Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2005, 23:12   #21
serial
Vreemdeling

serial's schermafbeelding

Standaard

het zou me verwonderen moest chinees ooit een taal zijn die we allen op school zullen leren.
de taal op zich qua grammatica is redelijk eenvoudig maar het alfabet minder: maar liefst 85.000 verschillende tekens...
Leer dat maar eens in pakweg een jaar...
serial is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2005, 08:30   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door serial
het zou me verwonderen moest chinees ooit een taal zijn die we allen op school zullen leren.
de taal op zich qua grammatica is redelijk eenvoudig maar het alfabet minder: maar liefst 85.000 verschillende tekens...
Leer dat maar eens in pakweg een jaar...
Er bestaat een vereenvoudigd mandarijns ook met een pak minder standaard tekens.
Oud 30 juni 2005, 08:36   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Nu, ik stel mij dan wel de vraag, �*ls het Esperanto ooit succes zou kennen, of het Esperanto dan niet de lokale talen zou verdrukken zoals het Engels nu doet. Heel veel mensen hebben niet eens een degelijke beheersing van hun moedertaal, dus ik kan me voorstellen dat ze na verloop van tijd Esperanto ook in het dagelijkse leven zouden beginnen gebruiken omwille van de eenvoud. En of dat dan zoveel beter zou zijn?
Goede opmerking.

Om te beginnen geloof ik zelf niet in de wonderoplossing van het Esperanto, dat als het ingevoerd zou raken (als, wat niet evident is in het huidige mondiale neoliberalisme dat de concurrentie, ook tussen talen, vooropstelt) plots bij mirakel alle taalproblemen zou oplossen. Het gaat eigenlijk niet om welke taal er in de culturele bovenbouw van de maatschappij wordt gesproken, maar wat de materiële verhoudingen zijn in de opperbouw. Als de VS morgen het licht zien en het Esperanto als hulptaal gaan gebruiken (zie je Bush al in Esperanto toespraken houden) wordt het engelstalig imperialisme gewoon vervangen door Esperanto-imperialisme.

Je opmerking over het nadeel van die eenvoud is inderdaad een mogelijk probleem, waar eens zou moeten over nagedacht worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be