![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het feit dat Vlaanderen is wat het vandaag de dag is heeft te maken met iets dat men 'geschiedenis' noemt. Het feit dat 'Limburg' (die naam heeft iets arbitrairs want het heeft weinig of niks van doen met het oorspronkelijke hertogdom) nu deel uitmaakt van Vlaanderen, heeft ook met die geschiedenis - dus met een samenloop van omstandigheden - te maken. U doet uitschijnen of Vlaanderen (West- en Oost-Vlaanderen) Limburg usurperen of bezetten. Het wordt misschien eens tijd om in te zien dat grenzen en zelfs volkeren een dynamisch gegeven zijn die wijzigen wanneer daar de nood toe is.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() en ik!!!!!!!!!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() Bovendien was een bevestigingsvidimus van "de Luikse voorrechten" op verzoek van de oorspronkelijke stad Luik opgesteld en op 1 mei
1420, enkele maanden na het begin van het Episcopaat van Jan van Heinsberg, door Renier van Heyendael, abt van Sint-Jacob, door Henrik Ade, abt van Sint-Laurentius en door de klerk Thonnon van het Goudene Kruis, keizerlijke openbare notaris, verloochenen gewaarborgd. Dit vidimus werd waarschijnlijk uitgevoerd om, op 22 volgend mei, de Vijfde Vrede gezegde "van Tweeëntwintig" (Rechtsbank van de XXII [leden]) , bevestiging door bisschop Jan van Heinsberg van de voorafgaande vrede van dezelfde naam erin te slagen af te sluiten. Het oorkond van 19 februari 1415 omvat "de vrijheden niet toegekend door bisschop Albertus van Cuyck en bevestigd door Philippus von Swaben", wat evenmin die doet die van 26 maart 1417 wordt gedateerd. Niets bewijst dat de abt van Sint-Jacob zich niet ertoe beperkte de zegels en de monogrammen van de Germaanse souvereinen te identificeren om "de keizerlijke oorkonden voor echt te verklaren". Echter men zeer had oorspronkelijke zegels kunnen vaststellen op valse of geïnterpoleerde documenten en er de echte betrokken monogrammen laten voorkomen. Aldus maakt niets het mogelijk om te zeggen dat de bevestiging door Sigmund van "de Luikse vrijheden" de echtheid van beweerd de oorkonden van Philippus von Swaben, Henri VII (zoon van de beroemde Friedrich der Zweiter) en Albertus von Habsburg bewijst. (wordt vervolgd) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() wat probeert u eigenlijk te bewijzen?
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() 't is duidelijk : de obstinatie van de belgische historici om de geschiedkundige waarheid te bergen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Nee, het is niet duidelijk. Kijk, ik ken ook een hele zwik historische kwesties, strijdpunten, vreemde capriolen en dergelijke, maar ik ga ze hier niet op het net gooien als er geen gegronde reden voor zou zijn. (Zie bijvoorbeeld de discussies over het Belgisch verleden in Kongo en de erfenis van Leopold II). U heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt waarom wij dat hele verhaal moeten kennen. Waarom is dat hele gezeur over die oorkonde belangrijk? Verandert ons leven als uw kennis verspreid raakt?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Luik,mmm....is daar een gewoonte van te liegen,kwam daar zelfs opeens ene prins van luik uit saksen........daar is alles mogelijk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
België moet het gezag centraal plaatsen en niet overhevelen naar terreinen waar het controle verliest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gezag komende uit Roze hoekjes zeker ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, een stemmetje in m'n hoofd zegt me dat je een dubbelnick bent, of toch minstens een flauwe grappenmaker.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 juni 2005 om 22:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Wat is dan de precieze relatie tussen dat vervalste document enerzijds en de Restauratie en onafhankelijkheid van 1830/1 anderzijds. Ik vermoed dat het ergens iets te maken heeft dat de Luikse bevolking er haar souvereiniteit op gebaseerd heeft, maar verder? 3. Heeft Kurth bewust dat vervalste document gebruikt of was hij er zich, net als veel 19de-eeuwse historici, niet van bewust dat ze zo nu en dan eigentijdse namaak in de handen hadden laten stoppen. 4. Heeft u enige historiografische referenties over dit onderwerp (boeken, artikels)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nog een andere bewijs : de stilte van de hedendaagse (tijdgenote, van nu)luikse historici over dit onderwerp "TABOE". Veel triomfante bladzijden in de boeken van Kurth enz. MAAR een paar woorden bij de Heren Joris en Kupper... Hey... Hey !!! Kijkens een beetje ! Wat een pleziertje ... dit taboe te vinden. Het boek van Defechereux werd aan de krant "De Standaard" verzonden, die reageerde niet. Het boek werd met 400 exemplaars uitgegeven en naar veel europese universiteiten verzonden. Luik wacht op de dood van de auteur om zijn oplossing te stelen. Men kan dit boek van Defechereux in de beste belgische bibliotheken vinden. Hoogleraar Herman Braet van K.U. van Antwerpen kreeg een exemplaar. Enz... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |