indienen op alle vlakken van de Europese bevoegdheden. Over die Europese bevoegdheden : Er moet 1 buitenlands beleid komen. En dus ook 1 gezicht voor Europa: een president moet rechtstreeks verkozen worden door de bevolking. Bevoegdheden moeten een goed evenwicht zijn tussen de nationale cultuur en werking van een land respecteren en toch een goed en efficient bestuur hebben. Bij het bekijken hiervan zou men in elk geval eerst eens goed het amerikaanse systeem moeten bekijken en dan aanpassingen maken waar het daar fout gaat en waar er verschillen zijn tussen Europa en Amerika. Dus ik wil heel grote hervormingen binnen Europa. Veel meer openheid en veel meer democratie. Maar ik wil Europa. Europa heeft ons al enorm veel welvaart gebracht. Nu terugvallen op de eigen lokale economie zoals sommigen willen doet mij iets te veel denken aan de jaren 30', en we weten allemaal waar dat toe geleid heeft. Ook een vrijhandelszone is niet voldoende. Het zals op vlak van vrede bewaren wel een oplossing zijn maarde supermachten van morgen zullen dan gewoon over ons heen lopen en over ons beslissen. Via Europa kunnen we mee beslissen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar als je een goede samenwerking wilt moet elke partij altijd water in de wijn doet. Niemand heeft het absolute gelijk en dat moet iedereen kunnen aanvaarden. Vooruitgang is het oplossen van de problemen die zich vormen, niet er van weglopen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. Ik heb alle geloof in de zogenaamde parlementaire democratie verloren. In sommige landen (GB, NL,...) werkt het een beetje. In andere landen bvb België, is het verworden tot een grap (als het niet zo droevig was). Het parlement is niet meer dan een stemmachine zonder eigen inbreng geworden. Enkel een systeem van bindende referenda op volksinitiatief kan volgens mij nog soelaas brengen. Dat sluit ineens een van de andere kwalen van de parlementaire democratie uit: Namelijk dat kleine minderheidsstandpunten er in een koehandel worden doorgedrukt. 2. Ik voel mij niet 'europeaan' genoeg om veel macht uit handen te geven. I.e. ik wil geen beslissingen opgedrongen krijgen omdat de spanjaarden, fransen, duitsers of whoever er massaal voor zouden zijn en de meeste vlamingen tegen. Bij jou ligt dat duidelijk anders. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De referentie naar de jaren '30 vind ik gewoon dom. (Sorry to say so..) Citaat:
En meebeslissen over wat? Ik hoef niet noodzakelijk in een land te leven dat de wereldpolitiek beheerst (of tracht te). Er zijn heel veel kleine landen die het erg goed doen ondanks een vrij strikte neutraliteit én het feit dat ze geen rol spelen bij de bepaling van de wereldpolitiek. En ik heb niet de indruk dat deze landen daaronder lijden. Citaat:
Zwitserland lijkt me idd het politieke ideaal. De bevolking beslist en de politici voeren uit. Maar naar daar verhuizen is niet echt evident. Ten eerste gooien de zwitsers hun nationaliteit niet ten grabbel (zeer verstandig imo), ten tweede impliceert dat dat je alles moet achterlaten. Een verhuis naar Nederland overweeg ik echter al een tijdje. Drie jaar daar gaan wonen en ik ben van de kutbelgische nationaliteit af. In een europese superstaat kan ik ook die optie opbergen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 21 juni 2005 om 23:52. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Europees parlement heeft daar echter veel minder last van, en we moeten als bevolking onze stem laten horen om dat zo te houden. Citaat:
Ik pleit er echter wel voor om de bevolking veel meer bij politiek te betrekken, vanaf de lagere school moet er in iedere burger ingebakken worden wat democratie is en wat het nut van serieus te gaan stemmen is. De misbruiken in het huidige systeem kunnen er enkel zijn zolang de bevolking zich er niets van aantrekt (zoals bv. bij de stunt van onze voorzitster van de senaat) Citaat:
Dat is het probleem, de huidige generatie politici beseft voor een groot deel niet meer waar ze voor staat. Ze doen er maar op los zonder te beseffen dat zij het heden, toekomst en soms zelfs verleden bepalen van miljoenen mensen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik betwist niet dat sommige kleine landen het heel goed doen, ik vind gewoon dat we onze verandwoordelijkheid in de wereld moeten opnemen. Citaat:
De rest zal i kstraks beantwoorden |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het gevaar van altijd maar opsplitsen is dat er misverstanden groeien tussen de verschillende partijen. Het doel van de EU is net door meer samenwerken goede verstandhouding te creëren. En hier geld het moto "eendracht maakt macht". |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het europees parlement op een heel aantal vlakken absoluut niet representatief voor de europese bevolking. Gewoon door zijn aard is het véél pro-europeser dan de gemiddelde inwoner. Citaat:
Citaat:
- an sich ben ik niet tegen politieke bewustmaking op de scholen, maar ik ben er ook zeer huiverig voor als ik me inbeeld dat achter die 'bewustmaking' de huidige machtsgeile politici zullen zitten. Ik zie de lessen 'Het VB en de concentratiekampen' of 'Lang leve de multicultuur' al voor mij...Als ik de banden tussen media en politiek in dit landje bekijk voorspelt een dergerlijk initiatief - hoe goed bedoeld het ook is - weinig goeds... Of als je van de andere kant van het politieke spectrum bent, zou je het misschien ook niet zo'n goed idee lijken dat in de toekomst misschien een FDW mag beslissen over 'de politieke' bewustmaking op school. Als het er al van komt is het een conditio sine qua non voor mij dat voorafgaandelijk de macht van de politici zwaar wordt beperkt. Citaat:
Citaat:
I.e. een beleid dat economisch zinvol is. Een einde aan de massale immigratie. Véél méér democratie.Bescherming van én een duidelijke keuze voor de europese/westerse beschaving. Citaat:
Citaat:
En europa moet al helemaal geen tegengewicht proberen te vormen voor de VS. Het is internationaal bekeken onze belangrijkste bondgenoot en zeker geen vijand. Door de rest van de wereld worden europa en de VS trouwens ook steevast als bondgenoten gezien. Wij vormen immers de 'westerse beschaving'. Het anti-amerikanisme is an sich idioot. Buiten de VS en Europa is er niet veel sprake van (zelfs maar schijn)democratie, mensenrechten enz. Ik ben het vaak niet eens met het beleid van de VS, maar als ik kijk naar de rest van de wereld is het wel duidelijk wie de bondgenoten kunnen zijn en wie zeker niet. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Vreemdeling
|
![]() Brussel.De Europese unie verdeelt dit jaar om en bij de 100 miljard euro aan steun.Soms voor de meest waanzinnige projecten.Van paardensauna's in Finland tot zonnebrilfabrieken in het -altijd regenachtige -Ierland .De Duitse krant Bild stelde een lijst op van de ergste geldverslinders.Maar ook de Britse premier Blair ergert zich aan de verspilling van EU geld.Blair vindt het belachelijk dat landbouwsubsidies 40% van alle geld opslorpen terwijl de sector maar voor 5% van de werkgelegenheid zorgt.
[size=2]900 mij. Wijnbouw #wv euro 322 mij. euro Wijnver- niJfiging Omzetten van wijnoverschotten in alcohol om bijvoorbeeld als dieseltoevoeging te gebruiken 257 mij. euro Alcohol- export Premies om alcohol die uit wijn gehaald is naar Afrika te verschepen 3,11 mij. euro Golfterrein Portugal vroeg financiële steun voor golfterrein. Ook al waren er al 22 in de omgeving 916 mij. euro Tabak Voor sigaretten die in Europa -door een gebrek aan kwaliteit- geen afnemers meer vinden 14~,4 milj. euro Antitabak- campagnes Slechts een fractie van het geld dat aan tabaksbouwers wordt besteed, gaat naar antitabakcampagnes 479.,. mI.J. euro Fetakaas Deense exporteurs kregen miljoenen steun om feta van koemelk goedkoop te exporteren 346 mij. euro Boter Premies voor fabrikanten van croissants en consumptieijs om geen goedkope vetten te gebruiken 24 milj. euro Olijfolie Conservenfabrikanten krijgen miljoenen premies om overtollige olijfolie te gebruiken in hun conserven 31 mij. euro Whisky Steun voor Engelse whiskybrouwers die Europese gewassen gebruiken om de drank te stoken 6 mij. euro Jachthaven De EIJ betaalde het «Watertoerismecentrum Havelberg» in Duitsland, wordt maar door twee schepen gebruikt 309 milj. euro Spooktrein ~ In plaats van de geplande HST tussen Athene en Thessaloniki rijdt nog steeds een diesellocomotief 10 mij. euro Luxe- luchthaven Tussenkomst van EU bij bouw van luxe-luchthaven in Spanje. Dagelijks landen er niet meer dan drie privé-jets 15~000 euro Paarden- sauna Subsidie voor een paardensauna in Finland omdat de plaats volgens de EU een achtergesteld landelijk gebied is 4,6 mij. euro brillen Geld voor een nieuwe brilglazenfabriek in Ierland. Ook al is die nooit winstgevend geweest 8 mij. euro Stjeren- gevechten De EU betaalt premies voor mannelijke runderen. En steunt zo dus ook de omstreden stierengevechten 368 milj. euro Tomaten Premies om overtollige tomaten te gebruiken in conserven 1 mij. euro Zijde- rupsen Geld gaat vooral naar Frankrijk. Om zijdefabricanten bestand te maken tegen goedkope concurrentie uit China A milj. Straten 4 mij euro Bedrag betaald aan stratenbouwer die op de Seychellen een straatje van vier kilometer aanlegt tussen twee hotels Subsidies voor de wijnteelt, het opslaan en de export ook 900milj. En dit is maar het voornaamste,de rest wordt met de mantel der liefde bedekt. commentaar overbodig [/size] |
![]() |
![]() |