![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() 16 is veel te jong. De beïnvloedbaarheid is inderdaad te groot.
Stemrecht lijkt mij inderdaad de beste oplossing om de verkiezingen te beslechten. De niet-stemmers moeten achteraf wel niet afkomen dat de uitslag slecht is naar hun goesting...ze hadden de kans! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() leeftijd = ok
stemrecht.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mits wat politieke vorming op school, wat ik eigenlijk zou aanraden, kan een jongere van 16 jaar wel een keuze maken voor welke partij hij/zij zou stemmen.
![]() |
![]() |
#26 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dekoster : 22 juni 2005 om 18:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als deze groepen niet meer zullen stemmen, zal er ook niet meer naar uitgekeken worden. Want je weet toch : politici "dienen" enkel potentiële kiezers.
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Stemrecht ipv stemplicht. Stemrecht is een systeem dat niet houdbaar is, het zorgt ervoor dat men soms al vogelpikkend stemt.
Leeftijd zéker niet naar 16 jaar, da's veel te jong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alsof stemmen nu een karwei zou zijn...
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan niemand verplichten tot een moreel oordeel, daar dit per definitie in vrijheid behoort te geschieden. Daarom is het ook totaal van de pot gerukt om van stemmen een verplichting te maken. Je krijgt dan immers niet langer een oordeel in vrijheid gegeven, doch afgedwongen oordelen, wat de mandaten niet langer authenticiteit verleent.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan kan je evengoed direct thuisblijven met hetzelfde resultaat. Proteststemmen, foerstemmen, stemmen uit désinteresse, traditie, of vogelpikstemmen, die nu door de opkomstdwang een vertekend beeld geven en borg staan voor niet-authentieke mandaten, zullen niet langer de uitslag vervalsen.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik vind dat het feit dat mensen zomaar stemmen op eender wie of wat, geen argument mag zijn. Het wordt eens tijd dat men de burgers op hun verantwoordelijkheid en plicht als burger wijzen, ipv ze paternalistisch te benaderen. Dat zou mss onze democratie ten goede komen. ![]()
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Of moet ik mijn kiezers als een baksteen laten vallen en enkel nog iets gaan doen voor diegenen die niet voor mij stemden??? Stel er is geen stemplicht meer, u heeft niet gestemd maar komt naderhand met een probleem naar mij toe. Wat zal ik doen denk je??? Ik zal u hartelijk ontvangen, naar uw probleem luisteren en samen met u een strategie uitstippelen om iets aan uw probleem te doen. Wanneer uw probleem werd opgelost wie is er tevreden??? Juist ja, u en ook ik. Maar wanneer ik u eigenlijk niet kan of mag helpen met uw voorgelegd probleem ga ik geen beloftes maken om er iets aan te doen en daarna de prullenbak ingooiën (zoals nu meestal gebeurd), ik ga u direct zeggen waar het op staat en dat ik u hoe graag ik het ook zou willen niet verder kan helpen. Hoe ga jij dan reageren in dat tweede geval???
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opkomstdwang is moreel niet verantwoordbaar wegens onverenigbaar met het in vrijheid eer en geweten stemmen. Citaat:
De ongeïnformeerde, en ongemotiveerde stemmen geven toch aanleiding tot politieke mandaten, zonderdat dezen zo bedoeld zijn. Dat is in principe zelfs een vorm van oplichterij. Het onteemt de politieke mandaten hun authenticiteit. Citaat:
![]() Het toppunt van paternalisme is toch wel om ongeïnteresseerden en ongemotiveerden het stemhok in te drijven in de hoop hen toch een stem te ontwringen? Het mag geen plicht zijn voor de burger om verantwoordelijkheid voor het bestuur op te nemen. Dat dient in vrijheid en uit eigen overtuiging te gebeuren. Het moet een mens vrij staan om het hele politieke gebeuren aan zich te laten voorbijgaan? Waarom zou je interesse voor politiek wél moeten afdwingen en b.v. niet die voor wetenschap, sport, cultuur? Staat politiek dan zoveel hoger? Niet dus. Uit de aard van de zaak (haar verweving met moraliteit-wat je niet kan afdwingen) mag er dus geen opkomstdwang, en al zeker geenstemdwang bestaan. Citaat:
Democratie bestaatslechts als aan de wens van de burger voldaan wordt. Daarvoor dient die wens klaar uitgedrukt te worden. Onder opkomstdwang wordt die klaarheid en duidelijkheid verdoezeld door niet-authentieke, afgedwongen stemmen. En dat zijn er heel wat want in landen zonder opkomstdwang blijft vaak tot 60% ongeïnteresseerd thuis.........
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ergens heb je wel gelijk, ik heb mij mss een beetje te sterk uitgedrukt. ![]() Citaat:
Citaat:
Mijn redenering is gebaseerd op een principe: een burger heeft plichten, en het verkiezen van zijn vertegenwoordigers is een plicht (voor mij is blanco stemmen ook een keuze). Dus vrees ik dat we het nooit eens zullen geraken, maar wel interessante discussie. ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een ongeldige stem, daarentegen, wordt uw stem gewoon niet meegerekend. In mijn vroegere gemeente kon ik mij in niemand, maar dan niemand, terugvinden, dus stemde ik niet blanco maar ongeldig. Met het electronisch stemmen is dit helaas wel onmogelijk geworden.
![]() |