Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2003, 18:12   #21
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Tom, in Vlaanderen is er helemaal geen tweetalig onderwijs! Er wordt op de lagere school begonnen met Frans, net als in Nederland op de basisschool begonnen wordt met Engels. Maar dan wel in de laatste twee klassen en niet al vanaf de kleuterklas. Ik heb begrepen dat dat in Vlaanderen zelfs verboden is!
...

gna gna

Maar goed, de redenen waarom Vlaanderen vaker het Dictee winnen dan de Nederlanders zijn divers te noemen:

Vlaanderen is wat taal betreft veel bewuster en patriotischer ingesteld, omdat zij deze taal constant hebben moeten beschermen de afgelopen eeuwen...

Vlamingen articuleren beter in hun spreektaal, wat weer zijn weerslag kent in de schrijfstijl...

Vlamingen krijgen meer Nederlands onderwijs (in uren) dan de Nederlanders...

et cetera...

Nou, ben ik niet jaloers hoor --> Ben eerder zelfs trots...Ik hoop alleen dat Nederland wat dit betreft de achterstand snel inhaalt ten opzichte van Vlaanderen...

Groeten
Oud 27 juni 2003, 14:02   #22
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Ergens op een Nederlandse site heb ik gelezen dat vanaf volgend schooljaar in twee lagere scholen een Engelstalige leraar enkele vakken gaat onderwijzen in zijn moedertaal. In de toekomst moeten er in de buurt van Rotterdam nog een heel pak scholen volgen.

Triest... die Engelstalige persoon kan er natuurlijk ook niet aan doen maar moest ik in zo een school les volgen dan deed ik er alles aan om hem/haar buiten te pesten! Het kan immers niet dat ze in het lager onderwijs enkele vakken komen geven in een vreemde taal.

Wat denken de Nederlandse forumgebruikers van dit initiatief?

Engels is de toekomst NVA-er. Het Frans, Duits, het Nederlands..het zal er op termijn allemaal aan moeten geloven. Engels wordt de omgangstaal in het dagelijkse leven zeker nu met de Europese uitbreiding aangezien de meeste nieuwe Oost-Europese landen enkel het Engels als 2de taal kennen. Het Nederlands hoeft zeker niet te verdwijnen maar jongeren warm maken voor Europese integratie en ze van jongsaf aan tweetalig maken kan nooit een slechte zaak zijn. Het is zo dat men een taal goed onder de knie krijgt.
Oud 27 juni 2003, 20:55   #23
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Ergens op een Nederlandse site heb ik gelezen dat vanaf volgend schooljaar in twee lagere scholen een Engelstalige leraar enkele vakken gaat onderwijzen in zijn moedertaal. In de toekomst moeten er in de buurt van Rotterdam nog een heel pak scholen volgen.

Triest... die Engelstalige persoon kan er natuurlijk ook niet aan doen maar moest ik in zo een school les volgen dan deed ik er alles aan om hem/haar buiten te pesten! Het kan immers niet dat ze in het lager onderwijs enkele vakken komen geven in een vreemde taal.

Wat denken de Nederlandse forumgebruikers van dit initiatief?

Engels is de toekomst NVA-er. Het Frans, Duits, het Nederlands..het zal er op termijn allemaal aan moeten geloven. Engels wordt de omgangstaal in het dagelijkse leven zeker nu met de Europese uitbreiding aangezien de meeste nieuwe Oost-Europese landen enkel het Engels als 2de taal kennen. Het Nederlands hoeft zeker niet te verdwijnen maar jongeren warm maken voor Europese integratie en ze van jongsaf aan tweetalig maken kan nooit een slechte zaak zijn. Het is zo dat men een taal goed onder de knie krijgt.
Engels de toekomst whaha --> Leer je geschiedenis eens een beetje. Jij mag dan wel geloven dat deze eeuw wederom een Amerikaanse/Angelsaksisxche eeuw wordt, maar als je de stand van zaken in de wereld logisch bekijkt zijn er genoeg andere landen met de potentie Amerika van de troon te stoten...Ofwel, misschien leren onze kleinkinderen wel Mandarijn op school, of Hindi of wat dacht je van Spaans!!!

Ten tweede: Ohh ja tweetaligheid levert inderdaad geweldige resultaten. Zo excelleren de Turken, Marokkanen, Surinamers en Antilianen in het Nederlandse onderwijs .
Nee geloof me als ik zeg dat 10 jaar vroeg genoeg is om een tweede taal te leren vriend. Vroeger dan dat leidt alleen tot verwarring met als resultaat dat het kind in kwestie een taalachterstan/-probleem heeft in beide talen...
Oud 27 juni 2003, 21:10   #24
Stefanie
Minister-President

Standaard

Goed geantwoord, vliegenden Hollander. Ik denk dat je gelijk hebt. In de V.S. wonen er steeds meer Spaanstaligen. Wat betreft Hindi: De Indiase overheid probeert het Hindi te stimuleren, maar veel Indiërs spreken geen Hindi, maar een andere taal. Wat betreft Mandarijns: Ik weet niet zeker welke taal ze in Shanghai spreken. Ik dacht dat het Kantonees was, maar ik weet het niet zeker. In Hong-Kong spreken ze Kantonees. Het zouden dan wel de rijkste Chinezen zijn die hun taal versprijden, of dat die nu Mandarijns of Kantonees spreken.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 21:15   #25
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Goed geantwoord, vliegenden Hollander. Ik denk dat je gelijk hebt. In de V.S. wonen er steeds meer Spaanstaligen. Wat betreft Hindi: De Indiase overheid probeert het Hindi te stimuleren, maar veel Indiërs spreken geen Hindi, maar een andere taal. Wat betreft Mandarijns: Ik weet niet zeker welke taal ze in Shanghai spreken. Ik dacht dat het Kantonees was, maar ik weet het niet zeker. In Hong-Kong spreken ze Kantonees. Het zouden dan wel de rijkste Chinezen zijn die hun taal versprijden, of dat die nu Mandarijns of Kantonees spreken.
Ik sluit me er volledig bij aan (PS: Ik weet niet precies hoe het zit met het Kantonees)
Oud 19 juli 2003, 11:50   #26
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Hallo allemaal,

Ik vind dit een zeer slecht initiatief. We weten nu onderhand dat tweetaligheid (in opvoeding en/of onderwijs) zeer slecht is voor een kind. Hoe kom ik tot deze conclusie?

--> Een gigantisch deel van onze samenleving wordt al tweetalig opgevoed/onderwezen. Namelijk in het Nederlands en vaak Turks, Taki Taki, Marokkaans en Papiamento. Wat zijn de resultaten hiervan in de dagelijkse omgang? Dat deze kinderen vaak een taalachterstand hebben in zowel Nederlans als in de tweede taal...

Ik snap de theorietische achterliggende redenen wel, maar ik blijf erbij dat we in Nederland ons eerst moeten richten op het beter onderwijzen van de Nederlandse taal (en wie weet winnen we het Dictee dan eens een keer). Laten we het Enmgels beperken tot de laatste twee groepen van het basisonderwijs...

Groeten
Er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat het wél werkt. Enkel in de leeftijd tussen 6 en 7 wordt best niet met een nieuwe taal gestart, omdat dat problemen oplevert met schrijven en lezen.
Wat die turken enzo betreft: het probleem is dat zij van thuisuit geen nederlands spreken. Ze zijn dus niet tweetalig opgevoed, ééntalig, en als ze al een beetje nederlands kennen, dan wijst dat erop dat die tweetaligheid wel goed is, want dat nederlands kennen ze enkel vanop school.
Oud 19 juli 2003, 12:12   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat het wél werkt. Enkel in de leeftijd tussen 6 en 7 wordt best niet met een nieuwe taal gestart, omdat dat problemen oplevert met schrijven en lezen.
Wat die turken enzo betreft: het probleem is dat zij van thuisuit geen nederlands spreken. Ze zijn dus niet tweetalig opgevoed, ééntalig, en als ze al een beetje nederlands kennen, dan wijst dat erop dat die tweetaligheid wel goed is, want dat nederlands kennen ze enkel vanop school.
Nederlands kennen ze enkel van school??? Denk jij dat kinderen nooit buiten komen ofzo?

De jongere generaties spreken alleen gebrekkig Turks en Arabisch/Berbers, omdat het nergens in het openbare leven gebruikt wordt. Alleen thuis, maar dat probleem lost zich vanzelf op als de derde generatie tegen hun kinderen thuis ook gewoon Nederlands spreekt. Maar dat bereik je natuurlijk niet door het Turks of Arabisch/Berbers alsnog op school aan te gaan leren! Dan blijven ze tweetalig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2003, 20:33   #28
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Hallo allemaal,

Ik vind dit een zeer slecht initiatief. We weten nu onderhand dat tweetaligheid (in opvoeding en/of onderwijs) zeer slecht is voor een kind. Hoe kom ik tot deze conclusie?

--> Een gigantisch deel van onze samenleving wordt al tweetalig opgevoed/onderwezen. Namelijk in het Nederlands en vaak Turks, Taki Taki, Marokkaans en Papiamento. Wat zijn de resultaten hiervan in de dagelijkse omgang? Dat deze kinderen vaak een taalachterstand hebben in zowel Nederlans als in de tweede taal...

Ik snap de theorietische achterliggende redenen wel, maar ik blijf erbij dat we in Nederland ons eerst moeten richten op het beter onderwijzen van de Nederlandse taal (en wie weet winnen we het Dictee dan eens een keer). Laten we het Enmgels beperken tot de laatste twee groepen van het basisonderwijs...

Groeten
Jij gaat er hier van uit dat elk kind die tweede taal zo makkelijk aanpakt, maar dat is natuurlijk niet zo he. Het ene kind kan al beginnen aan zjin derde taal, terwijl de ander nog bezig is om het alfabet te leren.

Maar de sitiatie is simpel: Allochtone kinderen worden nu nog steeds tweetalig opgevoedt. Thuis in de moedertaal en op school en buiten vaak in het Nederlands. Wat is het resultaat: De kinderen leren maar slecht de Nederlandse taal en als toetje kennen ze de 'thuistaal' ook maar zeer beperkt. In Nederland (en dan vooral in de grote steden) is goed te zien hoe Marokkanen van twintig (die dus hier geboren zijn) zich nog steeds niet verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands. En de oplossing is dus echt niet deze jongeren ook nop op te zadelen met het Engels vanaf de kleuterklas.

Nee, we moeten ons richten op het Nederlandse onderwijs. Willen we de communicatie tussen Allochtonen en Autochtonen verbeteren zullen we toch echt werk moeten gaan maken van onze omgangstaal, het Nederlands.
Als dit probleem tot het verleden behoort sta ik best open voor tweetalig onderwijs, maar voor nu, is dat eerder een stap terug dan een sprong vooruit...
Oud 19 juli 2003, 23:50   #29
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nederlands kennen ze enkel van school??? Denk jij dat kinderen nooit buiten komen ofzo?

De jongere generaties spreken alleen gebrekkig Turks en Arabisch/Berbers, omdat het nergens in het openbare leven gebruikt wordt. Alleen thuis, maar dat probleem lost zich vanzelf op als de derde generatie tegen hun kinderen thuis ook gewoon Nederlands spreekt. Maar dat bereik je natuurlijk niet door het Turks of Arabisch/Berbers alsnog op school aan te gaan leren! Dan blijven ze tweetalig.
Ik dacht dat die marrokanen in Borgerhout alleen buiten komen in de allochtonengemeenschap en daar hun eigen taal onder elkaar spreken. Of toch meestal. Eergisteren of zo las ik hier nog op het forum dat Arabisch in Brussel steeds meer gesproken wordt.
Oud 20 juli 2003, 00:17   #30
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ik dacht dat die marrokanen in Borgerhout alleen buiten komen in de allochtonengemeenschap en daar hun eigen taal onder elkaar spreken. Of toch meestal. Eergisteren of zo las ik hier nog op het forum dat Arabisch in Brussel steeds meer gesproken wordt.
Ja dat geloof ik meteen...Humm straks barst er opnieuw een taalstrijd los en wordt binnenkort het Arabisch boven het Duits en Frans verheven
Oud 20 juli 2003, 10:51   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, als ze ook in de buurt alleen in aanraking komen met taalgenoten, en dat gebeurt in wijken waar allochtonen in de meerderheid zijn, dan zullen ze misschien alleen Arabisch of Berbers spreken. Maar in gemengde wijken zouden ze ook bij het buitenspelen toch al Nederlands moeten tegenkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 22:08   #32
Stefanie
Minister-President

Standaard

Jamaar, Dimitri, in Borgerhout wonen bijna geen autochtonen ne meer.
Oud 22 juli 2003, 15:29   #33
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Vliegende Hollander (en nog enkele anderen):
Boer Bavo heeft gelijk, kinderen leren het beste zeer vroeg (simultaan met de eerste taal) een tweede taal. Er zijn nagenoeg geen aanwijzingen dat het vroeg aanleren van twee talen tot verwarring leidt. Er zijn wel bewijzen dat kinderen die twee talen leren een aantal voordelen, meekrijgen:

-Tweetalige kleuters zullen de tweede taal veel sneller en tot op een hoger niveau kunnen aanleren dan oudere kinderen. Als eentalige kinderen (+/- na 7-8 jaar) deze voorsprong willen inhalen, vergt dit jaren studeren.
-Zij hebben geen enkel accent als ze de tweede taal spreken, in tegenstelling tot pubers of volwassenen die een tweede taal leren
-In het begin zullen tweetalige kleuters de syntax en vocabulaire tussen de twee talen verwarren, ze kunnen zelfs een tijdelijke achterstand vertonen in hun moedertaal, maar later zal het kind automatische de twee talen scheiden, en terug op het normale of zelfs betere ontwikkelingsniveau van de moedertaal komen
-Tweetalige kinderen zijn beter in het op latere leeftijd aanleren van een derde taal.
- Er zijn aanwijzingen dat tweetalige kinderen BETER zijn in het leren lezen en schrijven dan eentalige kinderen

Groeten
Dejohan
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 15:31   #34
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Jamaar, Dimitri, in Borgerhout wonen bijna geen autochtonen ne meer.
Ik hoorde dat Borgerhout een trendy buurt aan het worden is, en dat er recent veel autochtonen zijn komen wonen (ik ken er toch een paar, en dat zijn zeker geen steuntrekkers hoor).
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be