Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2005, 13:34   #21
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Aan je zeventigste in het parlement werken is niet zo moeilijk hee...
Idd. daar kunt ge werken zo lang ge leeft, u moet nog niet eens aanwezig zijn op de zittingen, betalen doen ze u toch.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 14:08   #22
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
en dat studeren is gewoon fun van 't begin tot het einde.
dat is correct[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 20-06-2005 at 15:09
Reason:
--------------------------------

Citaat:
dat is correct[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
dat is onwaarschijnlijk correct[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 20 juni 2005 om 14:09.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 14:15   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
dat is correct
als ik er geld mee verdiende deed ik het tot het einde der dagen.

Jammer genoeg is het zo niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 18:48   #24
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Grapjas?

Wat houdt je tegen om stukadoor te worden?

Direct op je 18e een behoorlijk loon.

Wat houdt je tegen?
Een saaie job. Geld is niet alle é. Ik wil boeiend werk. Als ik gips aan ne muur moet plakken ben ik dat al beu na 20 minuten. De gedachte dat ik dat 40 jaar moet doen...
Oud 23 juni 2005, 18:53   #25
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
studeren is gewoon fun van 't begin tot het einde.
Inderdaad!! Behalve nu dan in de examens misschien...
Mor één ding is zeker: Tis de schoonsten tijd van uw leven!!!
Oud 23 juni 2005, 19:27   #26
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan
Privé-sector - tewerkstelling met arbeidsovereenkomst:
Studie- en opleidingsjaren na de leeftijd van 20 j kunnen afgekocht worden voor de opbouw van pensioenrechten. Studiejaren zijn alleen de jaren waarin volledig dagonderwijs werd gevolgd. Opleidingsjaren worden alleen in aanmerking genomen indien zij onmiddellijk na de universitaire studies een aanvang nemen. Deze jaren kan men laten gelijkstellen door betaling van een regularisatiebijdrage van 7,5% berekend op het gewaarborgd minimum maandinkomen op datum van aanvraag. De betaling van deze bijdragen kan gespreid worden over 5 j en is fiscaal aftrekbaar.

Deze aanvraag moet worden ingediend bij de Rijksdienst voor Pensioenen ten laatste 5 j na het beëindigen van de opleiding (KB 11/12/90, B.S. 23/01/91).

Opm : de gelijkstelling van de opleidingsjaren voor pensioen in openbare dienst en het afkopen van deze jaren voor werknemerspensioen kan niet gecumuleerd worden.
Daar heb ik ooit eens naar geinformeerd.
Ik wou zo 2 jaar afkopen. Ik moest dan 180.000 fr betalen en dat zou mij dan 27.000 fr extra pensioen PER JAAR opleveren indien partner nog in leven. Indien maar alleen, slechts iets van een 13.000 fr PER JAAR. Goe zot. Wie verzekerd mij dat ik 65 word? Maar zij zijn ondertussen wel met m'n geld weg!.
Die 180.000 fr staan nu al jarren vast op de bank, die heb ik al zeker.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 19:33   #27
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal
Niet iedereen heeft de gave om te studeren. Meestal moeten die mensen ook nog zware arbeid verrichten. Een bouwvakker bvb. Bij 56 jaar is die man meestal lichamelijk versleten. Dat is nogal een pluspunt hé. 56 jaar zijn en een versleten lichaam hebben.
Daarom werd ooit de pensioenleeftijd van de arbeiders op 65j gesteld omdat de meesten dan rotversleten zijn en het niet lang meer trekken.
45j lang afgedragen voor een schamel pensioentje om luttele jaren van te "genieten" (genieten = net niet sterven van de honger). Van zodra je kaars uit is, weg afgedragen geld, in de pot van de staat, kassa, kassa! En als je in een home terecht komt, zullen ze je wel weten te villen!
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 21:23   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar is nog veel te zeggen over ons pensioenregeling.
Bijvoorbeeld: je hebt toch al 30, 40 jaar gewerkt, en je denkt dat je al veel hebt bijgedragen voor jouw (jouw!) pensioen .... mis. Mis. Je hebt alleen maar betaald voor de pensioenen van zij die op dat ogenblik op pensioen zijn. Er wordt geen eurocent van jouw bijdrage opzij gezet voor jouw pensioen later. Je mag er alleen maar op rekenen dat later de jeugd zal moeten bijdragen voor jouw pensioen. (repartitie-stelsel in plaats van kapitalisatie-stelsel ...)

Je mag steeds langer werken dan je pensioenleeftijd. Maar je verliest in die jaren wel een deel of zelfs heel je pensioen. Zelfs een ambtenaar - die moet op pensioen gaan - mag verder werken, maar dan in de privé of als zelfstandige. Daarvoor moet je natuurlijk wel een beetje zot zijn.

Ik zou het beter vinden dat die hardwerkende bouwvakker (en zijn andere kollega's die een speciale job hebben) een pensioenbonus krijgen. Als ze vervroegd op pensioen gaan, dan zorgt die bonus voor de kompensatie van het verlies wegens die vervroegde stopzetting.

Ik heb ook niet teveel kompassie met gepensionneerden. Ik ga wel eens op reis, o.a. met vliegtuig, buiten het seizoen. Massa's gepensionneerden zie je dan. Massa's. En je hoort ze bezig, je hoort ze stoefen: vorig jaar naar Maleisië, vorige lente naar Tunesie, reeds vier maal naar Turkije, 't was toch zo goed in de Dominikaanse ...

ps: mijn moeder, weduwe, heeft een pensioen van iets minder dan 800 euro.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2005, 21:48   #29
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Is het zo dat, als je pas met pensioen mag na 40 werkjaren, dat dan iemand met een leercontract dat mag vanaf 16 + 40 = 56 jaar en iemand met een universitaire vorming vanaf 26 + 40 = 66 jaar ?
Of hoe NIET studeren toch oplevert ...
Ja dat is zo, als je de maatstaf van 40 werkjaren gebruikt. Maar iemand die op zijn 16 jaar op leercontract gaat zal wel kapotgewerkt zijn op zijn 56 jaar hoor. Als je studeerd tot je 26 jaar moet je in je achterhoofd houden dat je dan pas op 66 jaar met pensioen kan gaan. Ergens normaal vind ik.
Oud 24 juni 2005, 17:01   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Ja dat is zo, als je de maatstaf van 40 werkjaren gebruikt. Maar iemand die op zijn 16 jaar op leercontract gaat zal wel kapotgewerkt zijn op zijn 56 jaar hoor. Als je studeerd tot je 26 jaar moet je in je achterhoofd houden dat je dan pas op 66 jaar met pensioen kan gaan. Ergens normaal vind ik.
Kapot gewerkt op 56.
Interessante piste: welke beroepen oefenden de huidige 85-jarigen, 90, 95, 100-jarigen uit?
Het werk op den bouw is natuurlijk ook wel heel anders geworden, met al die kranen, bulldozerkes, graafmachines ... doch alleen al 8 uur per dag buiten in regen en wind ... is maar een paar dagen per jaar lekker en gezond.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be