Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2005, 16:55   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats
Maar, maar, volgens de peilingen (polls) willen de de Belgen nog samen verder! Wat had ik nou gelezen? 85% ofzo?
Dat is het probleem... Of zo. Afhankelijk van de ene poll of de andere zit je aan 85% of 60% of 46%. Statistisch zijn die behoorlijk insignificant. Moest er een vast cijfer in die polls naar voren komen (met een speling van 5%), zou ik die al heel wat hoger inschatten. Zelfs verkiezingsresultaten kan men met 5% nauwkeurigheid voorspellen. En bovendien zeggen die polls niet alles. Ook in Tsjechoslowakije wilden de mensen niet dat het land gesplitst werd. Maar het gebeurde toch, want het land was onbestuurbaar geworden. Achteraf blijkt dat de mensen nu toch gelukkig zijn met de scheiding. Antidemocratisch? Dat is een verkeerde visie. De gewone mens in de straat moet geen staat draaiende houden, de politici wel. Ook Vlamingen en Walen komen goed overeen op het persoonlijke vlak (net als met andere Europeanen) en op die basis komt men tot de conclusie dat België moet blijven. Als men al tot die conclusie komt, want de meesten kan het allemaal geen barst schelen. Een andere factor is de angst voor het onbekende. Verstandige belgicisten weten dit en jagen de mensen ongelofelijk veel schrik aan voor het onbekende. Het zou slecht zijn voor de economie, voor de sociale verworvenheden, voor onze vrijheid... Dat is ook wel zo voor de kleine groep van mensen die de andere, overgrote meerderheid dit wijsmaken. Neem nu de vakbonden en ziekenfondsen, die allemaal unitair zijn ingericht. Die krijgen massa's geld van de overheid voor werklozensteun uit te betalen of ziektevergoedingen. De overheidsdiensten van het RIZIV en de RVA die dat zouden moeten doen, zijn onbelangrijk. Met dat geld wordt belegd en houden die diensten daar een mooie cent aan over. Uiteraard willen die niet dat België splitst, want de zekere situatie wordt dan voor hun heel onzeker. Die diensten hebben echter heel wat impact op de publieke opinie door hun dienstverlenend karakter. Zullen in Vlaanderen/Groot-Nederland geen ziekenfondsen zijn of vakbonden? Uiteraard wel, graag zelfs, het MOET. Maar geldbejag zet de spelers in dit neocorporatistische bestel aan tot conservatisme. Een andere reden is natuurlijk ook de angst voor de toekomst bij de gewone mens. Ook al is hij er nu niet optimaal aan toe, verandering kan verlies betekenen, maar ook winst. Hij wil echter het risico niet lopen. Vandaar mijn keuze voor een evolutie naar Groot-Nederland. Een revolutionair gedoe is ideaal om de mensen werkelijk een afkeer te doen krijgen.

Citaat:
Ook aan het geringe aantal posts op dit forum kun je zien dat het niet echt speelt!
Ahum... Dan mag je nog eens goed rondkijken. Bijna elke discussie is communautair getint, ook in Binnenland etc... Elk politiek dossier van enig belang kent een Vlaams-Waals tegenstelling. Over Groot-Nederland is nog veel meer te schrijven, maar laat ons beginnen met het begin: de Vlaamse secessie uit België. Zolang België bestaat, is een Groot-Nederlandse constructie leuke salonpraat, maar kan het niets concreets worden.

Citaat:
Als het op het randje was stond het heus wel in de Nederlandse kranten!
Sporadisch verschijnt er wel eens iets. Zoals in het Reformatorisch Dagblad. Voorlopig kan er nog niet veel verschijnen, omdat België nog bestaat... Groot-Nederland is nog niet aan de orde.

Citaat:
Hereniging is ook het woord dat ik bedoelde. Het komt mij steeds vaker voor dat ik niet op het Nederlandse woord kan komen, maar wel op het Engelse. En ik ben niet de enige! Ik heb echt mijn best gedaan om op dit forum Nederlands-only te schrijven. Natuurlijk bedoel ik geen annexatie.. gewoon een onafhankelijke staat binnen het Koninkrijk.
Zoals Aruba en de Nederlandse Antillen? Dat zou zonde zijn. Een orgaan dat gezamelijke functies verricht, zoals cultuurbeleid, transportbeleid,... lijkt me verstandig. Vlaanderen en Nederland grenzen aan elkaar, lopen economisch, sociaal en cultureel in elkaar over. Enkel politiek is dat niet zo, de politiek die die economische ruimte zou moeten begeesteren. Een confederatie is voor mij een goede oplossing, waarbij men enkel bevoegdheden behandelt waarbij de partners voordeel hebben. We moeten geen unitaire staat worden...

Citaat:
Ik ben het niet helemaal met je eens. Die oorlog heeft een paar jaar geduurd en als de Vlamingen daadwerkelijk tegen de franse overheersing waren geweest, waren ze wel in opstand gekomen.
Als de Amerikaanse slaven werkelijk tegen hun verknechting waren, waren ze ook wel in opstand gekomen tegen hun blanke meesters, niet?

Citaat:
De G8 lonkt inderdaad. En inderdaad zou het fijn zijn om die ruzies over de Schelde achter ons te laten. Maar ik vraag mij af hoeveel mensen er daadwerkelijk zoals jij denken.
Niet veel. Het heeft geen zin om daarover te liegen zoals belgicisten doen. Het aantal groeit wel... Maar er is nog heel veel werk aan de winkel.
Oud 22 juni 2005, 16:59   #22
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Een link naar een gelijksoortige discussie op een Nederlands forum: http://forum.fok.nl/topic/670955
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:00   #23
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik heb even gekeken op de site van de BuB. Daarnaast even hun programma gelezen. Erg interessant. Zij willen de Vlaamse cultuur inruilen voor de Franse cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat zij veel stemmen krijgen in Vlaanderen.. misschien wel in Frankrijk? Uuh sorry, Wallonie?

Hun banner is wel in het Nederlands (Stem BuB! Separatisme? Nee bedankt!). Wees dan een bikkel en maak die ook in het Frans. Een goed begin is het halve werk, en een goed begin begint bij jezelf.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:02   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
U gaat mij niet wijsmaken, dat China een kleiner BBP/BNP heeft dan italië...
U probeert ons dat wijs te maken, door te stellen dat de populatie het criterium is om toegelaten te worden tot de G8. Ik haal gewoon het voorbeeld China aan om te tonen dat u er weer niets van begrepen heeft...

Citaat:
soit, het draait hem daar niet om

You loose!!!
[size=1][size=2]
Citaat:
Deze voordelen worden vaak opgesomd, maar net zoals een winkelier die zijn waar verkoopt worden over de mogelijk tegenstrubbelingen/problemen/complicaties[size=1]dat moet u toch kennen? hoop ik
?[/size][size=1][size=2] gedacht wordt. [/size][/size]
Tja, er moet toch tegengewicht zijn voor al die "Beschuit-met-muisjes" argumenten van jullie?
[size=1][size=2]
Citaat:
U weet even goed als ik wat die problemen zijn, bijvoorbeeld het feit dat menig Vlaming niet staat te springen om bij die arrogante° NL'ers te gaan
Voorlopig niet. Die bewustmaking moet nog volgen. We hebben 175 jaar Belgische propaganda goed te maken. Zo ook bij u: "arrogante" Nederlanders... Zijn alle Nederlanders arrogant? Neen, natuurlijk niet...

Weg met alle vooroordelen! Dat is de bewustmaking die moet gebeuren. De mensen met de neus op de feiten drukken, opdat ze zien hoeveel we met Nederland gemeen hebben en hoe weinig met Wallonië. Dan zal polletje na polletje de aanhang voor België slinken en staat Patriot! schoon te schijten met zijn "argument". Want een poll is geen argument, laat ons wel wezen.
[/size][/size][/size][/size]
Oud 22 juni 2005, 17:03   #25
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij willen de Vlaamse cultuur inruilen voor de Franse cultuur.
Stond dat er zo? Dat moeten we dan onthouden
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:04   #26
Tantist

Standaard

Ik snap overigens niet hoe belgicisten enerzijds wel pleiten voor Europese eenmaking, maar dan nooit met Nederland willen samen gaan... Ik snap niet dat ze separatisme als concept verketteren, terwijl België ontstaan is door separatisme. Maar goed...
Oud 22 juni 2005, 17:04   #27
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ik heb even gekeken op de site van de BuB. Daarnaast even hun programma gelezen. Erg interessant. Zij willen de Vlaamse cultuur inruilen voor de Franse cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat zij veel stemmen krijgen in Vlaanderen.. misschien wel in Frankrijk? Uuh sorry, Wallonie?
Met alle respect maar daar begaat u een grote fout!

De BUB wil helemaal de Vlaamse cultuur niet inruilen voor de Franse! België is drietalig en dat moet gerespecteerd worden. Ten tijde van 1830 was België Franstalig en werden de Nederlandstaligen onderdrukt. Zo'n situatie wil niemand meer meemaken!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:06   #28
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik snap overigens niet hoe belgicisten enerzijds wel pleiten voor Europese eenmaking, maar dan nooit met Nederland willen samen gaan... Ik snap niet dat ze separatisme als concept verketteren, terwijl België ontstaan is door separatisme. Maar goed...
Waarom moeten wij per se met Nederland samengaan?

Sorry, been there, done that!
Oud 22 juni 2005, 17:07   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Met alle respect maar daar begaat u een grote fout!

De BUB wil helemaal de Vlaamse cultuur niet inruilen voor de Franse! België is drietalig en dat moet gerespecteerd worden.
Tenzij op jullie website, want het Duits bestaat daar niet...
Oud 22 juni 2005, 17:08   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Waarom moeten wij per se met Nederland samengaan?

Sorry, been there, done that!
Unitaire staat? Sorry, been there, done that...
Oud 22 juni 2005, 17:08   #31
Tantist

Standaard

Trouwens... Groot-Nederland? Wanneer is dat er al geweest, tenzij bij de Unie van Utrecht?
Oud 22 juni 2005, 17:10   #32
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

You loose!!!
Citaat:
[size=1][size=2]Tja, er moet toch tegengewicht zijn voor al die "Beschuit-met-muisjes" argumenten van jullie?
[/size][/size]
Citaat:
Maar Rodeo toch.
Met u valt niet te argumenteren. Niet zozeer door de argumenten [size=1](absoluut niet!)[/size], maar vooral door de arrogantie in je posts. Ik heb zo nog PM's gekregen van u ook...

Ik zeg dan altijd; laten doen jong. Kan h�*j eraan doen dat hij voor de rest van zijn leven in iemand anders bakkes gaat moeten zitten.....

[size=1]ik kom vandaag niet meer op dit forum, dus je mag je commentaar PM'n[/size][edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by rodeo on 22-06-2005 at 18:11
Reason:
--------------------------------

Citaat:

You loose!!!
Citaat:
[size=1][size=2]Tja, er moet toch tegengewicht zijn voor al die "Beschuit-met-muisjes" argumenten van jullie?
[/size][/size]
Citaat:
Maar Rodeo toch.
Met u valt niet te argumenteren. Niet zozeer door de argumenten [size=1](absoluut niet!)[/size], maar vooral door de arrogantie in je posts. Ik heb zo nog PM's gekregen van u ook...

Ik zeg dan altijd; laten doen jong. Kan h�*j eraan doen dat hij voor de rest van zijn leven in iemand anders bakkes gaat moeten zitten.....

[size=1]ik kom vandaag niet meer op dit forum, dus je mag je commentaar PM'n[/size][/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

You loose!!!
Citaat:
[/size][/size]
Citaat:
Maar Rodeo toch.

Ik zeg dan altijd; laten doen jong. Kan h�*j eraan doen dat hij voor de rest van zijn leven in iemand anders bakkes gaat moeten zitten....[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door rodeo : 22 juni 2005 om 17:11.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:11   #33
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Unitaire staat? Sorry, been there, done that...
Dat, mijn beste, was toen een ééntalig Franse Staat!

Wij willen iets compleet anders! 8)
Oud 22 juni 2005, 17:12   #34
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij op jullie website, want het Duits bestaat daar niet...
Mjah, dat is helaas te wijten aan het feit dat niemand van ons echt goed genoeg Duits spreekt om gans het programma te vertalen.

We hebben ooit eens een automatische vertaling gehad maar die sloeg nergens op...
Oud 22 juni 2005, 17:13   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nou alsjeblieft, dat waren de meest extreme Nederlandse gedachtes over Vlaanderen die ik mij kon bedenken!
Ik dacht al: die heeft wel een hele rijke fantasie. Ik zat het lijstje met stijgende verbazing te lezen eerlijk gezegd.

Naja, het geeft inderdaad wel leuk aan hoe dom vooroordelen zijn. Dat de belgicisten en 'hollanderhaters' er hun voordeel mee mogen doen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:18   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Bedoel je dan zoiets als Aruba of de Antillen.
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar Aruba en de Antillen hebben elk meer autonomie dan Vlaanderen nu heeft.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:35   #37
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vraag me erg af wat jullie dan willen. Taal bepaalt toch wel minstens 66% vd cultuur van een land. Als je dan kijkt hoe weinig de Vlamingen en de Walloniers met elkaar hebben ge-interbred in 175 jaar, vraag ik mij af hoelang je nodig denkt te hebben voor je verfransing van de Vlaamse taal. Alleen het feit dat er na 175 jaar nog niks is veranderd en dat er nog zo'n sterke seperatistische beweging bestaat zegt al genoeg. Romaanse en Germaanse volkeren moeten niet interbreeden. In dat opzicht is Belgie een prima voorbeeld van hoe het niet werkt.

Als Hitler had gewonnen hadden we nu in Nederland allemaal vrolijk Duits gepraat en het amper erg gevonden. Dat komt omdat we gewoon genetische en taal-verwantschap hebben.

Na WO2 hebben ze alle duitsers in één gebied gedreven. Hetzelfde hebben ze gedaan met de Polen. Dit allemaal ten koste van miljoenen doden (NA de oorlog!). Waarom hebben ze dit gedaan? Om de rassen gescheiden te houden zodat Duitsland (en ook Polen!) nooit meer een reden zouden hebben om weer één te worden en duits of pools sprekende gebieden te annexeren/veroveren. De afgelopen 60 jaar is het dan ook erg rustig geweest. Ik vind dit een mooi voorbeeld.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:37   #38
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jij bent gewoon een flamingantisch nep-profiel, Keats. Uw zogezegd interpretatie van ons programma is compleet achterlijk, en ik neem akte van het feit dat jij de Zwitsere, Canadese, Chinese, en Indische (allemaal meertalige landen) miskent.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 17:40   #39
Tantist

Standaard

Citaat:

Zo... Dus tot 1993, toen België een federaal land werd, was het een eentalige Franse staat?

Alle gekheid op een stokje. Dan zie ik Groot-Nederland toch pas echt als iets helemaal anders dan het vroegere Verengd Koninkrijk der Nederlanden. Maar goed...
Oud 22 juni 2005, 17:42   #40
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Jij bent gewoon een flamingantisch nep-profiel, Keats. Uw zogezegd interpretatie van ons programma is compleet achterlijk, en ik neem akte van het feit dat jij de Zwitsere, Canadese, Chinese, en Indische (allemaal meertalige landen) miskent.
Oh zo typisch... Als een nieuwe poster niet akkoord gaat met onze Patriot, is het een nepprofiel. Begrijpelijke denkwijze, want de belgicisten zijn met Tacitus/Bruno*/MC Soleil/Idesbald von Bingen/Karl/Unionist/Boze Burger/Vlaminghater/... bekend met dat fenomeen, nietwaar

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be