Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2005, 18:38   #21
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Uranium is in overmaat aanwezig op aarde
volgens ECN nog een voorraad voor 280 jaar.
Een echt grote overmaat zou ik dat niet noemen ...
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2005, 18:57   #22
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
En de high-tech kunstoffen die men gebruikt voor die windmolenwieken; op basis waarvan zijn die gemaakt en hoeveel voorraad hebben we daar nog van?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2005, 19:18   #23
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Hang aan die windmolens gewoon waarschuwingsborden, een verwittigde vogel...
Er wordt nu te veel op mijn auto gescheten, laat hier maar een paar windmolens bouwen...

Neen, serieus, ik denk ook niet dat die 50.000 vogels nu echt zoveel zijn... Hoe spijtig dat het voor die beestjes ook is, ik lig er niet wakker van, ook niet als er een vogel tegen mijn voorruit smakt.

Als ik daarentegen lees dat windmolens bij het vervaardigen milieuvervuilend zijn tot en met, dan stel ik me daar eerder vragen bij dan bij die vogels. En ook blijken ze nog relatief veel geluid te maken. (ik lees dat ze op 250m van woongebieden zouden moeten staan.)
Oud 8 juli 2005, 22:20   #24
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Een prof heeft me eens gezegd dat we nog (realistisch geschat) voor 100 jaar actief gaan moeten steunen op kernfissie+waterstof, alvorens zaken als kernfusie (Eerste proefreactor wordt binnenkort pas gebouwd in Frankrijk) en fotovoltaische energie (nu een factor 10 te duur) op rendabele wijze algemeen beschikbaar zijn.

Als er nog een voorraad is voor 280 jaar, dan betekent dit een ongebruikte voorraad van 180 jaar.. Het steekt dus niet op 100 jaar. In chemie spreekt men dan van overmaat.

Overmaat als "Onuitputtelijke bron" bestaat niet. Jaja, zelfs wind is dat in praktijk niet
Oud 8 juli 2005, 22:24   #25
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis

Neen, serieus, ik denk ook niet dat die 50.000 vogels nu echt zoveel zijn... Hoe spijtig dat het voor die beestjes ook is, ik lig er niet wakker van, ook niet als er een vogel tegen mijn voorruit smakt.
Iemand met mijn nick is moreel verplicht het lot van die beestjes bekend te maken... Men moest het maar eens in z'n hoofd halen heel het land vol te zetten met windmolens, in een wanhoopspoging om energie te verkrijgen.

Geef mij maar het gefluit van een mus, of zelfs het gekrijs van een meeuw, dan de windslag van die molens
Oud 8 juli 2005, 22:37   #26
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand met mijn nick is moreel verplicht het lot van die beestjes bekend te maken... Men moest het maar eens in z'n hoofd halen heel het land vol te zetten met windmolens, in een wanhoopspoging om energie te verkrijgen.

Geef mij maar het gefluit van een mus, of zelfs het gekrijs van een meeuw, dan de windslag van die molens
Daar geef ik u gelijk in, en mij zal je ook nooit horen zeggen dat de windmolens DE oplossing voor het energieprobleem zijn. Maar een beetje van alles combineren en er zal ook energie genoeg zijn. Dat is mijn mening, er zijn veel alternatieven, gebruik van alles een beetje want alles heeft zijn voor en nadelen.

Ik hoor ook graag de vogeltjes fluiten wanneer ik in mijn tuin zit met een lekker biertje Het is spijtig als die beestjes dood gaan door een windmolen, maar anders is het misschien de kat van de buren of de voorruit van je auto... Ik wil maar zeggen dat we niet alles in de hand hebben.
Oud 8 juli 2005, 22:43   #27
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
kan er niets gevonden worden waardoor de windmolens dat effect niet meeer hebben?
dat lijkt me raar , moet niet zo moeilijk te zijn toch?

windschermen voorzetten ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2005, 11:45   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik wantrouw artikelen en meningen waar over een bepaalde zaak werkelijk alles en nog wat gebrandmerkt wordt als slecht en als gemeen.

Heeft iemand al foto's gezien van bergen vogellijken onder zo'n molens ????? Ik heb die al wel gezien van olievervuiling op zee.

Die molens zijn niet rendabel. Met wiens centen zijn ze gezet ? Niet met de jouwe, dus als ze failliet gaan .....

Die molens maken teveel lawaai. Ik woon op 75 m vogelvlucht van een redelijk drukke spoorweg .... ik heb daar niet veel last van ... en ... 't is niet mogelijk om dicht bij een station te wonen en tegelijk ver van de sporen ... (maar ik ga toch werken met de auto). 't Schijnt is het lawaai van een autostrade veeel hinderlijker ... en daar sneuvelen ook veel beestjes ...

Dedjeu toch, als zo'n molen er eenmaal staat, dan levert hij gratis elektriciteit en zonder ietske vervuiling. Zelfs mocht dat maar elektriciteit zijn voor één huisgezin, 'k zou het al de moeite vinden.

En maar zagen ..... over vanalles en nog wat ... dat kunnen ze.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2005, 11:56   #29
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel vogels sterven er uit omdat hun habitat, het bos, door zure regen veroorzaakt door de klassieke energiebronnen (verbranden van koolwaterstoffen met allerlei bijkomende stoffen)verdwijnt zou ik niet durven schatten.
Ik denk dat willen we vogels behouden, bossen behouden wij moeten massaaaaal overschakelen op windenergie.
Dit een ecologische ramp noemen is wel echt niet ernstig te nemen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ericferemans on 09-07-2005 at 12:57
Reason:
--------------------------------

Hoeveel vogels sterven er uit omdat hun habitat, het bos, door zure regen veroorzaakt door de klassieke energiebronnen (verbranden van koolwaterstoffen met allerlei bijkomende stoffen)verdwijnt zou ik niet durven schatten.
Ik denk dat willen we vogels behouden, bossen behouden wij moeten massaaaaal overschakelen op windenergie.
Dit een ecologische ramp noemen is wel echt niet ernstig te nemen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Hoeveel vogels sterven er uit omdat hun habitat, het bos, door zure regen veroorzaakt door de klassieke energiebronnen (verbranden van koolwaterstoffen met allerlei bijkomende stoffen) zou ik niet durven schatten.
Dit een ecologische ramp noemen is wel echt niet ernstig te nemen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door ericferemans : 9 juli 2005 om 11:57.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2005, 18:19   #30
Groentje-18

Standaard

Citaat:
De door SP-A gesteunde alternatieve energiebron, windmolens, blijken niet alleen inefficiënt te zijn in onze relatief wind-arme gebieden, verschrikkelijk duur en met een energieproductie die sowieso véél te laag zou zijn ook al staat heel België ermee vol...

Ook blijken ze een doodsval te zijn van inheemse vogels. Een enkele moderne windmolen dood per jaar 30 vogels met z'n wieken. In nederland staan er ongeveer 1700 windmolens, consequent verantwoordelijk voor de dood van ongeveer[size=5] 50.000 vogels PER JAAR![/size]

Een pluspunt is wel dat moderne windmolens niet méér vogels doden dan oudere modellen, wiens wieken 3 keer zo klein waren.

Is de weinige energie dat windmolens (misschien) ooit kunnen leveren de dood waard van zovele dieren?
Ik geloof wel dat windmolens vogels doden, helaas, maar ... wie is die gaan tellen, of is het een schatting?
Oud 9 juli 2005, 18:20   #31
Groentje-18

Standaard

Kunnen ze er geen netten omheen zetten? (zodat de wind nog doorkan maar de vogels niet meer, en zodat de vogels ook niet gevangen geraken).
Oud 9 juli 2005, 20:16   #32
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
fotovoltaische energie (nu een factor 10 te duur) op rendabele wijze algemeen beschikbaar zijn.
Vergeet dat maar helemaal. Fotovoltaische energie is een dure vorm van energie, en zal dat wel altijd blijven ook om de heel eenvoudige reden dat hoge energie-rendementen simpelweg niet haalbaar zijn met goedkope technieken en het goedkope Silicium.
Als je enkel op basis van Si werkt (hetgeen in se het "goedkoopste" is), heb je een theoretisch (!) maximaal rendement van een kleine 30%. De hoogste haalbare lab-rendementen op Si op dit moment zit tegen de 24%, en dat type cel is op zich al enorm duur om te maken (laat staan dat je het zonder meer in een industriële productieomgeving kan maken; daarvoor is er veel meer precisie nodig dan je nu nodig hebt voor de massa-productie cellen)

Als je op basis van multilayers begint, dan kan je hogere rendementen halen (zelfs naar 40% en meer), maar de technieken en de stoffen die je daarvoor nodig hebt, kosten fortuinen. Die zijn enkel betaalbaar in dingen als ruimtevaart en zullen wellicht nooit voor grootvebruik beschikbaar worden...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 14:35   #33
eno2
Banneling

Standaard

Simpel:
Laat de vogelvangers hun
vangnetten rond de windmolens hangen.

Je hoeft er alleen een platformpje voor te construeren.

Groentje was me al voor...[edit]
[size=1]After edit by eno2 on 13-07-2005 at 15:36
Reason:

Simpel:
Laat de vogelvangers hun

Je hoeft er alleen een platformpje voor te construeren.

Groentje was me al voor...[/size]

[size=1]After edit by eno2 on 13-07-2005 at 15:35
Reason:

Simpel:
Laat de vogelvangers hun

Je hoeft er alleen een platformpje voor te construeren.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Simpel:
Laat de vogelvangers hun
vangnetten rond de windmolens hangen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 juli 2005 om 14:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 14:39   #34
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Stel jagers op aan de windmolens, dan sterven ze tenminste als martelaren en krijgen ze 70 maagdelijke vogelinnetjes in het walhalla.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 15:45   #35
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Ik geloof wel dat windmolens vogels doden, helaas, maar ... wie is die gaan tellen, of is het een schatting?
Statistiek hé. Men telt dat nauwkeuring bij 200 of 300 moderne windmolens, en dan krijgt men cijfers dat er enkele windmolens zijn waar er maar 10 werden neergehaald(omdat er weinig vogels in de buurt wonen), andere uitstekers die 50 vogels uit de lucht sloegen (omdat er veel nesten in de buurt zijn, of in de buurt van een vijver ofzoeits), en het merendeel dat schommelden tussen de 25 en de 35 vogels. En komt men aan een gemiddeld cijfer van 30 vogels per windmolen.

Dat windmolens geen vogelvrienden zijn weet men allang. Maar omdat de wieken van de moderne windmolen een pak groter zijn dan vroegere modellen, was het niet ondenkbaar dat ze nog veel meer slachtoffers zouden maken. Deze studie heeft uitgewezen dat dit niet het geval is... M.a.w, de grootte van de wieken is geen factor in "gevaarlijkheid voor vogels"
Oud 14 juli 2005, 15:56   #36
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Kunnen ze er geen netten omheen zetten? (zodat de wind nog doorkan maar de vogels niet meer, en zodat de vogels ook niet gevangen geraken).
Windmolens zijn al te duur en te in-efficient zoals ze nu zijn.

En netten of kooien.... Lijkt me eerder sci-fi
Oud 14 juli 2005, 16:30   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
En de high-tech kunstoffen die men gebruikt voor die windmolenwieken; op basis waarvan zijn die gemaakt en hoeveel voorraad hebben we daar nog van?
Petrolium.

Carbon vezel en epoxy toch.....mr kolen kunnen als vervanging dienen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 16:31   #38
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Mmm, gewoon een nieuwe horde in de survival of the fittest voor onze gevederde vriendjes he.
Niets om veel spel van te maken.

Vogels die de windmolens leren herkennen en identificeren als bron van gevaar zullen overleven. En de rest? Fricassee.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 17:51   #39
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

kunnen ze die vogels nie afschieten voor ze tegen die windmolens vliegen?
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2005, 18:35   #40
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap
kunnen ze die vogels nie afschieten voor ze tegen die windmolens vliegen?
nee, die kogels hebben we nodig voor mensen die nutteloze antywoorden geven op internetfora
jules is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be